تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812800602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خوشبختی ،واقعیت یا خیال ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خوشبختى ، واقعيت يا خيال ؟
پنجره
هدف از خلقت هستى و به دنبال آن خلقت انسان ، رساندن انسان به نقطه كمال و وصول او به بالاترين رتبه انسانى ، يعنى مقام قرب و عبوديت است . از اين رو انسان فطرتا موجودى كمال جو و سعادت طلب است و همواره در پى رشد و پرورش ‍ استعدادهاى درونى و فطرى خويش است .بديهى است كه مسئله سعادت و خوشبختى و انديشيدن در راه هاى رسيدن به آن ، از مباحثى است كه ذهن هر انسان پويا و طالب رشد و تعالى را آرام ننهاده و همچون آبى گوارا ، سرشت تشنه او را به سوى خود فرا مى خواند.استاد شهيد آيت الله مرتضى مطهرى در كتاب خود مي آورد:واتوا البيوت من اءبوابها و اتقوا الله لعلكم تفلحون (1)پسنديده آن است كه به خانه ها از درها وارد شويد و از خدا بترسيد ، تا رستگار شويد. اين دستورالعمل در آغاز بسيار ساده به نظر مى رسد ، چرا كه هر عاقلى مى داند براى ورود به خانه بايد از راه ورودى آن استفاده نمود ، اما آيه در صدد بيان مطلبى شيرين تر است ، و آن اين كه تنها خانه نيست كه در مخصوص داشته ، بلكه زندگى ، خوشبختى و حيات طيب نيز در مخصوص ‍ به خود را دارد. بسيارى از افراد ، تمام عمر را در پس ديوار زندگى گذرانده و در سعى و تلاش براى رسيدن به محوطه خوشبختى ، آب در هاون مى كوبند و سرانجام ، دچار همين تزلزل اعتقادى شده و وجود گوهر سعادت را منكراند ، در حالى كه خداوند سبحان در دو جمله ، مدخل خوشبختى و برخوردارى از حيات طيب را نشان داده است ، آنجا كه مى فرمايد:الذين امنوا و عملوا الصالحات طوبى لهم و حسن ماب (2)كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح و نيكو انجام مى دهند ، (يعنى از در مخصوص زندگى وارد مى شوند) خوشا زندگي شان و نيكو باد فرجام شان .هر گونه لذتى خوشبختى نيست . چه بسا لذت هايى كه مانع از لذت شيرين تر شده و يا مقدمه اى براى رنجى دردناك تراند.رابطه خوشبختى و لذت : برخى ، كاميابى از امكانات موجود و رسيدن به لذت هاى ظاهرى و باطنى انسان را خوشبختى دانسته و محروم بودن از آنها را رنج و شقاوت بر شمرده اند. حتى بسيارى از كسانى كه باورهاى دينى دارند و با همين باورها زندگى مى كنند نيز دچار اين اشتباه شده و دست يافتن به اين لذت ها را اوج خوشى خود مى دانند ، حال آن كه پس از مدتى و گاه پس از رسيدن به اين لذت هاى ناپايدار ، دچار پشيمانى شده و راه را از چاه تشخيص مى دهند. در حالى كه انسان خوشبخت كسى است كه هرگز از رسيدن به سعادت ، دچار پشيمانى نشده و حسرت ايام گذشته را به دل راه نمى دهد.لذت ، مقارن با خوشبختى است و هر مرحله اى از سعادت و خوشى زندگى ، لذتى را به همراه دارد ، اما نيل به هر گونه لذتى خوشبختى نيست . چه بسا لذت هايى كه مانع از لذت شيرين تر شده و يا مقدمه اى براى رنجى دردناك تراند. رابطه خوشبختى و آرزو: جمعى ديگر چنين پنداشته اند كه سعادت و خوشبختى انسان در تحقق يافتن آرزوهاى اوست ، چنان كه بيشتر مردم در بيان خوشبختى خود ، آرزوها و نيل به آنها را بيان مى كنند و سعادت كامل را براى كسى مى دانند كه به تمام آرزوهاى خود رسيده است و اگر به بخشى از آنها رسيده باشد به همان اندازه آن شخص را خوشبخت مى دانند و كسى را كه به هيچ يك از آرزوهاى خود دست نيافته باشد ، بدبخت و بيچاره مى دانند.در پاسخ به چنين پندارى بايد گفت كه آرزو با خوشبختى در ارتباط است ولى نيل به آرزوها ضامن سعادت انسان نيست . اميد و آرزو سبب تحرك و تلاش انسان مى شود. انسان در آرزوى سعادت و براى رسيدن به آن ، به سختي هاى روحى و جسمى تن در مى دهد اما با اين همه ، اسلام از يك سو به محدود كردن آرزوها دستور داده ، و از سوى ديگر عميق كردن آنها را سفارش نموده است .امام على (عليه السلام ) - آگاه ترين مرد عالم اسلام پس از ورود رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم - در بيان معيارهاى خوشبختى انسان ، به كوتاهى آرزوها اشاره نموده و مى فرمايد:طوبى لمن قصر اءمله و اغتنم مهله (3)خوشا به حال كسى كه آرزوهاى خود را كوتاه كند و فرصت هايش را غنيمت شمارد. همچنين آرزوى آدمى ، تابع ميزان فهم و علم اوست . انسان همواره در آرزوى چيزهايى است كه آنها را سودآور مى بيند و بسيارى از راه هاى خوشبختى را آرزو نمى كند ، چرا كه آنها را نمى شناسد يا آنها را به ضرر خود مى پندارد و اين دو مسئله ناشى از جهل انسان و فقر معنوى اوست .  قرآن كريم با تكيه بر اين مطلب مى فرمايد:عسى اءن تكرهوا شيئا و هو خير لكم و عسى اءن تحبوا شيئا و هو شر لكم و الله يعلم و اءنتم لا تعلمون (4)بسا چيزى را ناخوش بداريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست مى داريد و آن براي تان بد است . خدا مى داند و شما نمى دانيد. رابطه خوشبختى و رضايت : دسته سوم خوشبختى هر فرد را، رضايت و خشنودى او از وضع موجودش مى دانند. بر اين اساس ، رضايت ، يعنى خشنودى از حال و مرتبه اى كه در آن هستيم . مرحله اى كه پس از تحقق يافتن آرزو قرار دارد.در حالت رضايت ، پشيمانى راه ندارد ، چرا كه فرض ما بر اين استوار است كه شخص از وضع موجود راضى است . رابطه خوشبختى و نبود رنج :در تمام موارد قبل ، خوشبختى و سعادت را يك امر وجودى دانسته و درباره ي آن بحث نموديم ، اما اگر سعادت را امرى عدمى معنا كنيم  يعنى ، سعادت را معادل با نبودن رنج و درد بيان كنيم - چنانچه اين فكر در بين بيشتر مردم رايج است - آيا به تعريف درستى از سعادت دست يافته ايم ؟واقعيت اين است كه اين ديدگاه ، ناشى از جهل و عدم آشنايى انسان با حكم الهى است .آدمى هر روز در كنار خود بسيارى از رنج ها و مصيبت ها را مى بيند كه مقدمه اى براى رسيدن او به خوشي هاى بيشتر و بالاتر مى شود.چه دردها و بيماري هايى كه خود درمان و سدى در برابر دردهاى بى درمان در انسان خواهد بود ، چرا كه سبب اختراع ابزار و امكاناتى شده است كه به وسيله آن ابزار، از دردها و امراض ناگوارتر جلوگيرى به عمل مى آيد. رابطه خوشبختى و كمال : سعادت ارتباطى نزديك و همسان با كمال دارد و به گفته ابن سينا (كه استاد شهيد مرتضى مطهرى نيز بر آن صحه نهاده است ) (5): سعادت ، عبارت از به فعليت رسيدن استعدادهاى انسان به طور يكنواخت و هماهنگ است ، كه موجب كمال انسان مى شود. يعنى فعليت يافتن استعدادهاى روحى در مراحل عبادى ، سلامت نفس در مسائل اقتصادى ، رام نمودن هواى نفس در بعد اخلاقى و به دوش كشيدن وظايف اجتماعى ، كه شرع ، عقل و وجدان بر عهده ي او نهاده است . خوشى زندگى ، يعنى وصول به حد اعلاى اين مراتب كه همواره با لذت ، رضايت ، سرور و خوشحالى روحى همراه باشد. پي نوشت ها :1- سوره بقره : آيه 189.2- سوره رعد: آيه 29.3- غررالحكم : 4/240/5948.4- سوره بقره : آيه 216.5- نقدى بر ماركسيسم : 278. منبع : تلخيص شده از كتاب " سيماى خوشبختى " – نويسنده : حميد رسائى  :نگاه عاشقانه به زندگي بااين قوانين جهاني شويد!!! امروز همان روز خاص است پول مساوي با خوشبختي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 698]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن