تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815409590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفري بين واقعيت و خيال


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


رفتارها- مهدي ملك محمد:
از بين همه فعاليتهاي انسان، خلاقيت به ايجاد رضايتي كه ما همگي اميد داريم تا در زندگيمان به آن برسيم، نزديكتر است و به همين علت آن را «زندگي با تمام قوا» ناميدهاند.خلاقيت يكي از منابع اصلي معنابخشي به زندگي است. بسياري از چيزهايي كه براي انسان مهم و جذاب هستند، نتيجه خلاقيت است. موقعيكه ما خلاق هستيم، احساس ميكنيم كه نسبت به ديگر مواقع كاملتر زندگي ميكنيم.
اما فرد خلاق چه كسي است و چه ويژگيهايي دارد؟ براي پاسخ به اين سؤال، 10 ويژگي افراد خلاق كه در اكثر مطالعات مورد تاييد قرار گرفتهاند در اينجا ذكر ميشود:
1 – افراد خلاق انرژي جسماني زيادي دارند، اما در عين حال اغلب آرام هستند. آنها ساعات طولاني با تمركز زياد كار ميكنند در حالي كه يك فضاي تازگي و اشتياق را پديد ميآورند. عجيب به نظر ميرسد كه افرادي در دهه هفتم و هشتم زندگيشان انرژياي را از خود نشان ميدهند كه يادآور دوران كودكي است. به نظر ميرسد كه انرژي اين افراد به دليل تمركز ذهني، از درونشان ايجاد ميشود. اين به معني آن نيست كه افراد خلاق بيشفعالند و هميشه در حال فعاليت هستند. در حقيقت آنها به مقدار زيادي استراحت ميكنند و ميخوابند. مسئله مهم اين است كه آنها انرژيشان را كنترل ميكنند. هر موقعي كه ضروري باشد آنها ميتوانند بر مسئلهاي تمركز كنند و در غير اين صورت انرژيشان را مصرف نميكنند.
2 - افراد خلاق باهوش هستند. مطالعاتي كه در مورد رابطه بين هوش و خلاقيت انجام شده است به صورت قاطع نشان دادهاند كه افراد با بهره هوشي بالا عملكرد مناسب و خلاقانهاي در زندگي دارند.
3 - افراد خلاق مسئوليت و بيمسئوليتي يا شوخطبعي و انضباط را با هم تركيب ميكنند.
در مقابل حال و هواي بيخيالي كه بيشتر افراد خلاق را تحت تاثير قرار ميدهد، بيشتر آنها در هنگام شب و مواقعي كه افراد ديگر نميتوانند كار كنند، كار ميكنند.
4 - افراد خلاق مدام بين خيال و واقعيت هستند. هنر و علم مستلزم يك پرش از تخيل به دنيايي است كه متفاوت از زمان حال است. افراد ديگر اغلب اين ايدههاي جديد را به صورت خيالاتي ميبينند كه ارتباطي با واقعيت جاري ندارد. اين درست است اما همه امتياز علم و هنر فراتر رفتن از آن چيزي است كه ما واقعيت جاري در نظر ميگيريم. بسياري از ما ميپنداريم كه هنرمندان – موسيقيدانان، نويسندگان، شاعران و نقاشان – در زمينه خيال، قوي هستند در حالي كه دانشمندان، سياستمداران و تاجران واقعيتگرا هستند. اين ممكن است درست باشد اما موقعي كه يك فرد شروع به كار خلاقانه ميكند، همه اين پيشفرضها باطل ميشود.
5 – افراد خلاق هم برونگرا هستند و هم درونگرا. در تحقيقات روانشناختي، برونگرايي و درونگرايي نسبت به ديگر صفات شخصيتي كه افراد را از هم متمايز ميكنند، با ثباتتر هستند و ميتوانند به نحو دقيقتري اندازهگيري شوند. افراد خلاق به نظر ميرسد كه هر دو صفت را به طور همزمان بروز ميدهند.
6 – افراد خلاق هم فروتن هستند و هم مغرور. اين در مواجهه با يك شخص مشهوري كه شما انتظار داريد مغرورانه برخورد كند بارز ميشود. زيرا شما احتمالا با فردي روبهرو خواهيد شد كه متواضع يا حتي خجالتي است. اما در عين حال آنها به خوبي از تواناييهاي خود آگاه هستند و به همين دليل احساس غرور ميكنند.
7 – افراد خلاق از تصورات قالبي جنسيتي ميگريزند. همانطور كه در مطالعات متعدد نشان داده شده است، دختران خلاق و با استعداد سلطهگرتر و قويتر از دختران ديگر هستند و پسران خلاق نسبت به پسران ديگر حساسترند و پرخاشگري كمتري دارند.
8 – افراد خلاق هم سركش و سنتگريز هستند و هم محافظهكار. آنها به خوبي ميدانند كه دائما خطر كردن بدون توجه به آنچه در گذشته ارزشگزاري شده است به ندرت منجر به نوآوري و خلاقيت ميشود. اما تمايل به خطر كردن و پيوند گسستن از برخي سنتها براي نوآوري و خلاقيت ضروري است.
9 – بيشتر افراد خلاق در مورد كارشان خيلي پرشور و حرارت هستند و در عين حال آنها در مورد آن بينهايت بيطرف هستند. بدون اين شور و حرارت ديري نميپايد كه علاقه به كار از دست ميرود و بدون بيطرف بودن هم كارمان فاقد اعتبار است.
10 – گشادهنظري و حساسيت افراد خلاق، اغلب آنها را در معرض درد و رنج قرار ميدهد اما در عين حال به آنها يك احساس خشنودي نيز ميبخشد. افراد خلاق آستانه درد پاييني دارند و موارد زيادي وجود دارد كه آنها را آزار ميدهد. مثلا يك ماشيني كه بد طراحي شده است موجب عذاب يك مهندس خلاق ميشود، درست همانطور كه يك نويسنده خلاق موقعي كه يك نثر بد را ميخواند آرزده ميشود.
به تنهايي در صف اول يك رشته قرار داشتن، شما را بيدفاع و آسيبپذير ميسازد. اين نابودكننده است كه كسي به يك هنرمند كه سالهاي زيادي را صرف ساختن يك مجسمه كرده يا به يك دانشمند كه مدتهاي مديدي را روي يك نظريه مطالعه كرده است، توجه نكند.
علاقه عميق و درگير موضوعات پيچيده شدن، اغلب پاداش داده نميشود يا حتي موجب تمسخر ميشود. تفكر واگرا و خلاق اغلب به عنوان يك انحراف از اكثريت تلقي ميشود و بنابراين شخص خلاق ممكن است احساس انزوا و بد فهميده شدن انديشههايش را داشته باشد.شايد دشوارترين مسئله براي افراد خلاق تحمل حس پوچي است كه آنها اين حس را هنگامي كه به دلايلي نميتوانند كار كنند، تجربه ميكنند. اين به خصوص هنگامي عذابآورتر ميشود كه شخص احساس كند كه خلاقيتش خشك شده است. اما موقعي كه فرد خلاق در يك زمينه از تخصصش كار ميكند، نگرانيها از بين ميرود و يك حس خوشبختي جاي آن را ميگيرد.
شايد مهمترين ويژگياي كه در افراد خلاق وجود دارد، توانايي لذت بردن از آفرينش يك چيز به خاطر خود آن باشد. بدون اين ويژگي شاعران تلاش براي بهتر شدن و كاملتر شدن را رها ميكردند و شعرهاي مبتذلي ميسرودند كه از لحاظ مالي بيشتر آنها را تامين ميكند، اقتصاددانان تدريس و تحقيق در دانشگاه را رها ميكردند و فيزيكدانان تحقيقات بنياديشان را متوقف ميكردند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن