واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "خداحافظ بافانا"؛ يک مستند سياسي دراماتيزه شده نگاهي به فيلم بيل اوگوست
فيلم خارجي "خداحافظ بافانا" ساخته بيل اوگوست که از برنامه سينمايک پخش شد، با استفاده از حضور بازيگران نامآشنا در نقشهاي ضدکليشه توانسته جذابيتهاي درام را وارد يک فيلم مستند سياسي کند. فيلم "خداحافظ بافانا" از آن دسته فيلمهاي زندگينامهاي است که تلاش کرده با تکيه بر سنديت کتاب خاطرات موجود، مقطعي از زندگي يکي از سياستمداران عصر حاضر را به تصوير بکشد. فيلم هر چند متکي است بر کتاب خاطرات جيمز گرگوري زندانبان نلسون ماندلا با نام "خداحافظ بافانا: نلسن ماندلا، زنداني من، دوست من"، اما توانسته اين خاطرات مستند را با تمهيداتي دراماتيزه کند و از يک فيلم صرفاً سياسي فاصله بگيرد. اين مهم با انتخاب بازيگران مشهور هاليوودي نيز توانسته تا حدي تأمين شود. جيمز گرگوري افسر سفيدپوست نژادپرست که مدت بيست سال زندانبان نلسون ماندلا انقلابي سرشناس سياهپوست بوده، شخصيت اصلي و قهرمان فيلم است. قرار است محور اصلي فيلم بر تأثيرپذيري تدريجي اين زندانبان از شخصيت ويژه ماندلا قرار بگيرد که از همجواري آنها حاصل ميشود.شايد به نوعي بتوان قهرمان اصلي فيلم را کاراکتر نلسون ماندلا هم دانست که با نفوذ شخصيت خود ميتواند يک سفيدپوست نژادپرست را بدل به هواداري افکار خود کند که همين نقطه پتانسيل کافي براي دراماتيزه شدن اين رابطه خاص دارد. رابطهاي که چه بسا در درازمدت و با تکيه بر اتفاقاتي تدريجي شکل گرفته اما با فشرده شدن در 90 دقيقه توانسته جوابگوي يک فيلم سينمايي باشد. فيلم متأثر از بستر واقعيت موجود، شکلگيري اين رابطه دونفره را مد نظر قرار داده و گريزي هم نبوده از اينکه جو و فضاي سياسي حضوري پررنگ در فيلم پيدا کند. به اين ترتيب تأثيرپذيري گرگوري از ماندلا فراتر از آنکه نشانه تغيير يک فرد باشد بيانگر نفوذ ديدگاههاي اين مبارز انقلابي به يک انديشه و طرز تفکر است. فيلم "خداحافظ بافانا" از آن دسته فيلمهاي زندگينامهاي است که تلاش کرده با تکيه بر سنديت کتاب خاطرات موجود، مقطعي از زندگي يکي از سياستمداران عصر حاضر را به تصوير بکشد. از همين روست که تلاش شده گرگوري هر چند نمونهاي عام از افسران نژادپرست ترسيم شود، کدهايي مستعد در وي براي تأثير گرفتن از شخصيت ماندلا طراحي شود. به اين ترتيب ميرسيم به الگوي آشناي شخصيتهايي که هر چند متعلق به يک قشر شناسنامهدار هستند، اما با کدهايي مستعد از آنها مجزا شده و بيش از هر چيز سوالات ذهني آنهاست که وقتي طرح شده و به زبان ميآيد مسيرشان را تغيير ميدهد.گرگوري شخصيتي است با تمام تعاريف اوليه براي يک افسر نژادپرست وفادار به افکار و آرمانهايي که براي او تعريف شده اما آنچه ميتواند او را از اين جمع متفاوت کند توجهي است که او به زواياي پنهان شخصيت و حرفهاي ماندلا دارد. او براي پي بردن به صحت ادعاهاي اين رهبر انقلابي به اگر و اماها اکتفا نميکند و خودش به تنهايي در صدد پاسخگويي برميآيد.اينجاست که اگر هم به پاسخي ميرسد در نتيجه تحليل و حرکت شخصي است و نه نوعي مقهور شدن در مقابل شخصيت با نفوذ ماندلا. بعلاوه اين نکته قابل ملاحظه است که گرگوري مطابق همه شخصيتهاي نمونه وار که از قشر خود متفاوت ميشوند، براي اين حرکت فردي بايد تاوان بپردازد و مانند همه اين شخصيتها هم پاي آن ميايستد. اين تاوان ميتواند طرد شدن خود و خانواده از جمع هم نژادانش، متزلزل شدن آينده تحصيلي فرزندش و حتي قرار گرفتن در معرض اتهام شود ولي حاصل آن چيزي است که به نظر ميآيد تم اصلي فيلم باشد. اينکه حقانيت پيام و رسالت يک فرد در طول زمان است که ميتواند تأثيرگذاري خود را بر افراد و جوامع نشان دهد و تاريخ اين اصل را به اثبات رسانده است. آزاد شدن ماندلا در پايان فيلم هر چند متکي بر واقعيتي مستند است اما اين اهميت ويژه را به اصل اشاره شده نيز ميدهد که هميشه نبايد منتظر مرگ و گذار زمان طولاني براي اثبات يک انديشه و تفکر بود. در واقع جهان معاصر ميتواند تصويري خوشبينانهتر از اين قهرمان انقلابي را در ذهن ثبت کند.از تمهيداتي که توانسته دراماتيزه شدن واقعيت را در فيلم "خداحافظ بافانا" برجستهتر کند حضوري خاص از بازيگران هاليوودي در نقشهايي متفاوت از کاراکتر آشناي خود است. جوزف فاينس بازيگري که حضورش در فيلمهاي عشقي / عاطفي همواره يادآور کاراکتري عاشقپيشه و رمانتيک بوده، اين بار در فيلمي با فضاي مردانه و سياسي ميتواند جلوههاي جديد از هنرش را را به نمايش بگذارد و اين رابطه را باورپذير جلوه دهد.نلسن ماندلا، زنداني من، دوست من"، اما توانسته اين خاطرات مستند را با تمهيداتي دراماتيزه کند و از يک فيلم صرفاً سياسي فاصله بگيرد. اين مهم با انتخاب بازيگران مشهور هاليوودي نيز توانسته تا حدي تأمين شود. فيلم "خداحافظ بافانا" با استفاده از حضور بازيگران نام آشنا در نقشهاي ضد کليشه توانسته جذابيتهاي درام را وارد يک فيلم مستند سياسي کند. فيلمي که متأثر از افکار سياسي نژادپرستانه، آن را در تقابل و تعامل با پيام انساني و اخلاقي رهبر انقلابي سياهپوست قرار ميدهد. فيلم سينمايي "خداحافظ بافانا" پنجشنبه دهم مرداد ساعت 22 در قالب برنامه سينما يک از شبکه اول روي آنتن رفت. اين فيلم به کارگرداني بيل اوگوست فيلمساز نامدار دانمارکي و سازنده فيلم مطرح "پله فاتح" درباره ارتباط بين نلسن ماندلا و جيمز گرگوري زندانبان اوست.فيلم بر مبناي کتاب "خداحافظ بافانا: نلسن ماندلا، زنداني من، دوست من" نوشته گرگوري ساخته شده و نقش ماندلا را در آن دنيس هيسبرت بازي ميکند و جوزف فاينس بازيگر فيلم "شکسپير عاشق" در نقش گرگوري ظاهر ميشود. دايان کروگر ستاره "تروا" نيز نقش همسر او را دارد."خداحافظ بافانا" توليد مشترک آلمان، فرانسه، بلژيک، آفريقاي جنوبي، ايتاليا، بريتانيا و لوکزامبورگ و 140 دقيقه است. اين فيلم در جشنواره برلين 2007 در بخش مسابقه نمايش داده شد و جايزه فيلم صلح را برد. منبع : مهر مطالب مرتبط :غريبهها روزي روزگاري آمريكا خوب هميشگي!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]