تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805377313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن در آیین هندو


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: هندوستان شبه جزیره ی عظیمی در جنوب آسیاست که جبال بلند هیمالیا سراسر شمال آن را فرا گرفته است. «هند» در ایران و منابع عربی و ترکی و India در منابع یونانی و غربی، هر دو در اصل از hi(n)du در فارسی باستان است. هندوستان با بیش از یک میلیارد جمعیت، دموکرات ترین کشور جهان است. هم چنین هندوستان به سرزمین اسرار و ادیان معروف است و از هزاران سال پیش تا ام روز از معتقدات خرافی ابتدایی تا بزرگ ترین عقاید و ادیان توحیدی در این سرزمین عجائب به ظهور پیوسته اند. آیین هندو از سال هزار و پانصد ق.م. وجود داشته و طی این مدت طولانی با جذب افکار و عقاید مختلف به تکوین و تکمیل خود ادامه داده است. ● کلیات آیین هندو آیین هندو در قدیم دین برهمایی خوانده می شد که به برهما خدای هندوان اشاره می کرد. این آیین گونه یی از فرهنگ و آداب و سنن اجتماعی ست که با تهذیب نفس و ریاضت هم راه شد. آیین هندوئیسم به سه دوره تقسیم می شود: ۱) دوره ی ودایی: این مشترک بین ایرانیان و اقوام مهاجر هند است که جزء آریاییان بوده اند. ودا به معنی «دانستن» است. ۲) برهمن: برهمن یک مکتب فلسفی نیست، اگر چه بانیان آیین برهمنی بر آن بوده اند تا در صدد کشف پیدایش عالم بر آیند، اما در وادی حیرت مانده و نتوانسته اند پاسخی بر سؤالات خود پیدا کنند. آیین برهمن تحریف حقیقت ودایی ست از سوی برخی روحانیون ودایی و در آن مراسم عبادی توسعه و گسترش یافت، بی آن که حقیقتی برای آن یافت شود. ۳) هندو: مرحله ی بعدی آیین ودایی «هندوئیسم» است. آغاز این دوره از قرن هشت میلادی ست. هندوئیسم معتقد به مجموعه یی از عقاید متضاد است که می توان به وحدت وجود، تعدد خدایان و توحید اشاره کرد. کتاب های مقدس هندوها عبارت است از: ودا، برهمنا، اوپانیشاد، و متون پورانا. از عمومی ترین خدایان آیین هندو می توان به شیوا (خدای تخریب و توحید) و ویشنو (خدای محافظ جهان) اشاره کرد. در خانواده های سنتی هندو و طبق آیین مقدس، زنی که بیوه می شد باید موهایش را می تراشید و ساری سفید بر تن می کرد و زیورآلات اش را، مثل گوش واره، النگو، حلقه های انگشت پا و خال قرمز پیشانی اش، که نماد نیک بختی (شوبا) محسوب می شد، از خود دور می کرد. زن پس از فوت شوهرش به پسران خود وابسته بود و حضور بیوه زن در مجلس و جشن ها نامبارک تلقی می شد ... ● زن در هند خانواده ی هندو نوعا مبتنی بر اصل پدرشاهی بود و در آن، پدر بر هم سر، فرزندان، برده گان اش سلطه ی کامل داشت. زن موجودی بود دوست داشتنی، اما پست. بنا بر یک افسانه ی هندو، در آغاز که توشتری، صنعت گر آسمانی، خواست به آفرینش زن بپردازد، دریافت که هر چه مصالح داشته در ساختن مرد به کار برده، و از عناصر جامد چیزی برای اش نمانده است، برای حل این دشواری، زن را با آمیزه یی از خرده ریزها و مانده های آفرینش شکل بخشید. قانون نامه ی مانو با عباراتی از زن نام می برد که یادآور دوره ی اولیه ی الاهیات مسیحی ست: «سرچشمه ی ننگ زن است، سرچشمه ی ستیز زن است، سرچشمه ی زیرین زن است، پس باید از زن پرهیز کرد.» هم چنین زن در تمام عمر باید تحت قیمومیت کسی باشد، نخست پدر، سپس شوهر و سرانجام هم پسرش. زن شوهرش را با فروتنی «آقا»، «سرور» و حتا «خدای من» خطاب می کرد. در میان مردم چند قدم پشت سر شوهرش راه می رفت، پس از آن که دیگران غذایشان را خوردند، او پس مانده ی شوهر و پسران اش را می خورد. زنان هند مثل خواهران شان در اروپا و آمریکای پیش از زمان ما، تنها در صورتی از آموزش برخوردار می شدند که یا بانویی بزرگ زاده و اصیل باشند یا روسپی معابد. سوادآموزی نه تنها موجب افزایش قدرت او در برابر مرد نمی شد، که از جذابیت او هم می کاست. شوهر می توانست زن اش را به دلیل آلوده دامنی طلاق دهد، اما زن نمی توانست به هیچ علتی از شوهر خود طلاق بگیرد. زن اگر شراب می نوشید یا بیمار و سرکش و پرخاش گر می شد، در این صورت مرد می توانست (بی آن که او را طلاق دهد) زن دیگری بگیرد. در خانواده های سنتی هندو و طبق آیین مقدس، زنی که بیوه می شد باید موهایش را می تراشید و ساری سفید بر تن می کرد و زیورآلات اش را، مثل گوش واره، النگو، حلقه های انگشت پا و خال قرمز پیشانی اش، که نماد نیک بختی (شوبا) محسوب می شد، از خود دور می کرد. زن پس از فوت شوهرش به پسران خود وابسته بود و حضور بیوه زن در مجلس و جشن ها نامبارک تلقی می شد، البته هنوز هم کسانی پیدا می شوند که طرف دار چنین سنتی هستند. طبق رسم «نیوگا» زن بیوه می توانست با برادر شوهر سابق اش ازدواج کند، البته در اوائل قرن اخیر میلادی این رسم منسوخ گردید. اگرچه ام روزه یک بیوه ی هندی می تواند ازدواج کند، اما به دلایلی نظیر حفظ شأن خانواده گی و نامقبولی جامعه، کم تر بیوه یی تمایل به ازدواج دارد. در کل، فردیت زن در وجود شوهرش مستهلک شده است و او بدون شوهرش وجود مستقلی ندارد. زن با باردار شدن هویت بزرگ سالان را پیدا می کند و نگرانی او مبنی بر عقیم بودن از بین می رود. ● ساتی شاید منفورترین نکته یی که در آیین هندو دیده می شود «ساتی»ست. ساتی یا «زن پاک دامن» بدین معنی ست که زن بعد از مرگ شوهر باید داوطلبانه خود را داخل هیزم و آتشی که فراهم شده می انداخت. این امر ابتدا در وداها نبوده و بعدها اضافه شده و بعد مدتی سمبلیک شده طوری که زن می رود و در کنار جنازه ی شوهرش می خوابد و آرام بلند می شود. زنانی که این کار را می کردند قدیسه می شدند. در واقع، اوج تقوا بود که زن چنین کاری کند. در مراسم «جاهار» که با ساتی متفاوت بود و بیش تر میان زنان بیوه ی «طبقه ی راچپوتی»، طبقه ی سلح شوران، رایج بوده است، زنان بیوه دسته جمعی خود را می سوزانند تا عفت خود را حفظ کرده تا تسلیم موگل های مهاجم نشوند. ● زن در کتاب های قانون زنان در کتاب های قانون نازل ترین شأن شخصیتی و اجتماعی را دارند و از حضور در فعالیت های اجتماعی و مذهبی محروم شده اند. زنان از نظر قانون ناخالص اند و با ازدواج مجاز می شوند تا آیین مذهبی را توسط گورو فرا گیرند. در این دوره، خدمت به شوهر هم تراز یادگیری آیین دینی ست. زنان در به جای آوردن آیین دینی تابع شوهرشان هستند. هم چنین در آیین هندو اساسا ارث وجود ندارد و زن ها ارث نمی برند. در قانون نامه ی مانو آمده است که سه کس سزاوار داشتن مال و منال نیستند: هم سر، پسر، برده. ● زن در هندوئیسم مدرن در قرن نوزده مسائل مربوط به زنان و جای گاه آن ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مواردی چون ازدواج کودکان، بچه کشی، چند هم سری، ازدواج بیوه ها، حقوق مالکیت زنان و رسوم ناعادلانه ی اجتماعی مثل ساتی مورد بازبینی قرار گرفت. اصلاح طلبان برای به بود وضعیت زنان از مسأله ی ساتی گرفته تا حقوق مالکیت زحمات زیادی کشیدند. به عنوان مثال، راجا راموهان (۱۸۳۳ ۱۷۷۲)، بنیان گذار نهضت براهوما ساماج، در منسوخ کردن رسم ساتی و دیگر حقوق زنان نقش به سزایی ایفا کرد. ایشوار چاندرا (۱۸۹۱ ۱۸۲۰) هم راه جمعی دیگر برای اجازه ی ازدواج مجدد بیوه ها آن قدر پافشاری کردند که سرانجام سال ۱۸۵۶ قانون ازدواج بیوه ها رسما به تصویب رسید. با این همه، باز شاهد تبعیض و نابرابری در تمامی عرصه ها در هند هستیم. www.forough.net




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن