تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816543386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خواجه سروري در گفت‌و‌گوي تفصيلي با «خبرگزاري دانشجو»: بودجه فرهنگي آموزش عالي ضعيف بسته شده است/ تلاش براي انتقال ظرفيت پارك‌هاي علم و فناوري به انجمن‌هاي علمي


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: خواجه سروري در گفت‌و‌گوي تفصيلي با «خبرگزاري دانشجو»: بودجه فرهنگي آموزش عالي ضعيف بسته شده است/ تلاش براي انتقال ظرفيت پارك‌هاي علم و فناوري به انجمن‌هاي علمي
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم گفت: در نظر داريم در راستاي مرتبط كردن صنعت و دانشگاه، ظرفيت پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد را به انجمن‌هاي علمي منتقل كنيم.


گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»، غلامرضا خواجه سروي، معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با حضور در خبرگزاري دانشجو به سئوالاتي مبني بر حمايت هاي اين وزارتخانه از انجمن هاي علمي و مسابقات علمي – دانشجويي پاسخ داد و برنامه هاي اين وزارتخانه را در راستاي اين موضوعات مطرح كرد.

اساس بودجه فرهنگي آموزش عالي ضعيف بسته شده است

«خبرگزاري دانشجو»- عمدترين بحثي كه در ميزگردي با حضور دبيران انجمن هاي علمي چند دانشگاه كشور برپا كرديم بحث بودجه بوده است، اين مسئله علاوه بر اينكه در بين دانشجويان رشته هاي فني مطرح مي شود در حوزه‌هاي علوم انساني نيز برجستگي بيشتري داشته است، حال با توجه به آنكه از سال 84 به بعد رشد مضاعفي را در حوزه انجمن‌هاي علمي داشته‌ايم، بودجه‌اي كه به اين انجمن‌هاي علمي اختصاص داده مي‌شود بر چه مبنايي مي باشد؟

خواجه سروي: اصولا اين گونه شكايات را ما در بين تمامي تشكل‌ها، كانون‌هاي فرهنگي و به طور كلي در بين فعالين دانشگاه‌ها داريم، دليل اين موضوع هم از اين قرار است كه اساس بودجه فرهنگي آموزش عالي ضعيف بسته شده است. اين بودجه زماني كه به دانشگاه مي‌رود شايد مبلغ كلاني باشد، اما ممكن است در هنگام توزيع به هر انجمن علمي ميزان كمي برسد.

تلاش زيادي صورت گرفته است تا اساس بودجه‌ريزي در حوزه مسائل فرهنگي را تغيير دهيم

«خبرگزاري دانشجو»- مشكل ديگر در خصوص عدم توزيع مناسب بودجه در بين انجمن‌هاي علمي دانشگاه‌هاست، مثلا اگر 80 ميليون بودجه به انجمن‌هاي علمي دانشگاه تهران داده شود به درستي بين آن ها تقسيم نمي شود.

خواجه‌سروي: بله، ممكن است اين طور باشد، براي آنكه مسئله را تا حد زيادي حل و فصل كنيم سه كار انجام داده‌ايم، يكي آنكه تلاش كرده‌ايم در طول سال‌هاي گذشته اساس بودجه‌ريزي در حوزه مسائل فرهنگي را عوض كنيم، در اينجاست كه با پيگيري‌هايي انجام شده بودجه فرهنگي دانشگاه‌ها را كه قبلا ذيل مسائل رفاهي، صنفي، فوق برنامه و ده‌ها عنوان ديگر نوشته شده بود را جدا كرديم و به اين ترتيب به بودجه فرهنگي رديف مستقلي اختصاص داده شد.

آدرس دقيق بودجه فرهنگي در فرم شش هيئت امنا كه مربوط به بودجه دانشگاه‌هاست وجود دارد. درحال حاضر اگر مشاهده كنيد ذيل شماره 26 بودجه فرهنگي و فوق برنامه نوشته شده است، حتي بودجه براي پژوهشگاه و پژوهشكده‌ها نيز جدا شده است.

اين كه دانشگاه مجبور شود ساليانه مبلغي را براي بخش فرهنگي كنار بگذارد قابل بررسي است و به تدريج اثرهايش را خواهيم ديد.

كار دوم كه در دست انجام است ارتباط گرفتن با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است. به نظر بنده براي سال 92 بيش از 3 ميليارد به انجمن علمي كمك مي شود، اما زماني كه اين مبلغ به دانشگاه مي‌رود ممكن است به هر انجمن مبلغ 200 هزار تومان بيشتر نرسد؛ چرا كه تعداد انجمن ها زياد است و بودجه كم مي‌باشد. در وزارت علوم در سال 91 بودجه حمايتي كه در اختيار ما بوده و از مجلس آمده است حدودا سه برابر شده است كه اين مي‌تواند به معناي كمك بيشتر در راستاي بهبود وضعيت مالي انجمن هاي علمي باشد.

راه ديگري كه دكتر دانشجو، وزير علوم به انجمن‌هاي علمي پيشنهاد دادند اين است كه انجمن‌هاي علمي توانمند، طرح هاي پژوهشي را انجام دهند و وارد پروژه‌هاي صنعتي شوند و ارتباط بين صنعت و دانشگاه را تقويت كنند و بدين ترتيب كسب درآمد نمايند، نهايتا اينكه تلاشمان اين است كه انجمن هاي علمي‌مان را با ظرفيت‌هايي كه در پارك‌هاي علمي و فناوري و مراكز رشد هست پيوند دهيم كه در اين زمينه اكنون كار چنداني انجام نشده است.

ضرورت اولويت بندي در حوزه برنامه هاي فرهنگي

مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري و انجمن‌هاي علمي مستقل از يكديگر كار مي كنند كه اگر ظرفيت هاي اين مراكز در ارتباط باهم قرار گيرد قطعا به تقويت انجمن علمي كمك مي‌كند. شايان ذكر است ما در حوزه فرهنگي برنامه هاي زيادي پيش رو داريم كه اگر اين برنامه ها اولويت‌بندي نشوند كل بودجه كشور هم براي آن ها كافي نخواهد بود.

«خبرگزاري دانشجو»- با توجه به اينكه در جشنواره ملي حركت يكي از اهدافي كه در نظر گرفته شده است بحث ارتباط دادن انجمن‌هاي علمي به مراكز پژوهشي مي‌باشد ارزيابي شما از 4 دوره‌اي كه تاكنون برگزار شده و قراردادهايي كه منعقد گرديده است چه مي‌باشد؟

خواجه‌سروي: بنده الان آماري با خود ندارم اما در هر دوره‌اي شركت‌هاي مختلفي حضور داشتند كه به نحوي به حوزه‌هاي كاري انجمن‌هاي علمي ارتباط پيدا مي‌كردند اين ها حامي جشنواره بودند و بعد هم از ظرفيت‌هاي انجمن هاي علمي استفاده كرده‌اند.

تلاش ما اين است كه ظرفيت پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد را به انجمن‌هاي علمي منتقل كنيم

«خبرگزاري دانشجو»- اين ميزان چقدر بوده است؟

خواجه‌سروي: بنده الان آماري ندارم ولي هر سال به تعداد شركت‌ها اضافه شده است و شركت‌ها هم دانشگاهي نبودند مثلا در حوزه خودرو، سوخت و جاهاي ديگر در بحث تاسيسات مسائلي بوده كه مي‌شود اسامي شركت‌ها، مديرعامل‌ها و آدم‌هاي خودشان كه بازديدهايي را انجام داده‌اند را مطرح كرد. كه خود اين امر نشان‌ مي دهد كه اين نياز يا ظرفيت در جامعه ما وجود دارد. منتهي كاري كه ما مي توانيم انجام دهيم اين است كه روي صنعتي - كه شايد تا حد زيادي با دانشگاه ما هم بيگانه باشد- كه داريم، حساب كنيم؛ اما ابتدا تلاش مي كنيم از ظرفيت پارك‌هاي علمي و فناوري و مراكز رشد كه براي دانشگاه بوده و بودجه‌اش از آموزش عالي تهيه شده و معاونت پژوهشي وزارتخانه از اينها حمايت مي‌كند، استفاده كنيم و تلاش داريم اين ظريفت را از طريق پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌هايي كه در اين زمينه فعال هستند در اختيار انجمن‌هاي علمي قرار دهيم. و از اين طريق انجمن‌هاي علمي را با مهارت بيشتري به صنعت وصل نماييم.

«خبرگزاري دانشجو»- پس با اين اوصاف بايد بگوييم در جشنواره ملي حركت امسال مي‌توانيم شاهد حضور برجسته تر پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد باشيم؟

خواجه‌سروي: البته با توجه به اينكه انجمن هاي علمي و پارك هاي علم و فناوري تاكنون با هم بيگانه بوده اند، پيوند آنها مي تواند زمان‌بر باشد.

«خبرگزاري دانشجو»- امسال سالي است كه با توجه به نامگذاري آن به«توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» بر روي پارك‌هاي علمي و فناوري سرمايه‌گذاري‌هاي خاصي شده است كه به نظر مي‌رسد اين امر توجه ويژه اي را در جشنواره ملي حركت مي طلبد.

خواجه‌سروي: بايد فكر كنيم تجاري‌سازي علم و شكل‌گيري شركت‌هاي دانش‌بنيان چه كسي مي‌خواهد انجام دهد؟ جز اين است كه اگر ما روي همين دانش‌آموختگان دانشگاه سرمايه گذاري كنيم هر دوي اينها خيلي زودتر جواب مي‌دهد، هم تجاري‌سازي علم جواب مي دهد و هم بحث شركت‌هاي دانش‌بنيان. كه متاسفانه اين ظرفيت نبوده و اين هم كار ماست كه بايد اين دو را بهم پيوند دهيم.

«خبرگزاري دانشجو»- يك مسئله‌اي كه در انجمن‌هاي و مسابقات علمي از‌ آن شكايت مي‌شود شرايط عضويت براي ورود به شوراي اين هاست كه براي آنها گذاشته شده است از جمله داشتن معدل بالا يا داشتن مهارتي خاص. اين در شرايطي است كه حتي دانشجوياني هم كه خود از استعدادهاي برتر هستند هم خواستار تغيير اين شرايط به نحو ديگري مي باشند.

خواجه‌سروي: عضويت در خود انجمن علمي هيچ محدوديتي ندارد اما در مورد دبير انجمن علمي اين محدوديت وجود دارد، كسي كه معدل پاييني دارد نمي‌تواند رئيس چند عالم باشد. اين حرف از اول همين بوده است قطعا كسي كه مسئوليت 200 دانشجو را بر عهده مي‌گيرد بايد از لحاظ علمي از آنها برتر باشد و او را به عنوان دبير بپذيرند و اين دست ما هم نيست و در آيين‌نامه ي انجمن ها نيز آمده است.

«خبرگزاري دانشجو»- منظور ما دبير و شوراي دبيران است. به نظر مي‌رسد بهتر نبود به جاي‌آنكه براي همه دانشگاه‌ها براي ورود به انجمن‌هاي علمي شرط معدل گذاشته شود از هر كس كه مي‌خواست به عضويت انجمن در بيايد يك طرح يا برنامه مي‌خواستند با ساز و كاري كه در مورد آن صحبت هم مي‌شد؛ يعني امكان تجديدنظر وجود دارد؟

خواجه‌سروي: نياز به تجديدنظر دارد و قابل بررسي است ولي در عين حال بايد بپذيريم كه اگر كسي خواسته باشد در انجمن‌هاي علمي مسئول باشد اين فرد بايد از حيث علمي برجسته باشد كه ديگران او را بپذيرند و از او فرمان‌ ببرند، خدايي ناكرده اگر آدم ضعيفي را دبير انجمن علمي قرار دهيم طبيعتا هم رشته‌اي‌هايش از او فرمان نخواهند برد اما يك دبير با معدل بالا، داراي مقاله و صاحب تخصص به طور طبيعي پذيرفته مي‌شود و در عين حال مشكلات زيادي را هم مي‌تواند حل كند.

«خبرگزاري دانشجو»- اين از ساختار غلط آموزشي ما نشات مي‌گيرد كه آن هم بحث نمره‌گرايي است كه وجود دارد و ما دقيقا آن را سوق مي‌دهيم به سمتي كه نمره و معدل براي ما مهم است در صورتي كه اگر در شرايط دانشگاه باشيم و برنامه و طرحي را ارائه دهيم بهتر است، در اين ميان بحث راي‌گيري وجود دارد وقتي كسي به شما راي مي‌دهد يعني وجهه علمي شما اينجا پذيرفته شده است، اين كه شرط معدل بخواهد مبنايي ‌شود براي اينكه شما بتوانيد مسئوليتي را قبول كنيد شايد دامن زدن به همان ساختار غلط آموزشي باشد.

خواجه‌سروي: ارائه طرح و برنامه را نيز مي‌توانيم به شرط معدل اضافه كنيم و اين موضوع را مي‌توان در تجديدنظر آيين‌نامه در نظر گرفت.

شنبه|ا|7|ا|مرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن