تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815762247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آموزش روش صحيح غصه خوري


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: افسردگي، يک بيماري رواني ناشي از اختلالات مغزي و سيستم عصبي نيست، افسردگي، يک انحراف عاطفي است. به عبارت ديگر، افکار منحرف و فريب‏آلود، مجموعه‏اي از احساسات: غم و اندوه، عدم اعتماد به نفس، بي‏تفاوتي و بي‏حوصلگي، خستگي و ضعف، نااميدي و... را تحت عنوان افسردگي به دنبال مي‏کشند و قرباني خود را به طرف خودکشي سوق مي‏دهند.(1) افکار غيرمنطقي، غيرواقعي و فريب‏آلود، ميکروب و علت افسردگي هستند و چنانچه اين افکار، تصحيح و اصلاح شوند، افسردگي نيز درمان خواهد شد.(2) احساس طبيعي غم و اندوه غم و اندوه ، يک عکس‏العمل سالم و طبيعي در مقابل ضايعات، حوادث، نااميدي‏ها و تغييرات بد زندگي است که ما اغلب، آن را سرکوب مي‏کنيم. ما براي حوادث اسفناک زندگي، براي بيماري‏ها يا براي هر سختي و مشقتي که در زندگي با آن رو به رو مي‏شويم دچار غم و اندوه مي‏گرديم. ممکن است براي کاري که زماني بر اثر ناپختگي و جواني انجام داده‏ايم اکنون غصه‏دار شويم. متأسفانه بسياري از ما نمي‏دانيم حالت صحيح و سالم غصه خوردن چگونه است و چه‏طور بايد با آن برخورد کرد و چه‏طور آن را ارضا کرد ، و از دل بيرون راند؟ ما به خود ، اجازه گريه کردن نمي‏دهيم و غم و غصّه ي خود را انکار مي‏کنيم. ما مي‏ترسيم اشکمان جاري شود و دردها را بيرون بريزيم. در نتيجه، اين عواطف را در سينه حفظ کرده ، هيچ وقت از آنها فارغ نمي‏شويم. آنها با فشاري که روي فکر و قلب ما وارد مي‏سازند، رفتار و اعمال روزمره ي ما را از مسير طبيعي منحرف مي‏سازند، به‏گونه‏اي که به عوارضي چون «افسردگي» دچار مي‏شويم. روان‏شناسان معتقدند که راه سالم برخورد با غم و اندوه، اين است که: «هيچ وقت، فرصت گريه کردن را از دست ندهيد».(3) غصه نسخه قطعي درمان: خداباوري بينش خداباورانه و توحيدي مي‏گويد که اگر تنها شَوم، باز هم خدا هست. او جانشين همه نداشتن‏هاست. شخص خداباور مي‏گويد: من دوستي شنوا، بينا، دانا و مهربان دارم که «بر هر چيز تواناست»(4) و آن دوست و ياور خوب، «براي ما کافي است».(5) شناخت‏درماني مي‏گويد: «با پيش آمدن حادثه‏اي ناگوار، آن را تعميم ندهيد و هميشه منتظر حادثه بدي نباشيد. دليلي ندارد که اتفاق گذشته، باز تکرار شود». اما بينش توحيدي مي‏گويد: «خداباوري ، حصار امني است که هر که در پناه آن قرار گيرد، هيچ گزندي را تواناي غلبه بر او نيست».(6) شناخت درماني مي‏گويد: «کامل‏گرايي و همه چيز را در حد بهترين خواستن، مايه رنج است». و بينش توحيدي مي‏گويد: «هر پديده و شي‏ء در جهان، نابودشدني است مگر آن که رو به‏سوي او دارد. هيچ‏کس و هيچ‏چيز جز او بهترين نيست و او تنها ربّ اعلي و سزاوار دوست داشتن و پرستيدن است».(7) شناخت درماني ممکن است نگراني ما را از پاره‏اي مسائل برطرف کند، ولي نمي‏تواند اضطراب و افسردگي را ريشه‏کن کند. تنها خدا، صاحب و ناخداي اين کشتي توفان‏زده است که مي‏تواند انسان، اين مسافر بي‏قرار را ـ که گرفتار کشمکش‏هاي دروني و بيروني است ـ ، آرام کند. تنها برداشتن بينش‏هاي غلط (نفي خدايان دروغين)، موجب رستگاري نيست، بلکه بايد بينش خداباورانه به دنبال آن، مطرح و جايگزين شود ، يعني ارزش‏هاي فطري و خدايي، جانشين الهه‏ها و ارزش‏هاي دروغين شود. آنچه امروزه با عنوان برنامه‏ريزي عصبي ـ کلامي تحت عنوان اداره مغز مطرح مي‏شود، در اسلام، با فلسفه و مفهومي بسيار عميق‏تر، عنوان شده است. اسلام مي‏خواهد ما اداره‏کننده ي احساسات، عواطف، افکار و تمايلات خود باشيم، نه آنها مدير ما.(8) مذهب و خود ملامتگري کليه مذاهب مي‏خواهند که ما انسان‏هايي شاد و سرشار از نشاط باشيم و يکديگر را دوست بداريم. به هنگام خطاکاري، ايمان و اعتقادمان به ما مي‏گويد ، چون انسانيم مرتکب اشتباه مي‏شويم. ما بايد خود و حتي کساني را که عليه ما کارشکني مي‏کنند ، ببخشيم.در انجيل آمده: «همسايه‏تان را چون خود دوست بداريد». اين عبارت در آنِ واحد به دو نکته اشاره مي‏کند: ديگران را دوست بداريد : اما خودتان را نيز دوست بداريد. به تعبيري « نه ديگران را سرزنش کنيد و نه خود را». تمام مذاهب به اين حقيقت پي برده‏اند که آدمي، موجودي ضعيف است و با وجود تلاش‏هاي فراوان، باز هم گاهي مرتکب گناه مي‏شود. البته ممکن است بتواند رفتارهاي اعتراض برانگيزش را به مقدار قابل توجهي کاهش دهد ، اما هرگز قادر نيست آن را کاملاً متوقّف کند. وقتي خداوند ، رفتار نادرست را بر ما مي‏بخشد، آيا ما نبايد با خويشتن مهربان و سخي باشيم؟ شما با پيروي از تعليمات مذهبي خود هيچ گاه دچار افسردگي ناشي از خود ملامتگري نخواهيد شد. اين، الگوي کاملي از همسويي مذهب و روان‏شناسي است، زماني که در کنار يکديگر قرار مي‏گيرند.(9) منبع : مجله پيام زن




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن