تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838014836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

‏«هنر» و «موسيقي» از ديدگاه دكتر شريعتي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ‏«هنر» و «موسيقي» از ديدگاه دكتر شريعتي


چرا امروز يك نقاش يك سيني با يك قاچ هندوانه و خيار و... نمي‌گذارد و از رويش نقاشي نمي‌كند، در صورتي كه در آثار كلاسيك چنين چيزي فراوان وجود داشت؟چرا امروز موزيسين، نقاش، عكاس و... يك شيء طبيعي را مدل قرار نمي‌دهد؟ چرا از طبيعت حتي در شعر بيزارند؟ حتي يك شعر ناتوراليستي كه در دوره رمانتيك خلق مي‌شود (با آن كه ناتوراليست است) بهار را مثل منوچهري وصف نمي‌كند؛ بهاري را وصف مي‌كند كه نيست، وجود ندارد.

من در مقدمه «نقد ادب» نوشته‌ام كه چرا روح‌هايي كه عالي‌تر و لطيف‌ترند، غم و پائيز را بيشتر دوست دارند؛ چون به مرز پايان اينجا نزديك‌تر است. غروب چرا آدم را بيشتر به تامل وادار مي‌كند و يك لذت عميق و پرطنين و دائمي به آدم مي‌دهد، در صورتي كه صبح يك نشاط از رختخواب برخاستن و سر صبحانه دويدن به آدم مي‌دهد؟ غروب آدم را به كناري مي‌كشاند و از هرچه روزمرگي است، جدا مي‌كند و آدم را به خود فرو مي‌برد. چرا اين دو احساس متناقض در دو منظره متشابه به آدم دست مي‌دهد؟ براي اين كه در يكي پايان ديده مي‌شود و پايان عبارت است از مرز نزديك به آن چه بايد باشد و نيست.4‏

‏«هنر در همه انواع و همه مراحلش، انعكاس دغدغه اين «نيمه خاك ـ نيمه خدا» است؛ تحليل ديگري از هنر به ظن دكتر شريعتي است. انساني كه از بهشت الهي رانده شده و اكنون دوران تبعيد و محكوميتش را سپري مي‌كند و هنر ـ شايد ـ مرهمي است جهت به تصويركشيدن عالم معنا و بهشتي كه آدمي از آن طرد شده است: ‏

‏«اين بيچاره انسان است كه مي‌خواهد دنيايش چنين باشد و نيست.

او است كه خود را در اين «كوخ» فاقه زده و پست و تنگ و زشت گرفتار مي‌بيند و با فريب هنر، آن را به گونه «كاخي» كه شايسته «نيمه خدايي» چون او است مي‌آرايد. از اين رو، هنر در همه انواع و همه مراحلش، انعكاس دغدغه اين «نيمه خاك ـ نيمه خدا» است، اين «جمع دو بي‌نهايت»، اين «اجتماع دو نقيض» و اضطراب و اندوه و عشق و بي‌قراري و ناخشنودي و بيزاري لازمه چنين ساختمان ثانوي است كه يك سرش در غلظت پلشت و عفن اين ماده، اين مردار، نهفته است و سر ديگرش، از مرز آفرينش مي‌گذرد و زمان و مكان ـ اين دو چهار ديواري تنگ و خفقان‌آور ـ را در هم مي‌شكند و بر آسمان بلند ابديت، ذُروه بلند ملكوت مي‌سايد، آنجا كه كلمات پر مي‌سوزند و خيال از نيمه راه باز مي‌گردد، و هنر ـ قلم صنع فرزندان آدم كه از «بهشت» به «زمين» افكنده شد ـ مي‌كوشد تا زمين زشت و افسرده را به گونه بهشتي كه جايگاه شايسته او بوده و هست آرايش كند، همچنان كه در آن زندگي نخستينش بود.

در اين زندگي تبعيديش، كه محكوميتي را مي‌گذراند ـ و اين را همه گفته‌اند ـ به شعر بينديشد و بگويد، به موسيقي بشنود، به رقص برود، به نقاشي ببيند، به قدرت تشبيه آنـــچه را در طبيعت بي‌حال و بي‌توان است روح دمد، و به نيروي استعاره آنچه را ندارد ببخشد، به زبان كنايه و رمز، از كلمات كه اشياء بي‌جان و ناتوان اين جهانند، آنچه را ندارند و او مي‌خواهد، بيرون كشد، به سرانگشت مسيحاي مــجاز، به همه اشياء ـ كه همسايگان مرده و گنگ و احمق و بيگانه اويند ـ حيات و زبان و شعور و آشنايي دهد و بر چهره ناآشناي زمين و آسمان ابله اين توده انباشته از عناصر، رنگ انس و معني و احساس و خويشاوندي زند. 5 ‏

پي‌نوشت:‏

4- همان ـ صص 54 و 55

(5) همان ـ ص 105





شنبه|ا|24|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن