تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825919548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برف روي شيرواني داغ معبري براي آشتي سينما و ادبيات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، سينماي ايران در دهه 70 به واسطه سياست هاي خاص بنياد سينمايي فارابي به سمت و سوي سينماي روشنفكرانه بر پايه مخاطب خاص رفت كه به دليل فقدان پشتوانه قوي، رخوت و ايستايي را تجربه كرد. سينماي روشنفكرانه كه در همان دوران متوقف شده بود، در سال هاي اخير بار ديگر زنده شده و به شكل هاي ديگر خود را مطرح ساخته است.اما در ميان اين آثار كارهاي اصيل و قابل دفاعي هم وحود داشته كه در فرم و محتوا خبري از جعلي بودنشان نيست. برف روي شيرواني داغ ساخته هادي كريمي يكي از اين فيلم هاست كه نمايش آن در جشنواره بيست و نهم فيلم فجر با واكنش هاي متفاوتي روبه رو شد. وي در اين اثر كه پيشتر در فيلم رخساره ساخته زنده ياد امير قويدل دوره اي از زندگي شاعري تاثيرگذار و مهم را روايت كرده، اين بار داستان خود را كامل كرده و از زاويه اي ديگر به مرگ او نگاه كرده است. كريمي در اين فيلم قهرمانش را شاعري منزوي قرار داده كه تلخي هاي بسياري در زندگي اش ديده و به موجودي عبوس و تلخ تبديل شده است. شروع قصه با مرگ استاد و ورود شخصيت هاي مختلف به آن، نوع خاصي از شخصيت پردازي مبتني بر اطلاعات قطره چكاني را طلب مي كند كه در اين زمينه كريمي خوب عمل كرده و تماشاگر را تا پايان با قصه همراه مي سازد. شخصيت ماهان به عنوان نزديك ترين شخص به استاد در روزهاي پاياني عمرش،پرداخت متقاعد كننده اي داشته و پس زميه مناسبي برايش طراحي شده است. شغلي هم كه برايش در نظر گرفته شده -رانندگي آژانس-براي آشنايي اش با استاد مناسب به نظر رسيده و از ديدارهاي تصادفي مخصوص فيلم هاي ايراني قابل قبول تر به چشم مي آيد.اما همين شخصيت نيز به تنهايي توانايي به دوش كشيدن بار دراماتيك فيلم را نداشته و ديگر شخصيت ها نيز براي ياري رساندن به وي چندان موفق نيستند. كريمي براي نشان دادن برخي روشنفكرهاي قلابي كه از روشنفكري تنها استفاده وسيع از لغات فرنگي و وابستگي به سيگار را ياد گرفته اند،شخصيت فوق العاده اي مثل:سپيده و تا حدودي كاميار را وارد داستان كرده و به شناخت بيشتر تماشاگر از دنياي فيلمش كمك كرده است. ورود سپيده به داستان و به دنبالش بحث هاي خاله زنكي كه به راه مي اندازد،ريتم مناسبي به فيلم بخشيده و رخوت ابتدايي آن را جبران مي كند.اين روشنفكر جعلي به قدري خوب از كار درآمده كه ديگران را تحت الشعاع قرار داده و مكمل فوق العاده اي براي بهمن است. كاميار نيز نماينده روشنفكران سرگردان ميان سنت و مدرنيته است كه ريشه هاي سنتي كمرنگش مانع سقوط كامل او شده است. علاقه او به پريچهر نيز خود ريشه در اين سنت ها داشته كه كاميار را تكميل مي كند. اما جذاب ترين شخصيت داستان به بهمن -برادرزاده استاد- تعلق دارد كه خلق و خوي لمپني اش در تضاد كامل با فضاي داستان قرار داشته و بيشتر شبيه قهرمان هاي آثار جان اشتين بك است تا بساز و بفروشي اينجايي!.با اين حال شخصيت ياد شده در جاهايي كه فيلم كاملا از رمق افتاده ، آن را روي روال انداخته و به جلو رانده است. كريمي به عنوان كارگردان فيلم برف روي شيرواني داغ ، فضايي تيره و تاريك را براي روايت قصه اش برگزيده كه به شدت با فضاي داستان همخواني داشته و تحميلي و باسمه اي به نظر نمي رسد. در واقع وي از نمونه هاي درخشان غير ايراني الگوبرداري درستي كرده و ميزانسن هايش - چينش - را بر مبناي آن شكل داده است.با اين حال اين فضاي بسته تماشاگر را چندان اذيت نكرده كه در اين رابطه نوع دكوپاژ و حركت دوربين بسيار نقش داشته است. فيلم هايي از جنس برف روي شيرواني داغ به واسطه حضور شخصيت هاي معدود، بسيار به بازيگر متكي بوده و نقش برجسته اي را به اين عنصر بخشيده است.در اين فيلم نيز گروه بازيگران بسيار خوب عمل كرده و شاهد بازي هاي درخشاني از آنان به ويژه شهاب حسيني و آنا نعمتي هستيم. حسيني كه اين روزها نقش هاي درخشاني را ايفا كرده،شخصيت بهمن را به گونه اي باورپذير متكي بر جلوه هاي بيروني و تا حدودي نمايشي خلق كرده است.نعمتي نيز براي نقش سپيده بهترين انتخاب بوده و بازي به عمد غلو شده وي در ارايه هرچه بهتر اين نقش بسيار موثر بوده است. برف روي شيرواني داغ به عنوان فيلمي متعلق به حوزه سينماي خاص،فيلم آبرومندي با نقاط قوت بسيار است كه در صورت تداوم مي تواند رابطه نه چندان دوستانه سينما و ادبيات در ايران را به رابطه اي دلنشين و مهربانانه تر تبديل كند. برف روي شيرواني داغ،سومين تجربه كريمي در مقام كارگرداني است. اين فيلم با مضموني اجتماعي روايتگر چند دانشجو است كه پرده از راز مرگ استاد شاعر خود برمي دارند. شهاب حسيني، كوروش تهامي، آناهيتا نعمتي و خاطره اسدي در فيلم برف روي شيرواني داغ، ايفاي نقش كردند. از:محمد جليلوند فراهنگ**1983**




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 681]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن