واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی:
نقش ايمان و اخلاق در تحکيم بنياد خانواده خانواده ، يك واحد كوچك اجتماعى است كه با پيمان ازدواج زن و مرد آغاز مىشود و با تولد فرزندان ، توسعه و استحكام مىيابد. جوامع بزرگتر نيز از همين واحدهاى كوچك تشكيل مىشوند. بشر از آغاز ، زندگى خانوادگى را به عنوان بهترين نوع زندگى برگزيده و در همه زمانها و مكانها بدان پايبند بوده و هست. اين نوع زندگى ، از امتيازات انسان محسوب مىشود و فوائد گوناگونى دارد ، از جمله اينكه زن و مرد را از پريشانى و بى هدفى نجات مىدهد و به خانواده وابسته و دلگرم مىسازد وآنها از نعمت انس و مودت بهره مند مىشوند . وابستگى كودكان ، نوجوانان و جوانان نيز به خانواده ، فوائد زيادى را در بردارد ؛ چرا که از انواع مفاسد اخلاقى ، اجتماعى ، انحرافات جنسى ، ارتكاب جنايت ، بزهكارى و اعتياد ، بيشتر مصون مي مانند. بنابراين ، سلامت و سعادت جامعه ، تا حد زيادى ، به وضع خانوادهها و كيفيت روابط بين زن و شوهر و والدين و فرزندان بستگى دارد. هر چه روابط بهتر و سالم تر ، باشد زندگى شيرينتر و با صفاترى دارند و ارتباط صميمانه تري با خانواده برقرار مي کنند و از خطر انحراف مصونيت پيدا مىكنند. هدف از ازدواج در اسلام ، يعنى ايجاد انس و محبت و صفا درخانواده ، خانهاى كه در آن صفا و محبت نباشد از هم گسيخته است و ويرانه . حتي مي توان گفت که زندانى بيش نيست. " معيار در انتخاب همسر " اسلام در جهت تحقق اهداف ازدواج و تحكيم بنياد خانواده ، بر دو امر تاكيد دارد : يكى ايمان و ديگرى اخلاق ، و به كسانى كه قصد ازدواج دارند توصيه مىكند كه دين و اخلاق همسر خود را منظور بدارند. مردى به خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و در امر ازدواج با او مشورت نمود ، آن حضرت فرمود: «با زنان ديندار ازدواج كن تا خير فراوانى نصيب تو شود» . (1) على بن موسى الرضا عليه السلام فرمود: « سودى بهتر از زن صالح و شايسته نصيب انسان نمىشود ، زنى كه شوهرش را خشنود مىسازد و در غياب او ، از خودش و زندگي شوهرش نگهدارى مىكند» . (2) پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: « اگر كسى از دختر شما خواستگارى كرد و دين و اخلاقش را پسنديد ، با او وصلت ايجاد كنيد و گرنه فتنه و فساد بزرگى در زمين به وجود مىآيد» . (3) براى حسن رابطه بين زن و شوهر و بقاء و استحكام بنياد خانواده ، و براى جلوگيرى از اختلافات خانوادگى و وقوع طلاق ، بهترين وسيله رعايت ارزشهاى اخلاقى است و در اين رابطه توصيههاى فراواني شده است . اسلام ، ازدواج را پيمانى مقدس مىداند كه بين زن و مرد ، به اعتبار اين كه دو انسان هستند بسته مىشود و مهمترين هدفش ، تامين نيازهاى انسانى ، آرامش و سكون و انس زن و مرد به يكديگر است ؛ حتى توليد و پرورش فرزندان را نيز ، در راه تامين هدف عالى انسانى محسوب مىدارد. قرآن كريم در اين رابطه مىگويد: « و از نشانه هاى خداست كه براى شما از جنس خودتان همسرانى بيافريد تا با تمايل به سوى آنان آرامش بيابيد ، و در ميان شما محبت و دلسوزى قرار داد . همانا كه در اين موضوع براى انديشمندان نشانههايى است» ( روم/21) در آيه مذكور ، انس و آرامش خانوادگى به عنوان ثمره ازدواج معرفى شده است. در پيمان مقدس ازدواج ، زن و مرد با تمام وجود به سوى يکديگر جذب و با هم متحد و يك دل مىشوند و در تمام ابعاد زندگى ، در خدمت يكديگر قرار مىگيرند. مأنوس ، همفكر ، هم راز و يك هدف مىشوند. در آيه مذكور ، زندگى خانوادگى ، بر دو پايه نيرومند مودت و رحمت استوار گشته است . يكى از پايه هاى ازدواج ، مودت و علاقه زن و شوهر نسبت به يكديگر است . زن و شوهر خوبىها و نقاط مثبت يكديگر را مورد توجه قرار مىدهند و از صميم قلب يکديگر را دوست مىدارند. هر يك از آنان ، ديگرى را نعمتى ارزشمند از جانب خدا و وسيله انس و الفت ، آرامش و دلگرمى و شريك زندگى مىشمارد و از اين نعمت بزرگ قدردانى و سپاسگزارى مىكند. پايه ديگر ازدواج ، كه در آيه به آن اشارت شده "رحمت" يعنى مهربانى و دلسوزى است ، هر گاه يكى از زوجين به نقصان و ضعف و نيازى در همسرش مواجه شد ، همدلانه فکر مي کند ، او فکر كند كه همسرش يك انسان است و انسان بى نقص نيست. چنان كه خود نيز بى عيب نمي باشد . پس با نرمى و مدارا و از روى مهربانى و دلسوزى ، نقص او را در صورت امكان برطرف مي سازد و در صورت عدم امكان ، او را با همان حال مىپذيرد. نقصانش را ناديده مىگيرد و به زندگى ادامه مىدهد. لازمه رحمت و دلسوزى ، اين است كه چنانچه فرد خير و صلاح خود را مىخواهد ، در همه حال خواسته ها و تمايلات همسرش را منظور بدارد ، هر چه را براى خود مىخواهد براى او نيز بخواهد و همواره به فكر تامين سعادت ، آسايش و آرامش او نيز باشد. قرآن مجيد در اين رابطه ، تعبير بسيار جالبى دارد و زن و شوهر را چنين توصيف مىكند: « زنان براى شما لباس هستند و شما نيز براى آنان لباس هستيد » ( بقره/187) لباس ، مجموع بدن انسان را با همه كمالات ، نواقص ، خوبىها ، بدىها ، زيبايىها و زشتىها در بر مىگيرد و از سرما و گرما و خطر حفظ مىكند . بر زيبايىهايش مىافزايد و عيوبش را مىپوشاند . لباس نزديكترين اشياء نسبت به انسان است و از جمله نيازهاى اوليه به شمار مىرود. زن و شوهر نيز ، نسبت به يكديگر بايد همانند لباس باشند ، همديگر را با همه نواقص و كمالات بپذيرند. حافظ و نگهبان و آرامش بخش يكديگر باشند. بر زيبايىهاى هم بيفزايند و عيوب هم را بپوشانند و رازدار و محرم اسرار باشند. اسلام ، در مورد روابط بين زن و شوهر و زندگى خانوادگى چنين مىانديشد و آن را بر چنين پايههايى استوار ساخته است. تشكيل چنين خانواده هايى در خور انسان است و سعادت جسمانى ، نفسانى ، دنيوى و اخروى او را تامين مىكند. اگر بنياد خانواده بر پايه هاى ايمان و محبت استوار گردد ، كانون خانواده گرم و با صفا مىشود و از كشمكشها ، و اختلافات و طلاق و فروپاشى جلوگيرى مىكند. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: « كاملترين مردم از جهت ايمان ، كسى است كه اخلاقش خوب تر باشد ، و بهترين شما كسانى هستند كه نسبت به همسران خود خوش رفتارتر باشند . » (4) امام سجاد عليه السلام فرمود: « حق همسرت اين است كه بدانىخداى متعال او را وسيله آرامش و انس تو قرار داده و بدانى كه او نعمتى است از جانب خدا براى تو ، پس او را گرامى بدار و با وى مدارا كن ، گرچه تو نيز بر او حقى بزرگ دارى ، اما بايد نسبت به او دلسوز و مهربان باشى . بايد خوراك و پوشاك او را تامين كنى و اشتباهات و لغزشهايش را ببخشى » (7) حضرت موسى بن جعفر عليه السلام فرمود: « جهاد زن در اين است كه خوب شوهردارى كند» . (8) اسلام عنايت ويژهاى به اخلاق دارد و رعايت ارزشهاى اخلاقى را براى سلامت خانواده و تحكيم بنيان آن ضرورى و لازم مىداند. به نظر مىرسد يكى از عوامل مهم تزلزل بنياد خانواده ، بىتوجهى به مسائل اخلاقى است و براى حل اين مشكل بزرگ كه خانواده را در معرض تهديد جدى قرار داده ، چارهاى جز احياى ارزشهاى اخلاقى به ويژه اخلاق خانواده نداريم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 696]