تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837252554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت و رهبري از ديدگاه شهيد مظلوم آيت‏الله بهشتي


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: مديريت و رهبري از ديدگاه شهيد مظلوم آيت‏الله بهشتي
* مسيح مهاجري
قسمت دوم
قسمت اول اين مطلب ديروز از نظر خوانندگان گرامي گذشت و امروز قسمت دوم و پاياني آن تقديم مي‌شود.
فصل دوم - مديريت و رهبري در ميدان عمل
اصل مديريت
در يك نظام اجتماعي مبتني بر مكتب، مديران بايد حركت خود را در هر بخش و حوزه‏كاري كه هستند طوري تنظيم كنند كه مردم بتوانند در اداره جامعه بر اساس معيارهاي اسلامي مشاركت داشته باشند. اين كار تنها در صورتي ميسر است كه تفكر حاكم بر مديريت جامعه، تفكر سياست درهاي باز به روي مردم باشد و اعتقاد به توانائي مردم تا آنجا در ذهنيت مديران رسوخ كرده باشد كه در عمل همه زمينه‏هاي مشاركت مردم در اداره جامعه را فراهم كنند يا تلاش قابل تحسيني در جهت فراهم ساختن چنين زمينه‏هائي بعمل آورند.
روابط متقابل مديران با همكاران خود در دستگاه‏هاي مختلف و اعمال مديريت با شيوه صحيح مبتني بر خلاقيت، بخش عمده‏اي از اصول مديريت مكتبي را تشكيل ميدهد كه تاثير مستقيم و عميقي بر روي چگونگي اداره جامعه دارد. به عبارت ديگر، مديران ارشد با تكيه بر اصول صحيح مديريت، در عمل ميتوانند مديران سطوح ديگر را براي داشتن روابط صميمانه با مردم و كمك به آنها جهت حركت در مسير تكامل و خلاقيت همراهي كنند. اصولي كه مديران ميتوانند با اعمال آنها چنين حركتي را در جامعه بوجود آورند، از ديدگاه شهيد بهشتي از اين قرارند:
- اعتقاد به مردم و دادن امكان به آنها براي آنكه بر اساس معيارهاي اسلامي در اداره امور جامعه مشاركت كنند، چرا كه خودگرداني بر اساس معيارهاي اسلامي، روح سياست اداري در نظام اسلام است.(1)
- دادن اختيارات تام به كارگزاران عادل و صديق و خواستن مسئوليت تام از آنها به تناسب مسئوليت‏ها.(2) و در نتيجه، كم كردن حلقه كنترل و كاغذ بازي و جلوگيري از لوث شدن مسئوليت‏ها.(3)
- تلاش در جهت ايجاد جرياني سالم و قوي كه بتواند بستري مناسب براي ساخته شدن نيروهاي نيازمند ساخته شدن باشد بطوريكه همه احساس كنند رابطه مديران با آنها رابطه پدر با فرزندان خود است.(4)
- اميدوار بودن به آينده و اميد دادن به عموم مردم و دست اندركاران اداره جامعه.(5)
- اعتراف به اشتباه يا كم‏كاري و يا هر تقصير و قصوري كه ممكن است در عملكرد مديريت پيش بيايد.(6)
- مراقبت پي‏گير و مستمر مسئولان و مديران درجه اول نسبت به كار مديران و مسئولان درجه دوم و سوم و رسيدگي به عملكردهاي آنان.(7)
- صراحت در مطرح كردن مسائل جامعه با مردم و پرهيز از پنهان كاري بطور مطلق.(8)
مديريت و تامين نيرو
يكي از نكات قابل توجه در مبحث مديريت از ديدگاه شهيد بهشتي و همچنين سيره عملي ايشان، چگونگي تامين نيرو مي‏باشد. شهيد بهشتي، كشف نيروهاي لازم براي برعهده گرفتن مسئوليت‏ها در سطوح مختلف را از جمله اقداماتي ميدانند كه خود مديران در هر سطحي كه هستند ميتوانند انجام دهند. ايشان معتقدند پيدا كردن افراد عادل، صادق و قابل اعتماد و سپردن كارها به آنها يكي از اصول مديريت است.(9)
نكته قابل توجه اينكه شهيد بهشتي، خود به اين اصل پاي‏بند بود و در همه حال خود را موظف ميدانست در پي كشف نيروهاي جديد باشد، بطوريكه اين نكته را گاهي در سخنراني‏هاي عمومي خود نيز اظهار مي‏كرد و از اينكه توانسته است افراد شايسته‏اي براي قبول مسئوليت كشف كند خوشحال بود.(10)
مديريت و جاذبه و دافعه
نيروهاي موجود در جامعه، از نظر شهيد بهشتي به سه دسته تقسيم مي‏شوند. يك دسته كساني كه صادق و قابل اعتماد و كاردان هستند، دسته دوم افراد بي‏تفاوت يا كم تفاوت و دسته سوم كساني كه چنان فاسدند كه اميدي به اصلاحشان نيست.
تكليف دسته اول روشن است. آنها نيروهائي هستند كه ميتوان بدون هيچ مشكلي كارها را به آنها سپرد. نظر شهيد بهشتي در باره دسته دوم اينست كه بايد براي جذب آنها تلاش كرد و به آنها فرصت خودسازي داده شود و درباره دسته سوم معتقدند بايد دفع شوند و از جريان اجتماعي بركنار گردند.(11)
نكته مهمي كه در زمينه جذب نيرو توسط مديريت جامعه در نگاه شهيد بهشتي به چشم مي‏خورد، جايگاهي است كه ايشان براي جوانان قائل هستند. اين جايگاه در بيان شهيدبهشتي اين چنين ترسيم شده است:
"بايد نسل جوان باايمان را به ميدان كار بياوريم و با خاميهايشان بسازيم و از خودسازيهايشان لذت ببريم و آينده را بدست آنان بسپاريم".(12)
مديريت و اقتضاء زمان و مكان
توجه به اقتضاء زمان و مكان، اهرم و امكان مهمي است كه در اختيار حاكم اسلامي براي تامين مصالح عامه قرار دارد. اين امكان، مبناي بينش فقهي شهيد بهشتي در مساله حكومت ديني است. با تكيه بر همين بينش است كه ايشان در مساله تعارض مرجعيت و رهبري، نظر رهبر و حاكم اسلامي را بر نظر ساير فقها حتي مراجع مقدم مي‏دانند.(13) اين نقطه‏نظر، اهميت بلامعارض بودن مديريت در سطح جامعه را از ديدگاه شهيد بهشتي نشان مي‏دهد.
برهمين اساس است كه دولت اسلامي حق وضع ماليات به تناسب نياز حكومت و تعيين نرخ كالاها و نظارت بر معاملات را دارد و آيت‏الله بهشتي، واگذاشتن جامعه به انصاف كاسب‏ها و خودداري از نرخ‏گذاري را خلاف احتياط فقهي مي‏داند و معتقد است در يك جامعه اسلامي چنين چيزي پذيرفته نيست.(14) به همين موازات، در رعايت احكام فقهي و اجراي آنها، مطلق گرايي، تفكري غيرمنطقي است كه مانع حل مشكلات جامعه براساس بينش ديني و مصالح عامه مي‏شود.
در مبحث بانكداري، با اينكه شهيد بهشتي جريان موجود بانكها را در جهان امروز، يك جريان فاسد و ظالم و آلوده به ربا مي‏داند و به همين دليل در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران تاسيس صندوق‏هاي قرض‏الحسنه را براي آلوده نشدن مردم به بانكهاي ربوي توصيه مي‏كرد، در عين حال از آنجا كه تامين امنيت پول و نگهداري بي‏خطر آن در صندوقهاي قرض‏الحسنه و ساير اماكن ميسر نبود و تنها بانكها بودند كه از امنيت كافي برخوردار بودند، سپردن پول به بانكها را براي افراد و حتي براي خود صندوقهاي قرض‏الحسنه مجاز مي‏دانستند و كساني را كه به اين طرز فكر خرده مي‏گرفتند بخاطر مطلق‏گرايي نكوهش مي‏كردند و معتقد بودند اين طرز تفكر نه تنها مفيد نيست بلكه به جريان سالم كارها لطمه مي‏زند.(15) اين نقطه‏نظر، نشانه اهميتي است كه شهيد بهشتي براي نقش زمان و مكان در تصميم‏گيري‏ها و عملكرد مديريت‏ها قائل است.
فصل سوم - مباحث جانبي مديريت
نقش مديران در برخورد با آن دسته از مسائل جامعه كه هرچند نه مستقيم ولي به نحوي با مديريت مرتبط است، اهميت زيادي در چگونگي اداره جامعه دارد، مواردي از اين مسائل در نقطه‏نظرات شهيدبهشتي بچشم مي‏خورد كه در اين فصل به آنها مي‏پردازيم.
انتخاب كارگزاران در مرحله انتقال
در يك نظام مبتني بر دين، مديريت بر اصولي استوار است كه بطور طبيعي زمينه براي اعمال آن اصول فراهم و يا قابل فراهم كردن مي‏باشد. اين وضعيت در يك نظام ضدديني يا غير مبتني بر دين وجود ندارد. در چنين نظام‏هائي، آرمان‏گرايان و معتقدين به تاسيس حكومت ديني تلاش مي‏كنند به هر مقدار كه ممكن باشد و در هر محدوده‏اي كه زمينه وجود داشته باشد، امكاناتي را براي تعامل سالم و مبتني بر دين فراهم نمايند. اين، خودبخشي از اقداماتي است كه بايد براي تاسيس حكومت ديني صورت گيرد.
پس از تاسيس حكومت اسلامي و در شرايطي كه نيروهاي كارگزار طبق ضوابط نظام غيرديني برگزيده شده‏اند، سلوك مديران با اين كارگزاران و اصولاً گزينش مديران توسط نظام ديني، كار پيچيده‏ايست. اين، در واقع مرحله انتقال از يك نظام ضدديني يا غيرديني به نظام ديني است و وظيفه مديريت كلان جامعه در گزينش كارگزاران، بسيار پيچيده و دشوار است.
شهيد بهشتي در اين زمينه معتقد به انتخاب نسبي است با اين شرط كه همواره تلاش بر كشف نيروهاي شايسته‏تر باشد.
"در مرحله انتقال از جامعه طاغوتي به جامعه مطلوب الهي اسلامي، در هرجا مومن‏ترين و باتقواترين را به صورت نسبي انتخاب مي‏كنيم ولي در آن نسبت نمي‏مانيم و درنگ نمي‏كنيم، طوري عمل مي‏كنيم كه منتخب ما دو سال ديگر از منتخب امسال ما با ايمان‏تر، باتقواتر، مكتبي‏تر و آگاه‏تر باشد".(16)
مديريت و اقليت‏ها
چگونگي رفتار با اقليت‏هاي ديني در زمينه‏هاي مختلف، از جمله مسائل مهمي است كه بهرحال مديريت يك جامعه مبتني بر حكومت ديني با آن سر و كار خواهد داشت. آزادي بيان، آزادي عقيده و برخورداري از حقوق اجتماعي از موضوعات مهم اين مبحث هستند.
از ديدگاه شهيد بهشتي، اقليت‏ها در انجام مراسم ديني، داشتن انجمن‏هاي ديني و فرهنگي و تعليم و تربيت فرزندان براساس اعتقادات ديني خود آزادند و از نظر سياسي و اجتماعي وضعي مشابه مردم ديگر دارند.(17) بدين ترتيب، در زمينه سپردن كار به اقليت‏ها، ضابطه همانست كه در مبحث تعهد و تخصص توضيح داده شد، يعني از تخصص افرادي كه امين و قابل اعتماد هستند استفاده مي‏شود با اين قيد كه عدم پاي‏بندي آنها به مكتب در ديگران اثر منفي نگذارد.(18)
شوراها
اعتقاد به شوراهاي محلي از اصول فكري شهيد بهشتي در مديريت نظام اجتماعي است. تاثير اين شوراها در سلامت اداره جامعه همواره مورد توجه ايشان بوده و بر نقش آنها در خودگرداني تاكيد مي‏كردند. اين توجه و تاكيد، بخاطر اهميتي است كه شهيد بهشتي براي مشاركت مردم در اداره امور قائل است.
در عين حال، از آنجا كه ضرورت اداره جامعه در همه سطوح براساس اصول مكتب از نظر شهيدبهشتي يك اصل غيرقابل اغماض است، ايشان هدايت مردم در جهت انتخاب اعضاي شوراها را بعنوان يك قيد لازم در كنار تأييد اهميت شوراها مورد تاكيد قرار داده و جمع‏بندي اين مبحث را اينگونه بيان مي‏كند:
"وقتي مساله شورا مطرح مي‏شود بايد توام با قيدي باشد و آن قيد اين است كه انتخاب شوندگان بايد داراي اعتقاد و ساخت قوي مكتبي باشند".(19)
مديريت شورايي در بالاترين سطح نظام اجتماعي نيز در شرايط خاص خود، مورد نظر شهيدبهشتي است. ايشان در مبحث ولايت و مرجعيت نيز علاوه برآنكه در خصوص ولايت امر و رهبري جامعه اسلامي در صورتي كه فرد واحدي بصورت شاخص واجد شرايط نباشد، به رهبري شورائي اعتقاد دارند، حتي در مرجعيت نيز به تقسيم كار و مرجعيت گروهي معتقدند و ميگويند:
"ارجح اين است كه هر دو" (رهبري و مرجعيت)گروهي باشند. در زمان ما، نه رهبري فردي و نه مرجعيت فردي آن طور كه بايد به جائي نمي‏رسند".(20)
نظارت روحانيت
نظارت مردم بر جريان امور در نظام اجتماعي، از اصول مورد تاكيد شهيد بهشتي است. يكي از اشكال اعمال نظارت اين است كه مردم از طريق افراد مورد اعتماد خود جريان امور را زير نظر داشته باشند.
از آنجا كه روحانيت آگاه و متعهد و مسئول از نظر شهيد بهشتي، يك قشر مورد اعتماد مردم است، ايشان معتقد است نظارت روحانيت بر كارهاي مسئولان مي‏تواند به سلامت جريان امور كمك نمايد. شهيد بهشتي تاكيد مي‏كند در نظام جمهوري اسلامي كساني مي‏توانند مسئوليت بپذيرند كه نظارت روحانيت را بعنوان معتمدان ملت قبول داشته باشند:
"روحانيت آگاه متعهد و مسئول، حداقل در حد نظارت همه‏جانبه و تمام عيار، به عنوان معتمدان ملت، در جريان كارهاي كشور براي هميشه نظارت خواهد كرد، بنابراين، بايد كساني در جمهوري اسلامي مسئوليتهاي خرد و كلان قبول كنند كه مزاجشان با اين نظارت سازگار باشد و آنهائي كه نمي‏توانند اين نظارت را تحمل كنند جايشان را به كساني بدهند كه از اين نظارت صميمانه استقبال مي‏كنند".(21)
فصل چهارم - سيره عملي شهيد بهشتي در مديريت
آنچه تاكنون از شهيد بهشتي درباره مديريت و رهبري آورديم، مطالب مستندي بود كه از زبان يا قلم ايشان در صفحات كتابهاي منتشر شده ازايشان يا درباره ايشان در دست مي‏باشد. در اينجا يادآوري دو نكته لازم است.
اول آنكه اين مطالب، كليه اظهارات شهيد بهشتي را در برنمي‏گيرد، زيرا بخشهايي از ديدگاه‏هاي اين متفكر بزرگ هنوز تدوين و منتشر نشده و در دسترس نمي‏باشد.
دوم آنكه علاوه بر ديدگاه‏ها، سيره عملي شهيد بهشتي نيز خود منبع قابل استنادي براي مباحث مختلف از جمله مبحث مديريت است. بر همين اساس اينجانب بعنوان كسي كه بيش از 10 سال از محضر پرفيض اين عالم رباني بهره برده و ملازم ايشان بودم، لازم مي‏دانم اين مقاله را با اشاره‏اي كوتاه به سيره عملي ايشان در زمينه مديريت به پايان ببرم، مديريتي كه بسيار موفق بود و توانست انسانهاي زيادي را براساس معيارهاي مكتب بسازد و بعنوان نيروهاي كارآمد و مفيد تحويل جامعه دهد.
التزام عملي
بارزترين ويژگي شهيد بهشتي در رفتار اجتماعي كه مديريت نيز بخشي از آن است، التزام عملي ايشان به مطالبي بود كه اظهار مي‏داشت و يا به عنوان احكام دين و مقررات نظام مطرح مي‏كرد. هرگز ديده نشده است كه شهيد بهشتي حتي بصورت جزئي و كم رنگ برخلاف اعتقادات خود يا مقررات نظام، عملي انجام دهد.
علاوه بر اين، شهيد بهشتي همواره دوگانگي گفتار و كردار را مورد انتقاد قرار مي‏دادند و از آن بعنوان روشي كه مردم را از مديران جامعه و اصل نظام دلسرد مي‏كند ياد مي‏نمودند. توصيه هميشگي شهيد بهشتي به همكاران و دوستان و مخاطبان خود اين بود كه همواره آنچه انجام مي‏دهيد با آنچه مي‏گوئيد منطبق باشد زيرا جامعه نمونه‏اي كه در آن به معتقدات و مقررات عمل مي‏شود، بهترين وسيله دعوت ديگران به مكتب است.
نظم
شهيد بهشتي، در ميان دوستان و بستگان و همكاران خود به برخورداري از نظم بي‏نظير و خلل‏ناپذير مشهور بود. كساني كه با اين انسان برجسته آشنائي داشتند همواره يادآور مي‏شدند كه يكي از مهمترين عوامل توفيق وي در زمينه‏هاي مختلف زندگي، انجام همه كارها براساس نظم بود.
نظم شهيد بهشتي حتي بر زندگي خانوادگي و روابط دوستانه ايشان نيز سايه افكنده بود، اما آنچه بيش از همه تحت سيطره برنامه منظم ايشان قرار داشت، كارها و مسئوليتهاي اجتماعي اين مدير لايق و شايسته بود. شهيد بهشتي در مسئوليتهاي كوچك و بزرگي كه در سالهاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب و برپائي نظام جمهوري اسلامي برعهده داشت، هيچگاه نظم را فراموش نكرد و همين امر درس عملي بزرگي بود كه در مقوله مديريت از ايشان به يادگار ماند و تاثير زيادي بر همكاران ايشان در دستگاه‏هاي تحت مديريتشان برجاي گذاشت.
عمل به وعده
يكي از ثمرات نظمي كه شهيد بهشتي از آن برخوردار بود، توفيق چشمگير ايشان در عمل به وعده‏هايي بود كه چه در حوزه مديريت و چه در جامعه بعنوان يك روحاني سرشناس و صاحب نفوذ به مردم مي‏داد. تلاش بي‏وقفه براي پيگيري كارها تا رساندن به مرحله عمل به منظور جلوگيري از خلف وعده، بخش عمده‏اي از زندگي شهيد بهشتي را تشكيل مي‏داد و به بركت همين تلاش‏ها بود كه معمولاً توفيق عمل به وعده‏ها نيز نصيب اين عالم عامل مي‏شد.
انتقاد از خود
در مواردي كه به دليل كثرت كارها و تداخل حوادث يا پيش آمد موانع غيرمنتظره، خللي در عملكرد شهيد بهشتي پيش مي‏آمد و ايشان موفق به انجام وعده‏اي كه داده بود نمي‏شد، خود اولين كسي بود كه بخاطر اين عدم توفيق از كساني كه موضوع به آنها مربوط مي‏شد عذرخواهي مي‏كرد. روش شهيد بهشتي در چنين مواردي اين بود كه اگر عذر موجهي وجود داشت آن را به روشني و بدون ذره‏اي پرده‏پوشي بيان مي‏كرد و اگر قصور يا تقصيري را متوجه خود يا دستگاه تحت مديريت خود مي‏ديد، آن را با شهامت بيان مي‏كرد و در انتقاد از خود يا مجموعه‏اي كه به آن تعلق داشت، پيشدستي مي‏نمود، اين شيوه پسنديده در دوراني كه شهيد بهشتي مسئوليت قوه قضائيه را برعهده داشت بارها مشاهده شد.(22)
دوستي با همكاران
محيط اداري و دستگاه تحت مديريت براي شهيد بهشتي يك محيط صميمي و رفتار ايشان با همكاران، كاملاً دوستانه و دور از هرگونه تكلف بود. شهيد بهشتي همواره تلاش مي‏كرد با فطرت انسانها رابطه برقرار كند و ملاحظه توان افراد را معيار توقعات مديريت از آنها قرار دهد. ايشان با تكيه بر همين معيارها معمولاً در شناخت افراد زيرمجموعه مديريتي خود موفق بود و محيط كار را با برخوردهاي دوستانه و واقع‏بينانه و متكي بر فطرت افراد، به محيطي كاملاً صميمي تبديل مي‏كرد كه افراد باعشق و علاقه به انجام وظيفه مي‏پرداختند.
قاطعيت در اعمال ضوابط
حاكميت ضوابط بر عملكردها و بها دادن به روابط تاجائي كه به ضوابط خدشه‏اي وارد نشود، از ويژگيهاي بارز شهيد بهشتي در ميدان عمل مديريت بود.
ايشان براي انسانها ارزش زيادي قائل بودند و اين ارزش را در آزادانديشي و عملكرد منضبط براساس معيارهاي روشن و متكي بر اصول مي‏دانستند. از ديدگاه شهيد بهشتي، عمل به ضابطه همراه با قاطعيت، احترام گذاشتن به شخصيت انسانهاست. به همين دليل، ايشان بدون آنكه براي شخصيت اجتماعي و مقام و پست افراد حسابي باز كند، در حوزه مديريت خود با قاطعيت به اعمال ضوابط مي‏پرداخت و در اين زمينه به هيچ چيز جز انجام وظيفه در چارچوب قانون بهائي نمي‏داد.
خوبست اين مقاله را در همينجا با بيان شيرين و دلنشين اين متفكر والامقام و عالم عامل كه نور ايمان سرتاسر زندگي فكري و عملي او را روشن كرده بود، درباره حاكميت ضابطه و تلازم آن با برقراري عدالت در جامعه به پايان ببريم آنجا كه گفت:
"بگذاريد رفاقت‏ها و رابطه‏ها هرگز نتواند صداقت‏ها و ضابطه‏ها را به خطر بيندازد كه زندگي عادلانه و عدالت اجتماعي و اقتصادي و سياسي و عدالت معنوي در جامعه ما تنها و تنها براساس حاكميت ضابطه‏ها و صداقت‌ها بوجود مي‏آيد و نه براساس رفاقت‏ها و رودربايستي‏ها، رفاقت‏ها و رودربايستي‏هائي كه از معيار صداقت‏ها و ضابطه‏ها و ارزشهاي پذيرفته شده اسلام منحرف باشند، براي جمهوري اسلامي ما خطرناك و خطرآفرينند و بايد از صحنه مسئوليتهاي جامعه ما به كنار روند".(23)
پاورقي‌ها:
1) گفتار سياست اجرائي ومديريت در جامعه اسلامي - نقش انبياء و پيامبران در نظام مكتبي - صفحات 126 تا 176
2) گفتار سياست اجرائي ومديريت در جامعه اسلامي - نقش انبياء و پيامبران در نظام مكتبي - صفحات 126 تا 176
3) مواضع ما - صفحه 46
4 تا 7) گفتار سياست اجرائي ومديريت در جامعه اسلامي - نقش انبياء و پيامبران در نظام مكتبي - صفحات 166 تا 176
8) نقش انبياء وپيامبران در هدايت وعدالت - صفحه 18
9 و 10) سياست اجرائي و مديريت در جامعه اسلامي - نقش انبياء و پيامبران در نظام مكتبي - صفحات 172 و 177
11) مواضع ما - صفحه 49
12) اقتصاد اسلامي - صفحه 179
13) گفتار "مرجعيت ورهبري"- روزنامه جمهوري اسلامي 23/3/68
14) ربا در اسلام - صفحه 27
15) ربا در اسلام - صفحات 152 و 153
16) گفتار ضرورت ساخت انتخاب شوندگان در نظام مكتبي - نقش انبياء و پيامبران در هدايت وعدالت - صفحه 68
17 و 18) مواضع ما - صفحات 39 و 48
19) گفتار ضرورت ساخت انتخاب شوندگان در نظام مكتبي - نقش انبياء و پيامبران در هدايت وعدالت - صفحه 65
20) گفتار مرجعيت ورهبري - روزنامه جمهوري اسلامي 23/3/68
21) گفتار روحانيت وانقلاب اسلامي در ايران - نقش انبياء وپيامبران در هدايت وعدالت - صفحات 139 و 140
22) مجموعه سخنراني‏ها ومصاحبه‏هاي شهيد بهشتي - دفتر دوم - صفحات 766 و 820
23) نقش انبياء وپيامبران در هدايت وعدالت - صفحات 17 و 18
* در يك نظام اجتماعي مبتني بر مكتب، مديران بايد حركت خود را در هر بخش و حوزه كاري كه هستند طوري تنظيم كنندكه مردم بتوانند در اداره جامعه براساس معيارهاي اسلامي مشاركت داشته باشند. اين كار تنها درصورتي ميسر است كه تفكر حاكم بر مديريت جامعه، تفكر سياست درهاي باز به روي مردم باشد و اعتقاد به توانايي مردم تا آنجا در ذهنيت مديران رسوخ كرده باشد كه در عمل همه زمينه‌هاي مشاركت مردم در اداره جامعه را فراهم كنند
* بارزترين ويژگي شهيد بهشتي در رفتار اجتماعي كه مديريت نيز بخشي از آن است، التزام عملي ايشان به مطالبي بود كه اظهار مي‌داشت و يا به عنوان احكام دين و مقررات نظام مطرح مي‌كرد. هرگز ديده نشده است كه شهيد بهشتي حتي بصورت جزئي و كم رنگ برخلاف اعتقادات خود يامقررات نظام، عملي انجام دهد
* شهيد بهشتي همواره دوگانگي گفتار و كردار را مورد انتقاد قرار مي‌دادند و از آن بعنوان روشي كه مردم را از مديران جامعه و اصل نظام دلسرد مي‌كند ياد مي‌نمودند
* از ديدگاه شهيد بهشتي، عمل به ضابطه همراه با قاطعيت، احترام گذاشتن به شخصيت انسان هاست. به همين دليل، ايشان بدون آنكه براي شخصيت اجتماعي و مقام و پست افراد حسابي باز كند، در حوزه مديريت خود با قاطعيت به اعمال ضوابط مي‌پرداخت و در اين زمينه به هيچ چيز جز انجام وظيفه در چارچوب قانون بهايي نمي‌داد

شنبه|ا|10|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن