تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846522279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اینجا جای سیاست نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > معزی، علیرضا  - ظاهراً اجرای طرح «حجاب و عفاف» از یک مطالبه اجتماعی - دینی در حال تبدیل شدن به چالشی سیاسی است. عده‌ای از منتقدان دولت معتقدند تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان اصلی دولت، به این علت از اجرای این طرح به شکل قانونی مدون و معین با درنظر گرفتن مجازات و کیفری مشخص برای خاطیان آن، تن می‌زنند که به‌دنبال به‌دست‌آوردن اقبال و اعتماد آن دسته از جامعه‌اند که چندان اقبالی به این دولت ندارند و با تمهیداتی به دنبال کسب آرا و اعتماد آنانند و عدم اجرای این طرح را نیز یکی از این تمهیدات ارزیابی می‌کنند. در کنار این تحلیل، آنان معتقدند بخش عمده‌ای از آرای ریاست‌جمهوری مرهون اعتماد و آرای اقشار متدین و متشرع جامعه است و مقابله با بدحجابی از اصلی‌ترین مطالبات آنان است و دولت نباید به سودای به‌دست آوردن رای و نظر گروه‌هایی که در انتخابات اقبالی نشان‌ نداده‌اند، به این خواسته و مطالبه گروه بزرگ هواداران خود بی‌توجهی کند. این تحلیل در حالی ارائه می‌شود که دو طرف ماجرا یکدیگر را به برخوردی انفعالی در مقابله با بدحجابی متهم می‌کنند.دولت معتقد است جدای از زمان‌بر بودن مقابله با بدحجابی، ‌اساساً مسئولیت اصلی، متوجه دستگاه‌های رسمی جامعه نیست و نهادهای غیررسمی فرهنگی و دینی مسئولیت مستقیم را در این خصوص عهده‌دارند و دولت تنها بخش کوچکی از این طرح را می‌تواند پوشش دهد. در طرف مقابل نیز،‌ اعتقاد بر این است که اگر دولت در همان بخش‌هایی از جامعه که مسئولیت آن را به عهده دارد، نظیر دانشگاه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و... قانون حجاب را جدی بگیرد،‌معضل بدحجابی تا حد قابل‌توجهی بهبود خواهد یافت. از این نظر ما با دو معضل مواجهیم، یک معضل بدحجابی و دیگر معضل چگونگی مقابله با بدحجابی. هر دو معضل حکایتگر اختلاف، تحلیل دیدگاه و حتی سلیقه نخبگان فرهنگی - دینی و سیاسی جامعه‌اند. چه اگر هر دو طیف مخالف و موافق بتوانند تعریف و ارزیابی خود از معضل و راهکارهای مقابله با آن را برای جامعه معین نمایند،‌گامی بلند را در حل آن برداشته‌اند. اگر هر دو گروه به‌دور از محافظه‌کاری و انفعال برآوردهای دقیق و روشن خود را به صحنه عمومی جامعه عرضه کنند، اذهان و افکار جامعه نیز آماده‌تر و روشن‌تر درباره نظرات آنان قضاوت خواهد کرد. این که، معیار بدحجابی کدام است؟ برآورد بدحجابی نسبت به چه معیاری و در چه گستره جغرافیایی در کل ایران ارزیابی می‌شود؟ بدحجابی امروز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ آیا در مرحله یک‌ معضل و هنجارشکنی است یا در نقطه بحرانی خود قرار دارد و ما با یک بحران مواجهیم؟ این که امروز بدحجابی نمادی از بی‌دینی است یا حکایت از لاقیدی دارد یا مظهر بی‌بندوباری است؟ بدحجابی آسیبی اجتماعی است یا معضلی دینی؟ بدحجابی نشانه‌ای از بی‌عفتی عمومی است یا بی‌توجهی به مسئله‌ای شرعی؟ بدحجابی، امروز در میان چه گروه‌ها و با چه تعدادی به مثابه مقابله با حکومت دینی ارزیابی می‌شود؟ تا چه اندازه می‌توان بدحجابی رایج را حرکتی در جهت بی‌حجابی ارزیابی کرد؟ بدحجابی امروز تخطی از حجاب معیار است یا حجاب برتر؟ بدحجابی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی در جامعه‌ای دینی در کنار چه ناهنجارهای دیگری به‌وجود آمده و اساساً چه ناهنجاری‌هایی موجد و مقوم آن بوده است...بی‌گمان پاسخ روشن گروه‌های مخالف و موافق طرح مقابله با بدحجابی به سؤالاتی از این دست می‌تواند، تنش حاکم در میان گروه‌های اجتماعی را تقلیل دهد. طبعاً اگر چنین راهی را برگزینیم، هیچ‌گاه متهم به سیاسی‌کاری نخواهیم شد در جامعه‌ای چنین سیاست‌زده، معضل اجتماعی را با اهرمی سیاسی حل نخواهیم کرد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن