واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اکبرلو، منوچهر - جای نمایش فیلم مستند در تلویزیون است.مستند ساز برای مخاطب تلویزیونی چه باید بکند؟ مستندساز مانند هر هنرمند دیگری، شور و شوق «کشف» و یافتن را در تصاویر و اصوات دارد. یافتنی که همیشه به نظر او معنی دارتر از هر چیزی است که می تواند «ابداع» کند. برخلاف فیلمساز داستانی، فیلمساز مستند فعالیت خود را صرف ابداع نمی کند. بلکه او با گزینش و تنظیم یافته هاست که «خودش» را بیان می کند. این گزینش ها عملاً مجموعه یی از تفاسیر و تعابیر او از واقعیت هستند. کار او همانطور که نظریه پرداز سینمای مستند «جان گریرسون» گفته؛ «تفسیر خلاق واقعیت است.»مستندساز چه موضع ناظر، چه واقعه نگار یا مفسر یا هر موضع دیگری را برگزیند، نمی تواند از ذهنیت خود فرار کند زیرا او در هر حال، دیدگاه شخصی خود را از جهان به نمایش می گذارد. مستندساز محدودیت های بسیاری را تحمل می کند زیرا ناگزیر است نه به تخیل که به واقعیت استناد کند. در حالی که فیلمساز داستانی مجاز است از تخیلات خویش استفاده کند و کسی هم از او به خاطر خلق توهمی از واقعیت خرده نمی گیرد. برعکس، برای فیلمساز مستند، واقعیت ماده خامی است که باید به آن شکل دهد و از آن به عنوان عامل انتقال معنا استفاده کند. کار او از این نظر، شبیه کار یک مجسمه ساز روی قطعه یی سنگ بی شکل است. مستندساز امکان کنترل و تکرار واقعیت را ندارد. وی زیبایی پنهان در واقعیت های مستقل را کشف و بیان می کند. وی برای دادن شکل هنری (سینمایی) به واقعیت، ناگزیر است چیزی به آن بیفزاید یا از آن بکاهد زیرا در هر حالت قاب بندی نماها و گزینش لحظات، خود را بر فضای رویداد و در نتیجه به خود رویداد، تحمیل می کند. بنابراین فضای رویداد و زمان آن فشرده یا باز می شود. نتیجه آنکه «واقعیت جامع» در مستند، یک فرض خلاف است. مستندساز ناگزیر است دست به گزینش و تنظیم بخش هایی از واقعیت بزند تا نهایتاً از واقعیت طبیعی به یک واقعیت هنری دست یابد. در این صورت است که اثر او واجد ارزش و تاثیر هنرمندانه است. در این صورت است که آثار مستند هنری از گزارش های ساده تلویزیونی جدا می شوند. زمانی که به مستندهایی می نگرید و جذب تصاویری می شوید که مابه ازای آن همین اطراف شما وجود داشته و اکنون آن مستند شما را مجبور ساخته یک بار دیگر به دقت و با لذت در آن بنگرید، بدانید که با یک مستند هنری روبه رو هستید.گرچه ذائقه تماشاگر ایرانی به دلیل استفاده افراطی از فیلم های مستند در دهه های پیشین نوعی دافعه در برخورد با این آثار ایجاد کرده، اما انتخاب صحیح فیلم های مستند به گونه یی که تماشاگر با آن با عنوان کلی «راز بقا» روبه رو نشود، گستره ای وسیع و جذاب پیش روی مخاطب خواهد گشود که کشف و شهودها و لذت های مخصوص به خود را به همراه خواهد داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]