تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812853386




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/ساخت و سازها را به حريم امن گسلها ببريم/ احتمال بروز زلزله در انار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/ساخت و سازها را به حريم امن گسلها ببريم/ احتمال بروز زلزله در انار
ساخت و سازها را به حريم امن گسلها ببريم/ احتمال بروز زلزله در انار
كرمان - خبرگزاري مهر: استان كرمان در حالي داراي 19 گسل فعال است كه اين روزها خبر از احتمال حركت گسل انار و بروز زلزله در آينده اي نه چندان دور به گوش مي رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، ايران يكي از 10 كشور بلاخيز در دنياست و استان كرمان به عنوان پهناورترين استان كشور كه 11 درصد مساحت كشور را به خود اختصاص مي دهد از لرزه خيز ترين استانهاي كشور محسوب مي شود.

وجود گسل هاي فعال در اين استان و بروز زلزله هاي بم و زرند و تلفات بالاي آنها باعث شده است كه زلزله نيز به عنوان يكي از مشخصه هاي استان كرمان شناخته شود.

استان كرمان به دليل وسعت زياد و شرايط خاص جغرافيايي بر روي گسل هاي نسبتا زياد و اصلي قرار گرفته است به گونه اي كه طي سال گذشته 348 زمين لرزه در كرمان ثبت شده است و اين امر توجه بيشتر مسئولين در خصوص نظارت بر انجام ساخت و سازهاي مقاوم در استان كرمان را مي طلبد.

استان كرمان داراي 19 گسل فعال شناخته شده است كه هر لحظه امكان فعاليت هر يك از آنها وجود دارد و تقريبا تمام مراكز جمعيتي استان كرمان در مجاورت گسل ها قرار دارند.

اين درحالي است كه از سوي كارشناسان تنها راه مقابله با زمين لرزه آموزش مردم به صورت همگاني و همچنين مقاوم سازي اعلام شده است.

لزوم انجام ساخت و سازهاي مقام در كرمان

رئيس مركز زمين شناسي و اكتشافات معدني استان كرمان در اين خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: عليرغم وجود زلزله هاي متناوب در استان كرمان هيچ اقدام جدي براي ساخت و سازهاي اصولي و مقاوم نمي شود.

علي رشيدي ادامه داد: در گسل هاي استان كرمان كه حدود 19گسل فعال و بالغ بر100گسل كوچك و كم خطرتر مي باشند مناطقي به نام حريم امن گسل وجود دارد كه مي توان با بردن ساخت و سازها به اين حريم ها امكان خسارت در حين زلزله را كم كرد.

وي اظهار داشت: متاسفانه در زلزله بم با وجود آنكه از 17سال قبل گسل زلزله ساز مطالعه شده بود و بايست در سازه ها مقاومت لازم ايجاد مي شد كمتر ساختماني كه در اين بازه زماني طبق اصول مهندسي و مقاوم ساخته شد و نتيجه آن نيز حجم خسارت بالا در اين زلزله بود.

رشيدي تصريح كرد: حدود 700 زلزله زير سه ريشتر طي سال گذشته در استان كرمان رخ داده است كه نشان از مخاطرات زمين شناسي بالا در اين منطقه از كشور دارد به گونه اي كه در گسل نايبند در شرق استان كرمان توانايي زلزله هايي تا حد هشت ريشتر وجود دارد.

احتمال وقوع زلزله در اثر حركت گسل انار

كارشناسان با مطالعه فعاليت گسل ها در گذشته و انطباق آن با داده ها و اطلاعات كنوني و با بررسي وضعيت حركت گسل ها نسبت به هم٬ مي توانند محدوده زماني وقوع زمين لرزه را تا حدودي حدس بزنند.

رئيس مركز زمين شناسي و اكتشافات معدني استان كرمان اظهار داشت: طي بررسي ها و مطالعات زمين شناسي گسل انار امكان وقوع زلزله در آينده نه چندان دور را مي دهد.

وي بيان داشت: در مطالعات جدي كه روي اين گسل شده است مشخص شد كه گسل انار از نوع فعال است كه آخرين زلزله گزارش شده درباره اين گسل مربوط به سه هزار سال قبل است كه زلزله اي هفت ريشتري را ايجاد كرد.

رشيدي ادامه داد: اما با توجه به شواهد و مطالعه دوره برگشت آن، امكان وقوع زلزله در اثر حركت اين گسل در آينده كه اميدواريم دور باشد، حتمي است.

اين گسل در غرب شهر انار و طول تقريبي km 100 قرار دارد و به نظر مي رسد اين گسل حركت راستگرد داشته است و بخش غربي آن فرو افتاده است.

70 درصد مراكز جمعيتي دنيا بر روي گسل هاي فعال قرار دارند

رشيدي بيان داشت: با توجه به انواع مختلف گسل و پراكندگي آن در تمام استان كرمان بايد امكان مطالعات زلزله نگاري در تمام شهرهاي استان فراهم شود كه اميد داريم هر چه سريعتر بودجه اين كار تامين شود.

وي مطالعات زلزله نگاري ايران را نوپا دانست و گفت: در دنيا حدود 100سال است كه لرزه نگاريها انجام مي شود در حاليكه در ايران تنها شايد از چند سال گذشته اين مطالعات كليد خورده است.

وي تاكيد كرد: 70 درصد مراكز جمعيتي دنيا روي گسل هاي فعال قرار دارند و مي توان به راحتي با مطالعه اي ساده مناطقي كه در حريم امن قرار دارند شناسايي و با دانش رويداد زلزله ها از وقوع خسارات در حجم بالا نظير آنچه در بم رخ داد، جلوگيري كنيم.

رشيدي يكي از فوايد زلزله ها و حركت گسلها را دسترسي به منابع آبي جديد و پيدا شدن رگه هاي مواد معدني دانست و گفت: هميشه در كنار اين فعل و انفعالات نگران كننده فوايد بيشماري وجود دارد كه مي توان از آن بهره برد.

زلزله سال 82 بم با شدت 6.6 ريشتر 35 هزار نفر كشته بر جاي گذاشت و اين در حالي بود كه دو سال بعد در سال 84 زلزله شش ريشتري زرند نيز تلفاتي بالغ بر هزار كشته و زخمي را در بر داشت.

اما در سال 89 با بالا رفتن سطح آگاهي مردم و مقاوم سازي ساختمان ها زلزله 6.5 ريشتري شرق كرمان تلفاتي بسيار كمتر را در بر داشت.

اما هنوز هم نمي توان اين حقيقت را كتمان كرد كه وجود خانه هاي فراون با عمر بالا كه حتي اصول اوليه سازه در آنها رعايت نشده است و همچنين وجود بافت فرسوده در استان كرمان در زمان وقوع زلزله مي تواند خسارت هاي جاني و مالي زيادي به همراه داشته باشد.

با توجه به وجود 19 گسل فعال در استان كرمان و تلفات فراواني كه زمين لرزه ها طي چند سال اخير در كرمان به همراه داشته اند به نظر مي رسد مقاوم سازي و آموزش مردم تاثير بسزايي در كاهش تلفات ناشي از زلزله دارد.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|5|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن