تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803921120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسلام ایرانی، ولایت ایرانی!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > جعفریان، رسول  - مدت زمانی است که از «مکتب ایرانی» سخن به میان می آید و این بار از «ولایت ایرانی» هم سخن گفته شد، اما شگفت آن است که کمتر واکنش جدی عالمانه در برابر آن نشان داده شده و این بار هم مثل بسیاری از امور، پس از مدتی، جریان رو به طبیعی شدن پیش می رود. امروز که دوازدهم اسفند 1389 است، باز رئیس جمهور در سخنرانی خود در لرستان راجع به اسلام ایرانی سخن گفت. عبارتی که ایسنا نقل کرده این است: رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: «ما به دنبال الگوی اسلامی ایرانی هستیم؛ اسلامی به این مفهوم که هدف و الگویمان اسلامی باشد و ایرانی به این مفهوم که با روش‌های ایرانی کشور را بسازیم، که البته بحث دیگری وجود دارد به نام اسلام ایرانی که آن را در جای دیگری باز خواهم کرد. وی ادامه داد: مفهومی که ما از ولایت می شناسیم بر اساس فهم ایرانی از اسلام است، نتیجه این فهم از اسلام در طول 1400 سال فردی مانند امام خمینی است، در حالی که نتیجه اسلام دیگران نتیجه دیگر است». دقت کنید چند جور اسلام می شود درست کرد: اسلام ایرانی، اسلام عراقی، اسلام مصری، اسلام عربستانی، اسلام هندی، اسلام افریقایی و دیگر اسلام‌ها. این جور نتیجه‌گیری از فرمایشات ایشان چه اشکالی دارد؟ آیا اینها از لوازم نگرش فلسفی خاصی نیست که تلاش دارد برداشت از اسلام را منطقه‌ای کند؟ حتی اگر در واقع امر چنین چیزی باشد، نباید به عنوان یک امر مثبت تلقی شود، بلکه به عکس، باید از آن عبور کرد و از منابع اسلام ناب که در قرآن و حدیث نبوی موج می‌زند بهره برد. مگر بابک خرمدین نوعی اسلام ایرانی نداشت؟ مگر ابن مقفع متهم نبود که اسلام را با ایرانی گری در آمیخته است؟‌ مگر اسماعیلیه و ملاحده به این قبیل تلفیق شناخته شده نبودند؟‌ لطف کنید سری به کتابهای ملل و نحل بزنید و ببنید شیعه چگونه به این قبیل تلفیق میان ایرانی گری و اسلام متهم شده و گفته شده است که زیر لوای اهل بیت تلاش کرده است تا افکار زرتشتی را بیان کند؟‌ اکنون بهانه تازه‌ای به دست آنها می‌دهیم. جالب است که تأکید این بار ایشان روی مفهوم «ولایت» به معنای ایرانی آن است. از قرن پنجم هجری کسانی مانند ابن حزم با شنیدن برخی از اخبار از شرق اسلامی، تلاش کردند تشیع را نوعی جریان باطنی منبعث از آیین زرتشتی ایرانی معرفی کنند و این مسأله را نوشته و فریاد کردند. مشابه همان ماجرا، توسط مستشرقان قرن نوزدهمی مطرح شد و تشیع را نوعی اسلام ایرانی معرفی کردند. با این حال، یک قرن بعد، بسیاری از شرق شناسان منصف، آن نظریه را باطل شمرده اساس تشیع را، در عراق و مدینه جستجو کردند و نشان دادند که چیزی به نام اسلام ایرانی در تعریف شیعه وجود ندارد. تشیع مذهبی است برآمده از آموزه‌های امامان از مدینه، از کوفه، از بغداد و حله و نجف و کربلا. مذهبی که اعراب به ایران آوردند، اشعری های عرب آن را در قم مستقر کردند. تشیع را علامه حلی عرب به ایران آورد. تشیع را محقق کرکی عرب جبل عاملی به ایران منتقل کرد و.... اصلا این که درک ایرانی از اسلام متفاوت با اصل اسلام باشد، مگر با نظریات آقای سروش که این قدر در این مملکت روی آنها بحث و جدل شد و استاد مصباح و شاگردانشان آن قدر علیه آن حرف زدند، همین آیت الله آملی لاریجانی خودمان علیه آن نوشت، فرقی دارد؟‌ این نظریه که دین یک اصل و گوهر ناشناخته و غیرقابل دسترسی دارد که هر کسی برداشت خودش را از آن ارائه می‌دهد؟ خوب اسلام ایرانی جز این است؟‌ کسی برای ما توضیح دهد. چند روز پیش که آقای توکلی نامه ای در باره مکتب ایرانی به رئیس جمهور نوشتند، حسرت خوردم از این که چرا روحانیون عالی مقام حوزه علمیه قم، با دیدن این مطالب و حرفها، از نوشتن باز مانده‌اند؟ آیا از گفتن و نوشتن در این باره خسته شده‌اند، یا طبق شرایط امر به معروف و نهی از منکر چون به تأثیر آن باور ندارند، از نوشتن دست کشیده اند یا دلیل دیگری دارد  و ملاحظه مصالح مملکتی ... بالاخره همین که یک کسی پیدا شد و احساس مسوولیت کرد و حرفی زد و باب بحث را در این باره گشود باید تشکر کرد. در این میان باید فقیه شجاعی مانند آیت الله العظمی صافی را ستود که در دیدار با نمایندگان روحانی مجلس در باره مکتب ایرانی فرمودند: مکتب ما مکتب محمدی و مکتب علوی و مکتب قرآنی است و ترویج غیر مکتب اسلام خلاف شرع است و بودجه برای این کار تضییع بیت المال می‌باشد.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن