تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806834038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيويورك‌تايمز: آمريكا اشتباه عراق را در مورد ايران نمي كند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نيويورك‌تايمز: آمريكا اشتباه عراق را در مورد ايران نمي كند
يك روزنامه آمريكايي بر اين باور است كه تحليل فعلي نهادهاي اطلاعاتي آمريكا مبني بر اينكه ايران قصد ساخت سلاح اتمي ندارد حاصل بينشي است كه اين نهادها از اشتباهاتشان در مورد سلاح‌هاي كشتار جمعي عراق گرفته‌اند.
روزنامه «نيويورك‌تايمز» در مقاله‌اي ضمن اشاره به تحليل‌هاي اشتباه تحليل‌گران سازمان «سيا» كه آمريكا را به سمت حمله به عراق سوق داد، رويكردهاي فعلي نهادهاي اطلاعاتي آمريكا در قبال برنامه هسته‌اي ايران را مورد مداقه قرار مي‌دهد و نتيجه مي‌گيرد گزارش‌هاي اخير چنين نهادهايي مبني بر اينكه ايران قصد ساخت سلاح‌هاي اتمي ندارد حاصل بينشي است كه اين نهادها بعد از "رسوايي اطلاعاتي" زمان حمله به عراق به دست آورده‌اند.

تحليل‌گر سازمان سيا دچار "تحليل‌هراسي" شده بود

اين روزنامه در ابتداي گزارش خود مي‌نويسد: «يك تحليل‌گر سازمان "سيا" كه در گردآوري بخشي از اطلاعات مربوط به سلاح‌هاي كشتار جمعي "صدام حسين" نقش داشت، چند ماه پس از شروع جنگ عراق، دچار روان‌گسيختگي شد؛ وي يكي از كساني بود كه پس از حمله به عراق، در تيم تفحص براي كشف سلاح‌هاي كشتار جمعي صدام حضور داشت ودر نهايت همراه با اين تيم به اين نتيجه رسيد كه چنين سلاح‌هايي اصلاً وجود نداشته‌اند. هنگامي كه بار ديگر به اين تحليل‌گر مأموريت داده شد برنامه هسته‌اي ايران را ارزيابي كند، او در مقابل همكارانش به ترسي كه در وجودش ريشه دوانده بود، اعتراف كرد: ممكن است دستگاه‌هاي اطلاعاتي دوباره دچار اشتباه شده باشند.

تحليل‌گر سيا احساس گناه مي‌كرد

يكي از مقامات اسبق سازان سيا كه ازهمكاران اين تحليل‌گر بود در گفتگو با اين روزنامه مي‌گويد: «او به شدت از اينكه مي‌ديد ما را وارد اين جنگ كرده است، احساس گناه مي‌كرد.»

نيويورك‌تايمز نظر اين تحليل‌گر در مورد حمله به ايران را نيز از زبان همكارش نقل مي‌كند: « او به شدت بيم داشت كه آنچه روي مي‌دهد برايش به منزله "تجربه پيش‌ديده" باشد. [تجربه پيش ديده تجربه‌اي است كه در آن فرد احساس مي‌كند چيزي كه در حال حاضر احساس مي‌كند را عيناً در زمان گذشته احساس كرده است]

رسوايي اطلاعاتي جنگ عراق و اقدامات حفاظتي جديد سازمان سيا

اين گزارش در ادامه به تأثير "رسوايي اطلاعاتي" جنگ عراق بر نحوه عملكرد سازمان سيا اشاره مي كند و مي‌نويسد:

«امروزه تحليل‌گران و ساير كساني كه در سازمان سيا مجدانه تلاش مي‌كنند از آرمان‌هاي هسته‌اي ايران سر در بياورند به خوبي آگاهند كه اعتبار اين سازمان بار ديگر در هاله‌اي از شك و ابهام قرار دارد. رسوايي اطلاعاتي در جنگ عراق تا اندازه زيادي بر نحوه عمل اين سازمان اثر گذاشته است، چرا كه اكنون مكانيسم‌هاي حفاظتي جديدي وضع شده‌اند تا تحليل‌گران شواهد و ادله را با نگاه ترديدآميز بيشتري مورد بررسي قرار دهند و به هنگام نتيجه‌گيري محتاط‌تر عمل كنند.»

نيويورك‌تايمز مي‌افزايد: «مقامات اسبق اطلاعاتي مي گويند اين اقدامات سازمان سيا نشان مي‌دهند اين سازمان براي تحليل اطلاعات مبهم نيز به اندازه مناسب هوشيار و گوش به زنگ شده است؛ اما در همين حين پاره‌اي از منتقدان نيز مي‌گويند "سيا"، در مسئله ايران، از ترس اينكه مبادا يافته‌هايي ارائه كند كه آمريكا را به خونريزي بكشاند، هم با رعايت جوانب احتياط گام برمي‌دارد و هم بسيار هم ترسو و دمدمي‌مزاج عمل مي‌كند.»

مقامات اطلاعاتي از يك سوراخ دو بار گزيده نمي‌شوند

«گرگ تيلمن» ـ تحليل‌گر اسبق وزارت كشور آمريكا كه اعتقاد داشت دولت بوش قبل از جنگ عراق اطلاعات مربوط به اين كشور را به چاشني سياست آغشته مي‌كرد و در اعتراض به همين موضوع از سمت خود استعفا كرد ـ در گفتگو با اين روزنامه مي گويد: « بسياري از افرادي كه در دستگاه اطلاعاتي فعاليت دارند احساس مي كنند كه نمي‌خواهند همان اشتباه قبلي را تكرار كنند.»

لكه ننگ عراق باعث عملكرد بهتر دستگاه اطلاعاتي شده

آقاي «تيلمن» كه در حال حاضر يكي از چهره‌هاي شاخص «انجمن كنترل تسليحات» در واشنگتن است، مي‌افزايد: « در حال حاضر دستگاه اطلاعاتي در كل عملكرد بهتري داشته است، كه اين امر را مي‌توان تا اندازه‌اي ناشي از لكه ننگي دانست كه آنها از جنگ عراق بر دامن خود دارند.»

نظر تحليل‌گران اين است كه ايران بمب نمي‌سازد اما مقامات مشكوكند

بر اساس اين گزارش، مقامات ارشد اطلاعاتي آمريكا گفته‌اند كه به زعم تحليل‌گران، ايران در مسير حركت به سوي تبديل شدن به يك قدرت هسته‌اي، زيرساخت‌ها و توانمندي‌هاي مرتبط با فناوري خود را توسعه داده است، اما رهبران ايران هنوز تصميمشان براي ساختن بمب اتمي را نگرفته‌اند.علي‌رغم اين، مقامات بلند پايه كنوني و اسبق آمريكا اذعان مي‌كنند كه در دانسته‌هايشان شكاف عميقي وجود دارد و اگر ايران برنامه تسليحاتي‌اش را كه مطابق با نتيجه‌گيري آنها آن را در سال ۲۰۰۳ متوقف كرده است مجددا از سر بگيرد، آنها قادر به تشخيص اين امر نخواهند بود.

تغييرات سازوكارهاي سيا: «اقدامات نظارت و موازنه»

نيويورك تايمز تأكيد مي‌كند سازمان «سيا» و ساير نهادهاي اطلاعاتي آمريكا بعد از اينكه نتوانستند اطلاعات صحيحي در مورد سلاح‌هاي كشتار جمعي عراق به دست آورند، اقدام به وضع اقدامات جديدي موسوم به اقدامات «نظارت و موازنه» كردند.

منظور از اقدامات نظارت و موازنه اقداماتي است كه به افراد يا بخش‌هايي از يك سازمان اجازه مي‌دهد تا افراد و سازمان‌هاي ديگر را كنترل و اطمينان حاصل كنند كه هيچ فرد يا بخشي از سازمان، قدرت و نفوذ بيش از حد به دست نمي‌آورد.

استفاده از راهبرد دگر ارزيابي، يكي ديگر از تغييرهاي سازمان سيا

به گزارش اين روزنامه، از جمله چنين اقداماتي استفاده از راهبرد «دگرارزيابيِ» در ميان تحليل‌گران است.

منظور از «دگر ارزيابي» اين است كه گروهي از تحليلگران بر ضعف‌ها يا خطاها در تحليل‌هاي همكارانشان تمركز كرده و نتيجه‌هايي كه آنها گرفته‌اند را به چالش مي كشند.

راهبرد ديگر اين است كه منبع اطلاعات فاش شود

از جمله اقدامات ديگري كه سازمان سيا در همين راستا پيش گرفته ـ و روزنامه «نيويورك‌تايمز» از آن نام مي‌برد ـ اين است كه در مورد منابع اطلاعات دريافتي از جاسوس‌هاي انساني يا جاسوس‌هاي تكنولوژيكي اطلاعات بيشتري در اختيار تحليل‌گران قرار مي‌گيرد.

اخبار ساختگي در گزارش عراق به خاطر اين ضعف‌ها بود

اين روزنامه مي‌افزايد در گذشته به تحليل‌گران در مورد موضوعاتي تا اين حد مهم و اساسي، چيزي گفته نمي‌شد و احتمالا به همين دليل در گزارش‌هاي اطلاعاتي مربوط به جنگ عراق اخبار ساختگي هم وجود داشته است.

بوش و اوباما هم در خانه‌تكاني سازمان سيا نقش دارند

تغيير ديگري كه، به زعم روزنامه نيويورك‌تايمز در خط مشي اطلاعاتي آمريكا صورت گرفته است، تفاوتهاي دولت بوش و اوباما در اثرگذاري بر خط مشي اطلاعاتي آمريكا است.

بوش سازمان سيا را سياسي كرده بود

به گزارش اين روزنامه، بسياري از منتقدان، مقامات كاخ سفيد در دولت بوش را متهم مي‌كردند كه اطلاعات را به گونه‌اي دستچين مي‌كنند تا با خط مشي‌شان هماهنگ باشد، اما كارشناسان مي‌گويند هيچ شواهدي نشان نمي‌دهند آقاي اوباما هم مانند بوش مقامات اطلاعاتي را به سمت رسيدن به جواب‌هاي از پيش تعيين‌شده هدايت كند.

اطلاعات جنگ عراق سياسي بودند

در همين راستا آقاي «جو سيرينسيونه»، رئيس صندوق«پلوشرز» (يك موسسه امنيتي در سطح جهان) مي‌گويد: «اطلاعات در مورد عراق به شدت به چاشني سياست آغشته بود. يك گزارش اطلاعاتي هر چه از زنجيره دولت بالاتر مي‌رفت، بيشتر با سياستهاي دولت مطابق مي‌شد و شبهات و جوانب احتياطي آن حذف مي‌شد.»

اوباما كمتر اطلاعات را تحريف مي‌كند

وي مي‌افزايد: «اما در حال حاضر من نشنيده‌ام كسي شكايت كند كه دولت، دستگاه اطلاعاتي را تحت فشار قرار داده است تا اطلاعات را تحريف كند.»

سازمان سياي اوباما هم با انتقاد مواجه بود، اما اين انتقادها كم‌اثرتر بودند

وي همچنين مي‌گويد در حالي كه رهبران سياسي جمهوري‌خواه آمريكا و اسرائيل از ارزيابي‌هاي اطلاعاتي انجام شده در خصوص ايران شكايت كرده بودند، اين انتقادهاي بيروني همان اثراتي را كه اگر اين انتقادها از سوي كاخ سفيد مطرح مي‌شدند، نداشتند.

معاون بوش سران سيا را به جنگ متقاعد مي‌كرد

آقاي «جو سيرينسيونه» به ديدارهاي معاون اسبق رئيس جمهور، ديك چني با سران سازمان «سيا» در قبل از حمله به عراق اشاره كرده و مي‌افزايد: «اينكه نخست وزير كشوري ديگر [منظور نخست وزير اسرائيل است] به كشور شما بيايد و بگويد زمان كوتاه است، يك چيز است اما اينكه معاون رئيس جمهور به «لانگلي» [شهر محل استقرارسازمان سيا] برود و افراد آن را تحت فشار بگذارد چيز كاملا متفاتي است.»

دوشنبه|ا|14|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن