تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846149019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حکایت مورچه و کله پاچه اش


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > فروتن، پیام  - سال هاست بحث تهیه کنندگی در تئاتر جدی شده و اظهار نظرهای مختلفی در این حوزه مطرح شده است. عده ای با آن موافق بوده و تهیه کنندگی در تئاتر را باعث رونق هرچه بیشتر آن می دانند و برخی دیگر اجرای آن را ناممکن ارزیابی می کنند. جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر فرصت مناسبی است تا این عرصه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. آخرین روزهای جشنواره را سپری می کنیم. نگاهی اجمالی به بروشورهای نمایش های شرکت کننده ، شاید پاسخی برای این پرسش باشد.هنوز جای این تخصص در نمایش های ما خالیست یا اگر حضوری باشد تنها در حد یک مقسم مالی و تنظیم کننده اقتصاد نمایش مطرح است و فراتر از این نمی رود.اصولا زمانی بحث تهیه کنندگی وارد عرصه هنرهای نمایشی و سینما می شود که زمینه برای سوددهی فراهم باشد. یعنی تهیه کننده امیدوار باشد بتواند از راه ها و شیوه های گوناگون، اثر نمایشی یا سینمایی خود را از مرز سوددهی گذر داده و عایدات بیشتری را نصیب خود و اثر سازد. این در شرایطی است که زمینه های لازم مهیا باشند.1 - زمانی که گروه های اجرایی تقریبا در حوزه متن نمایشی و کارگردانی اثر تقریبا هیچ اختیاری ندارند و کلیه نمایش ها باید از فیلتر شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی عبور کند، کدام تهیه کننده حاضر است سرمایه خود یا سرمایه گذار دیگری را به بدنه یک اثر نمایشی تزریق کرده و انتظار سوددهی داشته باشد؟2 - تئاتر ما ساختمان و شاکله ای عمیقا دولتی دارد. در این میان نه تنها امورات اقتصادی آن از این طریق تامین می شود، بلکه سازوکارهای تامین آن و سیاست های وابسته به آن نیز از همین طریق اجرا می شود. بدین ترتیب در این سیستم، تهیه کننده تنها یک واسطه اقتصادی خواهد بود که پول را از مرکز هنرهای نمایشی گرفته و به گروه تزریق می کند. حال در این میان چه مشکلاتی می تواند به وجود آید، واضح و مشخص است.3 - فرض کنیم تهیه کننده ای از بخش خصوصی پیه این ریسک را بر تن مالیده و نمایشی را تولید کرده است. هنوز اجرا به چندمین روز خود نرسیده که به واسطه برخی مشکلات - به رغم صدور مجوز شورای نظارت و ارزشیابی برای نمایش - کار تعطیل می شود و از ادامه اجرا جلوگیری به عمل می آید. پاسخ این تهیه کننده و هزینه هنگفتی که صرف کرده است را چه کسی باید بدهد؟ آیا مرکز هنرهای نمایشی این تهیه کننده را گارانتی خواهد کرد؟4 - به فرض این که اجرای یاد شده با مشکل خاصی روبرو نشود، در کدام سالن قرار است اثر به روی صحنه برود؟ اجازه بدهید مثالی بزنیم. سالنی مانند قشقایی در مجموعه تئاتر شهر از ظرفیتی حدود 120 تا 150 نفر برخوردار است. اگر به این نمایش- با توجه به ترافیک اجراها و تقاضای بسیار گروه ها - 30 اجرا با بلیت خوشبینانه 10 هزار تومان تعلق بگیرد و اگر تمام 30 شب ظرفیت سالن تکمیل باشد، در نهایت چیزی حدود 36 تا 45 میلیون تومان عاید گروه خواهد شد که البته این رقم باید میان تئاتر شهر و گروه اجرایی تقسیم شود. خودتان قضاوت کنید. کدام تهیه کننده حاضر است تهیه کنندگی چنین پروژه فلاکت باری را بر عهده بگیرد؟5 - در مثال بالا فرض کردیم تمام ظرفیت سالن تکمیل باشد. در چه صورت ریسک حضور هرچه بیشتر تماشاگر پائین خواهد آمد؟ در چنین شرایطی تهیه کنندگان به سمت نمایش هایی عامه پسندانه تر، سطحی تر و فاقد لایه های عمیق تر فکری می روند تا تماشاگران بیشتری را جذب سالن های نمایشی کنند. نتیجه کاملا روشن است. پس از مدتی تمامیت تئاتر ما تنها در یک ژانر کمدی آن هم در سطحی ترین شکل ممکن خلاصه خواهد شد. 5 - عرف اجرای تئاتر در ممالک پیشرفته سازمان دهی گروه ها و کمپانی های تئاتری کاملا حرفه ای است. کمپانی هایی که سیاست ها و راهبردها و مصالح خود را خود تعیین می کنند و مانعی بر سر انجام این سیاست ها نمی بینند. در حالی که در نظام تئاتر کشور ما تمام این راهبردها و سیاست ها توسط دولت تعیین می شود و گروه ها برای ادامه حیات خود ناچار به تبعیت از آن ها هستند. در چنین شرایطی صحبت از ایجاد تهیه کنندگی بیراه به نظر می رسد.6 - در کشورهایی که از تئاتر حرفه ای برخوردارند، اجرای نمایش به شیوه رپرتوار و ارائه آثار در سایر شهرها از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش اعظمی از سود گروه اجرایی از همین طریق به دست می آید. حال آن که در کشور ما چنین اتفاقی نه تنها بعید بلکه غیر ممکن است. اگر از ممیزی ها و سیاست های دیگر که از شهر به شهر متفاوت است بگذریم، گروه اجرایی با توجه به کدام سالن و امکانات سخت افزاری توانایی انجام چنین کاری را دارد؟7 - بازهم در ممالک پیشرفته، بخش بزرگی از سود گروه ها به اجرای اثر در سایر کشورها وابسته است. کشورهای اتحادیه اروپا به راحتی توانایی چنین ترانسفر و اجراهایی را دارند. در حالی که این رویکرد در تئاتر ما از یک سو به واسطه مسائل اقتصادی و از سوی دیگر به دلیل همان تئاتر دولتی امکان پذیر نیست. در نهایت همانطور که دیدیم چرخش مالی هر پروژه در تئاتر ما چیزی حدود 50 یا درنهایت - در سالن های بزرگ 150 - میلیون تومان است. رقم ناچیزی که نیازی به تهیه کننده ندارد. به اصطلاح مورچه چیست که کله پاچه اش باشد! از سوی دیگر تئاتر ما و اجزای اصلی آن هنوز از بسیاری مسائل عمده و اولیه رنج می برد و وارد کردن مباحثی چون تهیه کنندگی در شرایط فعلی ، آن را بیش از پیش به حواشی می راند و توجه را از این معضلات اساسی دور می کند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن