تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833542003




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سکوت روحانیت در مبارزه با خرافات


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > صالحی، سید عباس  - پیامبر اکرم(ص) به «یضع عنهم اصرهم والاغلال التى کانت علیهم» متصف بود. او با جهل و خرافه ستیز داشت و حتى در پیشبرد مقاصد عالى، به اوهام متصل نشد. در دوران کودکى، توصیه دایه خویش را در حرز بندهاى مرسوم روزگار پذیرا نگشت و در عهد رسالت، شایعه کسوف خورشید را در سوگ فرزندش ابراهیم، قاطعانه رد کرد و آن را سکوى ازدیاد ایمان عوام قرار نداد.روحانیت، در مسند چونان پیامبرى قرار دارد و نیابت از چنان شخصیتى را عهده‏دار است. و اینک در برابر امواج خرافه‏هاى سنتى و مدرن، کهن و نوپیدا، دینى و قومى و... این پرسش اساسى مطرح است که آیا حوزه و روحانیت، به مسؤولیت اساسى خویش در این زمینه آگاه است؟ و آیا در برابر این طوفان سهمگین، مواجهه‏اى درخور و شایسته را از خود نشان داده است؟ گستره خرافات، در ابعاد مذهبی، عرفانی، منطقه‌ای و وارداتیزوایا و اعماق خرافات در جامعه اسلامى - ایرانى، احساس خطر را در مقامات مسؤول، روشن‏اندیشان و جامعه‏شناسان کشور پدید آورده است. دامنه خرافات، بسیار متنوع و گسترده‏اند. از بسترها و شرایط مختلف اجتماعى، بهره‏ورى داشته و دارند. به عنوان نمونه، به این آگهى توجه کنید:«تاکنون کسانى که این برنامه را از ما دریافت کرده‏اند، تک تک آنها بدون استثنا در کنکور و براى دانشگاه‏هاى دولتى قبول شده‏اند. جهت تهیه این برنامه مى‏توانید مبلغ70 هزار تومان به شماره حساب... واریز کنید تا دستور قرآنى و دعا توسط... به آدرس شما ارسال شود. »(1)این مورد، نمونه‏اى از هزاران نمونه خرافه‏پردازى و سوء استفاده از ایمان مذهبى جامعه ایرانى است.با یک نگاه سریع به طبقه‏بندى زیر، از انواع خرافات در جامعه ایرانى مى‏توان دست یافت: الف) خرافات دینى - مذهبى: علایق ریشه‏دار اسلامى - شیعى در جامعه ایرانى، زمینه‏اى براى سوء استفاده و ترویج خرافات دینى - آیینى است. ظهور و بروز آن، در موضوعات زیر بیش‏تر خود را مى‏نمایاند:مناسک عزادارى: خرافات در آیینهاى عزادارى از مسائل جدى و مطرح از دیرزمان بوده و هست. از مرحوم نورى در لؤلؤ و مرجان تا استاد شهید مطهرى در نگاشته‏هاى متنوع و متعدد خود، در مورد تحریفات و انحرافات در عزادارى حسینى سخن گفته‏اند.یکى از ناهنجارترین رفتارها در مناسک عزادارى «قمه‏زنى» است که در دوره قاجارى رواج یافت. و به روایت مستوفى، آن را مرحوم دربندى در عزادارى وارد، یا عمومى کرد و ترکان عوام آن را پذیرفتند و ذکر «شاخسین و واخسین» یا «حیدر، صفدر» که قبل از تیغ‏زنى مى‏گفتند، ذکر ترکى بود. (2)جهانگردان خارجى از همان دوره قاجار، توصیف ناپسندى از قمه‏زنى را در سفرنامه‏ها و نگاشته‏هاى خویش ارائه کردند و با تعابیرى چون این بى‏شعورها (فووریه) یا مالیخولیاى مقدس (جکسن) منظره دلخراش و تاثرآور که هرگز نمى‏توان آن را از یاد برد. (بنجامن) و... از آن یاد کرده‏اند.(3) این رفتار ناشایست، هم‏چنان مورد تبلیغ رسانه‏اى علیه تشیع و مناسک عزادارى شیعى است.در دهه‏هاى اخیر، به خرافات عزادارى، موارد انبوه دیگر افزوده شده است. در هیأتهاى عوام پسند مذهبى، در مناسک عزا، مفاهیم و ارزشهاى زیر تبلیغ و ترویج مى‏شوند:- محبت اهل بیت (و بروز و ظهور آن) در مدار عشق است و بیرون از قواعد عقل و دین.- محبت اهل بیت و بروز و ظهور آن، اصل محورى دین است و شریعت و احکام دین، جزء زواید و فروع.- ارائه اطوار شبه صوفیانه و لاابالى گرایانه چونان ریش بلند، انگشترهاى درشت و... .- تساهل و آسان‏گیرى در تعبد و التزام‏هاى فقهى.- کپى‏بردازى و عاریت‏گیرى از قطعات موسیقى غیرمذهبى.- ایجاد فضاى پرتحرک با استفاده از باندهاى قوى صوتى و سبکهاى باشور و پرریتم در سینه‏زنى.- روضه‏خوانى‏هاى غیراستنادى و تبدیل مقتل به داستان‏سرایى.- ادبیات مخلوط به غلو و اغراق در ستایش اهل بیت (ع).- تأکید بر جنون مندى و ارائه ادبیات تحقیرآمیز.- تأکید بر پهلوانى و قدرت جسمانى اهل بیت(ع) (بویژه امام على(ع) و حضرت عباس).- اغراق در زیبایى ظاهرى اهل بیت(ع).(4) مهدویت: اعتقاد به حضور امام عصر(ع) و انتظار ظهور ایشان، از باورهاى بنیادین شیعه امامى است. همین باور اساسى، بسترها و زمینه‏هایى را نیز براى خرافه‏سازان پدید آورده است. پاره‏اى از این خرافات، سابقه‏اى تاریخى دارند و پاره‏اى، نوظهورند. از جمله، مى‏توان به موارد زیر اشاره داشت:- ادعاهاى دروغین نیابت، بابیت و... .- دعاوى ارتباط با امام زمان(ع) در خواب یا بیدارى براى پاسخ به پرسشها، حل مشکلات و بیماریها و...- پیش‏بینى‏هایى براى زمان ظهور و مقدمات ظهور.- فرقه‏سازى براى یاران امام(ع).- دعاوى ارتباطات نسبى - سببى با امام(ع)- و... زیارتگاه‏ها و مکان‌هاى مذهبى: مزارات غیرمستند، سابقه‏اى بس قدیمى و کهن داشته و عوامل متعددى در این مساله دخیل بوده‏اند. در دهه‏هاى اخیر، در پرتو فضاى دینى - معنوى در کشور، صدها مکان متروک و غیرمستند، بازسازى و نوسازى شده‏اند و ده‏ها مکان نوظهور خود را نمایانیده‏اند و گاه رونقى درخور یافته‏اند. ادعیه و اذکار: دعا و نیایش، روح ادیان ابراهیمى است، اما در تمامى این ادیان و مذاهب - و از جمله اسلام و تشیع - ادعیه و اذکار مجهول راه یافته‏اند. خرافه‏گرایان، به جاى بهره‏ورى از خوان سرشار ادعیه‏هاى ماندگار، چونان صحیفه سجادیه و... به اذکار و اورادى مجهول و وهم‏آلود رو مى‏آورند و منابع مکتوب و غیرمکتوبى را با عنوان دعا و ذکر و ورد براى سلوک معنوى یا رفع مشکلات مادى و یا... ترویج مى‏کنند. کتابهایى که سالیانى است در ردیف کتابهاى پرفروش کشور جاى گرفته‏اند. کشف و کرامات: متفکران مسلمان، باورمندند که اولیاى خداوند (علاوه بر پیامبران و امامان) از قدرتهاى خارق العاده برخوردارند. این باور، چونان باورهاى صادق و مسلم پیشین، بسترى را براى گزافه‏گویان و مدعیان دروغین فراهم ساخته و مى‏سازد. دروغ پردازانى که به دعاوى ناروا، خود را بر سکوى ولایت مى‏نشانند و از کشف و کرامات سخن مى‏رانند و خلقى را به دنبال خویش مى‏کشانند و به سوء استفاده‏هاى گوناگون مى‏پردازند. ب) خرافات معنوى - عرفانى: تمایل طبیعى انسان به عرفان و معنویت، زمینه سازى براى انبوهى از خرافات معنوى را فراهم ساخته است. زمینه‏هاى تاریخى جامعه ایرانى در گرایش به عرفان و معنویت، در اقبال به این گونه خرافات تأثیر جدى داشته و دارد. افزون بر این عامل، رویکرد معنوى حاصل از انقلاب اسلامى ایران، شرایط نامساعد اقتصادى و اجتماعى و عوامل دیگر در تشدید این اقبال مؤثر بوده‏اند.هم اکنون در جامعه ایرانى، هم خرافات فرقه‏هاى دروغین کهن، معنوى - عرفانى، رواج یافته است و هم فرقه‏هاى نوظهور عرفانى، به خرافات جدیدى روآورده و آن را گسترش داده‏اند.در این جریانهاى خرافى، انحرافها و کژراهه‏هاى زیر مورد توجه و تأکیدند:- تکریم، ستایش، تقدیس و اغراق در مورد رهبر یا رهبران فرقه‏هاى عرفانى.- ترویج کتابها و محافل ساحرى و جادوگرى، طالع‏بینى، غیب‏گویى، ارتباط با ارواح، رابطه با موجودات سیارات و... .- تبلیغ تکنیک‏هاى روان شناختى که گاه از آن با تعبیر معنویت مدرن نیز یاد مى‏شود.- مجال آفرینى براى روشهاى درمانى خرافى غیر از درمان دانش پزشکى، روشهاى درمانى از قبیل ورزشهاى معنوى، معالجه با مواد بلورین و... .- بازسازى و نوخوانى باورهاى خرافى ادیان خاموش و باستانى.- طرح و تبلیغ نمادهاى خرافى چون عدد 666 (در شیطان پرستى) و یا نماد پنتاگرام یا ستاره5 پر در فرقه کابالا یا چرخ خورشید و صدها نماد دیگر که در قالب نگین انگشتر، گردنبند، تصاویر روى دستبند، پیراهن، شلوار، کفش، ادکلن، ساعت و... عرضه و ارائه مى‏گردد. ج) خرافات ملى - منطقه‏اى:کشور پرسابقه و پهناور ایران، چونان ملل بزرگ و تاریخ‏مند از سنتهاى اصیل و ارزش‏مندى برخوردار است. عید نوروز، یکى از این سنتهاى افتخارآمیز است. اما این سابقه طولانى تاریخى، سنتها و آداب خرافى و غیرمعقول را نیز به همراه داشته است. پاره‏اى از این موارد، فراگیر و عمومى‏ترند، چونان چهارشنبه سورى و پاره‏اى منطقه‏اى‏تر و قومى‏ترند. در دسته اخیر صدها و هزاران رسم و رسوم خرافى را در ازدواج، زایمان، مرگ، سفر، عیادت، نقل و انتقال و... مى‏توان خواند و دید. د) خرافات وارداتى: گسترش ارتباطات با اقوام و ملل دیگر، به اخذ دانشها و تجارب مثبت ایشان انجامیده است اما در جوار آن، گاه و بى‏گاه خرافات اقوام دیگر در میان جامعه ما نیز راه یافته است. در سده اخیر، در ارتباطات فیزیکى - مجازى با مغرب زمین، بخش وسیعى از خرافات آن جوامع در جامعه ایرانى ره یافته‏اند و چون نمایه‏اى از غربزدگى را نیز به همراه داشته‏اند و نمایى از مدرن زیستى نیز تلقى گشته‏اند. مواردى از قبیل فال قهوه، نحوست سیزده، طالع تولد و... نمونه‏هایى از این قبیل‏اند.محورهاى چهارگانه بالا و... نشانگر حجم گسترده‏ى خرافات در جامعه اسلامى - ایرانى ماست. به پرسش نخست جستار باز مى‏گردیم که چرا روحانیت شیعى، مواجهه‏اى درخور و شایسته با این پدیده ندارد. به گوشه‏هایى از عوامل و بسترها، اشاراتى خواهیم داشت.                                                                                                                                                                                                                           ادامه داردپی نوشت‌ها: 1- به نقل از سایت نرم‏افزار جعبه لایتنر ماندگار.2- شرح زندگانى من، مستوفى، ج .277 - 276/ 3- رسانه شیعه، محسن حسام مظاهرى109/ سازمان تبلیغات اسلامى،.1387 4- همان، فصل هفتم، هیأت‌هاى عامه‏پسند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 436]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن