تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799149077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجربه‏هاى تلخ روحانیت در مبارزه با خرافات


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > صالحی، سید عباس  - شاید بخشى از مسامحه‏هاى روحانیت در رویارویى با خرافه‏ها، از حافظه تاریخى حوزه برخاسته است. در سده معاصر، روشن‏اندیشان و مصلحان حوزوى با رخدادهایى تلخ در مبارزه با تحریفها و انحرافها رویارو شدند. غوغاسالاران، در درون و برون حوزه برایشان تاختند و هتک حیثیت‏ها داشتند. این وقایع ناخوشایند، هماره در فرادید است و داستانهاى آن نقل محافل و مجالس! از برخوردهایى از این‏گونه با مشاهیر دانش حوزه، به دو نمونه بسنده مى‏کنیم:1- سیدمحسن امین جبل عاملى (نویسنده اثر ارجمند اعیان الشیعه و ده‏ها تالیف دیگر) به نگارش رساله‏اى با عنوان «التنزیه» پرداخت و در آن بدعتها و خرافات سوگوارى را مورد نقد و ایراد قرار داد.او در آغاز رساله یاد شده، نگاشت:«خداوند، نهى از منکر را به مقدار توان واجب کرده است، مبارزه‏اى با سویداى جان یا دست و زبان. از مهم‏ترین منکرات، آن است که بدعت، سنت نشود و سنت، به بدعت تبدیل گردد و این تغییر و تبدیل، مورد تبلیغ و ترویج قرار گیرد.»(1)سپس ایشان در این رساله، نمونه‏هاى فراوان از نکات و آداب ناروا در مراسم سوگوارى سالار شهیدان(ع) را یادآور مى‏شود و از آن جمله:- دروغ‏هایى که در منابر و محافل ارائه مى‏شود و ریشه‏اى در روایات معتبر و کتابهاى معتمد ندارد و دروغ از گناهان کبیره است. بویژه اگر دروغ بر خدا، رسول و امامان(ع) باشد.- اضرار به جان با قمه‏زنى و زنجیرهاى آهنین و... که با مفاهیم عقلى و احکام شرعى ناسازگار است.- فریادها و صیحه‏هاى ناشایست.- طبل‏کوبى و صداى سنج و. . در مواکب عزادارى.و بالاخره هر آن‏چه که موجب هتک و شناعت به مذهب شیعه تلقى مى‏شود.(2)وى، در همین رساله، یادآور مى‏شود که این‏گونه رفتار ناشایست را، در نمایشنامه‏ها و روزنامه‏ها و... مطرح مى‏کنند و موجب تنقیص تشیع را فراهم مى‏آورند. با آن‏که امامان به ما دستور داده‏اند :«کونو زینالنا ولا تکونو شیناً علینا»و نیز امام صادق(ع) توصیه‏مان فرمود که به گونه‏اى رفتار کنید که معاشران‏تان بگویند:«رحم اللّه جعفر بن محمد ما احسن ما ادب اصحابه»(3)سیدمحسن امین، در این رساله که در تداوم نگاشته‏هاى اصلاحى ایشان چون «المجالس السنیّه» و... بود، به روشنى خواستار محو بدعتها و خرافات در مناسک عزادارى شیعى شد.پس از انتشار این رساله، غوغاها برخاست. خطیب توان‏مند آن روزگار، سیدصالح حلى، به خطابه‏هاى شورآفرین علیه او پرداخت و مردمان را بر او برآشوباند. به گونه‏اى که به تعبیر استاد جعفر خلیلى (مدیر روزنامه هاتف عراقیه) مردم، به دو گروه تقسیم شدند: امویان و علویان! امویان، لقبى بود که غوغاسالاران به موافقان مرحوم سیدمحسن امین دادند و آنان، در مجموع اندک دیده مى‏شدند، چه این‏که اکثریت موافقان او، از ترس غوغاگران، باور خود را اظهار نمى‏کردند. بازار تهمت و افترا چندان گسترده شد که به حوزه مرجعیت پرنفوذ زمان یعنى سیدابوالحسن اصفهانى نیز کشیده شد چه این‏که او نیز با قمه‏زنى مخالفت کرده بود و فرموده بود:«قمه‏زنى، به کارگیرى ابزار آهنین، طبل و شیپور و... که در مواکب عزاى عاشورا مرسوم شده، حرام و غیرمشروع است.»این بازار پرهیاهو، تنها با اتهامات بیانى و نوشتارى محدود نشد، به ضرب و شتم‏ها انجامید و حتى به تهدید به قتل و... منتهى شد.جعفر خلیلى - که به گفته خود در زمره مدافعان سیدمحسن امین در نجف بود و با مقالات، با نام مستعار، از آن افکار حمایت مى‏کرد - مى‏نویسد:«در مواردى بسیار، دو نامه - و گاه بیش‏تر به من مى‏رسید که به زیر درافکنده شده و من را تهدید به قتل کرده بودند.»(4)در همان سال، شهر نجف و برخى از شهرهاى دیگر، تحت تأثیر غوغاسالاران، به گونه‏اى دیگر درآمد:«در آن سال عدد قمه‏زنان و به کاربران طبل، سنج، شیپور و... افزایش یافت و در ضمن نوحه‏ها، مطالبى را علیه اصلاح‏گران بر زبان مى‏راندند. به گونه‏اى که به تعبیر آن روز، امویان (پیروان سیدمحسن امین و... ) ترسیدند و از خیابانها گریختند.(5)در این مجال مختصر، قصد آن نیست که به تفصیل آن واقعه غم‏انگیز روایت شود. اما همین اشارات کوتاه، نشان مى‏دهد که نشر یک اثر علمى مستدل، از سوى یکى از برجستگان و مفاخر حوزه‏هاى دینى، چگونه سالیان سال، تحریکات پیوسته بلواسازان را در پى داشت؟2- از رسومات شیعیان در مناطق مختلف، آن بود که مردگان خویش را به عتبات مى‏بردند. این رسم، با آفات و پیامدهایى همراه بود. انتقال جنازه با وسائل آن روز، در هواى گرم مناطق عربى - و از جمله عراق - از یک سو موجب درهم‏ریختگى جسد میت مسلمان مى‏شد و هتک آن را به همراه داشت و از سوى دیگر زمینه‏اى براى نقل و انتقال بیماریها بود.سید هبةالدین شهرستانى، با صدور فتوایى در1911 م. تحریم نقل جنازه را اعلام کرد و اظهار داشت:«مردگان را نقل و انتقال مى‏دهند، هرچند در این جابه‏جایى، اجزاء و رگ و پى آن درهم ریزد و فروپاشد و پیکره‏اش فاسد گردد و به مسلمانان مناطقى که جنازه از آن عبور مى‏کند، ضرر برسد. جنازه‏اى که با بوى ناخوشایندش، در هوا و فضاى آن مناطق، انواع وبا، مرض و... را مى‏پراکند... . »(6)این فتوا، نیز چونان مورد پیشین، غوغاهایى را برانگیخت و فضایى سخت و سهمگینى را علیه آن عالم روشن‏بین پدید آورد.(7)دو مورد یاد شده، نمونه‏اى از موارد متعدد در سده اخیر است. و همان‏گونه که مى‏بینید، هر دو شخصیت، از ناموران فقاهت و دانش دینى به‏شمار رفته و در میان حوزه‏ها، از جایگاه و مقبولیت برخوردار بوده‏اند. اما در عین حال، چون با خرافات و بدعتها درآویختند، مورد هجمه‏هاى عوام - به پشتیبانى زرّاد خانه خواص حوزوى - قرار گرفتند.این وقایع تلخ، تابلوى حافظه تاریخى حوزویان است و چونان علایم هشدار دهنده، محافظه کارى و مسامحه را در برابر موج خرافات توصیه و تبلیغ مى‏کند. (ادامه دارد)پی‌نوشت‌ها:1- اعیان الشیعه، سیدمحسن امین، ج10، 373، دارالتعارف بیروت.2- همان.374 - 3733- همان.4- همان.5- همان.3796- الاختلاف والنقد ثم الاصلاح، مختار اسدى173/ مؤسسة الاعراف،.14/87- همان.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن