واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بعد از بعثت رسول خدا (ص) شايسته ترين شاهكاري كه دنيا از امت اسلامي ديد، قيام عاشورا در صحراي كربلا بود. اگر چه اين رويداد بزرگ تاريخي با شهادت امام مسلمين و 72 يار با وفاي آن حضرت همراه بود و آتشي خاموش نشدني به جان دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) انداخت ولي مكتب اسلام را زنده نگه داشت و الگويي شد براي مبارزه با ستم و ستمگران. از آنجا كه بيش از يك هزار و 300 سال از حماسه آفريني عاشورا مي گذرد عده اي با برداشتهاي غلط از دين، جهل، انحراف و خرافات قيام شكوهمند امام حسين (ع) و يارانش را در حد جنگي براي طلب آب و شيون و زاري زنان پايين آوردند و اين خرافه انديشي ها يكي از آسيب هاي جدي عزاداري براي امام حسين (ع) شمرده مي شود. ناصر رنجبر يكي از مداحان اهل بيت (ع) معتقد است: باورهاي ديني و احساسات مذهبي به دليل ارزش و اصالتي كه دارد در معرض خرافات قرار مي گيرد و طبعاً آثار سوء و زيان هاي اجتماعي آن هم دامن همگان خواهد شد. اين مداح با بيان اينكه مدح درست و اصولي و استفاده از منابع موثق باعث جلب مخاطب و خرافه زدائي مي شود افزود: اشعار قديمي داراي اصالت عزاداري است و بدور از سطحي گري عمق فاجعه عاشورا را نشان مي دهد. يزدان اميري يكي ديگر از مداحان نيز استفاده از ابزار و آلات غير متعارف موسيقي در برخي مجالس عزاي حسيني را يادآوري كرد و گفت: پيشقراولي موزيسين ها در دسته رويهاي خياباني عملاً موجب جلب توجه مردم به آنها و انحراف از توجه به نوحه ها و مصائب اهل بيت(ع) مي شود. وي همچنين با انتقاد از ظاهرگرايي برخي مداحان گفت: مگر ما حضرت ابوالفضل (ع) را بخاطر چهره زيبايش يا قد رشيدش دوست داريم؟ آن بزرگوار هر شكلي كه بود ما او را بخاطر وفاداري، شجاعت و دفاع از اهل بيت امام حسين (ع) و ياري دين خدا دوست داريم، پس تشريح وضع ظاهر و چهره آن حضرت براي گرياندن مردم فقط دليل ناتواني مداح براي تشريح اهميت حفاظت از دين اسلام و ولايتمداري ايشان است. اين مداح اهل بيت (ع) استفاده از لغات شبهه افكن مانند مي و ميخانه، ساغر و پياله،عشق و عاشقي و عشقبازي و مستي و ... در مورد حالات عرفاني و كمال رباني امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع)را توهم آفرين دانست و افزود: استفاده ناپسند برخي از مداحان از آهنگ ها و ملودي هاي ترانه هاي خوانندگان طاغوتي و لوس آنجلسي كه افكار عمومي با آنها آشنا بوده و بلافاصله متن هاي اصلي را به ذهن مي آورد، جز قداست شكني نهضت حسيني نتيجه اي ندارد. معصومه خرم كارشناس مذهبي نيز شكل گيري برخي خرافات و بدعت ها را در راستاي اهداف جنگ نرم دشمن عنوان كرد و گفت: متاسفانه برخي اشعار به جاي اينكه ريشه هاي عميق جان فشاني امام حسين (ع) و يارانش را براي حفظ دين خدا نشان دهد به بدترين شكل خاندان پيامبر (ص) را در اوج خواري نمايش مي دهد و شان و شخصيت آن بزرگواران و عظمت اسلام و دين گرايي را زير سوال مي برد. وي افزود: استفاده از شعرها و تعابير غلط و غير مستند در مداحي ها و مرثيه خواني ها، ذكر مصائب غير عقلي و توصيف چشم و ابرو و زور بازو به جاي تبيين فلسفه نهضت و مختصات شخصيتي و شاخص هاي عملكردي حماسه آفرينان كربلا، سطحي نگري در پردازش قيام عاشورا را در پي دارد و اين شور انگيزي ها شعور پردازي ها را تحت الشعاع قرار مي دهد. اكبر مظاهري استاد حوزه و دانشگاه هم با بيان اينكه عامه مردم رويدادهاي زندگي بزرگان ديني را با زندگي انساني خود مقايسه مي كنند افزود: تدبر در مورد چرايي عاشورا كمتر در ميان عامه مردم انجام مي شود و در گذشته هم خواص كمتر به حوزه ماهيت و چرايي حادثه عاشورا وارد مي شدند بنابراين اين سوال كه امام حسين (ع) چرا عاشورا را تبديل به يك قيام آزادي خواهانه كرد بي پاسخ مانده و فقط به جنبه ظاهري اين قيام كه همان شهادت حضرت و يارانش است توجه شده است. به گفته مظاهري، اين موضوع باعث شده عنصر عاطفي و حماسي عاشورا بر عنصر عزت و منطق و عقل آن ارجحيت داشته باشد و جريان عزاداري امام حسين (ع) با پيرايه هايي پيوند بخورد كه با اصل و ماهيت قيام آن حضرت همخواني ندارد. اين كارشناس مذهبي ضعيف جلوه دادن امام حسين (ع) بجاي تبليغ مظلوميت آن حضرت ، منفعل جلوه دادن حضرت زينب (س) بجاي تبيين قدرت مديريت ايشان در بحران پس از واقعه عاشورا و پر رنگ كردن بيماري حضرت زين العابدين (ع) و حذف نقش ايشان در تبيين حادثه كربلا را از تحريفات قيام عاشورا و كتمان تاثير نقش آفريني اين بزرگواران در احياي دين عنوان كرد. ارائه آموزش هاي تخصصي به مداحان، ساماندهي آنها و بهره برداري از مقتل خواني هاي موثق يكي از راههاي پيشگيري از ورود خرافات به سوگواري هاي حسيني است. رضا شريف پور دانشجوي سطح سه حوزه علميه اتكاء به اسناد و مدارك مستدل و منطقي براي تدوين مداحي هاي مناسب را مهم دانست و گفت: معرفي هدف حادثه كربلا يكي ديگر از راههاي مبارزه با خرافات و سطحي نگري ها در مورد حادثه كربلاست. وي با بيان اينكه به ابعاد سياسي ـ اجتماعي عاشورا بايد بيشتر از بعد تراژديك آن پرداخته شود افزود: امام حسين (ع) مي فرمايند: من براي اصلاح امور امت جدم بپا خاستم. هدف امام حسين (ع) امر به معروف و نهي از منكر است هدفي كه جامعه امروز نيازمند تبيين و ترويج آن است. وي محافظه كاري در مبارزه با پيرايه ها و خرافه هاي عزاداري امام حسين (ع) را نادرست خواند و افزود: متوليان فرهنگ جامعه بخصوص روحانيون و خطبا بايد غربالگري كنند و خرافه ها را به مردم بگويند زيرا اگر اين افزوده هاي جديد به دين پا بگيرد و رواج يابد دشمنان قسم خورده اسلام بيشترين سود را خواهند برد. وي قمه زني و استفاده از علم هاي نامتعارف را يكي از روزنه هاي بهره برداري مذهبي دشمنان از عزاداري هاي عاشورايي عنوان و تصريح كرد: با درايت مراجع تقليد از اين عزاداري هاي غير شرعي جلوگيري شده است و هم اكنون مداحي روزنه ورود خرافات به سوگواري هاست.ك/4 7340/599/608
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]