تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804918572




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

2 ( دريچه )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 2 ( دريچه )
گزارش قدس از حضور پرشور مردم در مراسم اعتكاف ؛ معتكفان حريم رحمت الهي

خراسان امروز- دلپذير: رجب، ماه سير و سلوك عرفاني و زدودن زنگارها از آيينه دل، ماه ولايت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود و ماه اعتكاف است.
در اين ماه عاكفان صحن و سراي دوست، پله هاي سلوك را مي پيمايند و به خدا نزديكتر مي شوند زيرا براي آنها سفره اي از معرفت و بخشايش گسترده شده و عاكف با صيقل روح و روان، زنگار گناه از دل مي زدايد و مهياي ضيافت بزرگ خداوند در ماه رمضان مي گردد.

فرصتي براي خودشناسي
مسجد جامع گوهرشاد در جوار مرقد نوراني ثامن الحجج(ع) نيز در ماه رجب هر سال پذيراي معتكفاني است كه با پيوندي ناگسستني با خالق هستي، چشمه جان را از زلال حضور لبريز ساخته و با خطاب «ارجعي الي ربك» به منزلگاه يار مي شتابند تا با او خلوتي معنوي را بيازمايند.
حضور جوانان در اين مراسم چشمگير است، جواناني كه به عشق خدا در اين ماه نجيب و پر رمز و راز معتكف حريم رحمت شده و پيشاني عبوديت بر آستان خداوند نهاده اند.
يكي در حال سجود و ديگري در حال قنوتي عرفاني است. يكي نجواي دل را با خالق هستي به وسيله اشك جاري بر گونه هايش و ديگري زمزمه ماه رجب را در قالب صوت دلنشين قرآن محقق مي كند.
يكي از معتكفان مي گويد: اعتكاف بهترين فرصت براي تفكر نسبت به گذشته خويش و در نتيجه خودشناسي است كه در نهايت موجب خداشناسي مي شود.
وي كه از سمنان براي شركت در مراسم اعتكاف به مسجد گوهرشاد آمده، مي افزايد: بزرگترين آرزوي من اعتكاف در سايه سار امام هشتم (ع) بود كه سرانجام امسال اين توفيق نصيبم شد.
يكي ديگر از معتكفان مسجد گوهرشاد نيز اظهار مي دارد: اعتكاف آميزه اي از عبادتهاي مختلف و بهترين تمرين براي تقويت اراده و توجه به معنويت است. به ويژه اعتكاف در مسجد گوهرشاد حال و هواي خاصي دارد و قابل وصف نيست.
زائر ديگري نيز كه امسال براي چندمين بار در مسجد گوهرشاد معتكف شده است مي گويد: نمازهاي جماعت، عبادت و دعاهاي دسته جمعي معتكفان در مراسم اعتكاف به ويژه در مسجد گوهرشاد لطف خاصي دارد و در پايان مراسم آرامش بي نظيري به انسان دست مي دهد كه رسيدن به آن بدون قرار گرفتن در اين شرايط ميسر نيست.

4500 نفر معتكف در مسجد گوهرشاد
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي با اشاره به اينكه 37 هزار نفر براي شركت در مراسم اعتكاف در مسجد جامع گوهرشاد از طريق اينترنت ثبت نام كردند، به خبرنگار ما گفت: از اين تعداد 4500 نفر به وسيله قرعه كشي پذيرفته شدند كه نيمي از آنها آقايان و نيمي ديگر خانمها هستند.
ممتاز افزود: از 300 زائر غيرايراني متقاضي شركت در اين مراسم نيز 60 نفر پذيرفته شدند كه بيشتر آنها از كشورهاي عربي، پاكستان و افغانستان هستند.
وي با بيان اينكه افراد پذيرفته شده از 4 پايگاه در سطح شهر مشهد با اتوبوس به حرم مطهر اعزام شدند، اظهار داشت: امسال برخلاف سالهاي قبل، سعي شد كه تعداد شركت كنندگان زياد نباشد و ورود معتكفان به مسجد و اسكان آنها با آرامش كامل و نظم و ترتيب صورت گيرد.
وي خاطرنشان كرد: اداره اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي تمهيدات مناسبي براي پذيرايي، بهداشت و رفاه معتكفان در نظر گرفته و افطاري و سحري آنها از غذاخوري حضرت تأمين مي شود.
وي افزود: امسال در پايان مراسم اعتكاف نيز زائران افطاري را در مسجد صرف مي كنند و يك بسته مواد غذايي براي تبرك به آنها اهدا مي شود.
وي تصريح كرد: براي معتكفان در مسجد جامع گوهرشاد برنامه هاي فرهنگي و سخنراني هايي نيز از سوي اداره تبليغات اسلامي آستان قدس رضوي در نظر گرفته شده است.

هزار و 100 معتكف در مساجد بشرويه
همزمان با برگزاري مراسم اعتكاف در مسجد جامع گوهرشاد و ديگر مساجد شهر مشهد، مساجد شهرهاي ديگر استان نيز شاهد حضور پرشور مردم براي شركت در اين مراسم معنوي بود.
به گزارش خبرنگار ما، در پي دعوت امام جمعه و تشكيل ستاد اعتكاف در شهرستان بشرويه، بيش از هزار و 100 نفر از اقشار مختلف مردم به ويژه جوانان و نوجوانان شهر بشرويه و روستاهاي ارسك، غني آباد، رقه، نيگنان و كرند در مراسم اعتكاف شركت نمودند.
امام جمعه بشرويه در اين باره گفت: حضور مردم بشرويه در مراسم اعتكاف نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته و اكثر شركت كنندگان را جوانان و بانوان تشكيل مي دهند.

رشد 30 درصدي معتكفان در بردسكن و مه ولات
مسؤول ستاد اعتكاف شهرستان بردسكن نيز به خبرنگار ما گفت: حضور مردم اين شهر در مراسم اعتكاف نسبت به سال گذشته 30 درصد افزايش يافته است.
حجة الاسلام والمسلمين زرقاني افزود: در مجموع بيش از هزار نفر در شهرستان بردسكن در مراسم اعتكاف شركت كردند كه 80 درصد آنها بانوان هستند.
وي خاطرنشان كرد: امسال براي اولين بار در مساجد 10 روستاي شهرستان بردسكن نيز حدود 500 نفر از مردم با همكاري روحانيان طرح هجرت در اين مراسم معنوي حضور يافتند.
گفتني است، در مسجد جامع مه ولات نيز 400 نفر معتكف شده اند.

مسؤول ستاد اقامه نماز جمعه در استان هاي خراسان: اولين آدينه مرداد «روز نماز جمعه» نام گرفت

خراسان امروز- دلپذير: به پيشنهاد شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، از اين پس نخستين جمعه مرداد ماه، روز نماز جمعه ناميده مي شود.
مسؤول دفتر نمايندگي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استانهاي خراسان با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: اين روز يادآور نخستين نماز جمعه تهران پس از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت آية ا... طالقاني مي باشد كه پيشنهاد آن به تصويب شوراي فرهنگ عمومي و تأييد شوراي عالي فرهنگي رسيده است.
حجة الاسلام والمسلمين معادي خاطرنشان كرد: نماز جمعه در هفته اول مرداد ماه بايد يك نماز جمعه ويژه باشد و يكي از برنامه هاي ما در اين روز تجليل از ستادها و اعضاي شوراي اداري نماز جمعه در استانهاي خراسان و همچنين تقدير از ائمه جمعه موقت شهرستانها و شهداي نماز جمعه اين استانهاست.
وي نماز جمعه را رسانه اي قابل اعتماد براي افزايش بينش مردم جامعه عنوان كرد و گفت: تريبون نماز جمعه آسيبهاي اجتماعي را شناسايي و به مسؤولان گوشزد مي كند و خنثي كننده توطئه هاي دشمن است.وي تصريح كرد: در استانهاي خراسان هر هفته 57 نماز جمعه با حضور 108 هزار نمازگزار برگزار مي شود، و 3 هزار نفر در قالب اعضاي نماز جمعه، شوراي سياستگذاري و شوراي اجرايي نماز جمعه به مردم خدمت مي كنند.
وي ادامه داد: 40 درصد از نمازگزاران استانهاي خراسان در مشهد هستند و به طور ميانگين در غير از مناسبتهاي خاص هر هفته 34 هزار نفر در نماز جمعه مشهد حضور مي يابند.
وي ميانگين حضور جوانان در نماز جمعه استانهاي خراسان را 43 درصد عنوان كرد و اظهار داشت: براي افزايش اين تعداد و علاقه مند كردن جوانان به نماز جمعه بايد خطبه ها به سمت و سويي حركت كند كه پاسخگوي نيازهاي آنان باشد و در ساختار تشكيلاتي خود از نسل جوان استفاده كنند.
حجة الاسلام والمسلمين معادي از احداث 25 مهد كودك در جنب مصلاهاي نماز جمعه در استان هاي خراسان خبر داد و افزود: در مشهد به دليل برگزاري نماز جمعه در حرم مطهر رضوي مشكلاتي براي تأسيس مهد كودك وجود دارد و اين مسأله نيازمند بررسي بيشتري است.
وي با اشاره به سايت هاي پربيننده استهلال و خطابه گفت: سايت خطابه كه شبكه داخلي ستادهاي نماز جمعه استان هاي خراسان است، براي اولين بار در كشور طراحي شده و تمام نمايندگي هاي اين ستاد به وسيله اين سايت با هم در ارتباط هستند.
وي از احداث 22 مصلا در استانهاي خراسان طي يك برنامه 5 ساله خبر داد و اظهار داشت: در خراسان شمالي احداث 5 مصلي در دستور كار قرار گرفته كه مصلاي اسفراين، فاروج و راز و جرگلان از جمله آنهاست.
وي افزود: در خراسان جنوبي نيز دو مصلاي بزرگ احداث مي شود كه ساخت مصلاي بيرجند، كه يكي از بزرگترين مصلاهاي كشور خواهد بود، آغاز شده و عمليات احداث مصلاي نهبندان به زودي آغاز خواهد شد.
وي افزود: در خراسان رضوي نيز 12 مصلي احداث مي شود كه از جمله آن مي توان به مصلاي بزرگ نيشابور، كاخك، كلات، خروين، فريمان، بجستان و گناباد اشاره كرد.

يادواره اميران و 5245 شهيد ارتش در خراسان

شهيد امير سرتيپ 2 غلامرضا توسلي
شهيد امير سرتيپ 2 غلامرضا توسلي در آبان ماه سال 1340 در روستاي فرشه از توابع كاشمر ديده به جهان گشود. در روستاي زادگاهش تا كلاس پنجم به تحصيل ادامه داد. سپس جهت ادامه تحصيل به شهر كاشمر عزيمت كرد و تا اخذ مدرك ديپلم پيش رفت سپس بخاطر علاقه وارد دانشكده افسري نيروي زميني ارتش شد و پس از گذراندن سه سال آموزش با درجه ستوان سومي فارغ التحصيل گرديد و به جمع لشكر 77 ثامن الائمه (ع) پيوست. با شروع جنگ همراه با دلاورمردان آن لشكر راهي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل گرديد.وي در جزيره مجنون، زماني كه دشمن اقدام به تك نمود در حين درگيري در تاريخ 6/4/1364 به عنوان شهيد مفقود الجسد، در فهرست شهداي معزز اين آب و خاك رقم خورد.پدر بزرگوار شهيد در مورد اقدامات اين شهيد در صحنه هاي انقلاب مي گويد: پسرم شهيد غلامرضا توسلي در دوران پيروزي انقلاب شبانه با موتورسيكلت، اعلاميه ها و پيام هاي امام خميني(ره) را به روستا مي برد و به دليل علاقه فراوان به ايشان در نظر داشت از اين طريق خدمتي به امام و امت اسلامي نمايد.

گزارش خبرنگاران قدس ؛ گراميداشت ميلاد مولود كعبه در خراسان

خراسان امروز: همزمان با خجسته سالروز ميلاد پر بركت مولي الموحدين حضرت علي(ع) ويژه برنامه هاي متنوعي در شهرستانهاي مختلف استانهاي خراسان برپا شد. مردم مؤمن، متعهد و متدين خراسان با شركت در اين مراسم، به پيروي خود از سيره ائمه اطهار(ع) تأكيد ورزيدند و بار ديگر عشق و ارادت خالصانه خويش را به مولاي متقيان و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) آشكار ساختند.
مشهد
به مناسبت اين ميلاد فرخنده، همچنين مراسم جشني در آموزش و پرورش خراسان رضوي برپا شد و با اهداي شاخه گل به كاركنان اين سازمان، ضمن تقدير از خدمات و زحمات آنان، اين عيد سعيد گرامي داشته شد.
* سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد نيز به همين مناسبت بيش از 800 متراز بيلبوردهاي سطح شهر را به فضاسازي تبليغات ولادت مولود كعبه مولي الموحدين علي بن ابيطالب(ع) اختصاص داد.
ميانه روي، قناعت و آداب روابط اجتماعي از جمله احاديث منتخب و گهرباري است كه در اين ايام از طريق بيلبوردهاي تبليغات شهري، كام تشنگان به معارف اهل بيت(ع) را حلاوت مي بخشد.
بشرويه
گزارش خبرنگار ما از بشرويه حاكي است، به همين مناسبت 15 سري جهيزيه به ارزش 75 ميليون ريال از سوي كميته امداد امام خميني(ره) به نوعروسان تحت پوشش اين نهاد اهدا شد. به گفته مسؤول كميته امداد بشرويه، پرداخت هزينه ثبت نام 30 نفر از مددجويان براي شركت در مراسم اعتكاف از ديگر اقدامهاي اين نهاد در گراميداشت روز ولادت امام متقيان بوده است.
بردسكن
در شب ميلاد حضرت علي(ع)، همچنين مراسم جشن و سروري در مساجد مختلف شهرستان بردسكن و بخشهاي تابعه برگزار شد و مداحان اهل بيت(ع) به مولودي خواني در وصف آن حضرت پرداختند.
خليل آباد
خبرنگار ما از خليل آباد نيز مي نويسد، به همين مناسبت جشن باشكوهي در تكيه ابوالفضلي اين شهر برگزار شد و پس از مداحي و مولودي خواني به 30 نفر از شركت كنندگان كه نامشان علي بود، به قيد قرعه جوايزي اهدا شد.
مه ولات
همچنين بنا به گزارش خبرنگار ما از مه ولات، همزمان با ولادت با سعادت حيدر كرار علاوه بر مساجد شهر و روستاها، مراسم ويژه اي با حضور كشتي گيران و باستاني كاران اين شهرستان برگزار شد.
در اين مراسم مرشد با نواختن ضرب و زنگ، اشعاري در وصف مولاي متقيان سروده و ورزشكاران نيز با حركات ورزشي، رونق خاصي به محفل بخشيدند.

تشكيل انجمن نخبگان فرهنگ دين در خراسان شمالي

بجنورد- خبرنگار قدس: استاندار خراسان شمالي در ديدار خود با مديركل امور مجلس و استانهاي سازمان تبليغات اسلامي كشور گفت: با توجه به تنوع فرهنگها و قوميتها در اين استان تقويت زيرساختهاي فرهنگي و اسلامي نياز بيشتري دارد. مهندس جهانبخش تصريح كرد: امروز روحانيون در خط مقدم جهاد فرهنگي و تبلور عيني فرهنگ ديني و اسلامي هستند. وي با قدرداني از زحمات بي شائبه سازمان تبليغات اسلامي در پيشبرد برنامه هاي ديني در استان تصريح كرد: وظيفه اصلي ما رسيدگي به مشكلات و وضعيت زندگي روحانيون است تا آنان بتوانند برنامه هاي علمي و مذهبي خود را اجرايي نمايند.
استاندار خراسان شمالي افزود: جامعه روحانيت در كشور مظلوم واقع شده اند و ما امروز بايد رويكرد خود را به اين قشر فرهيخته فرهنگي تغيير دهيم و در راستاي رسيدگي به آنان تلاش نماييم.وي از تشكيل «انجمن نخبگان فرهنگ ديني» به منظور هم انديشي و تبادل افكار و تجارب بين نخبگان و فرهيختگان و دانشمندان حوزه دين و معارف اسلامي خبر داد. در ادامه حجة الاسلام والمسلمين فلاح مدير كل امور مجلس و استانهاي سازمان تبليغات اسلامي كشور گفت: خراسان شمالي يكي از استانهاي شاخص در امر تبليغات اسلامي است اما نياز به توجه بيشتري دارد.
وي افزود: برنامه هاي ويژه اي را در استان خراسان شمالي داريم كه با اختصاص اعتبارات ملي و استاني همه اقشار مردم به ويژه جوانان از آنان بهره مند خواهند شد.

پلمب واحدهاي صنفي استفاده كننده از واژه هاي بيگانه در سبزوار

سبزوار- خبرنگار قدس: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار در جهت صيانت از زبان فارسي با واحدهاي صنفي استفاده كننده از واژه هاي بيگانه برخورد مي كند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار گفت: از آن جا كه استفاده از واژه هاي غربي در سر در واحدهاي صنفي ترويج دهنده فرهنگ و زبان بيگانه مي باشد، طبق مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ما به استفاده كنندگان اين اسامي طي چند مرحله تذكر داده ايم و واحدهايي كه اقدام به حذف لغات بيگانه نكرده اند، پلمب مي شوند، كرده ايم.
رضوي افزود: تاكنون طي سه مرحله تعداد 30 واحد صنفي متخلف را با همكاري نيروي انتظامي و فرمانداري سبزوار پلمب كرده ايم. وي تصريح كرد: از زمان اجراي اين طرح استفاده از لغات ايراني و اسلامي در سر در واحدهاي صنفي افزايش يافته و به تبع آن استفاده از اسامي بيگانه و نامأنوس كاهش محسوسي يافته است.

ثبت اختراع دو دانش آموز نيشابوري

دو نفر از دانش آموزان دبيرستان و پيش دانشگاهي دخترانه شاهد ولي عصر(عج) توانستند دو اختراع خود را در اداره كل ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به نام خود به ثبت برسانند. خانم ها فاطمه بكانيان و كيانا بابايي دانش آموزان پيش دانشگاهي شاهد ولي عصر(عج) نيشابور اختراع خود را به شماره 48815 با موضوع فرآيند تأثير متابوليسم هاي حاصل از كپك بر رشد گياه به روش نوين به نام خود به ثبت رساندند.

در گفتگو با مخترع جوان بجنوردي مطرح شد ؛ صنعتگران كشور با پژوهشهاي كاربردي بيگانه اند

بجنورد - خبرنگار قدس: لاچين وحيدي سال 1357 در شهر «ارلنگن» آلمان متولد شد. او فارغ التحصيل رشته برق گرايش الكترونيك از دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد با مدرك كارشناسي است و هم اكنون كارشناس پژوهشي جهاد دانشگاهي خراسان شمالي مي باشد كه پژوهش هاي بسيار و 16 اختراع از وي در زمينه هاي مختلف به ثبت رسيده به همين منظور در رابطه با موضوع پژوهش و مشكلات و موانع بر سر راه آن مصاحبه اي با وي انجام داده ايم كه شما را به مطالعه آن دعوت مي كنيم.
* نظر شما در رابطه با موضوع پژوهش، ضعف ها و توان ها در ايران چيست؟
** براي بررسي وضعيت پژوهش در ايران مي توانيم 4 پارامتر را بررسي كنيم كه شامل توان ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدها مي باشد.در مورد توان ها بايد گفت كه ايران داراي توان زيادي در زمينه پژوهش مي باشد كه استعداد ايراني ها با وجود متخصصين فراوان در زمينه هاي گوناگون علمي، سرمايه هاي خدادادي، عدم نگراني براي تأمين انرژي مورد نياز و مهم تر از همه فراواني منابع تجديد پذير، موقعيت ژئوپلتيك و استراتژيك ايران، قدمت و تاريخ فرهنگ ايرانيان باستان و وجود انديشمندان بسيار در طول تاريخ به عنوان يك پشتوانه قوي از جمله اين موارد است.
* چه عواملي از مهم ترين ضعف هاي شاخص در زمينه پژوهش در ايران به شمار مي آيد؟
** بايد با كمرنگ كردن ضعف ها و تلاش در جهت حذف آن ها، ضعف ها را به توان تبديل كرد، چرا كه پژوهش در ايران هنوز از نبود انديشه ما به جاي من، شناخت كم صنعتگران كشور با پژوهش هاي كاربردي، نبود آگاهي كافي برخي از مسؤولان راجع به اصل «عامل توسعه، دانش و تكنولوژي» ناآشنايي اكثر سرمايه گذاران داخلي از اثر درازمدت پژوهش، ضعف سيستم مديريت و برنامه ريزي در رابطه با جهت دادن بهينه به بودجه بسيار اندك پژوهش در راستاي پژوهش هاي كاربردي و واقعي رنج مي برد و از همه بدتر عدم توجه و دل سوزي برخي مسؤولين و ادارات كل در استان ها نسبت به بودجه هاي پژوهشي تخصيص داده شده، نبود حمايت از بخش هاي خصوصي در پژوهش توسط بخش هاي دولتي و نبود ارتباط كامل در رابطه با پژوهش هاي مشترك با ديگر كشورها و حتي درون كشور از مهمترين ضعف هاي موجود در ايران مي باشد.
* در زمينه پژوهش نقش فرصت ها و تهديدها به چه صورت است؟
** فرصت ها و تهديدها كه بيشتر ناشي از عوامل خارجي مي باشند شامل تأثير پژوهش بر اشتغال، تنظيم پايان نامه هاي مقاطع تحصيلي دانشجويان، امكان همكاري با كشورهايي نظير، روسيه، چين، هندوستان و كشورهاي آسياي شرقي و برخي از كشورهاي اروپايي و آمريكايي، قدمت و توانمندي ايرانيان، ايجاد مراكز پژوهشي مشترك با كشورهاي گوناگون براي كاهش هزينه ها از جمله فرصت ها و تأمين بودجه پژوهش و مقدار و چگونگي مصرف آن و اندازه گيري پيشرفت واقعي جهت دريافت بودجه و بررسي اثر دراز مدت آن بر توليدات ناخالص ملي، برده داري نوين، فرار مغزها، عقب ماندن در زمينه دانش و تكنولوژي ديگر كشورهاي جهان سوم از جمله تهديدها مي باشد.
* تأثير جامعه بر پژوهش و رفتار جامعه در رابطه با اين موضوع چيست؟
** تأثير توليدات جديد با قيمت ارزان به جاي بهاي بالاي توليدات صنايع سنتي و اثر آن در كاهش تورم، آگاه كردن جامعه از اثر دانش و تكنولوژي جديد بر محيط زيست و توسعه پايدار و در نتيجه افزايش انگيزه در جامعه براي روي آوردن به كارهاي پژوهشي در تمام زمينه ها از جمله اين تأثيرات است.
* بزرگترين مشكل بر سر راه پژوهش و پژوهشگران چيست؟
** بزرگترين مشكل در اين راه مسائل مالي مي باشد كه براي كاهش تأثير آن مي توان به كاهش بهره هاي بانكي براي طرح هاي پژوهشي، حمايت هاي دولتي، تشويق سرمايه گذاري در اين زمينه، برداشتن قوانين دست و پا گير مالياتي و اقتصادي، ايجاد شرايط سرمايه گذاري شركت هاي خارجي در درون كشور و ديگر مسائل اشاره كرد.
* چه پيشنهادي براي جوانان پژوهشگر داريد؟
** مهمترين مسأله در افزايش تعداد جوانان پژوهشگر ايجاد انگيزه و علاقه است و براي انجام اين كار بايد افزايش اطلاعات و آگاهي، داشتن مشوق در خانواده، محيط كار و جامعه، داشتن الگوي مناسب و مرتبط به جاي الگوهاي كاذب، افزايش ايمان و اعتقادات اخلاقي با هدف قوي تر كردن بنياد خانواده ها و ايجاد شرايط مناسب براي پيشرفت و تشويق به فعاليت هاي ورزشي و متمركز كردن انرژي جوانان بر سر اين موضوع را مورد توجه قرار دارد.
* كارهاي انجام شده و هدف هاي پيش روي خود را در اين زمينه بيان كنيد؟
** تدوين دوره آموزشي انرژي هاي نو براي اولين بار در ايران كه اين دوره پس از تصويب وزارت علوم در شهرستان بجنورد پذيرش دانشجو در رشته انرژي هاي نو خواهد داشت از جمله كارهاي انجام شده و ايجاد قطب انرژي هاي نو در استان خراسان شمالي، اجرا و ساخت چند طرح براي اولين بار در دنيا و بعضي در ايران، برگزاري سمينارها و نمايشگاههاي بين المللي در استان و دعوت از ديگر كشورها، تلاش در جهت همكاري با پژوهشگران استان و ديگر استان ها و امكان ارتباط بين آنها و تقويت رابطه بين دانشگاه و صنعت از هدفهاي آينده است.
* تاكنون چند اختراع منجر به ثبت انجام داده ايد؟
** 16 اختراع من در زمينه هاي مختلف به ثبت رسيده كه اهم آنها عبارتند از: ساخت گيربكس، توربين هاي بادي و انتقال نيرو گشتاور پره ها، همزن بيوگاز با تيغه هاي آجري و بتني، ترمز توربين هاي بادي محور عمودي با نيروي گرانشي و لولاهاي معمولي، ترمز توربين هاي بادي، غذاساز خورشيدي متصل به آشپزخانه، غذا پز خورشيدي كيفي با به كارگيري تيوپ كاميون، خشك كن خورشيدي و آبگرمكن خورشيدي نوع ايراني بدون منبع
* طرح هاي تحقيقاتي و مقالات منتشر شده اي كه داشته ايد در چه خصوص است؟
** استفاده از انرژي خورشيد در دامنه كوه با روش ترموسيمون، شناخت زمينه هاي كاربردي نانو تكنولوژي در ايران و روشهاي مختلف توليد مناسب هيدروژن در ايران از جمله طرح هاي تحقيقاتي انجام شده با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي بجنورد و هيدروژن سوخت جاودانه آينده بشر، بررسي اقتصادي آب شيرين كن هاي خورشيدي براي استفاده از مراتع و مصارف ديگر و بررسي ماتريس هاي مديريت استراتژيك در رابطه با كاربرد نانو تكنولوژي در كشور از جمله مقالات منتشر شده مي باشد.
* تاكنون در چند جشنواره شركت كرده و چه مقام هايي كسب كرده ايد؟
** در كلاس چهارم دبيرستان با 6 طرح در زمينه انرژي هاي نو در جشنواره خوارزمي شركت كردم ولي به دليل اينكه طرح در جشنواره بايد كاربردي و قابليت تجاري سازي باشد و در آن زمان اطلاعات در زمينه انرژي هاي نو پايين بود مقامي كسب نكردم ولي سعي دارم امسال در جشنواره شركت كنم و براي كسب مقام هم اميد زيادي دارم.

دل مويه هاي انتظار

بيرجند- خبرنگار قدس: فردا روز باز جمعه است. و شايد همان جمعه اي كه بوي نرگس همه جا را مي آكند، همان جمعه اي كه يوسف كنعاني شيعه از پرده برون مي آيد و شايد همان جمعه اي باشد كه شيعيان در سجاده انتظار گسترده خود آنرا جسته اند.
و فردا شايد همان جمعه اي باشد كه امامي به كمال موسي به نيكويي عيسي و به صبر ايوب آراسته خواهد آمد تا با عصاي موسي نيل كفر را از حركت باز ايستاند و با ذوالفقار علي(ع) پايه هاي بي عدالتي را به لرزه درآورد.
و شايد از همين فردا بيايد با حسن و وقاري كه دل ها را بربايد، با ابهت و جلالي كه آدميان را مبهوت خود گرداند، با هيبت و عظمتي كه قلب ها را به تكان درآورد. و او خواهد آمد با تبسمي شيرين و نگاهي دلنشين كه شيفتگان را مجذوبتر سازد.
و او بي شك خواهد آمد و شايد همين فردا روز كه خود در قنوت هاي طولاني اش از پروردگارش مي خواهد: «وعده اي را كه به من داده اي تحقق بخش و يارانم را به گردم جمع كن. مقاومت و صبرشان ده و مرا بر دشمنانت و دشمنان رسولت ياري فرما و دعايم را محروم مگردان كه من بنده توام.»
پس اي دلباخته هاي ندبه و كميل! اي زاري كنندگان سمات! ديده هاي منتظرتان را همچنان بر افق نيلگون معطوف نماييد كه او خواهد آمد.

بقعه «علي بن مهزيار»، نگين جاجرم

* حسين اربابي
در دو كيلومتري شهر جاجرم و در مجاورت جاده جاجرم- سبزوار شاهد بناي تاريخي- مذهبي با ارزشي هستيم كه همچون نگيني در ورودي شرقي شهرستان مي درخشد.
ابوالحسن علي بن ماهزيار معروف به خواجه مهزيار از بزرگان و اصحاب ائمه اطهار(ع) بوده و از سوي امام رضا(ع) مقام نمايندگي و وكالت در نواحي جاجرم را داشته است. گويا در گذشته علاوه بر اين بنا چند بقعه تاريخي ديگر نيز در اين محل وجود داشته كه امروزه اثري از آنها بر جاي نمانده است. ورودي بنا در ضلع شمالي و داراي پلان مربع شكل است و مساحت 90 متر مربع فقط شامل يك اطاق با ارتفاع چهار و نيم متر كه با معماري خاص خود در بالاي سقف با اضافه شدن چهار طاق نماي تزئيني به هشت ضلعي تبديل و گنبد بنا بر روي آن استوار گرديده است. با توجه به گچبري، رنگ آجرها و همچنين شكل گنبد، ساخت اوليه اين بنا به قرن هفتم تا دوره تيموري مربوط مي شود.
جهانگردي اروپايي (چارلز ادوارد ييت) در سفرنامه خراسان و سيستان خود گويا آخرين فردي بوده كه كاشي كاري هاي بنا را ديده و در توصيف آنها مي نويسد: «... در اين بنا نوشته اي كه نام اين شخص در آن ذكر شده باشد پيدا نكرديم و تنها نكته جالب براي ما اين بود كه اين قبر تا ارتفاع دو متر و 10 سانتي متر از كاشي هاي آبي رنگي كه آيات قرآن با خط درشت بر روي آنها نقش داشت پوشيده شده بود. اين كاشي ها 45 تا 60 سانتيمتر عرض داشتند و خيلي خوب ساخته شده بودند و بطور كلي بر روي اين كاشي ها نتوانستيم تاريخي پيدا كنيم».
قابل ذكر است، سهام الدوله يارمحمد خان شادلو (ايلخان بجنورد 1322- 1254 ه.ق) به هنگام ساخت مقبره اش در «بش قارداش» اين كاشي ها را از محل مقبره (خواجه مهزيار) خارج و در داخل مقبره خود نصب كرد. در سال 1316 ه.ش رئيس معارف بجنورد كاشي ها را به اداره معارف و اوقاف خراسان تحويل داد و در حال حاضر در «گنجينه هنرهاي اسلامي» تهران با شماره ثبت 3278 نگهداري مي شوند، كاشي ها به رنگ فيروزه اي تيره و داراي خطوط ثلث يا رنگ مشكي هستند اين خطوط شامل آيات شريفه آية الكرسي مي باشد.
بناي خواجه مهزيار در سال 1357 مرمت و در سال 1371 نماي بيروني آن با استفاده از آجر سفال بازسازي شده است، همچنين گنبد بنا در سال 1378 عايق كاري و فضاي داخلي آن در سال 1379 گچ اندود شده است. در ضلع جنوبي بنا نيز مقبره شهدا و اموات شهر جاجرم قرار دارد. بناي كنوني صرف نظر از جايگاهي كه در اعتقاد و باورهاي ديني اهالي دارد به سبب تعميرات غيراصولي كه در آن صورت گرفته جاذبه هاي اصيل و سنتي خود را از دست داده است.
- اهالي جاجرم كه حدود 20 سال پيش جهت تعمير بناي آرامگاه خواجه مهزيار نبش قبر كرده بودند، جنازه وي را سالم يافته و از آن روز اعتقاد كامل و بيشتري پيدا كرده و نذورات فراوان دارند. در حال حاضر اين بقعه با شماره ثبت 16583 سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به فهرست آثار ملي درآمده است.

بناي تاريخي «اعتمادي نيا» در بيرجند اثر ملي شد

بيرجند- خبرنگار قدس: بناي فرهنگي تاريخي «اعتمادي نيا» واقع در بافت تاريخي بيرجند در تملك سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي قرار گرفت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي با اعلام اين خبر گفت: بنا بر اظهارات صاحب منزل اين اثر در سال 1308 ه. ش ساخته شده است كه سبك معماري و نوع تزئينات بكار رفته در آن قدمت آن را به اوايل دوره پهلوي مي رساند.
حسين عباس زاده افزود: سبك ساخت اين اثر براساس خانه سازي سنتي ايراني است و شامل يك حياط مركزي و مجموعه اي از اتاق هاست كه در چهار طرف حياط ساخته شده اند و يكي از نمونه هاي خوب منازل سبك درونگرا و سنتي بيرجند مي باشد.
وي، آجركاري خفته، و طرح تزئيني به شكل تاج با استفاده از آجرهاي قالب زده طاقچه ها و طاقنماهايي با قوس هلالي و جناغي در اضلاع جنوبي، شرقي و غربي حياط را از ويژگي هاي معماري اين بنا اعلام كرد.
خانه «اعتمادي نيا» با متراژ 643 متر مربع در سه طبقه و هفت دربند مغازه غيرتجاري ساخته شده كه براساس نظريه كارشناسان رسمي دادگستري يك ميليارد و 500 ميليون ريال قيمت گذاري شده است.
اين بناي فرهنگي با شماره 4665 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

درخشش آموزگار زبرخاني در جشنواره الگوي برتر تدريس

جشنواره الگوهاي برتر تدريس درس تربيت بدني خراسان رضوي در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي، محمد صديقي آموزگار پايه اول ابتدايي دبستان شهيد ايرواني منطقه زبرخان موفق گرديد مقام دوم اين جشنواره را از آن خود كند.

رئيس كل دادگستري خراسان رضوي: ايران در عرصه امنيت در منطقه سرآمد است

رئيس كل دادگستري خراسان رضوي گفت: ايران در عرصه امنيت در بين كشورهاي منطقه سرآمد است.
حجةالاسلام والمسلمين سيد حسن شريعتي در مراسم صبحگاه مشترك نيروهاي انتظامي در مشهد افزود: نيروهاي نظامي وقضايي تحت رهبري داهيانه ولي امر مسلمين حضرت آية ا... خامنه اي توانسته اند امنيت مطلوبي را در كشور به ويژه در شرق كشور حاكم كنند و ايران در عرصه تأمين امنيت در بين كشورهاي منطقه سرآمد است.رئيس شوراي قضايي ويژه شرق كشور با اشاره به اهميت جايگاه ضابطان خاص دستگاه قضايي گفت: ضابطان عام و خاص دستگاه قضايي نقش ويژه اي در تأمين امنيت در جامعه دارند.حجةالاسلام والمسلمين سيد حسن شريعتي افزود: امروزه دستگاه قضايي زير نظر فقيه دانشمند در عرصه اجراي قضايي اسلامي تأمين امنيت و عدالت در سطح بين المللي و داخلي موفقيتهاي بزرگي به دست آورده است و كسب چنين موفقيتهاي بزرگي جز در سايه وفاق و همدلي ميسر نبوده است. رئيس كميسيون عفو شرق كشور گفت: امروز مردم ما شاهد مبارزه قاطع و همه جانبه دستگاه قضايي، نيروهاي مسلح و نيروهاي اطلاعاتي با باندهاي موادمخدر و اخلال گران در نظم و امنيت عمومي هستند كه جا دارد از آنان تقدير شود.

تابلوهاي بسيج دانش آموزي مدارس سبزوار متحدالشكل شد

سبزوار- خبرنگار قدس: به همت سپاه ناحيه سبزوار و مديريت آموزش و پرورش اين شهرستان، پروژه تهيه و نصب تابلوهاي واحدهاي مقاومت بسيج دانش آموزي شهرستان سبزوار به ثمر رسيد. اين تابلوها كه مزين به نام واحدها و آرم بسيج دانش آموزي است، بر سر در تمامي مدارس شهر و روستا و توابع قرار گرفت و هزينه اين پروژه بالغ بر 30 ميليون ريال بود كه توسط سپاه ناحيه سبزوار و مديريت آموزش و پرورش سبزوار تأمين شد.
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن