تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836413131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به یاد خالق فریاد ها ونجواها


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > تهرانی، مهدی  - سینما روایت زندگی با استفاده از تصویر است . حال اگر بخواهید این روایت شعرگونه باشد ، و اثر قابل از کار درآید کار بسیار سخت خواهد شد . یکی از مهمترین فیلمسازان تاریخ سینما که در فیلم هایش تصاویر ناب و غنی با روایتی شعر گونه لحاظ می شد ، اینگمار برگمان فیلمساز سوئدی است . اینگمار برگمان که در 1918 بدنیا آمده بود پس از 79 سال زندگی هنری سرانجام در 30 جولای 2007 درگذشت . و هفته ی آینده  سومین سالگرد درگذشت وی  به شمار می آمد . برای نسل قدیمی منتقدان و سینما دوستان ایرانی برگمان  هم پای اسطوره هایی مانند هیچکاک دارای قدر و احترام بود و این روند وقتی مهم جلوه گری می کند که آن سالها بین دهه 40 تا 50 عمدتا وسایل ارتباط جمعی آنقدر وسیع و سریع نبود که بتوان فیلمسازان غیر مقیم هالیوود را شناسایی کرد . فیلم های مهمی از او در طی آن سالها در تهران اکران شد که مهمترین اش  مهر هفتم ( 1957) و توت فرنگی های وحشی ( 1958) بود. اگرچه سونات پائیزی ، سکوت و یکی دوفیلم دیگر نیز از او به سینمای پایتخت راه یافته بودند.از نسل جدید اما آنچه به دست سینما دوستان رسید یا کارهای دهه ی 60 و 70 او بود ، بصورت نوار ویدیو و متاخرا سی دی ،و  چند کار جدیدش  که مهمترین آنها شاید فانی و الکساندر باشد. برگمان اگرچه ردای نویسندگی و کارگردانی برازنده اش بود و طی 50 سال حضور در سینما حدود 70 فیلم در مقام نویسنده و کارگردان در کارنامه حرفه اش به ثبت رسانید اما جنبه استادی و آموزشی او  نیز بر بدنه سینمای هنری واقعا غیرقابل کتمان است . بیش دو 2 جین کارگردان و فیلمساز سرشناس که برخی از آنها صاحب سبک نیز شده اند به نوعی از شاگردان برگمان به حساب می آیند . به این اسامی توجه کنید : وودی آلن ، رابرت آلتمن ، تاد فیلد ، استنلی کوبریک ، اریک رومر ،آندره تارکوفسکی و مهمتر از همه کریشتف کیشلوفسکی ( خالق سه گانه رنگها : سفید ، آبی و قرمز )  این ها خود را شاگرد مسلم اینگمار برگمان می دانند و جالب اینجا است که آثار هرکدام از این کارگردان ها  به نوعی کم یا زیاد رگه های از همان شعر تصویری را برخود دارد. فیلم های کیشلوفسکی را به یاد بیاورید . عمده آثار او شعر تصویری بودند. در نظر داشته باشید که اینگمار برگمان در اوج شهرت و اقتدار بازهم حاضر نبود فیلمی به زبان غیر اسکاندیناوی بسازد و این روند را که سال 1945 در پیش گرفته بود تا سال 1971 ادامه داد . چنین سبک کاری به سینمای اسکاندیناوی و به ویژه به سینمای سوئد این فرصت طلایی را داد تا بهترین بازیگران بومی بتوانند در فیلم های او به کار گرفته شده و تربیت شوند . فریاد ها و نجواهاCries and Whispers   محصول 1972 اما اولین فیلم انگلیسی زبان اوبود که پس از نمایش غوغا کرد و با بیشترین استقبال روبرو شد . و پس از آن برگمان چند فیلم انگلیسی زبان دیگر نیز ساخت. برگمان در مجموع 9 بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد که اولینش مربوط به توت فرنگی های وحشی در سال 1960 و آخرینش برای فانی و الکساندر در سال 1984 بود . جایزه بافتا و شیر طلایی برلین و یک دوجین جایزه سینمایی از فستیوال های معتبر فیلم در طی این سالها به برگمان رسید او عطش او برای نوشتن و ساختن هرگز خاموش نمی شد . پس از مرگ او در سال 2007 ، آنچه از کتابخانه و فیلم خانه شخصی او به جا مانده بود ، به تنهایی کفاف تاسیس یک آکادمی فیلم را داشت و از اینرو هم در زادگاهش و هم در پایتخت سوئد انیستیوی فیلم برگمان تاسیس گردید که از معتبرترین ، مراکز پژوهشی سینمایی شناخته می شود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 425]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن