واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: اخراجيها2 ركورد سينماي ايران را شکست «اخراجيها٢» يك فيلم مستند نيست اما برداشتي آزاد از يك اتفاق است كه از زبان طنز براي بيان مفاهيم استفاده كرديم. «محمدرضا شريفي نيا» گفت:خارج از مفاهيم قصه، يك كاري كه از ١١ مهر شروع شد در طول ٤ ماه فيلمبرداري، مونتاژ و همه كارهايش سپري شد، فكر ميكنم يك ركورد در زمينه كار جنگي در سينماي ايران است. به گزارش فارس، نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «اخراجيها ٢» مسعود ده نمكي (نويسنده و كارگردان)، حبيبالله كاسه ساز(تهيه كننده)، محمدرضا شريفينيا(بازيگر و مجري طرح)،تورج منصوري(مدير فيلمبرداري)،سيد جواد هاشمي و حسام نواب صفوي(بازيگران)،تينا پاكروان(مدير توليد)،سيد عليرضا علويان(صداگذار)،اميرتوسلي(موسيقي متن) و علي معلم(مجري و منتقد) در سينماي فلسطين برگزار شد. *«اخراجيها٢» اولين فيلم دو قسمته تاريخ سينماي ايران بر اساس اين گزارش،علي معلم منتقد و مجري اين نشست اظهار داشت: «اخراجيها٢» توليد فيلم در تاريخ سينماي ايران است كه به شماره ٢ رسيد. وي افزود: امسال جشنواره فيلم فجر فيلم چند ويژگي خاص دارد كه جذابش كرده و يكي اين كه فيلم بهرام بيضايي در پوزسيون با نظامقرار گرفته و در بخش مسابقه شركت كرده و فيلم مسعود ده نمكي در اپوزسيون نظام در بخش مسابقه حضور نيافته است. از آن سو اين تنها فيلمي است كه اكثر مسئولان نظام به پشت صحنه آن رفتهاند. *«اخراجيها٢» تنها برداشتي آزاد از يك اتفاق است پس از پايان صحبتهاي معلم،ده نمكي در شروع سخنان خود گفت : من از بچگي عادت داشتم كارهايي كه قرار است درآينده انجام دهم كه يكي از آنها ساخت «فقر و فحشا» و ديگري ساخت مجموعه اخراجي ها در سينما بود كه فكر نمي كنم تعداد همه اين آثار به ده فيلم برسد. وي افزود: در «اخراجيها١» ما بحث جنگ و كارخانه آدم سازي جنگ را مطرح كرديم و در اخراجي هاي ٢ احساس كردم با زبان طنز ميتوانيم اين قالب ها را به گونه اي ديگر مطرح كنيم و به همين دليل در مورد اسارت صحبت كرديم، البته من سعي مي كنم درباره نمادين بودن اردوگاه و هواپيما ربايي صحبت نكنم. كارگردان«اخراجيها٢» خاطر نشان كرد: «اخراجيها٢» يك فيلم مستند نيست اما برداشتي آزاد از يك اتفاق است كه از زبان طنز براي بيان مفاهيم استفاده كرديم. * تدارك «اخراجيها٣» را شروع خواهيم كرد حبيبالله كاسه ساز تهيه كننده «اخراجيها٢» نيز گفت: خدا را شكر ميكنم كه «اخراجيها٢» تمام شد و آقاي دهنمكي در تدارك «اخراجيها٣» هستند. وي ادامه داد:همان روز اول خاطرم است كه بحث ايشان بر روي سه گانه «اخراجيها» بود و حركت اوليه و تعريف ماجرا در اين سه گانه تعريف شده بود كه اميدورام بتوانيم تدارك سومين فيلم را شروع كنيم. تينا پاكروان مدير توليد «اخراجيها٢» نيز در ادامه نشست گفت: توليد فيلم اوخر مرداد ماه با پيدا كردن لوكيشن كه خيلي هم كار سادهاي نبود آغاز شد كه مجموعا از آغاز پيش توليد تا پايان فيلمبرداري حدودا پنج ماه زمان برد و خوشحالم كه توانستيم كاري رد اين حجم را در پنج ماه به پايان ببريم. * «اخراجيها٢» اولين نسخه تبديل شده فرمت ديجيتال در ايران است تورج منصوري مدير فيلمبرداري «اخراجيها٢» نيز اظهار داشت:براي فيلمبرداري اين فيلم از يك تكنولوژي ديجيتالي كه تقريبا به روز است و فكر نميكنم بيش از دو سال از اختراعش گذشته باشد استفاده كرديم كه در حال حاضر سينماي مستقل در اروپا و آمريكا از همين دوربينها استفاده ميكند و فيلم «اخراجيها٢» اولين نسخه تبديل شده اين فرمت در ايران است. وي افزود: در ايران چند پروژه ديگر با دوربين هاي Si2k و RED فيلمبرداري شده اند اما هنوز چيزي را به صورت تبديل شده و اديت شده ندارند اما با تمام اين وجود به دليل سرعت كار ما خيلي امكان اصلاح رنگ را نداشتيم و اين كپي، كپي يك فيلم بود كه به نمايش در آمد. مدير فيلمبرداري «اخراجيها٢» تصريح كرد: وقتي فيلمي براي جشنوارهاي ساخته ميشود كپي را نمايش ميدهند كه حداقل كپي چهارم يا پنجم فيلم باشد اما ما مجبور شديم كه كپي يك فيلم را به نمايش در بياوريم. * «اخراجيها٢» يك ركورد در سينماي ايران است در ادامه نشست محمدرضا شريفينيا بازيگر و مجري طرح «اخراجيها٢» در خصوص نقش خود در ساخت اين فيلم گفت: ما در ادامه «اخراجيها١» متعاقبا صحبتهايي انجام شد و به اين نتيجه رسيديم كه قمست دوم آن هم ساخته شود كه فكر ميكنم ما در «اخراجيها٢» يك ركورد در زمينه ساخت فيلم سينمايي در ايران زدهايم. مجري طرح «اخراجيها٢» خاطرنشان كرد: خارج از مفاهيم قصه يك كاري كه از ١١ مهر شروع شد در طول ٤ ماه فيلمبرداري، مونتاژ و همه كارهايش سپري شد و فكر ميكنم يك ركورد در زمينه كار جنگي در سينماي ايران است كه من به نوبه خودم از همه كساني كه براي اين فيلم زحمت كشيدند تشكر ميكنم و فكر ميكنم اين موضوع يك افتخار براي سينماي ايران است. * رسول كاوازاكي يك ساختار شكني بود «حسام نواب صفوي» نيز در خصوص نقش خود در «اخراجيها٢» گفت: من آخرين بازيگري بودم كه به پروژه پيوستم و زماني كه فيلمنامه را خواندم اصلا فكرش را هم نميكردم كه بايد نقش رسول كاوازاكي را بازي چرا كه اين نقش بسيار سخت بود و براي من يك ساختار شكني نسبت به ساير نقشهايم به حساب ميآمد. «سيدجواد هاشمي» نيز در خصوص حضور خود در «اخراجيها٢» اظهار داشت: خيلي خوشحالم كه در «اخراجيها٢» هم با همان بخشي كه در «اخراجيها١» بودند و گروهي جديدتر كار سختي را به سرانجام رسانديم. وي ادامه داد: نقشهايي كه در كار چه در «اخراجيها١» و چه در «اخراجيها٢» ما بازيگران با آن مواجه بوديم در كوتاهترين زمان به گونهاي پرداخته شده بود كه همگي ديده شوند. «امير توسلي» سازنده موسيقي متن «اخراجيها٢» نيز در اين نشست بيان داشت: به نظرم يكي از سختترين كارهايي بود كه در زندگيام انجام دادم و با توجه به موسيقي متن بسيار خوب «اخراجيها١» كار من خيلي سخت بود اما همه تلاشم را كردم تا از عهده كار برآيم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]