تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833102130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرسش‌های دیرهنگام


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > عصرآزاد، سحر  - هفته گذشته پس از فوت مرحوم محمدرضا اعلامی و در مراسم تشییع وی حرف‌های مهم و البته آشنائی شنیده شد که مهمترین نکته، زمان و مقطع طرح آنها است. چرا «نقطه ضعف» در کارنامه مرحوم اعلامی تکرار نشد؟ این پرسش در زیرمتن خود این سئوال‌ها را به دنبال دارد: چرا «افعی» سرفصل کپی‌برداری ضعیف از فیلم‌های خارجی در سینمای ایران شد؟ و ... چرا «رازها» نقطه آخر را در کارنامه محمدرضا اعلامی گذاشت؟ همه این پرسش‌ها اساسی است و از جائی شکل می‌گیرد که «نقطه ضعف» با گذشت سه دهه همچنان جایگاه تعیین‌کننده خود را در سینمای ایران حفظ کرده است. یک اقتباس هوشمندانه از اثری ادبی که به گونه‌ای زیرپوستی آداپته شده بود و بدون تکیه بر زمان، مکان و اسامی مشخص (همچون رمان اصلی) رابطه خاص بین سه شخصیت اصلی را در موقعیتی اضطراری به تصویر می‌کشد. یادم هست در جلسه نقد و بررسی «نقطه ضعف» که دو سال قبل از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمائی در خانه سینما برگزار شد، مرحوم اعلامی پس از مدت‌ها که همواره او را رنجیده خاطر از شرایط موجود می‌دیدیم، خود را در قالب همان کارگردان جوان دهه شصت که کار اولش درخشیده رها کرد و از زوایای پنهان تجربه ای گفت که شاید فکر می‌کرد این روزها کسی توجهی به آن ندارد. همه اینها در حالی بود که در سالن کوچک خانه سینما تنها چند مخاطب جدی آنهم از اعضای انجمن منتقدان بودند و البته علاقه و توجه همین تعداد کافی بود تا اعلامی خود را در قاب «نقطه ضعف» همچنان آماده اوج گرفتن بداند و «افعی» و ... را فراموش کند. اما واقعیت این است که این نشست تخصصی و پرونده‌ای که ماهنامه «صنعت سینما» برای فیلم «نقطه ضعف» پس از گذشت 30 سال منتشر کرد و احتمالاً فعالیت‌های محدودی در همین زمینه، نتوانستند «نقطه ضعف» دیگری را به کارنامه اعلامی اضافه کنند و او همچنان اندر خم این اثر درخشان باقی ماند. چراکه شرایط و موانع چیزی نبودند که با تحلیل و تعریف و تمجید، مساعد و برطرف شوند. باید چیز مهمتری تغییر می‌کرد که ناشی از همان پرسشی است که در مراسم تشییع مرحوم اعلامی مطرح شد: چرا «نقطه ضعف» نقطه اوج کارنامه این فیلمساز باقی ماند؟ به نظر می‌آید اگر این سئوال در زمان حیات اعلامی مطرح می‌شد و فقط یکی از این مسئولان دلسوز به پاسخ آن فکر می‌کرد و درصدد رفع نسبی -نه قطعی- آن برمی آمد، این افسوس و وا‌اسف‌های تکراری را کمتر می‌شنیدیم. افسوس از اینکه چرا مرحوم مهدی نوربخش در قاب فیلم دیده نشده «رأی باز» متوقف ماند؟ چرا (...) در کارنامه (...) تکرار نشد؟ در جای خالی اول می‌توانید نام فیلم‌های درخشان و تکرارنشدنی ایرانی و در جای خالی دوم نام فیلمسازان در حال حیات را قرار بدهید... به نظر طبیعی می‌آید خود فیلمساز اولین کسی باشد که این پرسش کلیدی را از خودش مطرح کند ولی واکنش افراد مختلف به این سئوال متفاوت است. یکی فکر می‌کند، تلاش می‌کند و می‌خواهد خود را به اثبات برساند، اما درهای بسته او را به پله اضطراری مرگ می‌کشاند. یکی فکر می‌کند، تلاش می‌کند و وقتی نمی‌تواند خود را در قابی که به آن اعتقاد دارد اثبات کند قاب دیگری برای خود انتخاب می‌کند و دور می‌شود از خودش، ایده‌آل‌هایش و انتظار علاقه‌مندانش. یکی هم در برزخ مردن و تن به شرایط دادن سرگردان می‌ماند که به هر کدام تن بدهد، بازی را باخته است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن