تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804394250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخ شفاهي ما در انقلاب و دفاع مقدس نهفته است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تاريخ شفاهي ما در انقلاب و دفاع مقدس نهفته است
محسن كاظمي گفت: تاريخ شفاهي ما در انقلاب و دفاع مقدس نهفته است و مي‌تواند حوادث مربوط به آن را به خوبي به جامعه انتقال دهد.


به گزارش سرويس فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ نشست بررسي تاريخ شفاهي ايثار و شهادت با حضور حجت‌الاسلام سعيد فخر‌زاده، محسن كاظمي و امير رزاق‌زاده عصر امروز در سالن ياس نمايشگاه كتاب برگزار شد.

در ابتداي اين نشست حجت‌الاسلام فخرزاده اظهار داشت: حوادث و وقايعي بر اين انقلاب گذشته است كه نه تنها ايرانيان بلكه كشورهاي ديگر نيز برآن افتخار كرده و مايه درس و عبرت براي آنها شده است.

* تاريخ شفاهي روش ثبت وقايع 40 سال گذشته كشور است

وي افزود: اتفاقاتي كه در 40 سال گذشته در ايران روي داده است چنان گسترده است كه شايسته است بستري فراهم شود تا اين وقايع ثبت شده كه يكي از اين روش‌ها براي ثبت اين رويدادها و حوادث روش تاريخ شفاهي است. مورخان در گذشته اين حوادث را در اسناد مكتوب باستاني جستجو مي‌كردند ولي از زماني كه روش تاريخ شفاهي مورد استفاده قرار گرفته است تحول عظيمي در اين زمينه ايجاد شده است.

فخرزاده بيان داشت: اكنون دامنه اطلاعات از سازمان‌ها و نهادهايي كه اطلاعات را به صورت مكتوب گردآوري مي‌كنند فراتر رفته و ديگر بسياري از انسان‌ها نيز در مكتوب كردن اطلاعات فعال شده‌اند.

* خواندن تاريخ شفاهي ايثارگران مورد اقبال زياد مردم قرار گرفته است

وي تصريح كرد: حركت جهادگرانه مردم ما در تاريخ و ايثارگري آنها كه بايد به صورت تاريخ شفاهي جمع‌آوري و به نسل‌هاي آينده انتقال يابد مورد اقبال مردم قرار گرفته است اما در جمع‌آوري اين اطلاعات بايد سليقه و ذائقه مردم لحاظ شده چرا كه بسياري از مردم تمايلي به شنيدن و ديدن اسناد ندارند اما خواندن تاريخ شفاهي با اقبال بيشتر مردم روبه‌رو مي‌شود.

فخرزاده در ادامه افزود: تاريخ شفاهي يا موضوع فرد است يا در مورد يك حادثه. در مورد يك حادثه بيان آن رويداد و شرايط فيزيكي است اما درباره فرد حوادث مربوط به خود آن را بيان مي‌كند مثلاً در حوزه ايثار و شهادت و شخصيت يك شهيد با توجه به اينكه آن فرد در ميان ما نيست ما بايد چنان شخصيت او را كنار هم قرار بدهيم تا خواننده ارتباط مستقيمي با او برقرار كند.

وي خاطرنشان كرد: كتاب‌‌هاي منتشر شده در اين زمينه در كنار نكات مثبت هنوز نكات منفي زيادي دارد چرا كه در نگارش چنين كتاب‌هايي بايد تركيب و تصويرسازي درستي از زندگي يك شهيد و ويژگي‌هاي مثبت آن صورت گيرد كه در بسياري از آثار هنوز ديده نمي‌شود.

* تاريخ شفاهي كشور ما در جنگ و انقلاب نهفته است

محسن كاظمي نيز در ادامه اين نشست اظهار داشت: تاريخ شفاهي نوعي تاريخ‌نگاري است كه قدمتي 50 ساله دارد و تاريخ شفاهي كشور ما در جنگ و انقلاب نهفته است.

وي افزود: دفاع مقدس و انقلاب با تاريخ شفاهي يك رابطه متقابل دارد و علت تأثير جنگ و انقلاب در تاريخ شفاهي اين است كه تاريخ شفاهي يك تاريخ نزديك به ذهن انسان‌ها است و تأثير تاريخ شفاهي اين است كه زياد نمي‌تواند به عقب برگردد و در بحث جنگ ما نيز تاريخ شفاهي اين ظرفيت مناسب را دارد تا حوادث مربوط به آن را به جامعه انتقال دهد تا نسل‌هاي مختلف سرمايه‌هاي آن را به خوبي بشناسند.

كاظمي در ادامه افزود: تاريخ شفاهي داراي دو موضوع فردمحور و موضوع‌محور است. در موضوع فردمحور در دفاع مقدس يا در دوران انقلاب داراي ويژگي‌هاي مختلفي است كه از خود بروز داده لذا تاريخ شفاهي مي‌تواند عملكرد چنين افرادي در اين دو دوران را به خوبي رصد كرده و بيان كند. مانند شخصيت‌هايي كه در دوران مقدس جزو فرماندهان بزرگ ما بودند.

وي بيان داشت: در بحث تاريخ شفاهي موضوع‌محور مي‌توان به وصاياي شهدا، ايثار، گذشت، فرماندهي و رزم رزمندگان اشاره كرده و آنها را مورد مطالعه و تعمق قرار داد.

وي همچنين تصريح كرد: يكي ديگر از موضوعاتي كه در اين زمينه مي‌توان مورد توجه قرار داد جانبازان دوران دفاع مقدس هستند كه بسياري از آنها قطع نخاع بوده كه اينها در قاموس تاريخ شفاهي مي‌تواند گنجانده شود.

كاظمي در زمينه مقوله ايثار و شهادت افزود: بايد ما به همه سطوح فرهنگ ايثار و شهادت بپردازيم و هنگام تهيه مصاحبه‌ها پژوهش ميداني را در زمينه شخص مورد نظر انجام دهيم و با يك اطلاعات قبلي وارد مصاحبه با افرادي كه از شخص مورد نظر اطلاعاتي دارند بشويم. در نتيجه مراحل تاريخ شفاهي شامل پيش‌مطالعه، جريان مصاحبه، ثبت و آرشيو و پياده‌سازي و در نهايت تدوين اين اطلاعات است كه اگر ما همه اين مراحل را به خوبي انجام دهيم مي‌توانيم يك مجموعه كامل و جامع جمع‌آوري و گردآوري كنيم.

وي افزود‌: ما در زمينه تاريخ شفاهي با يكسري تنگناهايي روبه‌رو مي‌شويم و با بعضي شخصيت‌هايي كه حاضر به دادن اطلاعات شخصي از دوران دفاع مقدس نيست كه در اينجا بايد با ظرافت‌هاي خاص اين اطلاعات را جمع‌آوري نماييم.

وي در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: بحث مهم ديگري كه در تاريخ شفاهي بايد مدنظر قرار بگيرد اعتمادسازي و رعايت مسائل اخلاقي و امانتداري هنگام جمع‌آوري اطلاعات و خاطرات افراد است و اين موارد بايد از ابتداي جمع‌آوري تا انتشار مطالب رعايت شود و به خصوص رعايت چنين مواردي در زمينه آثار ايثار و شهادت باعث اقبال بيشتر در اين زمينه مي‌شود.

امير رزاق‌زاده در ادامه اين نشست در سخناني خاطرنشان كرد: تاريخ تمدن‌ها در سايه وقايع پرفراز و نشيب مفهوم پيدا مي‌كند.

وي افزود: با انقلاب گوتنبرگ در اروپا تاريخ مكتوب وارد عرصه جديد شد و از اواخر قرن 18 شروع، از قرن 19 روال بهتري به خود گرفته و از قرن بيستم تاريخ شفاهي گسترش روز‌افزوني داشت.

* تاريخ شفاهي كشور از ثمرات دفاع مقدس است

وي تصريح كرد: در ايران نيز نقد سينه به سينه وقايع تاريخي و تجارب افراد به يكديگر صورت مي‌گرفت و در دوره جديد و دوران انقلاب اسلامي و وقوع جنگ تحميلي وارد بستر و عرصه جديدي شد و مراكزي به ثبت و ضبط اين وقايع پرداختند و براين اساس ما وارد تاريخ شفاهي شديم اما تاريخ شفاهي ما از دفاع مقدس شروع شد و اين تاريخ از ثمرات دفاع مقدس است.

رزاق‌زاده در ادامه گفت: تاريخ شفاهي بايد در سطح فراملي مانند چهره شخصيت شهيد چمران يا در سطح ملي مانند فرماندهان و مسئولان مملكتي كه در دوران دفاع مقدس حضور داشته‌اند و در سطح استاني به جمع‌آوري خاطرات و زندگي چنين شخصيت‌هايي بپردازد و در كنار آن بايد يك شبكه اجتماعي VBC چند كاربره براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و معرفي چنين شخصيت‌هايي باشد.

اين نشست به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران برگزار شد.

/ع2

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن