تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804122257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرونده شما بسته نشده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پرونده شما بسته نشده
پرونده
رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله مي‌فرمايد:اي مردم! تقواي الهي را آنچنان كه حقّش هست، پيشه خود سازيد و در كسب خشنودي خداوند بكوشيد. مطمئن باشيد كه دنيا ناپايدار است و آخرت پايدار و لذا براي آخرت كار كنيد، گويي كه اصلا در دنيا نبوده‌ايد و پيوسته در آخرت بوده ايد. اي مردم! تمام مردم دنيا، مهمانند و آنچه دارند، امانت است و اين ميهمان مي‌رود و امانت نيز به صاحبش بر مي‌گردد. بدانيد دنيا كالايي نقد است كه خوب و بد از آن بهره مي‌برند و آخرت وعده صادق و درست و ثابت است كه در آن حاكمي قدرتمند و عادل حكم مي‌راند. پس خدا رحمت كند مردي را كه به خودش بنگرد و مادامي كه مهلت دارد و اختيارش در دست خود اوست براي قبرش توشه مهيّا كند پيش از آن كه مرگش فرا رسد و كاري از دستش برنيايد. تقوا همان باز دارنده باطني و سدّي دروني است كه مانع مي‌شود شخص گناه كند. البته تقوا درجاتي دارد. احساس مسئوليت دروني انسان و آن حالت خود نگهداري، تقواست.حقّ تقوا اين است كه در مرحله عالي تقوا باشيد، نه در مرحله پايين، مثل اين كه انسان در مقابل سيلاب سدّي ببندد كه گاهي سدّ كوچك و ضعيف است و گاهي محكم و بلند. هر چه سدّ تقوا بلندتر و محكم‌تر باشد ميزان آسيب كمتر است. شهوات چون سيلابند و تقوا چون سد. اگر انسان سيلاب را مهار كرد تبديل به نيرويي سازنده و عظيم مي‌شود. در ادامه حضرت چند دستور مي‌دهد:  در كسب خشنودي خدا تلاش كنيد.سه نوع رضايت داريم:الف- رضايت خداب- رضايت مردمج- رضايت خودآدم با تقوا رضايت خدا را بر همه مقدّم مي‌دارد و مردم هم بايد به دنبال آن راضي بشوند، اگر راضي شدند چه بهتر، و الاّ خودشان مي‌دانند. اگر ما به اين مرحله رسيديم، مرحله عالي تقواست؛ پس وقتي حادثه‌اي پيش مي‌آيد اوّل رضايت خدا، بعد رضايت خلق خدا بعد رضايت خود انسان. كه اين مطلوب است، امّا اگر بخواهيم ببينيم كه انعكاس خارجي آن چيست؟ آيا با منافع ما مي‌سازد؟ و در ضمن هم ببينيم خدا چه مي‌گويد؛ يعني، نظر خدا را در ضمن يا بعد از رضايت مردم و خود ببينيم، اين شرك در عمل است و توحيد خالص غير از اينهاست و براي رسيدن به توحيد خالص، در هر پيشامدي بايد ديد كه اوّل نظر خدا چيست؟ و بعدا به نظر مردم و يا خودش توجّه كند.در احاديث داريم كه «مَنْ اَصْلَحَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللهِ، اَصْلَحَ اللهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّاسِ; اگر انسان ميان خود و خدايش را اصلاح كند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح مي‌كند.» اگر واقعاً درصدد جلب رضاي خدا باشيم، خداوند قلوب مردم را متوجّه ما مي‌كند ولي اول بايد حسابمان را با خدا صاف كنيم آن وقت حساب با بقيّه صاف مي‌شود.حسن دنيا اين است كه پرونده اعمال باز مي‌ماند و شخص مي‌تواند بدي‌ها و كمبود حسنات را تلافي كند، امّا در آخرت پرونده بسته مي‌شود. يقين داشته باشيد كه دنيا نابود شدني و آخرت دايمي است.از نظر انديشه، يقين دارد كه دنيا فاني است ولي در مرحله عمل، عمل او مانند كسي است كه يقين به بقاي دنيا و فناي آخرت دارد. اگر يقين به فناي دنيا داري پس چرا اين همه كه براي دنيا كار مي‌كني براي آخرت كار نمي‌كني!؟ سخن از زهد مي‌گويد؛ اما رفتارش چون رفتار طالبان دنياست.  وضعيّت دنيا.«اي مردم، تمام اهل دنيا مهمان هستند و هر آنچه دارند امانت است و سرانجام بايد آن را به صاحب آن برگردانند.»فرض كنيد ما را به منزلي با فرش‌هاي ابريشم بافت و مجلّل و بسيار قيمتي و سفره‌اي رنگين با ظرف‌هاي جواهر نشان و كاخ چنين و چنان دعوت كنند؛ وقتي احساس كنيم تمام اينها موقّتي است هيچ دلبستگي براي ما ايجاد نمي‌كند. حال اگر همين احساس نسبت به دنيا باشد قطعاً كسي به آن دل نمي‌بندد.البته اسلام به سعي و تلاش دستور مي‌دهد و از تنبلي و سربار بودن براي جامعه باز مي‌دارد و حتّي رسول بزرگوارش بر دست كارگر بوسه مي‌زند. رواياتي كه دنيا را مذمّت مي‌كند براي اين است كه تعادل ايجاد كند. براي دنيا سفارش نشده، امّا براي آخرت سفارش شده است تا تعادل برقرار شود، چرا كه تمام بدبختي‌هاي اهل دنيا، براي دنياپرستي است.دنيا نقد است و زايل شدني، و آخرت نسيه، ولي صادق و ثابت. در آن جا حاكم، كسي است كه هم عادل است و هم قادر و كسي نمي‌تواند از حكومتش فرار كند.مساله مهمّي كه در اين روايت به آن اشاره شده اين است كه اين دنيا، با همه اشكالاتش، يك حسن بزرگ و آخرت هم با تمام خوبي يك اشكال دارد: حسن دنيا اين است كه پرونده اعمال باز مي‌ماند و شخص مي‌تواند بدي‌ها و كمبود حسنات را تلافي كند، امّا در آخرت پرونده بسته مي‌شود.منبع:سلسله مباحث اخلاقي آيةالله مكارم شيرازي    www.makaremshirazi.org





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 360]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن