تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815391172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماراتن پخش سراسري


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ماراتن پخش سراسري  
تلويزيون
توليدات مراكز استان‌ها سهم عمده‌اي در تلويزيون دارند، شبكه‌هاي يك، 2، 3 و شبكه تهران، يك روز در هفته خود را به پخش توليدات استان‌ها اختصاص داده‌اند.البته اين تنها فقط سهم مجموعه‌هاي تلويزيوني استان‌هاست و در جدول پخش، سهم عمده‌اي براي مستندات، انيميشن‌ها و تله‌فيلم‌هاي استاني در نظرگرفته‌شده است. دليل آن هم ساده است، حمايت از نيروهاي شهرستان و شناسايي استعدادهاي آنجا، بخش كوچكي از اين‌كار است و البته پر شدن آنتن هم بخش ديگري از اين اهداف است.بهرام عبدالحسيني قائم مقام رئيس صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران در مركز يزد طرح ساخت مجموعه‌هاي استاني و پخش آن از شبكه سراسري را باعث شكوفايي و رشد هنرمندان استان‌ها مي‌داند:« پخش سراسري باعث ايجاد انگيزه در نيروهاي بومي مي‌شود وآنها با پخش اين آثار از شبكه سراسري متوجه مي‌شوند كه توليدات مراكز استان‌ها دست‌كمي از ديگر توليدات سراسري ندارد و از طرف ديگر هنرمندان تهران متوجه پتانسيل‌هاي شهرستان‌ها مي‌شوند؛ پتانسيل‌هايي كه فقط در استان‌ها وجود دارد.»محمد حسين حاج ده آبادي كارگردان و تهيه‌كننده مجموعه «حلقه گمشده» درباره هدف ساخت اين مجموعه كه از توليدات سيماي استان يزد است، مي‌گويد:« از ابتدا قرار بود كه اين مجموعه براي پخش سراسري آماده شود، چرا كه نيمي از بودجه را خودم تقبل كردم منوط به اينكه پخش سراسري براي آن در نظر گرفته شود.»«مثل‌هاي خودموني» از توليدات سيماي استان لرستان است و به تهيه‌كنندگي امير حسين هاشمي گيلاني است كه در ايام نوروز از شبكه 3 سيما پخش شد. ارائه فرهنگ اين منطقه از اهداف توليد اين مجموعه است. اين تهيه‌كننده مي‌گويد:« با توجه به اينكه توليدات مراكز مي‌تواند كم هزينه باشد و با توجه به پتانسيل‌هاي خوبي كه در استان‌ها وجود دارد و همچنين با وجود داستان‌ها و آداب ورسوم هر منطقه، اين قابليت وجود دارد كه توليدات استان‌ها از آنتن سراسري پخش داشته باشد.» ارزان‌تر از همه جاحاج ده آبادي كه پيش از اين مجموعه «هم‌دوماد» را تهيه و كارگرداني كرده، معتقد است كه در توليدات استاني حتما بايد از نيروهاي شهرستاني استفاده شود، به‌نظر او توليد در شهرستان‌ها به نسبت ارزان‌تر از توليد در تهران است:« توليد ارزان‌تر تمام مي‌شود اما اين به معني ارزان فروشي و كم فروشي نيست. به‌عنوان مثال برآورد اوليه ما در اين كار 4 جلسه تصويربرداري بود، اما به‌دليل دقت و وسواسي كه در اين كار داشتيم، تصويربرداري 6ماه طول كشيد.»هاشمي گيلاني با اشاره به ارزان بودن قيمت توليد در شهرستان‌ها، اين موضوع را باعث بي‌ارزشي مجموعه‌هاي توليد شده در استان‌ها نمي‌داند: «در آخر، كار ما هم در استان و هم در تهران ارزيابي مي‌شود و اگر كاري كيفيت لازم براي پخش را نداشت، به آنتن نمي‌رسد.»او در ادامه به انديشه پشت كار اشاره مي‌كند و آن را دليل محكمي براي پخش توليدات استان‌ها مي‌داند:« قيمت خيلي از موارد در شهرستان نسبت به تهران ارزان‌تر است و بالطبع دستمزد بازيگران هم نسبت به تهران ارزان‌تر است.  اما هر ارزاني نشانه بي‌ارزش بودن نيست، همانطور كه هر گراني نشانه ارزش بالاي توليد نيست.»عبدالحسيني در جايگاه يك مدير معتقد است كه دست استان‌ها براي توليد و بودجه باز است، بنابراين تنها بودجه ارزان ملاك توليد در شهرستان‌ها و گرايش به توليد در استان‌ها نيست: «اگر توليدات استان‌ها خوب باشد، مي‌تواند به پخش سراسري برسد، در غيراين‌صورت اين اتفاق نمي‌افتد و از گردونه پخش جا مي‌ماند.»همچنين او دليل پخش توليدات استاني را پتانسيل‌هاي موجود در شهرستان‌ها، بناهاي تاريخي و فضاي سنتي را از دلايل مهم مي‌داند:«طبيعي است كه توليد در شهرستان‌ها ارزان‌تر باشد اما اين دليل اصلي سازمان صدا وسيما نيست بلكه مهم دليل شناسايي پتانسيل نيروهاي شهرستاني است.»گروه حرفه‌اي و بومي مهم استالبته تنها بودجه كار نمي‌تواند تضمين‌كننده پخش يك مجموعه از شبكه سراسري باشد بلكه معيارهاي ديگري براي اين‌كار نياز است تا اين توليدات بتوانند به ماراتن پخش سراسري برسند. حاج ده آبادي به استانداردها  اشاره مي‌كند: «طبيعتا بايد مجموعه استانداردهاي پخش سراسري را داشته‌باشد تا بتواند از آنتن سراسري پخش شود. به همين دليل ما سعي كرديم كه تيم سازنده اعم از بازيگر، طراح‌صحنه و گريمور همه حرفه‌اي باشند.»بازيگران مجموعه«‌مثل‌هاي خودموني» همگي از بازيگران بومي ومحلي استان لرستان هستند. دليل آن هم به‌نظر كارگردان برمي‌گردد: «در خيلي از كارهاي تلويزيوني كه در سيماي استان‌ها توليد مي‌شود برخلاف نظر اوليه كه بايد از نيروهاي استاني استفاده شود، شاهديم كه تعدادي از دست‌اندركاران از تهران انتخاب شده‌اند. اگر قرار بود كه از نيروهاي تهراني استفاده شود، ديگر  نياز به سرمايه‌گذاري سيماي استان‌ها نبود. هدف اين‌ كار اين است كه نيروهاي استان‌ها پرورش بيابند.»بازيگران مجموعه «حلقه گمشده» از بازيگران بومي استان يزد انتخاب شده‌اند و عوامل ديگر از عوامل حرفه‌اي تهران انتخاب شده‌اند. به گفته كارگردان و تهيه‌كننده اين مجموعه اين‌كار با آگاهي كامل صورت گرفته است:«تركيب اين دو باعث پيشرفت در كار مي‌شود. هم دست‌اندركاران تهراني با استعداد، توانايي و قابليت هنرمندان شهرستاني آشنا مي‌شوند و هم براي هنرمندان شهرستاني اين دوره مي‌تواند آموزش باشد وتبادل اطلاعات صورت بگيرد.»عبد الحسيني به‌دليل ديگري اشاره دارد: «براساس نياز فيلمنامه مجبور مي‌شويم كه برخي از نيروها را از تهران بياوريم و يا نيروها را باهم تلفيق كنيم. اين تلفيق به بازيگر و كارگردان و دست‌اندركاران در رشد حرفه‌اي كمك مي‌كند. ما حتي بازيگراني داشته‌ايم كه بعد از چند كار از طرف تلويزيون تهران براي بازي دعوت شده‌اند»كارگردان، طراح چهره‌پردازي‌، طراح صحنه و لباس «مثل‌هاي خودموني» از تهران به لرستان رفته و در ساخت اين كار شراكت داشته‌اند ومابقي اهالي بومي هستند. هاشمي گيلاني معتقد است كه اگر قرار است از نيروهاي تهراني استفاده شود بهتر است تعداد آن محدود و به‌عنوان مشاور باشد:« ما در كارمان از نابازيگر و بازيگران حرفه‌اي اما بومي استفاده كرديم. با اينكه كار دشواري بود، اما مي‌خواستيم كه اصالت منطقه را نشان بدهيم. به‌نظرم براي مردم جالب نيست كه ببينند  فلان هنرپيشه معروف لري حرف مي‌زند. اما وقتي ما از بازيگراني استفاده كنيم كه بومي هستند و چهره آشنايي براي مخاطب ندارد، به همين دليل مخاطب بازي او و لهجه‌اش را به راحتي مي‌پذيرد.»اولويت با فرهنگ استايجاد فضاي سالم براي رقابت، شناسايي استعدادهاي شهرستاني، تعامل ميان پايتخت و ديگر استان‌ها، آشنايي با فرهنگ بومي و فولكلور هر استان بخش‌هايي از اين اهداف است. عبدالحسيني از توليدات جديد استان يزد مي‌گويد و اينكه اولويت براساس داستان‌هاي فولكلور است:«در جلسات طرح و برنامه، سوژه‌هايي كه بومي نباشد، تصويب نمي‌شود و تاكيد ما بر سوژه‌هايي است كه قابليت بومي و يا فولكلور شدن داشته باشد، در اين صورت به مرحله تصويب وساخت مي‌رسد.»  اين مدير براي تاكيد صحبت‌هايش به ساخت 2مجموعه جديد «ترمه» و «روياي زندگي» اشاره مي‌كند كه براساس داستان‌هاي فولكلور يزدي است.حاج ده آبادي تنها به اين دليل كه خود در استان يزد مشغول فعاليت است، موافق توليد در شهرستان‌ها نيست:«معرفي فرهنگ بومي هر استان مهم‌ترين دغدعه هر كارگرداني است. با اينكه تعداد كمي از استان‌ها در ساخت مجموعه فعال هستند، اما فضاي خوبي براي رقابت در برنامه‌سازي‌ در استان‌ها ايجاد شده‌است. از طرف ديگر فيلمسازان و هنرمندان مركز به استان‌ها مي‌آيند تا با بودجه استان مجموعه ساخته ‌شود و اين اتفاق خوبي است.»به‌نظر او داستان‌هايي بايد در اولويت ساخت قرار بگيرند كه به معرفي فرهنگ بومي و داستان‌هاي فولكلور استان مربوط مي‌پردازد و از همه مهم‌تر كارگردان و تهيه‌كننده بايد آشنا به فرهنگ خاص آن منطقه باشند: «اگر فردي غيربومي بخواهد درباره فولكلور آن منطقه فيلم بسازد، نياز به تحقيق دارد، تا بتواند با آنجا و فرهنگ آن منطقه عجين شود و در نهايت هم به لهجه و فرهنگ آنجا آشنا نيست و بازيگران هم با يك لهجه غيرمنطقي حرف مي‌زند. به همين دليل بايد گروه فيلمسازي به لهجه، گويش، فرهنگ، نوع زندگي، جغرافيا و تاريخ آنجا آشنا باشند.» مجموعه «مثل‌هاي خودموني» كه گاهي از روزها مجددا از شبكه 3 سيما پخش مي‌شود، با تاكيد بر داستان‌هاي فولكلور لري فضاي متفاوتي را ايجاد كرده‌است. هاشمي گيلاني و گروه سازنده اين مجموعه از ابتدا براين موضوع تاكيد داشتند: «اگر به جاي اينكه نقش بازي كنيم، هر كدام اصالت خودمان را حفظ كنيم،  فكر مي‌كنم موفق‌تر خواهيم بود. در اين صورت حاصل كار هم موفق در مي‌آيد و ديدن آن براي مخاطب دلنشين‌تر است.»استفاده از لهجه شايد آشناترين نشانه براي شناسايي يك منطقه و يا يك فرهنگ باشد. خصوصا اينكه در بسياري از كارهاي استاني نمي‌توان جز لهجه هيچ نشان ديگري از فرهنگ و نوع زندگي آن استان پيدا كرد. حاج ده آبادي هم در كارهايي كه تا به حال ساخته‌است، از لهجه يزدي استفاده كرده‌است:«لهجه هر منطقه، ميراث فرهنگي همان‌جا محسوب مي‌شود. ميراث فرهنگي فقط شامل آثار باستاني و بناهاي تاريخي نيست. استفاده از لهجه نه تنها كار را براي مخاطب شيرين مي‌كند، بلكه اطلاعاتي هم به مخاطب مي‌دهد و او را با فرهنگ آن منطقه آشنا مي‌كند.»هاشمي گيلاني هم به استفاده از لهجه در توليدات استاني اعتقاد دارد:« البته ممكن است كه استفاده زياد از لهجه وگويش خاص آن منطقه، باعث شود كه از ارتباط مخاطب به‌دليل عدم‌درك كلمات و مفهوم كم كند اما لهجه براي مخاطبان جذاب است و از طرف ديگر باعث آشنايي مردم با گويش جاهاي مختلف مي‌شود.»اين تهيه‌كننده كه بيش از 15 سال سابقه توليد در تلويزيون دارد، معتقد است كه برخي از كلمات اين مجموعه براي مخاطبان ناآشناست:«قبول دارم كه در مثل‌هاي خودموني اين اتفاق افتاده است و بهتر بود كه ما آن كلمات را تبديل و ساده مي‌كرديم. اما با اين احوال مخاطب با ديدن تصاوير، اصل داستان را درك مي‌كند. مثل هنگامي كه با ديدن يك فيلم خارجي ممكن است يك يا همه ديالوگ‌ها را متوجه نشويم اما در آخر داستان را كاملا متوجه مي‌شويم.»با اينكه حاج ده آبادي پخش اين مجموعه‌ها را براي رشد كيفي و كمي هنرمندان استان‌ها مفيد ارزيابي مي‌كند اما از پخش و تبليغ آن رضايت ندارد: «ابتدا پخش آن شنبه‌ها بود كه بعد به جمعه‌ها تبديل شد، همين كار در عادت مخاطب تغيير ايجاد كرد. با اينكه «حلقه گمشده» در بين مخاطبان محبوب و پربيننده است، اما مسئولان شبكه براي اين كار تبليغ نمي‌كنند يا بسيار كم تبليغ مي‌كنند. انگار نگاه آنان به يك مجموعه توليد استاني از بالا به پايين است.»منبع : همشهري   





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن