واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: جمی به روایت علی شمخانی نقش ديگر ايشان حفظ و تقويت روحيه مردم بود. او پيوسته به مردم اميد ميداد و احتمال ظفر و پيروزي را به آنان تزريق ميكرد. از سوي ديگر، او عامل انسجام بين نيروهايي بود كه در آبادان حضور داشتند. اعتمادملی: من ترجيح ميدهم شخصيت زمان جنگ آقاي جمي را در يك جمله بيان كنم. آقاي جمي يعني آتش تهيه مقاومت و پايداري در جنوبيترين نقطه ايران. آقاي جمي در حقيقت در اين جمله، در زمان جنگ و بالاخص در زمان محاصره آبادان، قابل خلاصه شدن است. آتش تهيه در عمليات رزمي در دو زمان به كار گرفته ميشود؛ يك زمان به هنگام آفند است، يعني نيروي مهاجم اگر بخواهد اصل غافلگيري را رعايت نكند، آتش تهيه را به كار ميبرد. يك زمان هم وقتي است كه عملياتي لو برود، طرفي كه آفند و عمليات روي او صورت ميگيرد، آتش تهيهاي را براي تجمع نيرويي كه قصد تهاجم به او را دارد، به كار ميگيرد، ولي آقاي جمي آتش تهيه از نوع سوم بود. او آتش تهيه پايداري و مقاومت در صحنه آبادان يا جنوبيترين نقطه جبهه ايران بود كه دائما در ميان فرماندهان ستاد عمليات و مسجد قدس و مناطق عمومي آبادان تردد داشت و هر هفته هم موضع پرقدرت خويش را اعلام ميكرد. يكي از ابزارهاي كارآمد اين آتش تهيه، نمازجمعه بود و پايداري وي در تداوم برگزاري آن كه هم آبادانيها را حول محور ايشان استوار و پابرجا نگه ميداشت و هم ايرانيها را نسبت به اين موضوع كه هنوز آبادان در اختيار ما است، دلگرم ميكرد و شايد بعد از نمازجمعه تهران، بيشترين مخاطب را در ميان نمازجمعههاي ايران داشت. حضرت امام به برگزاري نمازجمعه در آبادان حساسيت زيادي داشتند و هنگامي كه آقاي جمي مدتي به دلايلي از آبادان خارج شده بود، از ايشان پرسيده بودند <چرا نمازجمعه را برگزار نميكنيد؟> البته امامجمعه موقت آنجا، آقاي طرفي كه يك روحاني عرب و انسان بسيار خوبي بود، نماز را برگزار ميكرد. موقعي كه نمازجمعه برگزار ميشد، مردم عراق ميفهميدند كه هنوز آبادانيها هستند، لذا هم آبادان، هم ايران و هم دشمن، شنونده اين نمازجمعهها بودند و در حقيقت اين نمازجمعهها، ميزانالحراره مقاومت و پايداري بودند. آقاي جمي با توجه به اينكه در آن زمان سنشان بالاتر از سن يك رزمنده بود، ميتوانست مثل خيليها در آبادان حضور مستمر نداشته باشد، ولي نه سنش و نه كسالت جسمياش مانع از حضورش نشد، مضافا بر اينكه برادرها و پسرهايش هم در آبادان بودند و اين حضور در جهت تأمين يك عقبه رواني محكم براي رزمندگان، نقش بسيار مثبتي را ايفا كرد. انتقال اخبار جبهه در زمان جنگ، شكلهاي متفاوتي داشت. يكي سيستم كلاسيك و سنتي بود و ديگري سيستم غيرسنتي و غيركلاسيك كه جمع اين 2 سيستم ميتوانست مسوولان را در تهران به سمت يك تصميمگيري درست هدايت كند، لذا گزارشهاي روزانه نوبهاي از اوضاع خودي و دشمن، همواره براي نيروهاي مسلح ارسال ميشد، ولي اين گزارشها به دليل ساختار اداري كشورمان، براي تصميمگيري درست و در عين حال سريع، كافي نبودند. آقاي جمي، هم با ارتباطاتي كه با آقاي موسوي، امامجماعت مسجد جامع خرمشهر داشت و هم با توجه به ارتباط با مردم و با نيروهاي مسلح و هم سكونت دائمي در آبادان و حضور كامل يعني شنيدن صداي غرش توپها و شليك موشكها و مشاهده آتشسوزي پالايشگاه آبادان و با استفاده از دو رشته تماس تلفني؛ يكي مستقيم به دفتر امام در تهران و يكي هم به دفتر امام در قم و به آقاي شرعي، وضعيت جبههها را به درستي، اما با بيان غيركلاسيك منتقل ميكرد و اين براي تحريك حساسيتها كافي بود و يا حداقل تواتر خبر نسبت به اوضاع آبادان و خرمشهر را در پي داشت و ميدانيد كه يكي از اصول تصميمگيري روحانيت، تواتر خبر است و حضور ايشان در اين زمينه هم بسيار مؤثر بود، لذا آقاي جمي در انتقال صحيح اخبار و اخبار صحيح، نقش مكمل داشت. نقش ديگر ايشان حفظ و تقويت روحيه مردم بود. او پيوسته به مردم اميد ميداد و احتمال ظفر و پيروزي را به آنان تزريق ميكرد. از سوي ديگر، او عامل انسجام بين نيروهايي بود كه در آبادان حضور داشتند. ما در طول جنگ در اوج اختلافات سياسي بوديم اما واقعيت اين است كه اين اختلافات در آبادان يا در خطوط مقدم، كمتر به چشم ميخورد. در آبادان يكي از علل عدم بروز اختلافات،نوع نگاه آقاي جمي به مسائل و نقش وحدتبخش ايشان و موعظهها و سخنرانيهايش بود. اين سه مجموعه را كه كنار هم قرار دهيم، ميشود گفت كه آقاي جمي آتش تهيه مقاومت و پايداري در جنوبيترين نقطه جنگ بود. در طول ايام دفاع مقدس و محاصره، نبرد ذوالفقاري و عملياتهاي تهاجمي كه جمهوري اسلامي ايران در كربلاي 5 و مخصوصا در والفجر 8 كه در منطقه عمومي آبادان انجام داد، ضرورت اطلاعرساني به ايشان و نقش فعالشان را در تبيين شرايط بهگونهاي كه بحث غافلگيري در عمليات محفوظ بماند، ايجاب ميكرد و قطعا آقاي جمي در اين موضوع نيز نقش برجستهاي را ايفا كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]