تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820548459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتمال بروز انواع سرطانها در افراد ترياكي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: احتمال بروز انواع سرطانها در افراد ترياكي
احتمال بروز انواع سرطانها در افراد ترياكي
رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران با اظهار تاسف از اينكه مصرف مستمر ترياك در بعضي مناطق كشور متداول است، گفت: در افراد ترياكي احتمال وقوع سرطان معده 3 برابر، سرطان مري 2.5 برابر، سرطان ريه 3 برابر، سرطان حنجره و سرطان مثانه نيز بيش از 2 برابر گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر رضا ملك زاده گفت: بر اساس پژوهش جديدي از ايران كه در مجله BMJ در ماه آوريل 2012 منتشر شده است، مصرف طولاني مدت ترياك حتي به ميزان كم موجب مرگ و ناتواني زودرس به علت بيماريهاي قلبي و عروقي، سرطانها، نارسايي ريوي، كليوي و كبد و كاهش قابل توجه طول عمر مي شود.

وي در خصوص پژوهشي كه در رابطه با مصرف ترياك در استان گلستان انجام شده و اينكه چرا سرطان مري در اين استان بيشتر از ساير استانها مشاهده شده است، توضيح داد: براساس پژوهشهاي گسترده اي كه در 10 سال گذشته در شرق استان گلستان در شهرستانهاي مينودشت، گنبد و كلاله انجام شده ميزان سرطان مري در استان گلستان و اين شهرستانها بيشتر از جاهاي ديگر در دنيا است.

ملك زاده افزود: در مطالعاتي كه صورت گرفته هر چه از استان گلستان به طرف رامسر و رشت پيش مي رويم تعداد افراد مبتلا به سرطان معده كمتر مي شود و سئوال ما اين است كه چه چيزي در اين استان باعث شده كه بيماري سرطان رشد بيشتري به نسبت ديگر استانها داشته باشد.

وي با اشاره به موقعيت گذشته استان گلستان و دلايل مبتلا شدن به سرطان معده در اين استان اشاره كرد و افزود: استان گلستان در گذشته منطقه فقيري بوده، حتي در روستاههاي اين استان در چادرها زندگي مي كردند و هيچگونه نكات بهداشتي در اين استان رعايت نمي شده است.

ملك زاده همچنين مصرف مستمر چاي داغ همراه با ترياك و رعايت نكردن مسائل بهداشتي از قبيل مسواك نكردن دندانها و يك سري ويروسها و ميكروبها كه خوشبختانه شناسايي شده، را از دلايل عمده مبتلا به سرطان مري در اين استان دانست.

رئيس پژوهشكده گوارش و كبد دانشگاه اظهار داشت: مطالعات انجام شده در يك جمعيت 50 هزار نفري در شمال شرق ايران توسط مركز تحقيقات بيماريهاي گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران با همكاري دانشگاه علوم پزشكي گلستان و 150 الي 160 محقق ديگر و همچنين محققيني از مركز ملي تحقيقات آمريكا، سازمان بهداشت جهاني و دانشگاه كمبريج انگلستان در نوع خود براي اولين بار در جهان به انجام رسيده است.

وي اضافه كرد: در اين پژوهش جمعيت 50 هزار نفري در شرق استان گلستان كه 17 درصد آنها مصرف مستمر ترياك داشته اند به مدت 6 سال به صورت دقيق مورد پيگيري قرار گرفتند و با دقت كامل نشان داده شد كه مصرف ترياك به تنهايي شانس مرگ و مير را در مقايسه با افرادي كه ترياك مصرف نمي كنند دو برابر مي نمايد و افزايش خطر مرگ و مير در خانمهاي معتاد بيشتر از آقايان و تا 150 درصد است.

رئيس پژوهشكده گوارش و كبد تاكيد كرد: مصرف ترياك به تنهايي علت اصلي 15 درصد مرگ و مير در شرق استان گلستان محسوب مي شود و همچنين مصرف ترياك به اشكال گوناگون از جمله شيره، سوخته، هروئين عوارض مشابهي دارد.

وي در ادامه افزود: متاسفانه مصرف مستمر ترياك در بعضي مناطق كشور ما متداول است و همچنين در كشور هاي آسياي شرقي نيز از كشورهاي ديگر بيشتر است و اميدوارم كه با اطلاع رساني هاي مكرر بتوانيم مصرف اين ماده خطرزا را در كشور به حداقل برسانيم.

ملك زاده با بيان اينكه اطلاع جامعه پزشكي و تمامي كاركنان بخش بهداشت و درمان از اين موضوع در مرحله اول نقش مهمي در كاهش مصرف اين ماده مخدر دارد يادآور شد: پيامهاي غيرعلمي در مورد احتمال اثر مفيد ترياك در درمان فشار خون، قند خون، بيماريهاي قلب و عروق با اين مطالعه بايد متوقف و تمامي كادر پزشكي و مردم عزيز بايد اطمينان داشته باشند كه ترياك براي فشار خون، قند خون و سلامت قلب و عروق مضر بوده و همچنين مصرف آن تشديد كننده اين بيماريها است.

رئيس پژوهشكده گوارش و كبد گفت: در افراد ترياكي احتمال وقوع سرطان معده 3 برابر، سرطان مري 5/2 برابر، سرطان ريه 3 برابر، سرطان حنجره و سرطان مثانه نيز بيش از 2 برابر گزارش شده است.

وي اضافه كرد: مصرف ترياك موجب افزايش احتمال ابتلا به سل ريوي، آسم، نارسائي ريوي، نارسايي كبدي و نارسائي و نارسائي كليوي مي شود.

ملك زاده در پايان تاكيد كرد: از مشتقات ترياك فقط براي تهيه داروهايي مانند متادون، مرفين و ترامادول استفاده مي شود، اين داروها براي افرادي كه دردهاي بسيار شديد و يا كساني كه سرطان داردند و ديگر هيچ دارويي جوابگوي آنها نيست استفاده مي شود.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|30|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن