تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816730556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به نتايج داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي نشست استانبول 2از استفاده به موقع كارت‌هاي بازي توسط ايران تا همگرايي رژيم صهيونيستي و اعراب در قبال مذاكرات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي به نتايج داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي نشست استانبول 2از استفاده به موقع كارت‌هاي بازي توسط ايران تا همگرايي رژيم صهيونيستي و اعراب در قبال مذاكرات
خبرگزاري فارس: مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول با توجه به موقعيت بهتر ايران نسبت به گذشته، از جمله توان غني سازي 20 درصد و همچنين كارت‌هاي منطقه‌اي كه به نحو مطلوبي از آن‌ها استفاده شد، نتايج مثبتي را براي كشورمان به ارمغان آورد.


به گزارش خبرگزاري فارس، مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول در حالي به پايان رسيد كه 2 طرف ضمن مثبت ارزيابي كردن آن، براي دور بعدي گفت‌وگوها در بغداد نيز توافقاتي داشتند كه نشان مي‌دهد روند مذاكرات رو به پيشرفت و مثبت بوده است.

مقرر شد كه باقري و اشميت معاونان جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مأموريت يافتند كه براي اجلاس سوم خرداد در بغداد پيش‌نويسي را براي چارچوب‌ همكاري‌ها تدوين كنند و پس از تدوين اين پيش نويس، همكاري‌هاي متقابل شروع شود.

علاوه بر اين در اين دور از مذاكرات برخلاف ادوار گذشته، طرف غربي با رويكردي مثبت و به دور از خط و نشان‌ها و شروط اوليه وارد شد كه نتيجه آن به رسميت شناختن حق ايران مبني بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي بود كه اين موضوع براي اولين بار از سوي خانم اشتون مطرح شد.

نتيجه داخلي مذاكرات استانبول: افزايش نشاط اقتصادي در بازار

نتايج اين گفت‌وگوها داراي بازتاب وسيع داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي بود.

در بعد داخلي شاخص بورس به علت هجوم سرمايه‌گذاران براي خريد سهام، به بالاترين قله در عمر 45 ساله خود رسيد و وارد كانال 27 هزار واحدي شد تا روند رو به رشد جديدي را آغاز كند.

يك كارگزار بورس نيز اثرات كسب نتايج مثبت مذاكره ايران با گروه 1+5 را افزايش شاخص بورس به 30 هزار واحد، كاهش نرخ تورم و بهبود فضاي كسب و كار و اقتصاد كشور ارزيابي كرد.

همچنين اين رويكرد مثبت در مذاكرات گروه 1+5 طي روز بعد(يكشنبه)سبب افت شديد قيمت سكه‌ و دلار شد به طوريكه دلار نسبت به روز گذشته 70 تومان و سكه بهار آزادي نيز حدود 60 هزار تومان افت قيمت داشته است.

واكنش مثبت محيط بين‌المللي نسبت به مذاكرات

در بعد بين‌المللي نيز شاهد واكنش مثبت غرب نسبت به مذاكرات بوديم.

آمريكا در واكنش به مذاكرات استانبول از آن به عنوان "نخستين گام مثبت" ياد كرد. همچنين وزيران خارجه آلمان و بريتانيا مذاكرات روز گذشته بر سر پرونده هسته‌اي ايران را "سازنده و تعيين كننده" دانستند.

"سرگئي ريابكوف" معاون وزير امور خارجه روسيه كه رياست هيئت روسي را در مذاكرات ميانجيگران بين‌المللي گروه 1+5 با ايران بر عهده دارد، گفت‌وگوهاي روز شنبه در استانبول را بسيار سازنده و مثبت ارزيابي كرد.

ريابكوف روز شنبه بعد از پايان مذاكرات ايران و نمايندگان گروه 1+5 گفت: جو حاكم بر اين مذاكرات بسيار سازنده بود و گفت‌وگوها پيرامون مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران بين طرفين ادامه دارد و در حال حاضر روند مذاكرات اميدواركننده است.

"ويليام هيگ"، وزير خارجه انگليس نيز در واكنش به برگزاري مذاكرات ايران با 1+5 در استانبول گفت: 6 كشور مذاكره كننده با قاطعيت به اين گفت‌وگوها نزديك شدند تا يك گفت‌وگوي جدي با ايران را دنبال كنند و به حصول يك راه‌حل مسالمت‌آميز و مورد مذاكره براي موضوع هسته‌اي ايران متعهد بودند.

وزير خارجه آلمان در ادامه افزود: روند مذاكرات نشان مي‌دهد كه در چه مسير دشواري گام نهاده‌ايم، اما اين راهي است كه بايد پيموده شود. آنچه اهميت دارد، تعيين زمان بعدي مذاكرات و تقويت اين خواسته است كه به گفت‌و‌گوهاي اساسي و واقعي بازگرديم.

وستروله در عين حال تاكيد كرد كه آلمان به دنبال راه حلي سياسي در رفع بحران هسته‌اي ايران است.

واكنش‌هاي منطقه‌اي گفت‌وگوها/ همگرايي مواضع رژيم صهيونيستي و اعراب

در اين بين اما موضع كشورهاي منطقه برخلاف ساير مواضع اتخاذ شده تامل بر انگيز بود.

به طور طبيعي رژيم صهيونيستي از اين مذاكرات نسبتاً موفق استقبالي نكرده و مقامات اين رژيم واكنش‌هاي منفي در قبال آن اتخاذ كرد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين رژيم نسبت به زمان برگزاري دور دوم مذاكرات ايران و گروه 5 +1كه قرار است بيش از يك ماه ديگر انجام شود، ابراز ناخشنودي كرد.

نتانياهو در جريان نشستي با جوزف ليبرمن، از سناتورهاي آمريكايي، گفت: تصور اوليه من اين است كه به ايران يك جايزه داده‌ايد. به اين كشور پنج هفته وقت داده‌ايد تا بدون هر گونه محدوديتي به غني سازي اورانيوم ادامه دهد.

همين موضع گيري منفي و خشم مقامات صهيونيستي خود نشانگر موفقيت نسبي جمهوري اسلامي ايران در اين دور از مذاكرات است.

موضع كشورهاي عربي خاورميانه كه در رسانه‌هاي آنها بازتاب يافت، گوياي يك واقعيت تاريخي است. در قالب اين كشورها و خبرگزاري‌هاي آنها تلاش شد تا به اين مذاكرات چندان پرداخته نشود، به شكلي گذرا از آن عبور شود و حتي برخلاف جريان مذاكرات در مورد موفقيت آن ايجاد شك و ترديد شود.

ترفندهاي رسانه‌‌هاي عربي براي كم رنگ جلوه دادن موفقيت ايران

رسانه‌هاي عربي با ترفندهاي مختلف سعي كردند تا اخبار مربوط به اين نشست را سانسور كرده يا آن را از ديد مخاطبان خود مخفي نگه دارند.

روزنامه فرامنطقه‌اي "الشرق الاوسط" در انتهاي صفحه اول خود با اشاره به اين مذاكرات و استفاده از تيتري خنثي سعي كرد از برد مثبت اين خبر براي ايران بكاهد، اين در حالي است كه سياه نمايي‌ها و بزرگنمايي‌هاي اين روزنامه درباره اتفاقات منفي در كشور همواره تيتر يك اين روزنامه را در اختيار خود مي‌گيرد.

روزنامه فرامنطقه‌اي "الحيات" نيز در اين زمينه نوشت: فضاي مذاكراتي كه بين ايران و 6 كشور صنعتي در استانبول برگزار شد، مثبت بود. اروپايي‌ها و روس‌ها تاكيد كردند كه ايران پيشنهادات ارزنده‌اي را مطرح كرده كه زمينه را براي گفت‌وگوهاي جدي فراهم مي‌كند. الحيات البته مدعي شد كه سعيد جليلي درخواست وندي شرمن رئيس هيئت آمريكايي و معاون وزير خارجه اين كشور در امور سياسي را براي گفت‌وگوهاي دوجانبه مستقيم با ايران پذيرفته است. خبري كه از سوي ايران و ساير رسانه‌هاي عربي تكذيب شد.

پايگاه خبري شبكه "الجزيره" نيز سعي كرد در آغاز گزارش خود در مورد مذاكرات، پيشينه‌اي منفي از اين مذاكرات در دوره‌هاي قبل را مورد توجه قرار دهد تا به اين ترتيب جنبه‌هاي مثبت دور جديد اين مذاكرات را تحت الشعاع قرار دهد.

روزنامه "الخليج" امارات كه كشور متبوعش به تازگي هجمه تبليغاتي جديدي را عليه ايران در مورد سفر رئيس جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي آغاز كرده، سعي كرد برگزاري دور جديد مذاكرات بين ايران و كشورهاي صنعتي را كم اهميت جلوه داده و فضاي منفي از اين نشست ارائه كند.

الخليح با وجود بخش بالاي گزارش خود در مورد فضاي مثبت مذاكرات، در ادامه مطالب بالا را نقض كرده و مدعي شد كه برخي ابعاد منفي نيز در روند اين نشست وجود داشته است كه شامل اظهارات طرف‌هاي ايراني در مورد مسايل منطقه‌اي و صحبت از تروريسم و شهادت دانشمندان ايراني و ... بود.

روزنامه "الرأي" كويت نيز با نگنجاندن اين خبر در صفحه اول سعي كرد تا آن را از ديد مخاطبان مخفي نگه دارد، اين روزنامه به همين مقدار نيز بسنده نكرد و خبر موفقيت آميز بودن مذاكرات ايران و 6 كشور صنعتي را در درون اخبار زنجيره‌اي خود در زمينه جنجال تبليغاتي عليه سفر محمود احمدي نژاد به ابوموسي آورد تا از بار مثبت اين خبر بكاهد، تيتري كه به اين خبر اختصاص داده شده بود نيز در مورد اعتراض ايران به كشورهاي عربي در مورد هجمه تبليغاتي عليه اين كشور بود.

بيم سران عرب از نزديكي ايران و آمريكا و حذف از صحنه منطقه

محمد صادق الحسيني كارشناس مسائل خاورميانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اين خصوص گفت: كشورهاي عربي و اقماري منطقه همواره رابطه‌اي بنده و سروري را با غرب داشته‌اند كه اين نوع ارتباط روي سياست‌هاي منطقه‌اي آنها را نيز تنظيم مي‌كرده است.

وي افزود: اين كشورها بر همين مبنا همراه با سياست‌هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت‌ كرده و حتي گاهي نيز تندرو تر از آمريكا عليه كشورمان دست به تحرك مي‌زنند كه اقدام اخير امارات اظهار نظر وزير خارجه اين امير نشين در مورد سفر رئيس جمهور كشورمان به جزيره ابوموسي از آن دسته است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به ترس كشورهاي عربي منطقه نسبت به تغيير رويكرد غرب در مورد ايران كه ناشي از قدرت يابي ايران در منطقه و پافشاري بر حقوق هسته‌اي خود است، يادآور شد: آنها نگرانند كه در صورت چنين اتفاقي، آمريكا و غرب آنها را رها كنند كه اين موضوع بدترين كابوس براي اين كشورهاست كه ساليان طولاني همچون بندگاني در خدمت اربابان خود بوده‌اند.

صادق الحسيني با بيان اينكه آمريكا هر زمان كه احساس كند حمايت از سران اين كشورها سود چنداني برايش ندارد بلافاصله آنها را به حال خود وامي‌گذارد، به سرنوشت بن علي، مبارك و صالح اشاره كرد.

سياست اعراب در مقابل غرب؛ سواري با آسانسور بدون ترمز

وي افزود: زماني "شفيق البسام" نخست وزير اسبق لبنان كه خود از جمله بزرگترين متحدان آمريكا بود، گفت كه آمريكا هر زمان احتياج داشته باشد، سران كشورهاي عربي را تا طبقه هجدهم ساختمان بالا برده و هر زمان كه سياست‌هايش تغيير كرد آنها را در آسانسور بدون ترمز به پايين پرتاب مي‌كند؛ كه همين موضوع سياست‌هاي آمريكا در استفاده ابزاري از سران كشورهاي عربي را به خوبي نشان مي‌دهد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به وجود اين ديدگاه حتي در بين نخبگان عربي نيز اظهار داشت: آنها حتي به دنبال چتر حمايتي هسته‌اي رژيم صهيونيستي هستند چراكه همواره وحشت داشته‌اند كه ايران با جامعه بين‌المللي به توافق برسد و آنها ديگر هيچ جايي براي نقش آفريني در منطقه زير سايه حمايتي آمريكا نداشته باشند.

كارت‌هاي بازي ايران در مذاكرات استانبول

در اين بين اما موضوع مهم، استفاده جمهوري اسلامي ايران از موقعيت منطقه‌اي خود و كارت‌هاي در اختيارش است.

دستيابي ايران به غني سازي 20 درصدي عليرغم تصور و ميل طرف غربي يكي از اين برگ‌هاي برنده است كه غرب ابتدا با ناباوري آن را تكذيب كرد اما سرانجام مجبور به پذيرش واقعيت شد.

موضوع سوريه نيز يكي از اين برگه‌هاست كه غرب به همراه متحدان منطقه‌اي خود تمام تلاشش را كرد تا حكومت اسد را ساقط كند اما موفق نشده و سرانجام با فرستادن كوفي عنان به ايران به نقش كليدي جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه اعتراف كرد.

اين كارت‌هاي بازي به همراه نحوه درست استفاده از آنها باعث شد كه هيئت اعزامي كشورمان در اين دور از مذاكرات نتايج مثبتي را كسب كند. هر چند تا اجلاس بعدي در بغداد نمي‌توان تحليل كاملي از اوضاع داشت.

انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|28|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن