واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «سعدی خوانترین» خواننده ایرانی
اول اردیبهشت روز سعدی است و پیوند موسیقی با شعر این شاعر بزرگ از سوی خوانندگان بسیاری از جمله محمدرضا شجریان برقرار شده است. بهار فصل شعر است. سعدی(اول اردیبهشت)،عطار،( 25 فروردین) فردوسی(25 اردیبهشت) و خیام(28 اردیبهشت) از جمله شعرایی هستند كه در اولین فصل سال بزرگ داشته میشوند. هنر این هنرمندان تنها در دیوانهای اشعارشان جای نگرفتهاند بلكه از گذشتههای دور پیوند ذاتی شعر و موسیقی ایرانی باعث شده جایگاه رفیع این شعرها از درون دیوانها بیرون كشیده شود و هر زمان با صدای یك خواننده به گوش مخاطب برسد. به گزارش فارس، اول اردیبهشت با نام سعدی خو گرفته و جایگاه اشعار او در موسیقی سنتی ایران به گونهای است كه خوانندگان بزرگ موسیقی ایرانی چون تاج اصفهانی، بنان، محمدرضا شجریان، سیدجواد بدیعزاده و ... آثاری را از مجموعه اشعار سعدی خواندهاند. اما بدون شك شجریان درخواندن اشعار سعدی پیشروست. توجه به این شاعر جهانی در آخرین آلبوم او نیز نمایانگر است. شجریان در آلبوم «سرود مهر»، غزل «دوچشم مست میگونت ببرد آرام جان از دل» و « دلم تا عشقباز آمد در او جز غم نمیبینم» را از سعدی در بیاتترك خوانده است. اما توجه او به سعدی دیرینتر است. «پیوند مهر» در زمره نخستین آلبومهای پس از انقلاب شجریان است كه با آهنگسازی «فرهنگ شریف» به تمامی به سعدی اختصاص یافته است. غزلهای معروف «هر كس به تماشایی رفتند به صحرایی»، «ای ساربان آهسته رو كآرام جانم میرود» و «بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران» به همراه «خفته خبر ندارد سر بر كنار جانان» با صدای شجریان همراه شدهاند. اما آلبوم «نوا» كه به صورت مركبخوانی عرضه شده یقینا نقطه عطف سعدی خوانی استاد آواز ایرانی است. شجریان در این آلبوم غزل «بگذار تا نقابل روی تو بگذریم» و «ما گدایان خیل سلطانیم» را در دستگاه «نوا» چنان با استادی اجرا كرده كه هنوز پس از سالها طنین عارفانه این اشعار در گوش علاقمندان موسیقی ایرانی است. او در ادامه غزل «غم زمانه خورم یا فراق یار كشم» را نیز از سعدی در بیات ترك اجرا كرده است. آهنگسازی پرویز مشكاتیان نیز در این مركب خوانی كه از نوا به بیات ترك و سهگاه سرك میكشد همراه شجریان است. با وجود موفقیت بینظیر شجریان در اجرای آوازی اشعار سعدی در آلبوم «نوا» آنچه او به همراه جواب آواز مشكاتیان در آلبوم «دستان» بر روی غزل «از در درآمدی و من از خود بدر شدم..» در «چهارگاه» به نمایش گذاشت اوج تلفیق شعر سعدی و موسیقی ایرانی است. غزل «ای پیك پی خجسته كه داری نشان دوست» در بیات زند در آلبوم «دل مجنون»، «برخیز تا یك سو نهیم این دلق ازرق فام را» در بیات زند در آلبوم «در خیال» و غزل «شبی یاد دارم كه چشمم نخفت» درشور و در آلبوم «بهاردلكش» و غزل «تو را سریست كه با ما فرو نمیآید» از آلبوم «فریاد» از جمله دیگر اشعار سعدی با اجرای شجریان است. شجریان سعدی خوانی خود را همچنان در كنسرتها و آلبومهایش ادمه میدهد به طوری كه سال گذشته اولین كنسرت خود را با گروه آوا با عنوان «استاد سخن سعدی» برگزار كرد و چندی بعد نیز قسمت دوم این كنسرت را در قالب آلبوم موسیقی با عنوان غوغای «عشق بازان منتشر نمود». بهترین وصف درباره سعدی خوانی شجریان را خود او در تصنیف «اگر دستم رسد روزی كه انصاف از تو بستانم» از زبان سعدی و با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در چهارگاه بیان كرده است: «من آن مرغ سخندانم كه در خاكم رود صورت هنوز آواز میآید به معنی از گلستانم» قطعه ای از آلبوم نوا با صدای محمدرضا شجریان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 551]