تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834817253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا امامان از علم غيب استفاده نمى‏كردند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا امامان از علم غیب استفاده نمى‏كردند؟
غیب
چرا امامان معصوم (ع)، براى مقابله با مشكلات و تلخى‏ها، در زندگى معمولى خود از علم غیب بهره نمى‏گیرند; براى مثال آیا امیر مؤمنان على (ع) مى‏دانست ابن ملجم نقشه ترور دارد؟ اگر جواب مثبت است، چرا او را زندانى نكرد؟ دانشمندان اسلام شناس بدین پرسش پاسخ‏هاى گونه‏گون داده‏اند. بخشى از این پاسخ‏ها به اختصار چنین است:  علامه طباطبائى امام دو نوع علم دارد: عادى و غیبى . پیامبر (ص) و امام (ع) مانند دیگران انسانند و با استفاده از حواس ظاهرى، تجربه و عقل با جهان خارج ارتباط برقرار مى‏كنند . در این نوع علم، تكلیف وجود دارد و احكام الاهى (وجوب، حرمت، استحباب، كراهت و اباحه) به آن تعلق مى‏گیرد . از سوى دیگر، امام در هر حالى و شرایطى به اذن الاهى به حقایق جهان هستى آگاهى دارد . این علم غیب شامل واقعیت‏هاى گذشته، حال و آینده مى‏شود و امام بر همه چیز آگاه است . علم غیب، موهبتى الاهى است و خطا و تغییر در آن راه ندارد . در حقیقت علم امام، آگاهى بر قضاى حتمى الاهى و «لوح محفوظ‏» (علم الله) است . در نتیجه، هیچ تكلیفى به متعلق این گونه علم تعلق نمى‏گیرد; زیرا تكلیف در جایى معنا دارد كه انجام یا ترك چیزى در اختیار مكلف باشد . امر و نهى درباره قضاى حتمى بیهوده و بى‏اثر است; زیرا اراده انسانى در آن تاثیر ندارد . بنابراین، براى مثال، امام حسین (ع) با آن كه علم غیب داشت و مى‏دانست‏سرانجام مسلم بن عقیل چه مى‏شود، او را به نمایندگى از خود به كوفه فرستاد; زیرا این قضاى حتمى خدا بود . (1)  آیت الله جوادى آملى هر چند معصوم (ع) به اذن خدا از غیب با خبر است; اما علم غیب تكلیف نمى‏آورد . اگر علم از راه عادى به دست آمد و شرایط حجیت‏شرعى تمام شد، تكلیف آور است; ولى علم غیب از راه عادى به دست نمى‏آید و علم به قضا و قدر و لوح محفوظ است; پس امر و نهى و تكلیف به ارمغان نمى‏آورد . به این دلیل، وجود مبارك حضرت امیر (ع) - با آن كه مى‏داند چه شبى ضربت مى‏خورد - به مسجد مى‏رود; امام حسن مجتبى (ع) - با آن كه مى‏داند در كوزه چه خبر است - آب را مى‏نوشد و امام حسین (ع) - با آن كه مى‏داند در عاشورا چه خواهد شد - به كربلا مى‏رود . علم غیب امام (ع) مثل علمى است كه فرشتگان دارند; ولى تكلیف به آن تعلق نمى‏گیرد . حكمت الاهى بر این تعلق گرفته است كه معصومان (ع) نیز مانند انسان‏هاى دیگر آزموده شوند; در جبهه‏ها رنج تشنگى و گرسنگى و خستگى و . . . ببینند; زخمى شوند و به شهادت برسند . اگر بنابراین بود كه ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شكست نمى‏خوردند . البته‏گاه براى حفظ و عزت دین از علم غیب هم استفاده مى‏كنند; ولى اساس بر این است كه در جریان امور ظاهرى از علوم عادى بهره گیرند . (2)  آیت الله جعفر سبحانى معصومان، رهبر و اسوه و الگوى مردمند; بنابراین باید طورى زندگى كنند كه بشود آن‏ها را سرمشق قرار داد . اگر بنا بود پیامبر (ص) یا امام (ع) مشكلات خود را به وسیله اعجاز و علم غیب حل كند; دیگر چگونه مى‏توانست‏سرمشق زندگى مردمان باشد و آنان را به صبر و بردبارى و جهاد و . . . فراخواند؟ ! كسى كه مسلح به سلاحى (علم غیب) است كه دیگران ندارند و همیشه از آن سلاح براى پیروزى خود استفاده مى‏كند، نمى‏تواند الگوى مناسبى براى مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشكل انسان‏هاى عادى شریك نیست . معصوم (ع)، براى آن كه بتواند به شكل عملى به تبلیغ و دعوت پردازد، از راه و روش وعلوم عادى و حس و تجربه و عقل استفاده مى‏كند و از علم غیب بهره نمى‏گیرد; مگر در موارد استثنایى آن هم براى حفظ دین و ایمان مردم و هدایت آن‏ها . جواب دیگرى كه در برخى از روایات هم بیان شده، آن است كه علم امام (ع) اختیارى و ارادى است و فعلى نیست; یعنى امامان (ع) هر وقت‏بخواهند بدانند، خداى تعالى آن‏ها را آگاه مى‏كند . پس در مواردى كه در سؤال ذكر شده، امام معصوم (ع) به اختیار و اراده خود نخواسته است‏بداند . این امر به هیچ وجه نقص و اشكال نیست; زیرا هرگاه اراده كنند، بلافاصله علم غیب را به دست مى‏آورند . بنابراین روایات، آگاهى پیامبر (ص) و امام (ع) مثل كسى است كه نامه‏اى همراه داشته باشد، هرگاه بخواهد مضمون نامه را بداند، مى‏تواند نامه را بگشاید; اما گاه به جهت مصلحتى - با آن كه نامه را در دست دارد - آن را نمى‏خواند . طبیعى است مردم علم غیب ندارند و به هیچ وجه نمى‏توانند آن را به دست آورند; اما معصوم (ع) چنان كمال معنوى الهى دارد كه هرگاه اراده كند، خداى حكیم بلافاصله آنان را از سرچشمه علوم غیبى سیراب مى‏سازد . (3)  پى‏نوشت‏ها: 1) ر . ك: معنویت تشیع، علامه طباطبایى، ص 213- 225 .(مقاله درباره علم امام). 2) ر . ك: گزارش پرسش و پاسخ دانشجویان با حضور آیت الله جوادى آملى، تابستان 1380 . 3) ر . ك: آگاهى سوم; استاد جعفر سبحانى، ص 255- 270 .  منبع:مجله پرسمان، پیش شماره 4، به كوشش: محمد خردمند  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن