واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مردان از زنان تأثیر بیشتری گرفتند
رضا میركریمی: فیلمسازان اجازه بدهند مخاطب با اثر دیالوگ برقرار بكند .با وجود زنانه بودن «به همین سادگی»، مردان تأثیر بیشتری گرفتند .رضا میركریمی گفت: علیرغم آنكه فیلم «به همین سادگی» فیلم زنانهای است، اما مخاطبان مرد فیلم از تأثیر عمیقی كه بر آنها داشته است سخن میگویند. به گزارش ایسنا، نشست نقد و بررسی فیلم «بههمین سادگی» بهترین فیلم جشنوارهی فیلم فجر عصر روز گذشته ـ 11 اسفند ماه ـ با حضور دكتر زالی ریاست دانشگاه شهید بهشتی، رضا میركریمی (كارگردان)، شادمهر راستین (فیلمنامهنویس)، هنگامه قاضیانی (بازیگر) و جهانبخش نورایی (منتقد فیلم) در این دانشگاه برگزار شد. در ابتدای جلسه دكتر زالی با اشاره به وجوه اصلی آثار میركریمی از جمله توجه به باورهای سنتی و تنوع مضمونی در فیلمنامههای این كارگردان تصریح كرد: «طاهره» (شخصیت اصلی فیلم) نمادی از بانوان ایرانی است كه در جامعه مشاهده نمیشوند، اما با توان بالا به نقش اصلیشان یعنی نقش مادری خود مشغول هستند. جهانبخش نورایی منتقد هم كه اداره نشست را برعهده داشت، «به همین سادگی» را سزاوار دقیق دیدن دانست و گفت: این فیلم نشان میدهد كه چطور هنرمند وقتی به پرمایگی و غنای فرهنگی و هنری میرسد، با دقت در سادهترین اشیاء پیرامونش به كشف مسایل انسان و سرنوشت او میپردازد. در ادامه جلسه هنگامه قاضیانی بازیگر این فیلم درباره پیشینه هنریاش گفت: امروز احساس خوبی داشتم كه برای چهارمینبار فیلم را دیدم. با انرژی كه از شما گرفتم بیشتر تحتتأثیر فیلم قرار گرفتم. وی افزود: متولد 1349 مشهد هستم رشته تحصیلیام كارشناسی جغرافیای انسانی از دانشگاه آزاد و كارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه كالیفرنیا است و 8-7 سال كار تئاتر انجام دادهام. شادمهر راستین یكی از فیلمنامهنویسان هم با بیان اینكه طرح فیلمنامه از رضا میركریمی بود، توضیح داد: در طول كار با 4 شخصیت فیلمنامه سروكار داشتم و حدود یكسال طول كشید تا كار كامل شد. در اجرا هم به متن اثر بسیار وفادار بودیم. جهانبخش نورایی درباره مضمون اصلی «به همین سادگی» معتقد است: فیلم درباره ریشه و زمان است. در خود شخصیت اصلی فیلم، حس عصیان و شورش وجود دارد اما چون زن مدبری است همه به او نیاز دارند. اما آن محیطی كه در فیلم میبینم و خفقان برایش به وجود میآورد میل به شورش را در این زن به وجود آورده است و این شورش درحال تبدیلشدن به نفرت است. رضا میركریمی هم اظهار خرسندی كرد از اولین نمایش دانشگاهی فیلم در این دانشگاه و اظهار تاسف كرد از اینكه؛ اكثر افرادی كه مسوول اداره سینمای كشور هستند، علاقهای به دیدن فیلم و تجزیه تحلیل آثار ندارند. رضا میركریمی درباره پوشش نقش اصلی فیلم گفت: حجاب به معنای واقعی همواره به معنای حرمت زن اشاره شده است و بسیار خوشحالم كه در این فیلم سعی كردم به این معنا به شكل نسبتا خوب بپردازم. چون در تمام كارهایم سعیام بوده است كه به گویشها و فرهنگهای قومیمان توجه كرده و آنها را پاس بدارم. فكر میكنم این فیلم راجع به حجاب تعریف خوبی ارایه داده است و تلاش من این بوده كه این اتفاق بیفتد. شادمهر راستین درباره تأثیر جریان پست مدرن ادبی در فیلم هم گفت: در قصهای كه نوشتیم گرایش به سمت ادبیات مدرن بود، اما نه به شكل پست مدرن. در فیلمنامه با بازكردن هر درام به درامی درونیتر میرسید و دارم مثل «پوآرو» به جای پیداكردن قاتل، سعی دارد خودش را پیدا كند. وی افزود: اما در این میان مهمترین عنصری كه در «به همین سادگی» توپ را به گل تبدیل كرده، بازیگر فیلم بود. نورایی در ادامه نشست خاطرنشان كرد: این فیلم باید نه از روی دیالوگها بلكه از روی نشانهها بررسی شود و اگر به این شكل نگاه كنیم، هیچ مشكلی در دریافت انگیزهها نخواهیم داشت. رضا میركریمی دربارهی پایانبندی «بههمین سادگی» در پاسخ به سوال یكی از مخاطبان گفت: نمیدانم چرا از «انتها» به عنوان «پایان خوش» نام میبرید. چون موضوع حل نمیشود و مثل بغضی فروخورده در گلو باقی میماند. بنابراین سعی كردیم مخاطب در انتهای فیلم احساس بكند كه چنین موقعیتی را یا میشناسد یا در اطرافش دیده است. «به همین سادگی» قسمتی از یك قصه است نه ابتدا و نه انتهای آن. وی خاطرنشان كرد: مخاطب آسوده سالن را ترك نمیكند و اگر لااقل یك نفر این زن را میدید و درددلش را میشنید شاید موقعیت یكمقداری متفاوت میشد. این كارگردان همچنین گفت: این فیلم علیرغم اینكه فیلم زنانهای است اما تأثیر عمیقی در آقایان گذاشته است و به نظرم كاركرد آخر فیلم درست از آب درآمده است. خیلی از خانمها به من میگفتند ما همچنین زن تو سری خوری را قبول نداریم. اما من معتقدم اگر به صورت مستقیم با همسرش گفتوگو میكرد آن موقع مخاطب احساس میكرد یك زندگی دیگر را مشاهده میكند و تأثیر لازم را نمیگذاشت. هنگامه قاضیانی بازیگر فیلم نیز گفت: ما اصلا تعریفی از شخصیت «طاهره» نداریم و فیلم درحال تعریف یك «حال» است. همه ما به عنوان یك انسان واقعی و كنشمند میتوانیم یك روز بیدار شویم و حال خاصی داشته باشیم. به نظرم اگر متعادلتر فكر كنیم به جانبداری از مردسالاری یا زنسالاری نیازی نخواهیم داشت. قاضیانی تصریح كرد: در این فیلم حمایت مستقیمی از طاهره مظلوم نكردهایم، او آنقدر رنج را درون خودش نگه میدارد تا اینكه یكروز مبادرت به انجام یك كنش میشود، كنشی كه گاه فقط در ذهن صورت میگیرد. او ادامه داد: ما در جامعهای هستیم كه «قضاوت» حرف اول را میزند بنابراین ما در فیلم قضاوت اصلی را به عهده تماشاگر گذاشتیم. رضا میركریمی خاطرنشان كرد: خیلی خوب است وقتی حرفی میزنیم طرف مقابل بتواند آن را ادامه بدهد، بنابراین بهتر است وقتی فیلمساز هم اثری میسازد به مخاطب هم اجازه بدهد تا در كلیت اثر مشاركت كند و با اثر دیالوگ داشته باشد. شادمهر راستین درباره مضمون مشترك در آثار میركریمی گفت: فضاهای پر و خالی در مجموعه آثار میركریمی هست. شخصیت بد وجود ندارد و بحران اولیه و ثانویه را در كل كار نداریم. اما در آثار او اوج ماجرا را گستردهتر میبینیم و چون شخصیتها هم دنبال آن خلاء خاصی كه در آنها است میگردند، خودشان هم دیده نمیشوند و سعی میكنند به آرامش برسند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 688]