واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خطاب به دعا نويس ، سحر اين زن را برايم باطل كن و مرااز افسون و مكراين زن خلاص كن اصلا از اولش دوست نداشت من عروس اين خانواده شوم از اينكه اخلاق شوهرم با من خوب است به من حسادت مي كند. اينها حرفهاي زني است كه براي حل مشكل خود به يكي از دعا نويسان شهر مراجعه كرده است . خانم م. م دعا نويس كه چند نفر دور بر او نشسته اند مي گويد كه اين شغل را نزد پدر خود آموخته براي تبليغ كار خود ااز مشترياني صحبت مي كند كه خارج از كشور زندگي مي كنند و سفارشات را توسط اقوام خود دريافت مي كنند. او تعداد مشتريان را در روز بين 20 تا 40 نفر عنوان كرد و افزود: اغلب مشتريان از شهرهايي مثل اصفهان، مشهد و حتي دزفول به اين مكان براي رفع حوائج خود مراجعه مي كنند. وي خود را درويش معرفي كرده و اضافه كرد : دعا نويسي بسيار حرفه سخت و مشقت باري است گاه براي نوشتن يك دعا از نوك انگشتان پا تا نوك سر و ذره ذره سلولهاي بدن درگير مي شوند . خانم م. هزينه اين گونه دعاها را بين پنج تا 10 ميليون ريال عنوان كرد و افزود: اين گونه دعاها بيشتر براي رفع جن زدگي و مشكلات خانوادگي دريافت مي شود كه صددرصد جوابگوست. كيسه اي سبز رنگ نيز در گوشه خانه آويزان كرده تا هر كس بنا به نذر خود مبلغي را داخل آن قرارداده تا سهم سادات شود. به گزارش خبرنگار ايرنا ، روزانه تعداد زيادي از مردم براي بازشدن مشكلات و گرفتاريهاي خود ساعتها در انتظار و نوبت دعانويسان و رمالان مي نشينند.دربعضي شهرها حتي خاندان هايي هستند كه نسل اندر نسل به دعانويسي مشغولند و پسر و پدر و پدر پدر را مردم به شفابخشي و مستجاب الدعوگي مي شناسند. دعاباوران كه اغلب از توده مردم هستند براي حل مشكلات كوچك و بزرگي مثل بسته شدن كار، محبت زن به شوهر، محبت شوهر به زن، محبت عاشق و معشوق به يكديگر، سياه بخت كردن زن نزد شوهر و شوهر نزد زن، ايجاد مهر و محبت ميان زن و شوهري كه از هم جدا شده اند، به دعانويسان متوسل مي شوند. اين عده همچنين جن زدگي، ديوانگي، نازايي، بچه دار شدن و بسياري ديگر از مسائل اين چنيني هيچ مرجعي را امن تر و مطمئن تر از دعانويسان نمي دانند. يكي از اين مشتريان كه تحصيلكرده هم است ، علت روي آوردن به دعانويسي را درماندگي و عجز كامل خود عنوان كرد و افزود: وقتي بعضي مواقع به بن بست مي رسي مجبوري به هر راهي متوسل شوي حتي اگر عاقلانه نباشد اما مانند تيري در تاريكي است. وي افزود: اين دعا نويسها با فريب و دروغ و تحريك احساسات مذهبي مردم به مشتريان خود كه عمده ي آن را بانوان تشكيل مي دهند، خدماتي از قبيل پيشگويي، دعانويسي، بازكردن سركتاب، بخت گشايي و...ارايه مي دهند. يك دانشجوي تهراني كه خود را از مشتريان پر و پا قرص سحر و جادو معرفي كرد در اين خصوص گفت: دعا از زمان هاي دور بين مردم رواج داشته است. م- ظهوري افزود: برخي ازاين فال بين ها كه مشترياني از سراسر كشور دارند، شماري از دعاهاي خود را منسوب به ائمه اطهار(ع) و پيامبر مي دانند. خانمي كه بارها از تهران به قزوين سفر كرده تامشكلش را با دعانويس هاي مشهور قزوين حل كند در حالي كه به شدت از كار خود اظهار پشيماني مي كند دراين خصوص گفت: تحريك هاي مادرش مبني بر ازدواج و يافتن شغل و سرگرداني اش علت مراجعه به اين مكان است. ط- حامدي افزود: ابتدا تصور كردم بادعا كارم حل شد اما بعدا به اين نتيجه رسيدم كه فقط اثر تلقين بوده كه به صورت نامرئي برزندگي ام اثر گذاشته، اكنون احساس حماقت مي كنم كه چرا به اين خرافات متوسل شده بودم آقاي ح. يك دعا نويس كار خود را كاملا قانوني و قيمت دعاها را كاملا منصفانه دانسته و در اين خصوص مي گويد: دربرابر حل شدن مشكلات بزرگي كه مردم با آن دست به گريبانند اين مبلغ ناچيز است. به گفته وي البته مبلغ ناچيز از نظر او چيزي بين 10 تا 50 هزار تومان است. وي اضافه كرد: عمده مشكلاتي كه مردم براي رفع آن مراجعه مي كنند بخت گشايي، اختلافات زناشويي، يافتن شغل و خريد و فروش املاك است. خانم ف.ح دعا نويس كه خانه اي درمحلات قديمي شهر دارد كه ظاهرا بهترين مكان براي مراجعه افراد بخصوص اقشار كم درآمد و آبرومند جامعه مي باشد. او خدمات متنوعي شامل دعاهاي زبان بند، چشم زخم، بخت گشا، مهر و محبت، گشايش كار و سفارش مهره ي مار، طلسم ارائه مي دهد. وي گفت : به علت تقاضاي زياد افراد فال و سركتاب نيز قبول مي كند به شرط آنكه دعاي مورد نظر را فرد از وي دريافت كند. دربسياري از شهرهاي ايران هنوز هم دعانويسي در ميان مردم طرفداران و معتقدان بي شمار دارد. هنوز هم عده اي هستند كه كتاب هاي دعانويسي را گذاشته اند جايي در گوشه و كنار اتاق نمور و نيمه تاريكشان و با دعانويسي و طلب شفا يا گشايش براي ديگران گذران زندگي مي كنند. امار دقيقي از دعانويسان ايران در دست نيست ولي بعضي حدود 10 هزار نفر را برآورد مي كنند كه در سراسر كشور پراكنده اند. بيشتر دعانويسان بي سوادند و عده كمي از آنها خواندن و نوشتن مي دانند. به باور اغلب جامعه شناسان، علت مراجعه مردم به دعانويس ها، پايين بودن آگاهي هاي ديني و سطح دانش مردم، نبودن امكانات مناسب است. به عقيده اين عده ،جهل و كم سوادي و اثر اشاعه ي وسيع خرافات در جامعه و گاهي دور شدن از منطق و تفكر صحيح و تمايل به حل شدن گرفتاري ها بدون تلاش و كوشش سبب رواج فال گيري ، پيش گويي و دعانويسي مي شود. صرف نظر از معدود افرادي كه به اين كار ايمان دارند مشتريان غالب اين گونه مكان ها كساني هستند كه در شرايط عادي نه تنها دعانويسان را قبول ندارند بلكه اعتقاد به چنين اموري را خرافه دانسته و تقبيح مي كنند اما زمان درگيري با مشكلات آگاهانه و گاه با تحريك دوستان و اقوام به اين كار تن مي دهند. . حميد رضا رحماني روانشناس و كارشناس علوم اجتمايي، عقده هاي رواني ناشي از عدم توجه انسان ها به خواسته ها و نيازهاي يكديگر، كمبود آگاهي نسبت به روش هاي نوين حل مشكلات را مهمترين علل مراجعه مردم به دعانويسان مي داند. وي ، هجوم حوادث و گرفتاري ها به طور همزمان ، ظرفيت پايين مردم براي تحمل مشكلات و يافتن راه كار حل ، خرافه پرستي و كم سوادي را از ديگر علل عنوان كرد. اين استاد دانشگاه، معتقد است رمالي، جادوگري و دعانويسي در همه جاي دنيا وجود دارد اما دركشور ما به دليل سوء استفاده دعانويسان از اعتقادات مردم از مذهب رنگ ديني گرفته است. رحماني اضافه كرد : عامل ديگري كه در پا بر جا ماندن خرافات در جامعه تاثير دارد اين است كه وقتي ما به خرافات خاصي معتقدباشيم بيشتر به دنبال شواهدي مي گرديم كه آن عمل خرافي را تاييد مي كند. وي اظهار داشت : يعني شواهد مخالف يا دال بر رد كردن خرافات را ناديده مي گيريم و فقط به آن قسمتي از شواهد توجه مي كنيم كه تصادفا باآن خرافات اتفاق افتاده و بين آن رابطه علت و معلولي برقرار مي كنيم. دكتر مرضيه عليپور استاد روانشناسي دانشگاه تهران نيز در اين خصوص گفت: درعلم روانشناسي و روانپزشكي، اختلال شخصيت اسكيزوتايپال تشخيصي است كه براي افرادي كه خرافاتي هستند يا به اين حرفه اشتغال دارند گذاشته مي شود. وي اظهار داشت:اين افراد به سحر و جادو اعتقاد دارند ، وضع ظاهري آنها عجيب و نامتعارف بوده و مدعي غيب بيني و داشتن بصيرت هايي ويژه هستند و ادعا مي كنند كه مي توانند حوادث آينده را پيش بيني كرده و بر آنها اثر بگذارند. دكتر عليپور اضافه كرد: تكلم آنها اغلب مبهم، حاشيه پردازانه، استعاره اي با شرح و تفصيل مفرط يا قالبي است. ادعاي رابطه با موجودات عيني و يا حتي امام زمان را در جامعه ي ما دارند. اين استاد دانشگاه تصريح كرد: هر از چند گاهي نيز خبر از دستگيري برخي از اين افراد درگوشه و كنار شنيده مي شود و در جامعه ما اعتقاد و مراجعه مردم به رمال ها و فالگيران در حال افزايش است. وي تاكيد كرد : چگونه است كه پيامبراكرم(ص) باهمه كرامات خود مي فرمايند من از لحظه ي بعدي خود خبرندارم ولي اين رمالان مي توانند حتي چندسال آينده را پيش بيني كنند. دكتر عليپور افزود:آنها چيزهايي كلي را ذكر مي كنند كه ممكن است درمورد همه صدق كند ، گاه چيزهايي كه آنها مي گويند به طور تصادفي با رخدادي در آينده جفت مي شود و مردم به آن به صورت پيش گويي مي نگرند. وي اذعان داشت: برخي ازآنها به علت اينكه با حالتهاي چهره افراد آشنايي دارند و از كلام خود آنها اشارات و سر نخ هايي مي گيرند و نيز اينكه آنها به علت برخورد با بسياري از مردم در تشخيص خصوصيات افراد حاذق گشته اند، مي توانند طوري صحبت كنند كه انگار پيش گويي مي كنند. اين استاد دانشگاه معتقداست ، دعانويسان نيز به همين صورت عمل مي كنند و برخي از مردم براي حل و فصل كار هايشان يا رهايي از مشكلات خود به دعا نويس مراجعه مي كنند . وي در ادامه افزود: ما مي توانيم در حق خود و ديگران دعا كنيم ولي نه اينكه دعايي را در غذا يا نوشيدني كسي بريزيم و از مشكل رهايي يابيم ويا چيزي به دست آوريم مگر نه اين است كه خداوند درقرآن مي فرمايد: چيزي براي انسان نيست مگر اينكه براي آن تلاش كند. دكتر عليپور در پايان يادآور شد: متاسفانه سود جويان از ناداني بسياري از افراد ساده لوح استفاده مي برند تا هنگامي كه افراد ساده لوح در جامعه وجود دارند رمالان و فالگيران هم بازارشان داغ خواهد ماند. 7389/ 1644
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1287]