واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: زن مهمترين پايگاه اجتماعي در تربيت نسل است خبرگزاري فارس: ئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري گفت: زن يكي از مهمترين محورهاي اصلي ساختار خانواده و خانواده مهمترين پايگاه اجتماعي در تربيت نسل است و زنان و مردان در آن رعايت حقوق انساني را تمرين مي كنند. به گزارش خبرگزاري فارس، مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با همكاري شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و آيسسكو نشست تخصصي بين المللي حقوق خانواده را با هدف بررسي تطبيقي قوانين و اسناد مربوط به خانواده در كشورهاي اسلامي، به ويژه ايران، مصر و مراكش ، به مدت سه روز در سالن اجتماعات و همايشهاي وزارت جهاد كشاورزي با حضور كارشناسان و متخصصان داخلي و خارجي برگزار كرد. متن سخنراني زهره طبيبزاده نوري مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده در اولين روز اين همايش به شرح زير است: چگونگي مقام و موقعيت زن در جامعه ، نحوه ارج نهادن به او به عنوان ركن مهمي در خانواده و فرصت قائل شدن برايش جهت اعمال اراده و نظر خود در مسائل شخصي، اجتماعي و سياسي، رفع تبعيض در حقوق و امتيازات متناسب با جايگاه و منزلت زن همواره در طول تاريخ بشري مورد بحث و مناقشه بوده است. مبحث حقوق زن از جمله مباحثي است كه براساس آن ، اهل نظر و انديشمندان ، تئوريهاي گوناگون و عملكرد دولتها مورد ارزيابي و ارزش گذاري قرار مي گيرد تا بدانجا كه اكنون نوع برخورد با مقوله زن و جايگاه اجتماعي او به عنوان شاخصي براي سنجش اعتقادات فرد، رويكرد نظريه ها و نظام حكومتي بدل شده است. درخصوص جايگاه زن در اسلام سخن بسيار است ، مختصر آنكه دين مبين اسلام با بيان منشاء واحد خلقت و اصل انسانيت انسان ، براي دو جنس مرد و زن شأن واحد و در راه پيمودن مراتب كمال، مراحلي يكسان جهت دستيابي به قرب الهي را قائل است و از حيث انسانيت و نحوه پاسخگويي به پيشگاه الهي براساس مسئوليت ها هيچ تفاوتي در ميان دو جنس متصور نيست و ملاكي جز تقوي براي برتري وجود ندارد. تمايزات ميان دو جنس از حيث تفاوتهاي خلقتي و كاركردي است و از اين رو بدليل داشتن مسئوليتها و كاركردهاي مختلف در نظام آفرينش و خلقت ، حقوق و جايگاه پاسخگويي متفاوتي هم در قبال مسئوليتها در پيشگاه عدل الهي موجود است. با وقوع انقلاب اسلامي و تأسيس حكومتي مبتني بر آموزه هاي ديني در دهه هاي واپسين قرن بيستم كه بشريت خسته و درمانده از زندگي مادي و درگير در بحران هويت و معنويت است، اميد ها و انتظارات فراواني از حكومت ديني در جهان پديد آمده است. استقرار يك حكومت ديني نويدبخش عينيت يافتن كرامت انسان در سايه قوانين الهي و تبيين درست روابط سالم حقوقي و اجتماعي در عرصه مسائل انساني بطور اعم و مسائل زنان و خانواده بطور اخص است. چرا كه زن يكي از مهمترين محورهاي اصلي ساختار خانواده و خانواده مهمترين پايگاه اجتماعي در تربيت نسل است و زنان و مردان در آن رعايت حقوق انساني را تمرين مي كنند. چنانچه جايگاه موقعيت و نقش زنان در خانواده به درستي آموزش داده نشود و جابجايي در نقشها ميان زن و مرد صورت گيرد، بدليل وجود تعارضات پديد آمده در اثر اين جابجايي با نقشهاي خلقتي، گسيختگي كانون خانواده و نظام اجتماعي اولين بازتاب آن خواهد بود، چنانكه در غرب شاهد آن هستيم زمانيكه تدبير و مصلحت الهي ناديده انگاشته شود مردابي حاصل خواهد شد كه دست و پا زدن در آن نتيجه اي جز فرو رفتن بيشتر عايد نخواهد كرد و خسران دنيا و آخرت نتيجه محكوم آن خواهد بود. در اسناد مرجع نظام اسلامي ايران از جمله در مقدمه قانون اساسي جايگاه و منزلت والايي براي زن ترسيم شده و رفع ظلم و استيفاي حقوق آنان متذكر گرديده و در اصل بيست و يكم دولت ها را موظف به تضمين حقوق حقه زنان نموده است . سند چشم انداز آينده نظام اسلامي نيز حفظ كيان خانواده و جايگاه زن را مورد تأكيد قرار داده ، منشور حقوق و مسئوليتهاي زن مسلمان مصوبه مجلس شوراي اسلامي ايران نيز از حمايت همه جانبه از انواع حقوق فردي و اجتماعي و ... زن به تفصيل سخن رانده است. از يكسو قانونگذاران براي اصلاح قوانين و مقررات گذشته و انطباق آن براساس مباني اسلامي تلاش كرده و از سوي ديگر مجريان قانون در جهت اجراي مطلوب قوانين، اقدامات و تلاشهاي بسياري نموده اند و ماحصل اين تلاشها تحولات مثبت در وضعيت حقوقي زنان در جمهوري اسلامي ايران بوده و آثار جهشي در رشد و پيشرفت زن ايراني در وجوه مختلف سياسي - اجتماعي - فرهنگي - علمي در سي سال اخير گواه تمهيدات قانوني در نظر گرفته شده است. * با وجود اين اقدامات ضروري، راههاي طولاني تا رسيدن شرايط عيني جامعه به وضعيت مطلوب ديني در پيش رو است نكته با اهميت اين است كه نبايد رفع مسائل و مشكلات زنان را تنها در محدوده اصلاح قوانين حقوقي دانست كه صد البته و بي ترديد مقدمه اي ضروري و ترديد ناپذير است. لذا در نتيجه تعارض و ناهماهنگي ميان قوانين نوشته شده و فرهنگ موجود در زندگي عيني و ساختارهاي اجتماعي موروثي ، نابساماني هايي هنوز در وضعيت زنان در جامعه وجود دارد كه رفع مشكلات حقوقي تنها يكي از مؤلفه هاي اصلاح و برون رفت از اين معضلات تلقي مي شود و تنها يك برنامه همه جانبه و فراگير آموزشي - فرهنگي، حقوقي و اجتماعي و اقتصادي راه حل مشكلات زنان جامعه است. اين برنامه اثر گذار و فراگير بايستي از طريق ساختار هاي متفاوت و مرتبط حكومتي طراحي و اجرا گردد و در بخش مهم آموزش و فرهنگ سازي كه مهمترين بخش اين برنامه محسوب مي شود نهادهاي آموزشي سنتي و جديد در طول يك برنامه ريزي مدون و زمان بندي شده در تفكر اجتماعي تأثير بگذارد تا در دراز مدت بتوان شيوه درست برخورد با زنان را به يك رفتار اجتماعي پايدار مبدل ساخت. در يك تحليل واقع بينانه علل برخي از مشكلات و مسائل زنان را بايد در ذهنيت ناصحيح اجتماعي دانست كه اصلي ترين مانع دستيابي زنان به حقوق انساني خويش تلقي ميشود. سنت هاي نادرست صوري و محلي ، الگوهاي رفتاري غير مطلوب ناشي از اين سنتها ، عدم آشنايي مرد و زن با مسئوليتها و حقوق شرعي خود و برخي مشكلات ساختاري در سيستم قضايي پديد آورنده نارسائيهاي موجود در راه رسيدن به عدالت واقعي اجتماعي ترسيمي از سوي اسلام است. لذا وظيفه حكومت ديني ايران به عنوان الگوي حكومتي مبتني بر ارزشهاي الهي بسيار بسيار سنگين تر از حكومتهايي كه نام اسلام را به ظاهر يدك مي كشند و يا ساير حكومتهاي بشر ساخته در دنياي كنوني ميشود. اكنون جايگاه زن در نظام جمهوري اسلامي جايگاهي بس رفيع و توام با استقلال شخصيتي زن مسلمان ايراني است اما اين منزلت بايستي بتواند به يك رفتار اجتماعي پايدار و الگو در همه وجوه تبديل گردد و قابل نسخه برداري براي جوامع ديگر باشد. مسيري كه در مورد جامعه اسلامي ايران ترسيم گرديد بايستي بعنوان مطالبه زنان در كليه جوامع اسلامي در آيد و انطباق رفتارهاي اجتماعي بر مباني ديني بايد نخستين درخواست زنان اين جوامع باشد. نظام حكومتي كه ملقمهاي از تظاهرات اسلامي و زيرساختهاي فرهنگي قومي و تقليد كوركورانه از فرهنگ غربي است نمي تواند برآورنده اميال و خواستهاي زنان جوامع مسلمان باشد. انتهاي پيام/ر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 521]