تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815648361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه ملي هاي وزارت ارتباطات/مرور طرح و وعده هاي يكساله IT كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايستنا: همه ملي هاي وزارت ارتباطات/مرور طرح و وعده هاي يكساله IT كشور
افزودن واژه "ملي" به طرح هاي كلان داخلي اگرچه در تمامي بخش هاي اقتصادي به چشم مي خورد اما استفاده از اين واژه در طول چند سال اخير در پروژه هاي مربوط به ارتباطات و فناوري اطلاعات نمود بيشتري داشته است؛ براين اساس خبرگزاري مهر با مروري يكساله آنچه كه در اين بخش نام "ملي" به خود گرفته را بررسي كرده است.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در طول دولت نهم و دهم از پروژه هايي با نام ملي پرده برداشت كه با انتقادات مثبت و منفي بسياري از سوي كارشناسان همراه بوده و است و هنوز به صورت 100درصد نيز به مرحله عملياتي شدن نرسيده اما در سالي كه گذشت برخي از اين پروژه ها با شتاب بيشتري به مرحله بهره برداري نزديك شد و برخي نيز به صورت آزمايشي مورد بهره برداري قرار گرفت.

شبكه اينترنت ملي، موتور جستجوي ملي، مرورگر ملي ، نرم افزار ملي سنجش سرعت، پرتال ملي ضريب نفوذ اينترنت ، پست الكترونيك ملي، مركز داده يا ديتاسنتر ملي ، سيستم عامل ملي، كارت هوشمند ملي، شبكه ملي فرهنگ، شبكه ملي مدارس و درگاه ملي خدمات الكترونيكي ايران را مي توان از جمله طرح هايي عنوان كرد كه در بيش از 6 سال گذشته بارها و بارها و در زمانهاي متعدد با تعاريف مختلف از سوي مسئولان عرصه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور مطرح و به سوژه هايي براي بحث مخالفان و موافقان تبديل شد.

با اين حال شواهد نشان مي دهد كه به غير از پروژه هاي پست الكترونيك ملي ، نرم افزار ملي سنجش سرعت و پرتال ملي ضريب نفوذ اينترنت مابقي پروژه هاي كلان بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات در طول اين چندسال به صورت 100 درصد به سرانجام نرسيده و بهره برداري از آنها را بايد در سال 91 دنبال كرد.

"شما" و نگراني براي محدود شدن اينترنت جهاني

پروژه "اينترنت ملي" كه با نامهاي ديگري چون شبكه ملي اطلاعات ، اينترنت پاك ، اينترنت حلال و اينترانت ملي و اينترنت امن نيز شناخته مي شود را شايد بتوان پرحاشيه ترين طرح وزارت ارتباطات كه كليد آن در آغاز به كار دولت نهم زده شد ناميد؛ چرا كه براي نخستين بار بود دولتي قصد داشت اينترنت جهاني را "ملي" كند. اجراي اين طرح اگرچه در دولت نهم و به دليل نبود توجيهات مناسب فني و اقتصادي توفيقي نيافت اما در دولت دهم با نام "شبكه ملي اطلاعات" و تعريف مشخصي از اهداف و برنامه هاي مربوط به آن، شكل ديگري پيدا كرد و موفق شد برخي اهداف مدنظر خود را اجرايي كند.

اينترنت ملي اگرچه همچنان مخالفان خاص خود را به دليل نبود دلايل مشخصي از پروژه دارد اما در نيمه دوم سالي كه گذشت اين پروژه با بهره برداري از فاز نخست شبكه IP كشور- IPMPLS - وارد فاز اجرايي شد و با گنجاندن آن در برنامه 5 ساله پنجم كشور و افزايش 20 برابري ظرفيت اينترنت، زمينه عملياتي شدن آن شكل گرفت.

در سال 90 وزير ارتباطات جداي از نامهايي كه تاكنون بر شبكه ملي اينترنت گذاشته مي شد نام "شما" را برازنده شبكه ملي اطلاعات عنوان و تاكيد كرد كه در آينده اين نام يك برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.

به گفته رضا تقي پور پهناي باند داخل كشور 470 گيگابيت برثانيه و پهناي باند اينترنت بين‌الملل 270 لينك STM1 (معادل 270 در 155 مگابيت برثانيه) است كه براي اين پهناي باند بين‌الملل، ايران به خارجيها اجاره مي دهد اما با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات بخش زيادي از پهناي باند اينترنت بين‌الملل كه درگير دسترسي‌هاي داخلي است، آزاد خواهد شد و اين ظرفيت، با هزينه قبلي دراختيار كاربراني كه نياز به اينترنت (پهناي باند بين‌الملل) دارند، قرار مي‌گيرد.

در اين راستا و با توجه به اجراي پايلوت دسترسي اتصال كاربران به شبكه ملي اطلاعات و براساس مصوبه 120 كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، شركت‌هاي PAP و شركتهاي مخابراتي در آذرماه سالي كه گذشت موظف به پياده سازي شبكه ملي اينترنت شدند.

به نحوي كه مسئولان سازمان فناوري اطلاعات از اجراي فاز آزمايشي شبكه ملي اينترنت در مخابرات تهران خبردادند به اين شكل كه دسترسي به پهناي باند بيش از 128 كيلوبيت بر ثانيه براي كاربران داخلي از طريق اين شبكه فراهم شود.اما با اين حال وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بهره برداري نهايي از فاز نخست شبكه ملي اطلاعات را به خرداد 91 موكول كرد و وعده داد كه اين شبكه در چهار فاز و در طول 5 سال راه اندازي مي شود.

البته تقي پور معتقد است كه يكي از محدوديتهاي اجراي اين پروژه تخصيص اعتبارات به صورت ساليانه است كه در صورت دريافت تمامي اعتبارات اين پروژه به صورت يكجا زمان بندي اجراي اين پروژه به طور قطع تغيير خواهد كرد. وي در گفتگو با مهر اختصاص مبلغ 3500 ميليارد تومان را در شرايط فعلي و با نرخهاي امروزي براي تحقق شبكه ملي اينترنت مورد نياز دانست.

درهر صورت و با وجود تعاريف مختلف از شبكه ملي اينترنت كه منتقدان و مخالفان، آن را شبكه اي براي محدود سازي دسترسي به اينترنت جهاني مي دانند قرار است در فاز نخست كه وعده آن براي خرداد 91 داده شده براي 10 ميليون كاربر ايراني دسترسي به پهناي باند با سرعت 20 مگابيت بر ثانيه مهيا و 70 درصد نيازهاي كاربران كه تاكنون از طريق شبكه اينترنت جهاني انجام مي شد با امنيت و سرعتي بالاتر برطرف شود.

راه اندازي ايميل ملي و قطعي پست هاي الكترونيكي خارجي

به گزارش مهر، پروژه پست الكترونيك ملي كه بعدها و به دليل حساسيتهاي واژه "ملي" به پست الكترونيك "ايراني" تغيير نام داد نيز از آن دست پروژه هاي كلان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بود كه با وجود حاشيه هاي بسيار، در سالي كه گذشت موفق به بهره برداري شد و كاربران علاقه مند به استفاده از ايميل داخلي و نيز دستگاههاي دولتي براي امور اداري توانستند از اين پست الكترونيكي كه با نام "ايران دات آي آر" شناخته مي شود استفاده كنند.

اين پروژه در فاز نخست و به دليل الزام براي ثبت هويت كاربر و نيز عدم اطمينان كاربران ايراني از مسائل امنيت اين پست الكترونيكي، آنچنان كه بايد توفيق نيافت اما پس از رفع اين مسائل كاربران بيشتري به اين سايت مراجعه كرده و عضويت در آن را تجربه كردند.

سازمان فناوري اطلاعات ايران به عنوان متولي راه اندازي ايميل ملي در كشور اواسط شهريورماه جاري با ارسال پيام كوتاهي به برخي از مشتركان موبايل از آغاز به كار سرويس ايميل درگاه ملي خدمات الكترونيكي ايران خبر داد و از كاربران اينترنت خواست براي ايجاد و ثبت پست الكترونيكي ايراني به درگاه IRAN.IR مراجعه كنند.

پس از آغاز به كار ايميل "ايران"، پست الكترونيك "چاپار" يا سي اچ ميل توسط شورايعالي اطلاع رساني و پست الكترونيك "كليك آن" توسط يكي از شركتهاي زيرمجموعه شركت مخابرات ايران نيز از ديگر ايميل هاي داخلي بودند كه در سال 90 آغاز به كار كردند و به اين ترتيب فصل جديدي از رقابت ايميل هاي ايراني براي جذب كاربران اينترنت در كشور و با هدف صيانت از اطلاعات الكترونيكي مبادله شده در كشور در اين سال رقم خورد.

در همين حال در اواخر سالي كه گذشت عدم دسترسي كاربران به سرويس هاي پست الكترونيكي خارجي مانند ياهوميل ، جي ميل و هات ميل و قطعي آنها نيز از جمله اتفاقاتي بود كه سبب شد كاربران ايراني براي استفاده مداوم از ابزار پست الكترونيكي، به استفاده از سرويس هاي داخلي روي بياورند.

تاخير در ايجاد ديتاسنتر ملي و استانهاي داراي ديتاسنتر

به گزارش مهر، راه اندازي مركز داده ملي نيز از جمله طرح هاي مورد تاكيد وزارت ارتباطات است كه قرار بود تا پايان سال 90 به صورت نهايي به بهره برداري برسد اما شواهد نشان مي دهد كه اين طرح به صورت استاني و نه ملي در مرحله اول تنها براي 11 استان اجرايي شده و قرار است براي مابقي استانها نيز در سال 91 در قالب ايجاد ديتاسنترهاي استاني انجام شود.

پروژه ديتاسنتر ملي كه قرار است تمامي ديتاهاي موجود در كشور را ذخيره كرده و ميزباني تمامي سايتهاي داخلي را به عهده گيرد به عنوان يك پشتيبان گيري (بك آپ) براي حفاظت از اطلاعات و داده هاي موجود در كشور عملياتي خواهد شد و با اين پروژه ملي در مواقع بحراني يك مركزيت خارج از مراكز اجرايي وجود خواهد داشت و ديتاها از بين نخواهند رفت.

بيش از يك سال و نيم پيش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، ايجاد ديتاسنتر ملي را امري ضروري براي ذخيره اطلاعات حياتي در سطح ملي عنوان كرد و وعده داد تا سال 90 ديتا سنتر ملي در اختيار تمام دستگاهها قرار مي گيرد و تمامي دستگاههاي اجرايي بايد ميزباني سايتهاي خود را به داخل كشور منتقل كنند.

وي حتي پيش بيني كرده بود كه با راه اندازي ديتا سنتر ملي و با ظرفيت بالاي مدنظر امكان ميزباني سايتهاي غير از سايتهاي دولتي نيز وجود دارد و اگر سرور سايت دستگاههاي دولتي در خارج از كشور باشد تخلف محسوب مي شود.

با اين حال علي حكيم‌جوادي رئيس هيات مديره سازمان فناوري اطلاعات ايران در آخرين اظهارات خود در سال 90 با تاكيد براينكه ايجاد ديتاسنترهاي استاني براي تحقق دولت الكترونيكي و تعاملات بين دستگاهي در دستور كار قرار گرفته است اعلام كرد كه با همه استان‌ها، براي ايجاد ديتاسنتر تفاهم‌نامه‌اي امضاء شده و در سال 90 و در مرحله اول براي 11 استان ديتاسنتر ايجاد مي‌شود؛ همچنين ديتاسنتر 20 استان باقي مانده در اين طرح نيز در سال 91 ايجاد مي‌شود.

سيستم عامل ملي و راه اندازي مركز ملي توسعه نرم‌افزارهاي متن‌باز

به گزارش مهر، راه اندازي سيستم عامل ملي نيز از ديگر طرحهاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در طول چند سال اخير است كه با وجود آنكه چندين بار و تحت نام سيستم عامل لينوكس فارسي عملياتي شدن آن وعده داده شد اما تاكنون به سرانجام نرسيده و مورد بهره برداري قرار نگرفته است.

بهره برداري از اين پروژه براي سال 91 و از سوي مسئولان سازمان فناوري اطلاعات كه بيشترين نقش را در اجراي اين طرحهاي ملي دارند وعده داده شده است؛ به نحوي كه علي اصغر انصاري معاون اين سازمان با بيان اينكه سال91 سال بهره‌برداري از پروژه‌هاي كلان ملي است، گفت: در سال 91 نخستين فاز سيستم عامل بومي افتتاح مي‌شود كه منابع اين سيستم عامل، در اختيار خودمان است. همچنين مركز ملي توسعه نرم‌افزارهاي متن‌باز در سازمان فناوري اطلاعات ايران راه‌اندازي شده كه اين مركز به صورت رسمي موضوع مهاجرت به نرم‌افزارهاي متن‌باز را دنبال مي‌كند.

به گفته وي براي مهاجرت به نرم‌افزارهاي متن‌باز، برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي لازم بود كه اين مركز چارچوب‌‌هاي لازم را تهيه خواهد كرد.

موتور جستجوگر ملي و راه اندازي "ياحق" به جاي "ياهو"

بيش از يك سال پيش رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد كه ايران براي جوابگويي به نيازهاي داخلي و نيز تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در نظر دارد موتور جستجوگر ملي راه اندازي كند تا كاربران ايراني براي جستجو در اينترنت به جاي استفاده از موتورهاي جستجوي "ياهو" و "گوگل" از موتور جستجوي بومي استفاده كنند.

در آن زمان يكي از مسئولان سازمان فناوري اطلاعات ايران در تشريح آغاز به كار اين پروژه با بيان اينكه موتورهاي جستجوي بين المللي گوگل و ياهو در استفاده از نياز داخلي و خارجي كاربران كاربرد دارد اما موتور جستجوگر ملي صرفا در مورد كاربران ايراني داخل كشور و فقط براي ارائه خدمات دستگاههاي دولتي و اجرايي به كار خواهد رفت به مهر گفت: عنوان موتور جستجوي "يا حق" براي اين پروژه پيشنهاد شده اما اين امر تاكنون از سوي وزارت ارتباطات به صورت قطعي اعلام رسمي نشده است.

پس از آن وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از تمايل ايران براي همكاري كره جنوبي و استفاده از تجربيات كشور چين در اجراي اين پروژه خبر داد و با اظهار اميدواري از اينكه ايران بتواند به توافقات بيشتري با كره جنوبي در زمينه موتور جستجوگر ملي دست يابد خاطرنشان كرد كه راه اندازي موتور جستجوگر ملي جزء سرفصلهاي همكاري ميان دو كشور كره جنوبي و ايران است.

وي در تشريح تجربيات ديگر كشورها در زمينه راه اندازي موتور جستجوگر ملي و مدلهاي موفق دنيا اظهار داشت:چين در اين زمينه فعاليت داشته و براين اساس ايران از تجربه اين كشور براي اجراي اين طرح استفاده خواهد كرد. همچنين كره جنوبي اقدامات موثري در اين راستا انجام داده و نه تنها در زمينه امنيت موتورهاي جستجو بلكه در ايجاد فضاي بومي براي كاربران خود قدم هاي مثبتي برداشته و تجربيات خوبي داشته كه در اين راستا از تجربيات دو كشور استفاده خواهد شد.

با اين وجود راه اندازي موتور جستجوي ملي نيز به عنوان يكي از عناصري كه در شبكه ملي اينترنت تعريف شده از سوي مسئولان به سال 91 موكول شده است. به نحوي كه سازمان فناوري اطلاعات ايران طي فراخواني از كساني كه مي‌خواهند اپراتور موتور جستجو شوند دعوت به همكاري كرده و اين فراهم‌كنندگان جستجوي رايانه‌اي را "فجر" ناميده و اعلام كرده كه تصميم دارد چند اپراتور را در اين زمينه در كشور معرفي كند.

از طرفي اين سازمان درنظر دارد تمامي موتورهاي جستجوگر را حمايت كند و براين اساس درحال شناسايي تمام موتورهاي جستجوگر داخلي و پروژه‌هاي مرتبط با آن است. مسئولان اين سازمان پيش بيني كرده اند كه در سال 91 فاز 1 و 2 موتور جستجوي ملي به بهره‌برداري برسد.

طرح مرورگر ملي و رقابت با موزيلا و اينترنت اكسپلورر

به گزارش مهر، طرح مرورگر ملي كه قرار است مرورگري منطبق با فرهنگ بومي فارسي با تسهيل فرآيند مرور صفحات وب و قابل رقابت با مرورگرهايي مانند موزيلا و اينترنت اكسپلورر براي كاربران ايراني باشد از ديگر طرح هاي وزارت ارتباطات است كه تاكنون به مرحله بهره برداري نرسيده است.

براساس اعلام مركز توسعه مديريت اينترنت "متما"، از جمله اصلي ترين خدمات ارائه شده بر روي شبكه جهاني اينترنت سرويس وب جهان گستر است كه با گسترش روزافزون استفاده از شبكه جهاني اينترنت، مرورگري منطبق با فرهنگ بومي فارسي با تسهيل فرآيند مرور صفحات مي تواند نقش بسزايي در تسهيل و كاربري و رواج استفاده از وب براي اقشار مختلف جامعه به همراه داشته باشد؛ در بحث امنيت وب به ويژه در مواردي مانند امنيت تجارت الكترونيك به دلايل مختلف از جمله موارد مرتبط با تحريم پشتيباني مرورگرها از شرايط بومي حاكم بر اين حوزه معمولا يك چالش براي بكارگيري سازوكارهاي تامين امنيت وب محسوب مي شود كه براين اساس با توجه به طراحي سيستم عامل ملي و متن باز بودن آن –اپن سورس- امنيت كاربر اينترنتي در صورتي تامين خواهد شد كه تمامي ارتباطات از جمله سيستم عامل و مرورگر امن باشد.

براين اساس مركز متما اقدام به ايجاد مرورگر ملي با درنظر گرفتن تمامي نكات امنيتي و قابليتهاي متناسب با نيازهاي فرهنگي جامعه و قابل رقابت با نمونه هاي خارجي كرده تا علاوه بر رواج استفاده از "وب ملي" بين اقشار مختلف جامعه باعث ارتقاي جايگاه ايران در رتبه بندي هاي بين المللي شود؛ علاوه بر آن مرورگر ملي ضمن درنظر گرفتن نيازهاي موجود در جامعه نيازهاي آينده را نيز درنظر گرفته و پشتيباني از دامنه هاي فارسي به صورت راست چين و IDN ها را نيز پوشش مي دهد.

اين مرورگر از نظر قابليت و امكانات قابل رقابت با مرورگرهاي موجود خواهد بود بگونه اي كه ضمن درنظر گرفتن تمامي نيازهاي داخلي موجود قصد دارد بازار داخلي اينترنت را به خود اختصاص دهد.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

چهارشنبه|ا|9|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايستنا]
[مشاهده در: www.ictna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن