تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812797543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر به جنگل ابر شاهرود در نوروز رويايي فراموش نشدني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر به جنگل ابر شاهرود در نوروز رويايي فراموش نشدني
شاهرود - جنگل ابر شاهرود سرزمين حدفاصل كوير و منطقه معتدل شمالي با درختان ، مراتع و گل و شكوفه هاي بهاري و پوشيده از ابر ،رويايي از زيبايي هاي فردوس و بهشت الهي را در زمين به تصوير كشيده است و روح انسان را بي واسطه به سوي قدرت و عظمت پروردگار سوق مي دهد.


در جنگل ابر نمي دانم آسمان فروتن شده خودش را به زمين رسانده يا اينكه زمين دستهايش را دراز كرده و هر لحظه ابري را از آسمان مي گيرد و در چشم برهم زدني دريايي از ابر را در برابر ديدگان مسافران مي گشايد و نگاه ها را به تعجب و زبان را به تحسين و ستايش خداوند مي گشايد.

جنگل ابر هر لحظه اش تحول و دگرگوني است و در بهار و دگرگوني طبيعت چه بسيار اين تحول و دگرگوني ناشي از آمد و رفت ابرها را حس مي كني ،يك لحظه از آفتاب نگاهت روشن و نوراني است و گرماي خوشايندي اعضا و جوارحت را تسكين مي دهد و لحظه اي ديگر هجوم ابرها خنكاي دلپذير و رطوبت ناشي از نوازش نسيم ابر تمام وجودت را فرا مي گيرد و اين تغيير و دگرگوني آني در كمترين زمان ممكن حالتي از شور و شعف را در وجودت پديدار مي كند.

جنگل ابر اقيانوسي از ابر است كه در درياي سبز جنگل موج مي زند و با تلاطم امواج بي نظيرش هر لحظه رنگي و جلوه هايي از زيبايي پروردگار را نمايان مي كند، زماني درختان و مناظر جنگلي در هاله اي از ابر مخفي مي شوند و با فرار ابرها صحنه هايي بي نظير خلق مي شود ،دگر بار آن مناظر نقاب از رخ مي كشند و چشمان هر بيننده اي را مات و مبهوت مي كنند،اين بازي فرار و گريز ابر و جنگل و تكرار آن طوري تو را مشغول مي كند كه با هر آمدن و رفتن تغيير را در درونت نيز احساس مي كني و زبان به ستايش خدا مي گشايي و آن لحظه است كه زمزمه كنان مي گويي خدايا تنها تو قادري در كمترين زمان ممكن دو پديده متناقض را به تصوير بكشي ،لحظه اي ابر و لحظه اي آفتاب و جنگل.

جنگل ابر در فصل زايش و بيداري طبيعت محلي براي تجديد باورها واعتقادتمان است ،وقتي در جنگل ابر هستي با تمام وجود حيات و سرزندگي را حس مي كني ،طبيعت با جنگل و كوهسار و رودخانه و گل درخت و حتي جانوران همگي زيبا و دوست داشتني است و هيچ چيز به اندازه طبيعت حتي پارك ها و بوستان هاي دست ساز بشري روح انسان را شاد نمي كند و او را به خدا نزديك نمي كند، در طبيعت گويي انسان ماشين زده ابتدا در خلوت و سكوت آرامش ابتدا خود و سپس خدا را درمي يابد، در طبيعت انسان با خود و خدايش خلوت مي كند و ضمن رسيدن به آرامش و امنيت ،سربندگي در برابر قدرت لايزال خداوندي فرود مي آورد.

اما در جنگل ابر اين آرامش و خداشناسي دوچندان است چرا كه دائم وهر لحظه در جنگل ابر با تغيير حالت ،تلنگري به انسان وارد مي شود و او را به خود مي آورد.

جنگل ابر شاهرود يكي از زيباترين و خوش آب و هواترين جنگل‌هاي دنياست كه در 45 كيلومتري شمال شرقي شاهرود در مسير جاده آزادشهر قرار دارد كه در آن مي توانيد هم نشيني خاطره انگيزي با طبيعت داشته باشيد.

اين جنگل در مجاورت روستاي ابر واقع شده و از آنجا كه در اغلب مواقع فضاي اين جنگل را پوششي اقيانوسي از ابر فراگرفته، به اين نام مشهور است.

جنگل ابر به باور بسياري از گردشگران، يكي از زيباترين چشم‌اندازهاي طبيعت ايران و جهان محسوب مي‌شود و ارزش آن به عنوان بخشي از ميراث طبيعي ايران ‌زمين بسيار گرانقدر وستودني است.

جنگل ابر با 35 هزار هكتار وسعت قسمتي از جنگل‌هاي باستاني هيركاني است.

جنگل‌هاي هيركاني يكي از منحصر به فردترين نوع جنگل‌ها در دنيا هستند كه همچون نوار سبزي بر شيب‌هاي شمالي جبال البرز قرار گرفته و سواحل جنوبي درياي خزر را مي‌پوشانند.

اين ناحيه از حوالي آستارا در شمال غرب تا حوالي جنگل ابر در شرق ايران ادامه مي‌يابد.

جنگل‌هاي هيركاني از دوران ژوراسيك به جاي مانده‌اند. قدمت اين جنگل‌ها كه جزء بقاياي دوران سوم زمين‌شناسي هستند از يك سو و وجود 80 گونه گياهان چوبي به همراه گونه‌هاي گياهي بسيار نادري مانند راش،بلوط،توسكا،نارون،گيلاس وحشي،بارانك،سرخدار، نمدار و ... به ارزش و اهميت آن افزوده است.

از سوي ديگر نشان مي‌دهد كه اين اراضي مي‌توانند همچون موزه زنده‌اي مورد استفاده قرار گيرند و به طور كلي جنگل ابر به عنوان باريك‌ترين قسمت از سلسله جبال البرز مرز ميان دو اكوسيستم منطقه نيمه بياباني و جنگلي است.

مي‌توان در جنگل‌هاي اين ناحيه درختان سوزني برگ را در كنار درختان پهن‌برگ مشاهده كرد و اين امر در گونه‌هاي جانوري هم تاثير گذاشته است.

ارتفاع زياد جنگل از سطح دريا، پايين بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهاي فراوان و پوشش جنگلي متنوع از شاخصه‌هاي اين جنگل است.

ميزان نزولات جوي در اين منطقه بين 400 تا 500 ميلي‌متر و متوسط حداكثر دما 20 و حداقل دما شش درجه سانتي‌گراد است.

جنگل ابر در محل تلاقي سه‌ جريان اقليمي اصلي غرب و جنوب آسيا، يعني پرفشارهاي سيبري "جريان خشك و سرد"، پرفشار جنب حاره "جريان گرم و بيابان‌زا" و زبانه‌هاي اطلس و مديترانه "جريان معتدل و مرطوب" است.

تركيب اين اقليمها متفاوت و متضاد در يك منطقه كوچك جغرافيايي، در جهان كم‌نظير است.

اين تركيب در ميليون‌‌ها سال، ذره ذره و به زحمت توانسته زيست‌بومي بيافريند كه غناي آن موجب شده در شمار ذخاير زيستي كره زمين قرار گيرد.

آنچه بر ارزش و اهميت جنگل ابر مي افزايد اين است كه منطقه حفاظت شده خوش‌ييلاق و منطقه شكار ممنوع تپال نيز در نزديكي جنگل ابر واقع شده‌اند كه قديمي‌ترين جنگل جهان تلقي مي‌شود، جنگلي كه هر درخت آن حامل 10 ميليون شناسه ژنتيك است و به‌ واقع در زمينه علوم زيستي يك كتابخانه سبز است.

از شهرشاهرود كه فاصله مي‌گيري، دشت‌هاي وسيع با پوشش استپي مي بيني، هر چه پيش مي‌روي هوا خنك‌تر مي‌شود، بوته‌هاي بزرگ آويشن كه پوشيده از گل‌هاي سفيد هستند، از دور غرق در برف به نظر مي‌رسند.

دور دست پر از ابر است؛ كوه‌ها و ابرها به هم پيچيده‌اند به نحوي كه ابرها روي شيشه، باران مي‌شوند.

پيشتر كه مي‌روي درخت‌ها شروع مي‌كنند به سبز شدن آنچه زياد است،چنار ،بلوط و اورس است.

اورس، درخت خاص منطقه ابراست كه مثل ابر روي زمين مي‌خزد مردم منطقه آن را گرامي مي دارند و عطر ناشي از صمغ آن در هنگام بارش و رطوبت ناشي از ابر رويايي از زبيايي به همراه رايحه اي خوشبو در فضا، روح انسان را جلا مي دهد.

وارد جنگل‌هاي انبوه كه مي‌شوي، باور نمي كني در استان سمنان هستي و باور نمي‌كني كه با كوير مركزي و مناطق حفاظت شده خوارتوران يا آفريقاي ايران و خوش‌ييلاق فاصله چنداني نداري و اينجاست كه متوجه مي‌شوي چرا به شهرستان شاهرود، "قاره كوچك " مي‌گويند.

بهار در جنگل ابر واقعا ديدني است با لكه‌هاي برف به جاي مانده از بارش هاي زمستاني رويش سبزه ها وگلهاي رنگارنگ بهاري در شيار دره‌ها وپناه تخته سنگها لحظاتي و ساعاتي تو را از هياهو زندگي شهر نشيني آزاد مي كند با نگاه به آسمان كه هر لحظه آفتابي و ابري مي شود، روحت اوج مي گيرد و گذر زمان را حس نمي كني.

اگر در فصل بهار دنبال قطعه اي از بهشت بر روي زمين مي گردي ،اگر مي خواهي مناظري خيالي و رويايي و بكر را با چشمانت ببيني ودر قاب خيال و خاطرات جاودانه به تصوير بكشي و در درون صندوقچه وجودت ذخيره كني و هر گاه كه خواستي به آرامش و آسودگي خيال برسي ترجيح مي دهي سفر به جنگل ابر را در دستور كار زندگيت قرار دهي ،اما قول مي دهيم بارها و بارها اين تجربه خوب و زيبا را تكرار كني.ك/4

7265/1496/599/506

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80049577

شنبه|ا|5|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن