تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814740463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه زيرساخت‌هاي مشهد از درآمد ۴هزار ميليارد توماني گردشگري زيارت بي‌نصيب مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: توسعه زيرساخت‌هاي مشهد از درآمد ۴هزار ميليارد توماني گردشگري زيارت بي‌نصيب مانده است
گردش مالي گردشگري زيارت در پايتخت معنوي ايران را سالانه ۴هزار ميليارد تومان برآورد كرده اند كه اين درآمد از ورود ۲۵ميليون زائر به مشهد مقدس حاصل مي شود.

مشهد يك شهر فراملي و جهاني و دومين كلان شهر مذهبي دنياست.

با آن كه گردش مالي حاصل از ورود گردشگر مذهبي به پايتخت معنوي كشور رقم قابل توجهي است اما هنوز زيرساخت ها و امكانات براي اين تعداد زائر در مشهد فراهم نيست و به همين دليل نياز به تامين بودجه زيارت است.

روايت هاي آماري

«قانعي» رئيس اتحاديه هتل داران خراسان رضوي به داده هاي آماري اشاره مي كند و مي گويد: طي تحقيقات انجام شده هر زائري كه وارد مشهد مي شود به طور ميانگين روزانه ۴۰هزار تومان بابت اسكان، حمل و نقل، تغذيه و... هزينه مي كند و ميانگين زمان ماندگاري هر گردشگر مذهبي در مشهد ۴روز برآورد شده است بنابراين هر گردشگر ۱۶۰هزار تومان هزينه مي كند.

وي مي افزايد: طبق آمار سالانه بين ۲۵ميليون تا ۳۰ميليون گردشگر مذهبي اعم از داخلي و خارجي وارد مشهد مي شود كه اگر ۱۶۰هزار تومان را براي ۲۵ميليون زائر در نظر بگيريم سالانه به طور تقريبي ۴هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از ورود گردشگر مذهبي به شهرمقدس مشهد است.

قانعي متذكر مي شود: موضوع اسكان براي زائران از اولويت هاي مهم است با آن كه حدود ۱۵۰هتل در مشهد آماده اسكان زائراني است اما از اين تعداد گردشگري كه وارد مشهد مي شوند فقط بين ۱۵تا۲۰ درصد در هتل هاي اين شهر اسكان مي يابند از اين رو صنعت هتل داري در مشهد رونق خوبي ندارد و با توجه به سرمايه گذاري هايي كه در اين بخش شده هتل داران نمي توانند درآمد خوبي داشته باشند.

رئيس اتحاديه هتل داران خراسان رضوي ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز زائراني كه مشهد را براي گردش و زيارت انتخاب مي كنند را از مهم ترين عوامل تشويق و ماندگاري آن ها در مشهد مي داند و مي گويد: اگر دولت بخشي از مالياتي را كه حاصل درآمدهاي سرازير شده از طريق زائران به چرخه اقتصادي مشهد است، به رشد و گسترش زيرساخت هاي اين شهر تخصيص دهد و امكانات رفاهي و تفريحي را در اختيار آن ها بگذارد، قطعا در جذب گردشگر منطقه تاثيرگذار است.

توسعه زيرساخت ها

گردش مالي ميليارد توماني كه براي شهر مشهد از حضور زائران حاصل مي شود بخشي از اقتصاد شهر است.

شهردار مشهد در اين رابطه به گزارشگر ما مي گويد: با توجه به اين كه مشهد پايتخت معنوي كشور محسوب مي شود بايد امكانات و زيرساخت هاي لازم براي رفاه زائران كه به اين شهر سفر مي كنند فراهم باشد.

مهندس پژمان مي افزايد: حضور گردشگران مذهبي در مشهد رونق اقتصادي اين شهر را به همراه دارد و بخش خصوصي عمده ترين سود را از اين امر مي برد و دولت هم سهم عمده اي در قالب ماليات از گردش مالي حاصل از گردشگري مذهبي نصيب اش مي شود.

شهردار مشهد متذكر مي شود: در حال حاضر بخشي از زيرساخت ها نظير حمل و نقل درون شهري مانند مترو و افزايش تعداد اتوبوس، فضاي سبز و بوستان ها، فرهنگ سراها، اسكان و... كه امكانات رفاهي براي زائران محسوب مي شود در حال توسعه است اما بايد گفت توسعه حمل و نقل درون شهري و اسكان زائران از مهم ترين زيرساخت هاي شهر مشهد است كه بايد به آن توجه بيشتري شود و اين توسعه نياز به تامين بودجه دارد.

مهندس پژمان مي گويد: ۵۰درصد ظرفيت مراكز اقامتي كشور در مشهد وجود دارد اما با وجود اين هنوز زائران در كمپ ها و مدارس اقامت مي كنند از اين رو نبود امكانات كافي از مشكلات فراروي زائران است پس بايد دولت بخشي از ماليات حاصل از درآمدهاي گردشگري اين شهر را به شهرداري بدهد تا اين سازمان بتواند براي كلان شهر مذهبي مشهد كه نزديك به ۴ميليون نفر جمعيت و سالانه ۲۵ميليون گردشگر مذهبي دارد اين زيرساخت ها را فراهم كند.

وي با بيان اين مطلب كه گردشگري كه مشهد را براي سفر انتخاب مي كند در واقع هدفش اول زيارت ثامن الحجج(ع) است به ما مي گويد: زائر از بدو ورود به اين شهر بايد از نظر اسكان، تغذيه، اياب و ذهاب، بهداشت و تهيه سوغات و ساير موارد در رفاه باشد بنابراين بايد به اين امر واقف باشيم كه بخشي از درآمد مردم مشهد از حضور گردشگران داخلي و خارجي است پس بايد رفاه خوبي را براي آن ها تدارك ببينيم تا بر ماندگاري آن ها در اين شهر تاثير داشته باشد و آنان ترغيب شوند كه دوباره براي سفر مشهد را انتخاب كنند.

وي به ما مي گويد: گردش مالي و درآمدي كه در چرخه اقتصاد شهر مشهد ناشي از حضور زائران وجود دارد بيشتر نصيب بخش خصوصي و افرادي مي شود كه به طور مستقيم با گردشگر مذهبي سروكار دارند و همين گردش مالي خود رونق اشتغال و ايجاد درآمد ديگري را به دنبال دارد.

رئيس شوراي شهر مشهد يادآور مي شود: هزينه هاي زيرساخت ها و خدماتي كه به گردشگر مشهدي ارتباط پيدا مي كند بايد از منبعي تامين شود دولت از محل بودجه خود به ساير نهادها نظير شهرداري، بهداشت و درمان و ساير زيرساخت هايي كه با زائر سروكار دارند كمك هايي اعطا كند تا امكانات بيشتري از هر لحاظ در اختيار زائران گذاشته شود. از طرفي احداث زائرسراهاي ارزان قيمت بايد در اولويت زيرساخت ها باشد كه اين امر توسط شوراي شهر مشهد به تصويب رسيده اما هنوز شاهد احداث چنين اقامتگاه هايي نيستيم.

چشم انداز ۱۴۰۴

با توجه به اين كه كارشناسان صنعت گردشگري از حضور ۴۰ميليون زائر در افق چشم انداز ۱۴۰۴ به مشهد خبر مي‌دهند، قطعا امكانات و زيرساخت هاي موجود كفاف اين تعداد زائر را به مشهد نمي دهد.

به طوري كه خجسته مديرعامل اتوبوسراني مشهد در اين باره مي گويد: در حال حاضر ۲هزار اتوبوس فعال در سطح شهر در حال تردد است و چون بايد به ازاي هر هزار نفر يك دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد پس بايد تعداد اتوبوس ها ۳هزار دستگاه باشد كه متاسفانه با توجه به وعده هاي داده شده دولت كه بايد ۳۰۰دستگاه به اين شهر مي داد، امسال هيچ اتوبوسي به مشهد اختصاص نيافت.

وي مي افزايد: سالانه اين شهر نياز دارد كه ۱۰درصد به تعداد اتوبوس ها افزوده شود كه اگر تا سال ۱۴۰۴ اين ۱۰درصد را برآورد كنيم اين شهر در افق ۱۴۰۴ به بيش از ۷۰هزار دستگاه اتوبوس درون شهري نياز دارد.

ضيايي مهر مديركل راه آهن خراسان رضوي مي‌گويد: براي خدمات دهي به بيش از ۴۰ميليون زائر در سال ۱۴۰۴ در ايستگاه را ه آهن مشهد به طور متوسط بايد ساليانه ۲۱ ميليارد تومان اعتبار به اين امر اختصاص يابد. در حالي كه ما فقط توان پاسخ گويي به ۲۰تا۲۵ درصد زائران براي سفر با قطار به شهر مقدس مشهد را داريم.

همچنين در افق چشم انداز ۱۴۰۴ براي خدمات دهي به بيش از ۳۰ميليون زائر در فرودگاه بين المللي هاشمي نژاد بايد سالانه ۳۰ميليارد تومان اعتبار به اين فرودگاه اختصاص يابد.

به طور ميانگين در حال حاضر ۱۰۰ پرواز ورودي و خروجي از ۳۱ فرودگاه داخلي و ۲۲ فرودگاه خارجي به اين شهر انجام مي شود.

فرصت براي رونق اقتصادي

گردشگري را مي توان فرصتي براي رونق اقتصادي و رشد منطقه دانست. از اين رو جواد آرين منش رئيس مجمع نمايندگان استان خراسان رضوي در مجلس شوراي اسلامي گردشگري را از جمله فرصت هاي اقتصادي براي مشهد و همچنين استان خراسان مي داند و به ما مي گويد: هر كجا كه گردشگر حضور يابد گردش اقتصادي هم وجود دارد. وي مي افزايد: بسياري از كشورها تلاش مي كنند تا از طريق صنعت گردشگري به كسب درآمد برسند و براي اين كار هم برنامه ريزي مي كنند.

وي مي افزايد: شهر مقدس مشهد هم منبع معنوي براي جهان اسلام است و از اين منبع قدسي مي توان هم فرهنگ اسلامي را به جهان صادر كرد و هم به درآمدهاي نسبتا خوبي رسيد.

آرين منش يادآور مي شود: مشكلي كه وجود دارد اين است كه سازوكار گردش مالي حاصل از درآمد زائران معمولا در بخش غيردولتي و خصوصي است و براي اداره شهر و توسعه زيرساخت هاي مشهد از اين درآمد چيزي نصيب بخش دولتي و عمومي به خصوص شهرداري نمي شود اما از طرفي بايد خدمات گسترده اي به زائران در طول سال ارائه كنند و آماده پذيرايي از ۲۵ ميليون گردشگر مذهبي به مشهد باشند.

نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس متذكر مي شود: شهرداري براي پذيرايي از زائران ناچار است كه بودجه را هزينه كند كه اين بودجه از منابع شهرداري است و در واقع اين منابع متعلق به شهروندان مشهدي است پس بايد براي ارائه خدمات و امكانات رفاهي به زائران سازوكار قانوني را براي ايجاد درآمد لحاظ كنيم تا شهرداري از حضور ۲۵ ميليون زائر منابع و درآمد قابل ملاحظه اي داشته باشد تا بتواند خدمات مناسب ارائه كند به عنوان مثال مبلغي از درآمدهاي فروش بليت يا منابعي از محل درآمدهاي بخش خصوصي كه از حضور گردشگران مذهبي حاصل مي شود نصيب شهرداري شود تا با اين درآمدها بتواند خدمات شهري را گسترش دهد.

حمل و نقل درون شهري به ويژه مترو را گسترش دهد، در مبلمان شهري تغيير اساسي ايجاد كند و آرامش و آسايش را به زائران هديه كند.

محمدرضا محسني ثاني عضو مجمع نمايندگان خراسان رضوي در اين باره نيز مي گويد: خيل عظيم زائران و مشتاقان ثامن الحجج(ع) اقتضا مي كند كه توجه بيشتري به مشهد شود. وي مي افزايد: هنوز در برخي از زيرساخت ها با مشكل روبه رو هستيم و با وجود افزايش تعداد هتل در مشهد هنوز تعداد زائرسراي متناسب ارزان قيمت كه به گردشگران اين شهر خدمات ارائه كنند كم است و جواب گوي اسكان زائران كه از طبقات متوسط و پايين جامعه اند نيست.

اين عضو كميسيون اجتماعي متذكر مي شود: با وجود مسافرت هاي فراوان به اين استان سهم استان خراسان رضوي از آزادراه هاي كشور كمترين و بسيار ناچيز است كه سهم خراسان رضوي از آزادراه هاي كشور ۴صدم مي باشد در حالي كه برخي استان ها كه ۱۰درصد مسافر اين استان را ندارند از اين حيث در رتبه هاي بالاتر قرار دارند. لذا بايد زيرساخت هاي مناسب و تسهيلات رفاهي شايسته با شأن زائران ايجاد شود.

بودجه زيارت

تمام كارشناسان و مسئولان شهر مشهد بر اين عقيده اند كه بودجه و اعتبار كافي براي توسعه زيرساخت هاي مشهد وجود ندارد از اين رو دولت بودجه اي با عنوان «بودجه زيارت» براي اين امر اختصاص داد به طوري كه در لايحه بودجه سال۹۱ به استان خراسان رضوي مبلغ ۸۵ ميليارد تومان اعتبار داده شد.

جواد آرين منش رئيس مجمع نمايندگان استان خراسان رضوي در اين باره مي گويد: نمايندگان مشهد تلاش كردند كه در قانون برنامه پنجم توسعه براي ارائه خدمات بيشتر به مشهد ماده قانوني لحاظ شود. از اين رو در ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شد كه دولت از منابع خودش همه ساله اعتباراتي را براي توسعه امر زيارت به مشهد اختصاص دهد و علاوه بر آن تسهيلات ويژه اي را به شهرداري مشهد نظير وام و... اعطا كند تا شهرداري بتواند با استفاده از اين منابع زيرساخت هاي رفاهي زائران را در شهر مقدس مشهد توسعه دهد.

نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس يادآور مي شود: در سفر هيئت دولت به مشهد مقرر شد دولت سالانه حداقل ۲۰۰ ميليارد تومان و در طول برنامه پنجم توسعه ۱۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار به مشهد تخصيص دهد تا گوشه اي از مشكلات اين شهر رفع و عقب ماندگي اين كلان شهر مذهبي تا حدودي جبران شود.

وي مي افزايد: متاسفانه در بودجه سال گذشته و سال آينده كه هم اكنون در حال بررسي است فقط حدود ۸۵ ميليارد تومان به عنوان بودجه زيارت اختصاص داده شد كه اين مبلغ فاصله زيادي با اعتبار وعده داده شده دارد.

«پژمان» شهردار مشهد نيز تخصيص بودجه زيارت را براي شهر مشهد بسيار سازنده مي داند و مي گويد: فعاليت هايي در همه زمينه ها اعم از عمراني، حمل و نقل درون شهري، فضاي سبز و ساير زيرساخت ها در شهر مشهد رو به توسعه است و در حال حاضر حجم گسترده اي از اين فعاليت ها در دست اقدام است و اميدواريم كه با تخصيص بخشي از بودجه زيارت به اين موارد توسعه كمي و كيفي اين شهر در برنامه قرار گيرد.

شيرمحمدي رئيس شوراي شهر مشهد هم در اختصاص بودجه زيارت چنين مي گويد: بايد بخش عمده بودجه زيارت به شهرداري داده شود تا اين نهاد بتواند نيازهاي اوليه زائران در اين شهر را كه وضوخانه و سرويس هاي بهداشتي است در جاي جاي اين شهر با كيفيت مناسب احداث كند زيرا زائري كه وارد مشهد مي شود طهارت براي او اهميت دارد و در كنار اين موارد احداث پاركينگ ضرورت دارد زيرا بيش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در شهر در حال تردد است و از طرفي تعدادي از گردشگران مذهبي با خودروي شخصي به مشهد مي آيند كه در بيشتر موارد با مشكل پارك خودرو مواجه مي شوند پس ضرورت دارد كه احداث پاركينگ در اولويت برنامه ريزي هاي مسئولان قرار گيرد.

چكيده گزارش

درآمدهاي حاصل از حضور زائران در مشهد طي يك سال حدود ۴هزار ميليارد تومان برآورد شده است كه اين مبلغ با ورود ۲۵ميليون زائر در سال محقق مي شود. همچنين پيش بيني مي شود كه تا سال ۱۴۰۴ تعداد زائران ورودي به مشهد به ۴۰ميليون نفر در سال برسد. در شرايط كنوني ماندگاري هر زائر در مشهد به طور ميانگين ۴روز برآورد شده است كه هر زائر در اين مدت ۱۶۰هزار تومان هزينه مي كند. كارشناسان بر اين عقيده اند كه اگر قرار باشد زمان ماندگاري زائران افزايش يابد و به همان ميزان درآمد حاصله بيشتر شود بايد زيرساخت ها و امكانات رفاهي براي زائران هم توسعه يابد و بودجه زيارت مشهد با توجه به نيازها تامين شود.

يکشنبه|ا|28|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن