تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816599692




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه تورم و گراني بر سر سفره عيد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سايه تورم و گراني بر سر سفره عيد
با دست‌هاي بي‌رمقش چنگي در آجيل مي‌زند. نگاهي به قيمت‌ها مي‌اندازد و ابروهايش بهم گره مي‌خورد. كمي در اطراف مغازه مي‌ايستد و مدام با انگشتانش چيزي را زير لب حساب و كتاب مي‌كند ولي گويا حساب و كتابش جور در نمي‌آيد. راه خود را منحرف مي‌كند و از فروشگاه دور مي‌شود.

به گزارش مهر، اين روزها سرماي آخرين ماه سال هم مانع از بازارگردي شهروندان نشده و بازارها و مراكز تجاري شهر زير موج گراني‌ها جنب و جوش عجيبي دارد.

در اين ميان كساني كه قدرت مالي بالاتري دارند، همواره در حال خريد هستند و انگار افزايش قيمت‌ها براي آنها تفاوتي ندارد. اما اين اقشار كم درآمد و ضعيف هستند كه معمولا سالي يك يا دو بار خريد مي‌كنند و با وجود اين قيمت هاي عجيب و غريب فرصت از آنها گرفته مي شود و خواسته‌هايشان زير موج گراني‌ها رنگ مي‌بازد.

ليلا عزيزي، دختر ۱۵ ساله كه به همراه مادرش براي خريد به بازار آمده درباره قيمت ها مي گويد: اين چندمين بار است كه با مادرم تمام شهر را زير پا گذاشتيم اما فقط توانستيم چند قلم كالاي جزئي و پيش پا افتاده را تهيه كنيم.

وي ادامه مي دهد: قيمت جنس‌ها در برخي از نقاط شهر كه معمولا از ديگر جاها ارزان تر بود هم گران‌تر شده و جنس‌هاي اين مناطق تفاوت چنداني با قيمت هاي مركز شهر ندارند.

ليلا در حالي كه خسته و نا اميد به نظر مي‌رسد، مي گويد: با اين اوصاف براي عيد چيزي نمي توانيم تهيه كنيم، چون فقط من نيستم، خواهر و برادرانم هم لباس و كفش مي‌خواهند ولي مادرم به تنهايي نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي ما باشد.

خانم جواني كه به همراه دختر خردسالش در حال خريد است از بالابودن قيمت جنس‌ها گله مي‌كند و مي‌گويد: قيمت همه اجناس بالا رفته، در حالي كه حقوق دريافتي ما هيچ تغييري نكرده است. هر طوري كه برنامه ريزي مي كنيم باز هم نمي‌توانيم حداقل كالاهاي مورد نياز خانه و خانواده را تهيه كنيم.

او كه افزايش قيمت كالاها را به واژه «نجومي» تعبير مي‌كند مي‌افزايد: قيمت هر كالايي كه مورد نياز خانواده باشد نسبت به سال‌هاي گذشته درصد قابل توجهي افزايش يافته است.

سايه سنگين دلار بر خريدها

بهاره رحيمي، دانشجوي سال سوم رشته گرافيك، افزايش نرخ دلار را دليل بالارفتن قيمت كالاها مي‌داند و مي‌‌گويد: ابزاري كه من براي كارم تهيه مي‌كردم هيچ موقع تا اين حد گران نبوده است. متاسفانه بعضي از مارك هاي با كيفيت كه هميشه در دسترس بود الان ديگر در بازار وجود ندارد.

اين شهروند قمي مي افزايد: گراني تنها مختص اجناس خاصي نيست بلكه از مواد خوراكي گرفته تا پوشاك همه گران شده اند.
در اين ميان تعدادي از فروشندگان با در نظر گرفتن هجوم مردم به بازار و مراكز تجاري براي خريد كالاهاي مورد نياز، از ابزارهاي مختلف براي سوء استفاده از شهروندان استفاده مي‌كنند تا جنس‌هاي خود را به فروش برسانند.

سوء استفاده فروشندگان از ايام نوروز

سعيد رستمي يكي از شهروندان قم كه در بازار به دنبال كالاهاي مورد نياز خود مي‌گردد، مي‌گويد: تا نام عيد به ميان مي آيد برخي فروشندگان بهانه اي پيدا مي كنند تا از مردم سوءاستفاده كنند و هر قيمتي را كه دوست دارند بر روي اجناس بگذارند.

وي تصريح مي‌كند: وقتي براي خريد به بازار رفتم قيمت هاي پشت ويترين توجهم را جلب كرد تا وارد مغازه شوم. جالب اينكه دست بر روي هر جنسي مي گذاشتم فروشنده قيمت هاي سرسام آوري را مي گفت كه تا كنون به گوشم نخورده بود.

رستمي مي‌گويد: اين شگرد جديد مغازه دارها است كه مردم را با قيمت هاي پايين روي ويترين جذب خود كرده و وقتي وارد مغازه شدند با چند جمله فريبنده و تمجيد از مارك هاي مختلف، مشتري را مجبور به خريد مي كنند.

در اين آشفته بازار جهش قيمت كالاها و تعريف و تمجيدهاي بي‌حد و حصر مغازه دارها براي فروش كالاها، بازار حراجي‌ها و دستفروش‌ها داغ داغ است.

بازار حراجي‌ها داغ‌تر از مراكز تجاري

وقتي صحبت از حراجي مي‌شود نوعي تحريك رواني در بسياري از شهرونداني كه درآمد كافي ندارند ايجاد مي‌شود كه تا واژه حراج را بر روي مغازه ها مي بينند در يك چشم بر هم زدن در آن مغازه جمع مي شوند.

مريم اميني يكي ديگر از شهروندان مي گويد: قيمت حراجي ها مانند مغازه هاي ديگر است، شايد فقط چند درصد ارزان تر باشد ولي فروشنده‌ها با واژه حراجي، مردم را فريب مي دهند.

وي تصريح مي كند: اين گونه مغازه ها لباس هاي تك سايز و بي كيفيت خود را در قالب حراجي به مردم مي‌فروشند.

اين شهروند خانه‌دار كه از آزادانه بودن برخي فروشنده‌ها در قيمت‌گذاري كالاها گلايه دارد مي‌گويد: برخي از فروشنده‌ها بر روي جنس‌هاي خود ادكت‌هايي نصب كردند كه هر كسي به اقتضاي نيازي كه دارد اين جنس‌ها را خريداري مي‌كند اما برخي‌ها آزادنه عمل مي‌كنند و به قانون توجهي نمي‌كنند.

به گفته اميني فروشندگان اين مغازه‌ها نگاهي به ظاهر خريداران مي‌اندازند و هر قيمتي كه دلشان مي‌خواهد مي‌گويند و گاهي اين قيمت‌ها آنقدر غير طبيعي است كه انسان تعجب مي‌كند.

گلايه‌هاي شهروندان از نابساماني بازار و تخلف‌هاي فروشندگان در حالي است كه مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت همواره در گزارش هاي خود از نظارت ويژه بر مغازه ها و اعمال مجازات سنگين براي گرانفروشان و متخلفان خبر مي دهند ولي گويا اين نظارت نامحسوس و به نوعي مجازات ها هم نامحسوس است!

نظارت گسترده بر حراج كالا

احمدرضا سميعي نسب معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت‏، ‌معدن و تجارت استان قم مي گويد: واحدهاي صنفي كه قصد حراج كالا را دارند بايد مطابق آئين نامه اجرايي ماده ۷۰ قانون نظام صنفي قبل از برگزاري فروش فوق العاده نسبت به اخذ مجوز لازم اقدام كنند.

وي ادامه مي دهد: هر واحد صنفي كه قصد فروش فوق العاده دارد بايد ليست مواردي كه مي‌خواهد به حراج بگذارد را تهيه و به اتحاديه صنفي مربوطه ارائه دهد.

اظهارات سميعي نسب در حالي است كه شهروندان به شدت از تخلف فروشندگان، گراني سرسام‌آور و عدم نظارت كافي بر فروش كالاها گلايه مندند.

اين مقام مسئول در ادامه بيان مي كند: اتحاديه بايد قيمت اقلام كالاها را كار‌شناسي كند و پس از تائيد اتحاديه مجوز فروش فوق العاده به آن واحد صنفي داده مي‌شود.

حراجي‌ها ۱۵ درصد زيرقيمت بازار باشد

سميعي نسب تصريح مي كند: چنانچه هر يك از واحد‌هاي صنفي بدون گرفتن مجوز اقدام به فروش فوق العاده كنند، مرتكب تخلف شده‌اند.

وي مي افزايد: يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه در حراج بايد مد نظر قرار گيرد قيمت كالاهايي است كه در معرض فروش قرار مي‌گيرد كه حتما بايد ۱۵ درصد زير قيمت بازار به فروش برسد و تخلف از اين امر مصداق گرانفروشي خواهد بود.

وي ادامه مي‌دهد: نظارت بر واحدهايي كه به فروش فوق العاده مي‌پردازند مستمر است و بازرسان در تمام طول سال بر عملكرد آنها نظارت دارند اما در روزهاي پاياني سال با افزايش تعداد حراج‌هاي برگزار شده نظارت نيز تشديد مي‌شود.

معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت‏، ‌معدن و تجارت خبر مي‌دهد: در نظارت بر فروش فوق العاده از تاريخ اول مهر تا ۲۰ بهمن، ۱۲مورد تخلف حراج غيرقانوني وجود داشته است و در صورت مشاهده تخلف، پرونده اي تنظيم و براي رسيدگي به مراجع قضايي ارسال مي‌شود و شخص متخلف به پرداخت جريمه نقدي مجازات مي شود.

اين گونه كه سميعي نسب مي‌گويد و از شواهد قضيه پيداست، شناسايي متخلفان ولو در حد كم انجام مي‌شود و اين افراد پس از تشكيل پرونده در محاكم قضايي به پرداخت جريمه نقدي مجازات مي‌شوند اما به نظر مي‌رسد ميزان پرداخت جريمه‌ها نه تنها بازدارنده نيست بلكه يك فروشنده متخلف شايد در كمتر از نصف روز با گران فروشي، كم فروشي و انواع و اقسام تخلفات بيشتر از آنچه كه جريمه شده را به دست مي‌آورد و دوباره روز از نو، روزي حرام از نو.

چهارشنبه|ا|24|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن