تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834854233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مریم(س)،بالاتر از یوسف(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مریم(س)،بالاتر از یوسف(ع)یوسف و مریم دو مظهر عفت(1)
مریم(س)،بالاتر از یوسف(ع)
قرآن كریم در مقام بیان قوه ی جاذبه ومعرفى ملكه ی عفاف ،هم تمثیل از مرد مى‏آورد وهم از زن، حال باید دید كه آیا مرد در این صحنه عفیفانه‏تر تجلى نموده، یا زن ؟  یوسف صدیق سلام الله علیه وحضرت مریم‏سلام الله علیها مزایاى ارزشى فراوانى داشتند كه قرآن نقل مى‏كند. اما آنچه در این مبحث مورد توجه است، وجود ملكه ی عفاف در آنها است. هم یوسف مبتلا شد ودر اثر عفاف، نجات پیدا كرد، وهم مریم امتحان شد ودر پرتو عفاف نجات یافت، مهم این است كه عكس العمل هریك از این دو انسان پاک چگونه بوده است.  هنگامى كه وجود مبارك یوسف‏سلام الله علیه آزمون مى‏شود، قرآن تا این جا تعبیر دارد كه مى‏فرماید: آن زن قصد او كرد واو نیز اگر برهان پروردگار را ندیده بود آهنگ او مى‏كرد.1 مراداز مرحله ی اهتمام در این جا، همان است كه آن زن مصرى، همت گماشت وهمتش در حد تعقیب یوسف، به فعلیت رسید. ولى یوسف صدیق‏علیه السلام نه تنها مرتكب حرام نشد ونه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد وهمت وخیال هم در میان نبود. به دلیل این كه آیه شریفه، همت وقصد حضرت را تعلیق به چیزى كرد كه حاصل نشد وفرمود: «و هم بها لولا ان راى برهان ربه‏» چون برهان رب را دید، قصد نكرد.  شواهد فراوان دیگرى هم هست كه خداوند از یوسف، به عنوان بنده ی طاهر و مخلص یاد كرده است. مثل آن‏جا كه فرمود: «انه من عبادنا المخلصین‏» (2) والا عبادك منهم المخلصین (3) به اعتراف شیطان، یوسف صدیق منزه از این گزند بود، چه این كه وقتى مفتریان دامن پاك یوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند وگفتند: «الان حصص الحق انا راودته عن نفسه‏» (4)اكنون حق پدیدار گشت، من، از او كام خواستم. وذات اقدس اله نیز به نزاهت و قداست ‏یوسف‏علیه‏السلام شهادت داد وفرمود: نه تنها یوسف به طرف بدى نرفت، بلكه بدى به طرف یوسف نرفت، در آن‏جا كه فرمود: كذلك لنصرف عنه السوء و الفحشاء (5) این‏گونه بدى وپلیدى را از او برگردانیم. قرآن نمى‏گوید: «لنصرفه عن السوء» ، ما او را از گناه باز داشتیم بلكه مى‏گوید: به گناه اجازه ندادیم كه به سراغ او برود.  مریم، آموزگار عفت‏حضرت مریم از لحاظ ملكه عفاف بودن، یاهم سطح یوسف صدیق‏علیه‏السلام است كه خدا از او به عنوان عبد مخلص یاد كرد وفرمود: انه من عبادنا المخلصین ویا از او بالاتر است. توضیح مطلب این است كه وقتى از عفاف مریم سخن به میان مى‏آید، سخن از«همت‏به وهم بها لولا ان راى برهان ربه »نیست. سخن این نیست كه اگر مریم، دلیل الهى را مشاهده نمى‏كرد، مایل بود. بلكه سخن آن است كه: قالت انی اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقیا (6)  مریم گفت: اگر پرهیزكارى، از توبه خداى رحمان پناه مى‏برم. نه تنها خودش میل ندارد، آن فرشته را هم كه به صورت بشر متمثل شده، نهى از منكر مى‏كند ومى‏گوید: اگر تو با تقوایى، دست‏به این كار نزن. وقتى ذات اقدس اله مى‏فرماید: فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا (7) پس روح خود را به سوى او فرستادیم. پس چون بشرى خوش اندام بر او نمایان شد.  این گونه ادامه نمى‏دهد كه اگر او دلیل الهى را نمى‏دید، میل پیدا مى‏كرد وقصد مى‏نمود، بلكه مى‏فرماید: قالت انی اعوذ بالرحمن منك ان كنت تقیا این كلمه« ان كنت تقیا »به عنوان امر به معروف ونهى از منكر است، یعنى تو بپرهیز. مثل این كه ذات اقدس اله به ما مى‏فرماید: این كار را انجام ندهید . ان كنتم مؤمنین (8) ما این تعبیر را در قرآن زیاد داریم، كه به نوبه ی خود تعبیر ارشادى و راهنمایى است. یعنى اگر مؤمنید، برابر ایمانتان عمل كنید. در این جا نیز مریم به فرشته ی متمثل مى‏فرماید: اگر باتقوایى دست‏به این كار نزن، من كه دستم بسته است، تو هم دستت را ببند. آیا این تعبیر لطیف‏تر از تعبیر یوسف نیست؟ درباره ی یوسف، ذات اقدس اله فرمود: اگر برهان رب را نمى‏دید، قصد گناه مى‏كرد، ولى چون برهان رب را دید، قصد نكرد، اما درباره  ی مریم نه تنها نسبت‏به خودش، سخن از قصد نیست، بلكه فرشته ی متمثل را نیز از این قصد نهى مى‏كند.   در مقاله ی بعد به بررسی شخصیت مادر حضرت مریم (س)و ادامه ی بحث می پردازیم.ادامه دارد...پی نوشت ها:1. یوسف، 24. 2. یوسف، 24. 3. حجر، 40. 4. یوسف، 51. 5. یوسف، 42. 6. مریم، 18. 7. مریم، 17. 8. آل عمران، 571.منبع : بر گرفته ازكتاب: «زن در آینه جلال و جمال »نویسنده: آیة الله جوادى آملى – با تلخیص





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1720]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن