تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817023536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گلستان؛ سرزمين غارهاي شگفت انگيز (+عكس)


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گلستان؛ سرزمين غارهاي شگفت انگيز (+عكس)
غارها از جمله مظاهري طبيعي و گردشگري گلستان بوده كه سالانه گردشگران زيادي را به خود مي خواند و از جمله جاذبه هاي گردشگري اين استان به شمار مي آيد.
دهها غار كوچك و بزرگ در گلستان ثبت شده كه دومين غار عميق كشور با عنوان سم در اين استان جاي گرفته است و نگارستان ايران را به سرزمين غارهاي شگفت انگيز شهره كرده است.

به گزارش مهر، غارها از جمله مظاهري طبيعي و گردشگري گلستان بوده كه سالانه گردشگران زيادي را به خود مي خواند و از جمله جاذبه هاي گردشگري اين استان به شمار مي آيد.

در مجموع گلستان با داشتن جاذبه هاي فراوان تاريخي و طبيعي به رنگين كمان ايران زمين معروف است كه هر سال بويژه در ايام نوروز پذيراي گردشگران است.

غار سم

دومين غار عميق كشور با عمق 375 متر با عنوان "سم" در ارتفاعات شرقي كوه خواجه قنبر روستاي دوزين بخش گاليكش استان گلستان كشف شده است.

اين غار زيبا و منحصربفرد طبيعي در ارتفاعات 1700 متري كوه خواجه قنبر در منطقه ناميج گاليكش از توابع شرق گلستان واقع شده است.

جاذبه هاي طبيعي بكر و زيباي اين غار ناشناخته، بهشتي براي طبيعت گردان و كوهنوردان و علاقمندان به رشته هاي غارنوردي فراهم كرده است.

تاكنون با تلاشهاي گروه هاي كوهنوردي 21 چاه از اين غار زيبا كشف شده كه 17 چاه از اين غار بوسيله گروه كوهنوردي قابوس گنبد كشف شده است.

غار كيارام

غار كيارام يا غار وسط دل دل در 6 كيلومتري ضلع شرقي روستاي فرنگ از توابع دهستان فارسيان ، بخش گاليكش شهرستان مينودشت قرار گرفته است، در جلوي غار يك رودخانه فصلي وجود دارد كه 7 متر پايين تر از كف غار است . ارتفاع دهانه غار در بلندترين نقطه در حدود 240 سانتيمتري و كمترين ارتفاع در انتهاي آن حدود 20 سانتيمتري است. عمق غار در حدود 24 متر است.

از سقف غار قطرات آب مي چكد كه در نتيجه آن يك بستر آهكي را تشكيل داده است.اين غار متعلق به دوره پارينه سنگي ميانه ( حدوداً 100 هزار سال ق.م ) است .

غار شيرآباد

غار شيرآباد يك غار طبيعي است كه بشر در ساخت آن نقشي نداشته است.يك غار آبي و رودخانه اي كه طول آن به حدود 235متر مي رسد و قطر دهانه آن 9-15 متر اندازه گيري شده است. در كف اين غار آب سردي جاري است كه حدود 10-11 درجه سانتيگراد دما دارد.

اين غار به ديو سفيد نيز معروف است. اين غار زيستگاه مناسبي براي بعضي از گونه‌ها ازجمله سمندر كوهستاني ايراني است، اين غار اندكي بالاتر از آبشارهاي شيرآباد واقع شده و به همين نام نيز معروف است. گفتني است قسمت اعظم غار شيرآباد تاريكي مطلق است و درانتهاي آن چشمه‌اي وجود دارد .

غار ديواره شمالي قلعه موران

اين غار در شهرستان راميان در نزديكي روستاي پاقلعه قرار دارد، غاري با عمق25 متر و طول30 متر كه در شرق گلستان واقع شده است.

غار گرو (گرآو)

اين غار در شهرستان گاليكش در نزديكي روستاي دوزين قرار دارد. -جاده خاكي مقابل مدرسه شهيد وزيري بطول پنج كيلومتر تا رسيدن به دهانه غار- طول اين غار200 متر است. غاري است طبيعي و بر اثر جريان آب تشكيل شده است.

غار حمام خدايي

اين غار درشهرستان مينودشت، دهستان فارسيان بخش گاليكش، يك كيلومتري روستاي پنو قرار دارد. در قديم بدليل شكل خاص غار مردم روستاي پنو در زمستان براي استحمام از آب داخل غار و در تابستان از آب مقابل آن استفاده ميكرده اند و به همين نام نيز شهرت يافته است.

غار پشمكي

اين غار در شهرستان راميان در نزديكي روستاي پا قلعه - روستاي پاقلعه به سمت جامه شوران؛ آبشار پشمكي ، دويست متر پايين تر از جاده در امتداد رودخانه - قرار دارد.

غار پير باد

در نزديكي شهر نوده خانودز در كنار مسير جاده اي آزادشهر به شاهرود و در پايان شهر نوده و در سمت شرق جاده بر روي دامنه كوتاه كوه گل نرگس يا پير باد قرار دارد، غار بصورت دالاني مدور با قطر يك و نيم متر آغاز مي شود و با همان شكل و با پيمايش به سمت انتهاي غار تنگتر ميشود بصورتيكه در قسمتهاي پاياني بسختي مي توان گذر كرد.

غار سيد رشيد

اين غار در حدود يك كيلومتري جنوب شرقي روستاي سر حمام در دهستان فارسيان بخش گاليكش شهرستان مينودشت قرار دارد، اطراف غار داراي پوشش جنگلي بوده و بر نماي ورودي آن چشم انداز زيبايي وجود دارد. اين غار بر روي يك صخره بزرگ سنگي قرار دارد كه شكل دهانه ورودي آن نامنظم بوده و در حدود 6 متر ارتفاع دارد و در حدود 30/4 سانتيمتر عرض و در حدود 9 متر عمق دارد.

غارپلنگ آرام، در شهر فاضل آباد؛ در نزديكي روستاي محمد آباد كتول، غار يخچال در كردكوي، دهكده ييلاقي درازنو، غار جهان نما در منطقه حفاظت شده جهان نما، غار اژدركوه در كردكوي، غار گنج خانه در ارتفاعات جنوبي كردكوي، غار مبارك آباد در مينودشت، غارسيامرز كوه در علي آباد كتول، روستاي سيامرز كوه از دگر غارهاي زيبا و ديني استان گلستان هستند.

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن