تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805439217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«پژوهشنامه‌ي ادبيات كودك و نوجوان» رونمايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «پژوهشنامه‌ي ادبيات كودك و نوجوان» رونمايي شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

مراسم رونمايي از «پژوهشنامه ادبيات كودك و نوجوان» برگزار شد.

به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، انتشار «پژوهشنامه ادبيات كودك و نوجوان» كه پس از 13 سال انتشار متوقف شده بود، پس از چهار سال وقفه از سر گرفته شد. به همين مناسبت، مراسم رونمايي اين نشريه كه به مديرمسؤولي مهدي حجواني و سردبيري علي‌اصغر سيدآبادي منتشر مي‌شود، روز گذشته (يكشنبه، 14 اسفند) در محل شهر كتاب مركزي برگزار شد.

اين مراسم با پخش فيلمي به كارگرداني امير پژمان حبيبيان درباره‌ي زنده‌ياد قيصر امين‌پور آغاز شد.

مهدي حجواني پيش از آغاز پخش اين فيلم ضمن خوش‌آمدگويي به ميهمانان، درباره دليل اين انتخاب سخن گفت.

او در سخناني از همفكري و ياري مرحوم قيصر امين‌پور براي نام‌گذاري اين نشريه ياد كرد و ادامه داد: با توجه به اين‌كه مقاله‌ي ايشان با عنوان «شعر، همچون بازگشت به كودكي» اولين مقاله‌ي اولين شماره‌ي پژوهشنامه بود، فكر كرديم شروع مراسم پخش فيلمي درباره‌ي زنده‌ياد قيصر امين‌پور باشد.

اولين سخنران اين مراسم احمد مسجد جامعي بود. او ضمن ابراز اميدواري از اين‌كه پژوهشنامه بتواند جايگاه خود را در جامعه بيابد، خاطرنشان كرد: اگر روزي اين نشريه در نوع خودش يگانه بود، هنوز هم هست و نياز به مطالب آن بيش‌تر شده است.

در ادامه‌ي اين برنامه، نوش‌آفرين انصاري، دبير شوراي كتاب كودك، گفت: هنگامي كه خبر توقف انتشار پژوهشنامه به دستم رسيد، با ناراحتي به 13 سال انتشار اين مجموعه فكر مي‌كردم. امروز با شادماني از آن زمان مي‌گذرم و اميدوارم كه پژوهشنامه در اين راه جديد موفق باشد.

او افزود: احساس مي‌كنم در دوره‌ي جديد پژوهشنامه جايگاه يك جريان رسانه‌يي غيردولتي و غيردانشگاهي به وجود مي‌آيد و تداوم پيدا مي‌كند كه من آن را در تداوم جريان پنجاه‌ساله‌ي شوراي كتاب كودك مي‌بينم.

حميدرضا شاه‌آبادي، نويسنده و پژوهشگر، نيز با تبريك انتشار دوباره‌ي پژوهشنامه، ابراز اميدواري كرد كه اين نشريه در دوره‌ي جديد خود مجله‌اي براي همه باشد.

شاه‌آبادي افزود: اين مجله زير پاي ادبيات ما را محكم مي‌كند و اجازه مي‌دهد جلو‌تر برويم؛ چون ادبيات كودك و نوجوان ما با وجود عرض اندام‌هايش، در بحث تئوري و مباحث نظري مي‌لنگد.

اميرعلي نجوميان، استاد گروه انگليسي دانشگاه شهيد بهشتي، سخنران بعدي اين مراسم بود كه با اشاره به توسعه‌ي فعاليت‌هاي مربوط به ادبيات كودك و نوجوان در ايران، مانند شكل‌گيري دوره‌ي كار‌شناسي ارشد ادبيات كودك در شيراز، از حرفه‌يي شدن حوزه‌ي ادبيات كودك و نوجوان سخت گفت.

دكتر نجوميان در ادامه به طبقه‌بندي نشريات مربوط به ادبيات كودك و نوجوان دنيا در پنج دسته پرداخت و اظهار كرد كه گردانندگان پژوهشنامه بايد مخاطب خود را مشخص كنند تا مشخص شود نشريه‌اي است تخصصي يا مخاطبش همه‌ي مردم‌اند.

زهره قاييني، پژوهشگر تاريخ ادبيات كودك و عضو چهار دوره از هيأت داوري جايزه‌ي هانس كريستين اندرسن، نيز گفت: پيشينه ادبيات كودكان به سده بيستم ميلادي برمي‌گردد. مجله‌هاي انگليسي‌زبان هم در اين زمينه گوي سبقت را از هم ربودند. اين‌گونه نشريات در كشورهايي مانند آمريكا، انگليس و كانادا دانشگاهي هستند و كم‌تر نشريه‌اي مي‌بينيد كه در اين زمينه‌ها فعال باشد و به دانشگاهي وابسته نباشد. اما در كشور ما كساني كه چنين پژوهش‌هايي مي‌كنند، عمدتا در دانشگاه‌ نيستند.

او ادامه داد: تعامل بين نشرياتي مثل پژوهشنامه و نهادهاي دانشگاه‌ها بايد شكل بگيرد و به ارتقاي پژوهش‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌ها كمك كند.

معصومه انصاريان، مترجم و پژوهشگر ادبيات كودك و نوجوان، هم به نمايندگي از گروه لاك پشت پرنده درباره اين فهرست توضيحاتي را ارائه كرد. فهرست لاك پشت پرنده بخشي است كه در دوره‌ي جديد به پژوهشنامه افزوده شده است. گروه داوري لاك پشت پرنده با بررسي كتاب‌هاي منتشرشده در هر فصل، به ارائه‌ي فهرستي مي‌پردازد و كتاب‌هايي را كه قابليت راه‌يابي به فهرست را دارند، با سه امتياز عالي، خوب و راه‌يافته طبقه بندي مي‌كند.

انصاريان توضيحاتي را نيز درباره اصول داوري و نحوه‌ي شكل‌گيري جلسات لاك پشت پرنده ارائه كرد.

محسن هجري، نويسنده و پژوهشگر، سخنران بعدي اين مراسم بود كه كار پژوهش را يك كنش و عمل اجتماعي دانست؛ نه فرايندي صرفا ذهني.

او افزود: وقتي عده‌اي دور هم جمع مي‌شوند و فعاليتي را به ثمر مي‌رسانند، يك كنش اجتماعي را به وجود آورده‌اند. اما كاري كه در ايران، پژوهش تلقي مي‌شود، سطحي‌ترين نوع آن است. آكادميك‌هاي ما محافظه‌كار هستند و در قالب و چارچوب‌هاي گذشته كار مي‌كنند. در چنين شرايطي است كه كار مجله‌اي چون پژوهشنامه اهميت پيدا مي‌كند. به نظرم اگر 10 نشريه دانشگاهي هم در كشور پا بگيرد، جاي پژوهشنامه را نخواهد گرفت.

نسرين وكيلي، مترجم ادبيات كودك و نوجوان، آخرين سخنران مراسم رونمايي پژوهشنامه بود. او شيوه‌اي را كه پژوهشنامه در حال حاضر در پيش گرفته، كاربردي‌تر از دوره قبل دانست و افزود: نكته ديگري كه توجهم را جلب كرد، تهيه نشان‌هاي طلايي و نقره‌يي براي كتاب‌هاي عالي و خوب بود كه هم موجب تشويق توليدكنندگان و ترغيب خوانندگان مي‌شود و هم ترويج كتاب‌خواني است.

از حاضران در اين مراسم، افرادي چون فريدون عموزاده خليلي، علي‌اصغر محمدخاني، رضي هيرمندي، شهرام اقبال‌زاده، مصطفي خرامان، علي‌اصغر سيدآبادي، محمودرضا بهمن‌پور، افسانه شعبان‌نژاد، طاهره ايبد، بيوك ملكي، لاله جعفري، فرهاد حسن‌زاده، حديث لزرغلامي، مناف يحيي‌پور، شكوه حاجي نصرالله و شماري از نويسندگان و شاعران و پژوهشگران ادبيات كودك و نوجوان بودند.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن