تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813063491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير تصاوير بر روي ذهن كودكان ماندگار است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تاثير تصاوير بر روي ذهن كودكان ماندگار است
باربي ، مرد عنكبوتي، سوپرمن ، لاك پشت هاي نينجا اين ها اسامي شخصيت ها و قهرمان هاي داستان هاي كارتوني دنياي امروز هستند كه از آن سوي آب ها، با رنگ و لعاب زيبا خود را به پشت ويترين مغازه هاي شهرهاي ما رسانده اند و بر روي دوش كودكان و نوجوانان ما وارد مدارس مي شوند. حضور پر رنگ اين شخصيت ها در بازار داغ لوازم التحرير مدارس، هر سال در حالي رخ مي دهد كه جاي خالي شخصيت ها و الگوهاي ايراني و بومي در اين عرصه از يك سو و كم توجهي فضاي فرهنگي و اجتماعي جامعه به آن از سوي ديگر ، به يك امر بديهي و عادي تبديل شده است.


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ به گفته برخي كارشناسان جامعه شناس و روان شناس، بلوغ زودرس ، سو ء تغذيه ، مصرف گرايي و تجمل بخشي از تاثيرات فرهنگي است كه باربي به همراه خود وارد جامعه مي كند.
اما در كشور ما شخصيت هاي طراحي شده بومي (دارا و سارا) را آن هم با جست وجو در راسته كيف و لوازم التحرير بازار تهران شايد فقط چند مغازه مي توان پيدا كرد كه مغازه داران آن ها را به درخواست مشتريان از پستوي مغازه شان بيرون مي كشيدند و نشان مي دادند. طراحي، رنگ، كيفيت ظاهري و حتي قيمت اين محصولات، در همان نگاه اول ذوق متقاضي كه همان كودكان و نوجوانان است را كور مي كرد و طبيعي است كه در مقابل انبوهي از طرح ها و رنگ هاي جذاب باربي و دوستانش، آگاهانه يا ناآگاهانه، دارا و سارا از ويترين مغازه ها به پستوي منتقل شوند.
تقريبا همه خانواده ها نيز دليل استفاده نكردن از لوازم التحرير با تصاوير دارا و سارا را، نداشتن اطلاعات كافي نسبت به اين شخصيت ها و در مواقعي كيفيت اين محصولات خواندند و اين كه اين لوازم، به لحاظ بصري، تمايلي را براي فرزندانشان ايجاد نمي كند ، به طوري كه دانش آموزان علاقه داشتند ، لوازمي را خريداري كنند كه تصاوير قهرمانان و شخصيت هاي اصلي و تاثيرگذار داستان ها و كارتون هاي بين المللي و جهاني را روي خود داشته باشند. براي هيچ كدام از اين خانواده ها فرقي نداشت كه تصوير روي لوازم التحرير فرزندان شان خارجي باشد يا داخلي، بلكه كيفيت، دوام، زيبايي، قيمت مناسب ، ملاك هاي مهم انتخاب و خريد آن ها از سوي خانواده ها بود.
شايد در نگاه اول براي عده اي، چه مسوول و چه غيرمسوول، مهم نباشد كه كودكان و نوجوانان بر روي كيف ها و لوازم مدرسه خود چه تصاويري دارند و شايد هم از تاثيرات و زمينه سازي هاي فرهنگي گرايش آنان به شخصيت ها و قهرمان هاي داستان هاي خارجي بي خبرند.
اخيرا هم كه اين حركت خزنده فرهنگي ، با توليد و عرضه پلاك ها، مدال ها و آويزهايي با نوشته ها و تصاوير مختلف ، خود را از محدوده سني كودك و نوجوان به جوانان رسانده ، شايد موضوع آن قدر بزرگ نشده ، تا در معرض ديد قرار گيرد. در اين ميان در سطح آموزش و پرورش ، مسئولاني كه هر سال در شروع فصل بازگشايي مدارس، مقررات مربوط به نوع ، رنگ و طرح لباس و مانتوي دانش آموزان را به خانواده ها اعلام مي كنند ، مي توانند با علم به اين حركت خزنده فرهنگي بيگانه، درباره تصاوير و علايم كيف و لوازم التحرير دانش آموزان نيز اقدامي فرهنگي انجام دهند.
اگر مي خواهيم فرزندانمان با فرهنگ غني اسلامي - ايراني آشنا شوند ، بايد اولين گام را خودمان برداريم .هيچ كدام از سي دي هاي موجود در بازار جاي قصه هاي زيبايي كه با كلام دلنشين شما براي كودكانتان عنوان شود را نمي گيرد.بهتر است براي فرزندانمان وقت بگذاريم ،فكر كنيم ،شخصيت هاي اسطوره اي مان را به زبان آنان ،به ايشان نشان دهيم و به ديگران اجازه ندهيم از آن سوي مرزها تخيل ،خواب ،آرزوها و دنياي كودكانمان را تصاحب كنند.
فربد فدائي روانشناس در خصوص تاثير گذاري تصاويري كه بر روي كيف مدارس كودكان تصوير مي شود گفت: معمولا كودكان از طريق چيزهايي كه مي بينند مطالبي را ياد مي گيرند و تمام تصاوير را در ذهن خود نگه مي دارند و و شايد كارهايي را كه قهرمان هاي آنها انجام مي دهند را الان انجام ندهند اما در فرصتهاي ديگر تلاش خواهند كرد تا خود را شبيه آنها كنند.
وي ادامه داد: اين موضوع باعث مي شود تا كودكان به جاي همانند سازي با مادر، با تصاويري كه مي بيند همانند سازي مي كند و اين تصوير به ايده آل آنها تبديل مي شود و در سنين بالاتر به سمت پيروي از اين تصاوير خواهند پرداخت و تاثيرات منفي در آنها خواهد داشت.
فدائي با اشاره به نقش خانواده ها در كاهش آسيبها گفت: متاسفانه خانواده ها در خصوص تاثيرات منفي اين تصاوير بر روي كيف و وسايل كودكانشان بي اطلاع هستند و اگر اطلاعي داشتند هيچ وقت اقدام به خريد اينگونه وسايل نمي كردند و وظيفه اطلاع رساني به عهده رسانه هاست.
وي با بيان اينكه تصاوير استفاده شده در وسايل كودكان بايد از تصاوير فرهنگي ايران باشد ختاطرنشان كرد: در درجه اول خانواده ها بايد آگاه شوند و در درجه دوم بايد به واردكنندگان اينگونه وسايل اخطار داده شود تا نسبت به واردات اين وسايل با تصاوير فرهنگي اقدام كنند و از طرفي هنرمندان كشورمان بايد وارد اين حوزه شوند و به جاي تصاوير باربي ، مرد عنكبوتي، سوپرمن و غيره از تصاوير و قهرمان هاي شاهنامه برويم و از فيلم ها و شخصيت هاي غربي فاصله بگيريم./ز

جمعه|ا|12|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن