تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816027009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آلودگي در پهنه آسمان ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آلودگي در پهنه آسمان ايران
آب و هوا > گزارش - گروه شهرستان‌ها- محمد خادمي:
آمارها نقش مهمي در ارائه طرح‌هاي جديد دارند. هرگاه آمارها ارائه مي‌شوند، ميزان موفقيت، عدم‌موفقيت و در مجموع روندي كه يك‌سيستم طي كرده است مشخص مي‌شود و برخي اوقات نيز مانند زماني كه آمار آلودگي شهرها ارائه مي‌شود، خبر از يك‌فاجعه مي‌دهند.

به‌نظر مي‌رسد كه با وضعيت آلودگي‌اي كه كلانشهرها پيدا كرده‌اند، بسيار زودتر از اينها بايد آمار مرتبط با اين پديده از سوي سازمان‌ها اعلام شود. به‌هرحال در زير آمار مربوط به چند استان مهم به جز تهران كه اين روزها با آلودگي هوا دست‌وپنجه نرم مي‌كنند، آمده است تا شايد در راهگشابودن رفع اين معضل مؤثر باشد.

مركزي

هواي شهر اراك در روزهاي سپري‌شده امسال ۴۴روز در شرايط ناسالم قرار داشته است. شهر اراك يكي از 8شهر آلوده كشور شناخته شده و به‌عنوان يكي از استان‌هاي مشمول پديده گردوغبار در طرح ملي قرار گرفته است. شهر اراك در فروردين ماه امسال ۱۵روز، ارديبهشت ماه ۱۷روز و خردادماه ۱۲روز هواي ناسالم را تجربه كرده است. منواكسيد كربن، دي اكسيد گوگرد، ‌ازن، ‌ذرات معلق و دي‌اكسيدنيتروژن 5 آلاينده مهم هواي اين شهر هستند.

البرز

در سال89 تعداد روز‌هاي سالم در شهر كرج كه 3هزار و500 واحد صنعتي را در دل خود جاي داده است، 52 روز و روزهاي ناسالم 168 روز گزارش شده است. اين روزها، طرح جامع كاهش آلودگي هواي كرج در كارگروه استاني نيز رسيدگي مي‌شود. همچنين شهر كرج در مسير ارتباطي 15 استان غرب و شمال كشور با پايتخت قرار دارد و به همين دليل روزانه خودرو‌هاي زيادي از اين شهر عبور مي‌كنند كه اين موضوع بر تعداد روزهاي ناسالم شهر كرج در سال مي‌افزايد.

فارس

در سال‌جاري تاكنون تنها يك‌روز آلودگي هواي شيراز به حد غيرمجاز رسيده است.كارشناسان عوامل آلودگي هواي شيراز را وجود برخي صنايع در اين شهر مي‌دانند. در حال حاضر 40 صنعت بزرگ در شهر شيراز فعاليت مي‌كنند.

اصفهان

اصفهان از نظر وجود ذرات معلق كوچك‌تر از 10ميكرون، جزء آلوده‌ترين شهرهاي كشور است. بيش از 65‌درصد آلودگي هواي شهر اصفهان ناشي از ترافيك بوده كه اين عامل با افزايش تعداد خودروهاي تك‌سرنشين افزايش مي‌يابد. تعداد روزهاي داراي هواي سالم اصفهان از ابتداي سال‌جاري دوبرابر نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته اعلام شده است.

يزد

كيفيت هواي شهر يزد در مهرماه سال90 برحسب شاخص ميزان غلظت ذرات معلق PM10، 21روز هواي سالم و 9روز ناسالم گزارش شده است. استان يزد از نظر اقليمي، از اقليم خشك و نيمه‌ خشك برخوردار است و در حالت طبيعي تحت‌تأثير جريان هواي خشك و غبارآلود قرار دارد. با بررسي‌هاي انجام شده از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست استان يزد، 156واحد صنعتي در اين استان آلاينده شناخته شده‌اند. براساس آمارها شهر‌هاي يزد، شاهديه، ميبد و اردكان بيشترين سهم آلودگي هوا را در استان يزد دارند.

خوزستان

مردم شهر اهواز ۱۲۰روز از سال را تاكنون با مشكلات آلودگي هوا سپري كرده‌اند. به‌گفته سيدشريف حسيني، نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي طبق آمار، زماني كه20ميلي‌گرم بر مترمكعب ذرات معلق در هوا وجود داشته باشد، تنفس مشكل مي‌شود، اين در حالي است كه براساس آمار ارائه شده ميانگين ذرات معلق در هوا در اين شهرستان 327ميلي‌گرم بر مترمكعب در ماه‌هاي ابتداي سال‌جاري را نشان مي‌دهد؛ يعني چندين برابر حد استاندارد. براساس آمارهاي موجود، شهرهاي جنوبي كشور مانند اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر با بيشترين آلودگي هوا مواجهند. كارشناسان بهداشت معتقدند كه گردوغبارهاي خوزستان از 4سال گذشته تاكنون به تناوب هرهفته يك‌بار تكرار شده است.

خراسان شمالي

وضعيت آلودگي هواي مشهد در شهريورماه سال‌جاري نسبت به سال گذشته بدتر بوده كه با آغاز بارندگي‌ها در طول فصل پاييز، شهر مشهد از شرايط هوايي خوبي برخوردار شده است. نبود بارندگي و وارونگي هوا باعث افزايش آلودگي در هواي مجاور سطح زمين در اثر مواد آلاينده ناشي از احتراق سوخت‌هاي فسيلي مي‌شود. اين مورد در شهر مشهد به‌ويژه در زمستان بيشتر رخ مي‌دهد و به‌طور معمول 200 تا270روز در سال اين وضعيت براي شهر مشهد پيش مي‌آيد. سالانه حدود ۴۹۱هزار و ۳۵۰تن مواد آلوده‌كننده، بر اثر استفاده از سوخت‌هاي فسيلي در هواي شهر مشهد پخش مي‌شود.

كردستان

آمارها نشان مي‌دهد كه در 2ماه نخست امسال از هر 5روز فقط يك‌روز مردم استان كردستان از هواي سالم برخوردار بوده‌اند. اين در حالي است كه سال گذشته اين عدد از هر 4روز، يك‌روز هواي سالم بود. پديده جديد ريزگرد در طول سال‌هاي اخير استان كردستان و بخش غربي كشور را زير پوشش خود قرار داده كه تا حدود زيادي زندگي اجتماعي و زيست‌محيطي را در اين استان به خطر انداخته است. كردستان در زمينه ميزان وجود گردوغبار و تعداد روزهاي ناسالم، رتبه دوم استان‌هاي داراي هواي آلوده را به‌خود اختصاص داده است.

آذربايجان‌‌شرقي

كارشناسان علت عمده آلودگي هواي تبريز و ديگر شهرهاي استان آذربايجان‌شرقي را ورود گردوغبار از سمت جنوب‌غربي و غرب كشور اعلام كرده‌اند. با افزايش ميزان ذرات معلق موجود در هواي تبريز در سال‌هاي اخير، اين شهر به يكي از آلوده‌ترين شهرهاي كشور از نظر غبارهاي معلق موجود در هوا تبديل شده كه ايجاد كمربند سبز محافظتي براي مقابله با آلودگي هوا در اين شهر را ضروري كرده است. در اين بين، كارشناسان محيط‌زيست علت اصلي افزايش آلودگي هوا را عدم‌رعايت مكان‌يابي مناسب در احداث كارخانه‌ها، ايجاد صنايع پرآلاينده در نزديكي شهر و احداث واحدهاي آلاينده صنعتي در نقاطي از شهر اعلام مي‌كنند كه در مسير وزش باد قرار داشته و ذرات آلوده‌كننده معلق در هوا را به سمت داخل تبريز هدايت مي‌كنند.

پنجشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن