تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805525923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسیقی این ‌روزهای جامعه شهری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > موسیقی  - خدایار قاقانی «ساعت 25 شب» رضا یزدانی نمونه‌ای از موسیقی ترقی‌یافته این روزهای جامعه شهری ایرانی است؛ موسیقی‌ای که داشته‌های خود را هم در گذشته خود و هم در شرایط فعلی به دست آورده و در عین حال از آنها به شیوه‌ای درست و به جا استفاده می‌کند. با این تعبیر که شخصیت هویت‌یافته امروز صدای خواننده در گذری 10 ساله با تعریف وجوه شخصیتی‌اش، برای مخاطب علاقمند به این نوع موسیقی دیگر بیگانه یا شبیه شده به صدایی دیگر در گذشته نیست و توانسته در این دالان زمانی تمایزهای تکنیکی و فهم خود را عرضه کند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین شاخصه آلبوم «ساعت 25 شب» صدا و نوع گویش رضا یزدانی به عنوان خواننده است چرا که او با فهم دادن به صدا و نوع گویش‌اش در بخش‌های مختلف، وجوه آهنگسازی - یا به تعبیری ملودی‌سازی - و حتی تنظیم را در بخش صدای خود - نه به عنوان یک اجراکننده صرف بلکه به عنوان امری که در دو بخش مورد اشاره تأثیر مستقیم دارد - تحت‌تأثیر مستقیم و تعریف و تعبیر جدید می‌کند، البته می‌توان علت این موضوع را در این نکته نیز جست‌وجو کرد که یزدانی آهنگساز اکثر قطعات نیز است. اما نکته مهم آنجایی رخ می‌دهد که خواننده با تغییر لحن، آکسان‌گذاری‌های مناسب، تأکیدها و در مجموع بازی با صدای خود، سعی نمی‌کند تنها اداکننده کلمات و واژه‌های ترانه‌ها باشد، بلکه در بخش‌های مختلف می‌توان تصویری از واژه‌ها را از طریق صدای او به دست آورد؛ به عنوان مثال به نوع ادای واژه «یخ» در قطعه «اتاق یخ‌زده» کمی دقت کنید، او با ایجاد ویبراسیون متفاوت در صدا سرمای این واژه را سعی می‌کند به مخاطب منتقل کند. در ایران استاد مسلم اعمال تصویرها از طریق موسیقی مرحوم «واروژان» بود که به عنوان مثال می‌توان به قطعه «اسکله» به آهنگسازی مرحوم پرویز اتابکی اشاره کرد. او در این قطعه از طریق تغییراتی در صدابرداری از سازهای بادی، صدای سوت‌ کشتی‌های لنگر گرفته در اسکله را به خوبی تصویر می‌کند و تفاوت رضا یزدانی با این ماجرا این‌گونه است که او با صدای خود معنای جدیدی به تنظیم و قطعه می‌دهد، تجربه‌ای که پیش از این کمتر سراغ داریم. به نظر می‌رسد قضاوت‌ها نه در صدای پر خش یا نا متعارف او بلکه در همین تغییرات ریز و کوچک شکل می‌گیرد و در ادامه به نوع انتخاب ترانه‌ها و دیگر بخش‌ها ختم می‌شود، چرا که او با این شیوه برخلاف جریان‌های دیگر موسیقایی که سعی می‌کند با ایهام و اشاره‌های غیرمستقیم و یا تحریک احساسات بر مخاطب تأثیر بگذارند، عمل می‌کند و با انتخاب ضمیر شخص دوم و سوم در ترانه‌ها، لحن و بازی با صدای مخاطب را درباره موضوع مطرح شده به فکر وامی‌دارد و در عین حال از گرایش‌های احساسی اتفاقاً پرهیز می‌کند. در مجموع «ساعت 25 شب» نقطه اثبات و اوج فعلی رضا یزدانی بعد از آلبوم‌های «شهر دل»، «پرنده بی‌پرنده» و «هیس» به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد برای اوج و ترقی آثار او می‌توان باز انتظار آثاری بهتر از او داشت. «ساعت 25 شب» شامل 11 قطعه «میعادگاه»، «اتاق یخ‌زده»، «کوچه ملی»، «ساعت 25 شب»، «حس تاریخ»، «کی فکرشو می‌کرد؟»، «پیکان»، «ترسوترین مسافر»، «7 شنبه‌های بیمار»، «مشق خواستن» و «داغ» است که این ترانه‌ها را پدیده نیشابوری، مرتضی امیری، آرمین ابراهیمی، سیاوش میرزایی، علی کمارجی‌نژاد و حمید زاهدزاده سروده‌اند. آهنگساز و تنظیم‌کننده قطعات پیکان و کوچه ملی فرزین قره‌گوزلو است و آهنگسازی دیگر قطعات برعهده رضا یزدانی بوده است. همچنین حامد بهداد که این روزها با گروه دارکوب‌ فعالیت موسیقی‌اش را ادامه می‌دهد در قطعه «میعادگاه» به عنوان خواننده مهمان حاضر بوده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن