تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826723787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضور حماسي، انتخاب اصلح، نظام مترقي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: حضور حماسي، انتخاب اصلح، نظام مترقي
حضرت روح الله الخميني(ره): « اگر يك مجلسي صحيح باشد، يك ملت مرتب و صحيح خواهد شد؛ اگر يك مجلس قلابي باشد، يك مملكت را به باد خواهد داد».
( صحيفه امام، ج‏4، ص: 401)

مقدمه

با توجه به تجربه چند ده ساله حاكميتهاي سياسي در عصر مدرنيته و پست مدرن اگر در مقام مقايسه ميان انواع حاكميتهاي و نظام هاي مدعي دموكراسي در اين عصرباشيم به جرات مي‏توان مردمسالاري ديني را در جميع ابعاديعني عدالت، اعتدال، مشاركت و مقبوليت مردمي، عقلانيت، سعادتمندي، سير به‌سوي كمالات انساني در بعد مادي و معنوي، درايت، حكمت و مصلحت‌انديشي رهبران و مديران و... مي‏توان در نوك قله و در افقي دست نيافتني نسبت به ديگر مدلهاي مردم‌سالاري دانست. اين همه مرهون ابتناي اين حاكميت بر شريعت الهي است، احكام الهي كه سياست ديني خود را درصورت وجود مقبوليت مردمي به كرسي نشانده و آن‌را درصورت عملكرد صحيح مديران و كارگزاران به شكلي احسن و متعالي به پيش مي‏برد. ‏

شرط مقبوليت همان‌طور كه گفتيم شرط اساسي در نضج، شكل‌گيري و نيز تداوم و استمرار حركت مردم‌سالاري ديني است. البته نبايد آن‌را شرط مشروعيت حاكميت دانست چراكه مشروعيت هر حاكميت به تاييد و امضاي الهي بر آن مي،باشد.‏

مردم‌سالاري ديني با مدل ولايت فقيه در قالب جمهوري اسلامي، همواره در طي سي و چند سال اخير از ابتداي انقلاب تا پس از پيروزي و تاكنون تاييد و مقبوليت حداكثري مردم را در كارنامه خود داشته لذاست كه توانسته است از كوران دشمني‏ها خيانتها، ،
نفاقها و انبوهي از مشكلات و هزيمتهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي به صحت و سلامت عبور كرده و نمره قابل قبولي از مردم اخذ نمايد. مشكلات و عنادورزي‏هايي كه تنها يك مصداق از آن براي سست نمودن و فروريختن پايه‏هاي هر انقلاب مردمي كفايت مي‏نمود. رمز موفقيت همواره ايمان به نصرت الهي، عمل به احكام الله، وحدت و همدلي و پشتيباني و پيروي از ولايت فقيه و در نهايت حضور مداوم و حماسي در جميع صحنه‏هاي انقلابي و جهادي و تمامي عرصه‏هاي اجتماعي و سياسي
من‌جمله انتخابات بوده است. ‏

بر اين اساس حضور چشمگير و حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي رأي، مورد تأكيد هميشگي بنيانگذار الهي انقلاب اسلامي حضرت روح الله (ره) و رهبر حكيم و بصير انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌‌اي بوده است. نظام جمهوري اسلامي بر مشاركت عمومي شهروندان در تعيين سرنوشت خويش اصرار دارد و رمز اقتدار ملي را در اصول مشاركت عمومي و همبستگي ملي مي‌داند.

مشاركت انتخاباتي به عنوان جلوه‌اي از مشاركت عمومي تجربه‌اي است كه با برگزاري انتخابات و همه‌پرسي و حضور مردم در پاي صندوق‌هاي رأي عينيت بخشيده شده است. اينك در آستانة برگزاري نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نگاهي ديگر به اهميت مشاركت عمومي در صحنة انتخابات و همبستگي ملي در اين عرصه و بازخواني ابعاد موضوع، اهميت دو چندان دارد.

1- حضور مردم در صحنه: هنر بزرگ انقلاب اسلامي

برادران و خواهران عزيز! ملت بزرگ ايران! شما امتحان‌هاي بسيار خوبي را در اين دوران طولاني داديد؛ امتحان اتحادتان، امتحان آگاهيتان، امتحان همراهي و همكاري‌تان با مسئولين، امتحان حضورتان در صحنه‌هاي گوناگون، امروز موضوع انتخابات رياست‌جمهوري مطرح است. شركت در انتخابات يك وظيفة عمومي براي آحاد ملت ايران است. شما براي اينكه دريابيد چرا اين مشاركت وظيفه است، دو راه داريد: يكي اينكه بدانيد رأي شما به كسي كه توفيق پيدا خواهد كرد از طرف شما منتخب شود، در روحيه او، در عملكرد او، در توانايي‌هاي او، در حيثيت جهاني او و در قدرت فعاليت او در داخل، چقدر اثر مي‌گذارد! بدانيد كه حضور شما بسيار تعيين كننده است. شما كسي را كه تشخيص مي‌دهيد براي تصدي بالاترين مقام ... انتخاب مي‌كنيد. اين، همان حضور مردمي است كه هنر بزرگ انقلاب اسلامي بوده است و در اين كشور تا قبل از انقلاب اسلامي، در طول تاريخ و در طول قرن‌ها سابقه نداشته است. اين، يك راه. راه دوم اين است كه ببينيد دشمنان از دو سه ماه قبل - بلكه بيشتر - تا كنون - هركدام كه بلندگويي و بوقي در دست دارند - شروع به تبليغات كرده‌اند تا شايد بتوانند كاري كنند كه انتخابات رياست‌جمهوري خلوت باشد.[ ماه خرداد، بيانات در خطبه‏هاي نماز جمعه تهران‏، 14/ 03/ 1372]

2- نقش اساسي مردم در تداوم نظام اسلامي

«وقتي امام بر روي عنصر «مردم» تكيه مي‌كرد، لفاظي نمي‌كرد؛ به معناي حقيقي كلمه به اصالت عنصر «مردم» در نظام اسلامي معتقد بود و مردم را در چند عرصه مورد توجه دقيق و حقيقي خود قرار داد. عرصة اول، عرصة تكية نظام به ‌آراي مردم است. تكية نظام به آراي مردم، يكي از ميدان‌هايي است كه مردم در آن نقش دارند. حضور مردم و اعتقاد به آنها بايد در اينجا خود را نشان دهد. در قانون اساسي ما و در تعاليم و راهنمايي‌هاي امام، هميشه بر اين نكته تأكيد شده است كه نظام بدون حمايت و رأي و خواست مردم، در حقيقت هيچ است. بايد با اتكاء به رأي مردم كسي بر سر كار بيايد. بايد با اتكاء به ارادة مردم، نظام حركت كند. انتخابات رياست‌جمهوري، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات ديگر، مظاهر حضور رأي و اراده و خواست مردم است. اين يكي از عرصه‌هاست. لذا امام بزرگوار، هم در دوران حيات خود به شدت به اين عنصر در اين عرصه پايبند باقي ماند و هم در وصيت نامة خود آن را منعكس و به مردم و مسئولان توصيه كرد. در حقيقت انتخابات و حضور مردم در صحنة انتخابات رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس و يا ساير انتخاب‌هايي كه مي‌كنند، هم حق مردم است، هم تكليفي بر دوش آنهاست. در نظام اسلامي مردم تعيين كننده‌اند. اين هم از اسلام سرچشمه مي‌گيرد».[ ماه خرداد، بيانات دراجتماع زائران مرقد مطهّر امام خميني (ره)، 14/ 03/ 1380]

‏‏3- حضور در انتخابات، رأي به جمهوري اسلامي و قانون اساسي

امروز هر برگه رايي كه به صندوق‌ها انداخته مي‌شود، در حقيقت رأي به نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي است و اين براي كشور بسيار باارزش و بااهميت است؛ لذا شما مي‌بينيد كه بوق‌هاي بيگانه همة سعي خودشان را مي‌كنند تا شايد بتوانند انتخابات را كم رونق كنند؛ اما نخواهند توانست؛ چون ملت ما در طول چندين سال گذشته و در انتخاب‌هاي متعدد همواره توانسته‌اند در دنيا ركورد حضور در پاي صندوق‌هاي رأي را بشكنند و حضورشان در پاي صندوق‌ها و نشان دادن مردم سالاري در اين كشور، تقريباً از همه كشورهاي غربي و كشورهاي لائيك بيشتر بوده اين دفعه هم به فضل الهي همين طور خواهد شد.[ مصاحبه در روز انتخابات هشتمين دوره‏
رياست جمهوري، 18/ 03/ 1380]‏

‏4- انتخابات؛ دفاع از حق و انجام تكليف

‏انتخابات مظهر حضور مردم است. انتخابات هم حق مردم و هم وظيفة آنهاست. حق مردم است. براي اينكه بيايند و[مديران ]
كشور را انتخاب كنند. تكليف مردم است؛ چون با حضور شما نظام تقويت پيدا مي‌كند؛ اسلام، عزيز مي‌شود؛ حاكميت اسلام در دنيا سرافراز مي‌گردد و توطئة دشمن - كه اسلام را به جدايي از آراي مردم متهم مي‌كند - باطل مي‌شود.[ ماه خرداد، بيانات در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خميني (ره)، 14/ 03/ 1380]

‏هم حق و هم تكليف مردم است كه بيايند و سرنوشت كشورشان را به دست خودشان معين كنند. زيرا كه كشور متعلق به مردم است. مردم بايد بيايند و با انتخاب صحيح و آزادانه، قانونگذاران‌شان را در قوة مقننه معين كنند؛ مجريانِ خودشان را با ترتيبي كه در قانون معين شده است، معين كنند. اين حق مردم است و متعلق به آنهاست. اما تكليف هم هست. اين طور نيست كه يكي بگويد من نمي‌خواهم از اين حقم استفاده كنم، نه، سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ اين حق است؛ اين تكليف است. بايد همه شركت كنند. نظام جمهوري اسلامي توانسته است اين حق را در اختيار مردم بگذارد اما در گذشته ما اين حق را نداشتيم. در نظام‌هاي گذشته مردم از استفاده از چنين حقي محروم بودند. نظام جمهوري اسلامي اين را داده است. بايد مردم بروند و استنقاذ كنند.[ بيانات در ديدار كارگزاران حج‏، 26/ 11/ 1378]‏

انتخابات، هم حق ملت است، هم يك وظيفه ملي است. نظام جمهوري اسلامي نظام‌هاي انتصابي قدرت‌ها را نسخ كرد و انتخاب مردم را در مديريت كشور داراي نقش كرد. اين حق آحاد ملت است كه بتوانند انتخاب كنند و در تعيين مدير كشور داراي نقش باشند. از سوي ديگر وظيفه هم هست؛ به اين خاطر كه اين شركت مي‌تواند روح نشاط و احساس مسئوليت را هميشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان اين ملت بكشد. انتخابات فقط يك وظيفه نيست، فقط يك حق هم نيست، هم حق شماست، هم وظيفة عمومي است.[ بيانات در صحن جامع رضوي، 01/ 01/ 1384]

5- عنادورزي دشمنان، مشاركت انتخاباتي و اقتدار ملي (ملت ايران زنده است)

حضور مردم در انتخابات، يكي از مهمترين مظاهر اقتدار ملي است ... يكي از پايه‌هاي اقتدار ملي همين است كه مردم پاي صندوق‌هاي رأي بروند و رأي بدهند... البته سلايق مردم مختلف است نامزدها هم متعددند، هر كدام از آنها هم سليقه و نظري دارند و مردم هم به يك نفر رأي مي‌دهند، اين مسئله بعدي است. مسئله اول اين است كه همه در اين آزمون عمومي ملت ايران شركت كنند و نشان بدهند كه ملت ايران زنده است و به سرنوشت كشورش علاقه دارد. تحليلگران گوناگون در اطراف دنيا روي اين موضوع حساب مي‌كنند. خيلي از آنها مي‌دانند و بعضي هم ديده‌اند و بعضي نيز در پرونده‌ها خوانده‌اند كه در اين مملكت از اول مشروطيت تا قبل از انقلاب - كه حدود شصت سال فاصله بود - جز موارد بسيار معدودي مردم به صندوق‌هاي رأي مجلس اعتنا نكردند. زمامداري كشور هم كه در اختيار خانوادة دست نشانده بود. آنها مي‌بينند كه امروز مردم ايران وارد ميدان مي‌شوند و خودشان مسئولان كشور را انتخاب مي‌كنند؛ اين شرف و عزت بزرگي براي ملت ايران است.[ بيانات در خطبه‏هاي نماز جمعه‏ تهران‏، 28/ 02/ 1380]‏

(در هر نوبت از ... بوق‌هاي تبليغاتي دشمنان از مدتي پيش مشغول سمپاشي و آلوده كردن و زهرآگين نمودن فضا مي‌شوند تا شايد بتوانند به انتخابات لطمه‌اي بزنند. شما و همة ملت عزيز ايران بدانيد - و مي‌دانم كه مي‌دانيد - دشمن چشم دوخته است كه انتخابات، انتخابات بي‌رونقي بشود؛ براي آنها اين مهم است. در درجة اول دشمن مايل است كه انتخابات بي‌رونق شود. البته در درجة دوم ممكن است كسي را بر كسي ترجيح بدهند؛ اما آن درجة بعدي است. در درجة اول مي‌خواهند كه انتخابات بي‌رونق شود. اما نقطة مقابل آن، براي دلسوزان نظام و شخص اينجانب، در درجة اول اين مهم است كه انتخابات، انتخابات پررونق و پرشوري شود و آحاد عظيم مردم شركت در انتخابات را وظيفة خودشان بدانند. [بيانات در جمع كثيري از مردم استان گيلان در استاديوم شهيد عضدي شهرستان رشت‏، 11/ 02/ 1380]

6- رأي بالا و حضور حداكثري، پشتوانه مديريت كشور

من از همه ملت ايران تقاضا مي‌كنم كه با روشن‌بيني و هوشمندي و تيزبيني خود به اين مسئله [انتخابات] به صورت يك مسئله ملي و تاريخي نگاه كنند و آن را دستكم نگيرند. البته در شروع انتخابات، بخصوص در تبليغات، هر كسي، هر جمعيتي گزينه‌اي دارد. كسي را مي‌خواهند انتخاب كنند و او را بر ديگران ترجيح مي‌دهند. اينجا جاي خطرناكي است و ميداني است براي اينكه خداي نكرده صفات بد در انسان بروز پيدا كند. اين خطري در راه انتخابات است كه يك تجربة بزرگ مي‌باشد. همه با همت، اما با حسن خلق و روشن‌بيني و اميد و روي خوش و دل خوش با اين قضيه مواجه بشوند آراي زيادي را در صندوق‌ها بريزند و [مديران] را با رأي بالايي ان‌شاء‌الله انتخاب بكنند تا [مديران] آينده دستشان باز باشد و بتوانند با پشتوانة عظيم آراي ملت، كشور را بسازند و ديگراني كه در بيرون از مرزها هميشه منتظرند تا نقص كوچكي در ملت ما ببينند و آن را چند برابر بزرگ كنند آنها هم از اينكه بتوانند اين كار را انجام بدهند مأيوس بشوند. [سال 1376، ماه فروردين‏، پيام به مناسبت آغاز سال جديد، 01/ 01/ 1376]‏

‏7- بنيادي‏ترين مسئله، حضور حداكثري مردم در انتخابات
‏آنچه كه بايد به عنوان راهبرد اساسي مورد نظر همه باشد، عبارت است از حضور حداكثر مردم. بايد شركت مردم در انتخابات ... آينده شركتي باشد كه دشمن را از دست‌اندازي به ايران اسلامي و ملت سرافراز ايران مأيوس كند. [بيانات در خطبه‏هاي نماز عيد سعيد فطر، 24/ 08/ 1383]‏

من هميشه گفته‌ام نتيجة انتخابات كه مسئله بسيار مهمي است مسئله دوم ماست. مسئله اول نفس انتخابات است كه انتخابات بايد با شور و هيجان و حضور مردم صورت بگيرد اين در درجة اول است. بايد همه تلاشمان را بكنيم كه ان‌شاء‌الله انتخابات خوبي داشته باشيم. [ماه شهريور، بيانات در ديدار اعضاي هيئت دولت‏، 05/ 06/ 1382]

امروز صرف نظر از اينكه چه كسي از صندوق رأي بيرون خواهد آمد چه كسي انتخاب خواهد شد و چه كساني مسئوليت را بر دوش خواهند گرفت - اين در درجة دوم است - بايد همه در انتخابات شركت كنند ... . [بيانات در ديدار جمعي از جهادگران جهاد سازندگي‏، 15/ 07/ 1377]‏ اينكه چه كسي انتخاب بشود مسئله اول نيست مسئله دوم است، مسئله اول اين است كه مردم همه در انتخابات شركت كنند، پرشور شركت كنند، آگاهانه شركت كنند، فكر كنند، تحقيق كنند و آن كسي را كه مي‌خواهند انتخاب كنند. انتخابات، خودش مهم است. حضور مردم در انتخابات مهم است. [بيانات در ديدار جمعي از جهادگران جهاد سازندگي‏، 15/ 07/ 1377]‏

‏8- تلاش دشمن براي دلسرد كردن مردم

در نزديكي انتخابات - كه بعضي‌ها از الان زمزمه‌اش را آغاز كرده‌اند - خواهيد ديد كه زمزمه‌هاي تحريم انتخابات شروع خواهد شد؛ براي اينكه مردم به ميدان نيايند؛ حضور نداشته باشند، گزينش نكنند و از معادلات سياسي ايران و نظام جمهوري اسلامي حذف شوند. اين زمزمه‌ها ابتدا از محافل سياستگذاري و طراحان راهبردي آمريكا و اسرائيل شروع مي‌شود؛ بعد هم به دست يك عده از آدم‌هاي بي‌توجه و گاهي هم مزدور و حقير در داخل مي‌رسد. يك عده خواهند گفت انتخابات را تحريم كنيم؛ يك عده خواهند گفت انتخابات آزاد نيست - براي اين كه مردم را دلسرد كنند - يك عده بنا مي‌كنند به تخريب چهرة نامزدهاي انتخاباتي. هركدام از اينها به نحوي سعي مي‌كند اين انتخابات را كم رونق كند. من اصرار دارم همة مسئولان كشور و آحاد ملت خودشان را ان‌شاء‌الله براي انتخابات آماده كنند.[ بيانات در ديدار مردم استان قم به‏مناسبت سالروز قيام 19 دي‏، 19/ 10/ 1383] ‏

‏9- مسئوليت الهي در برابر انتخاب

همه توجه كنند كه اين انتخابي كه ما مي‌كنيم، يك جا مي‌بايست جواب آن را بدهيم. اين طور نيست كه بگوييم حالا ما يا اصلاً انتخاب نمي‌كنيم يا انتخاب مي‌كنيم و كسي چه مي‌فهمد! بله، مردم نمي‌فهمند كه ما چه انتخاب كرديم اما خداي متعال كه تشخيص مي‌دهد ما بايد جواب او را بدهيم. ما بايد محاسبه كنيم تحقيق كنيم بررسي كنيم و معيارها را ملاحظه نماييم تا بتوانيم به خداوند پاسخ دهيم. اگر انسان نمي‌تواند از اشخاصي كه مورد اعتماد هستند از كساني كه انسان مي‌تواند در مسائل مهم - در مسائلي كه بايد به خدا جواب داد - به آنها اعتماد كند، اشكالي هم ندارد.[ بيانات در ديدار كارگزاران حج،
26/ 11/ 1378]

10- گزينش آگاهانه: وظيفه‌اي همگاني

همچنان كه شركت در انتخابات يك وظيفه است، گزينش خوب و آگاهانه هم يك وظيفه است. البته ممكن است همه تلاش‌ها به نتيجه نرسد؛ اما انتخاب‌كنندگان تلاش نمايند براي اينكه گزينش درست بكنند، اين خيلي مهم است. البته هيچ كسي در صحنه انتخابات وارد نمي‌شود، مگر اينكه شوراي نگهبان صلاحيت او را اعلام كند. بنابراين كساني كه وارد صحنه انتخابات مي‌شوند، اشخاصي هستند كه شوراي نگهبان - كه امين مردم در اين قضيه است - پاي اسم آنها را امضا كرده و اعلام صلاحيت نموده است. بنابراين همه صلاحيت دارند؛ منتها امر ...[انتخابات] بالاتر از اين حرف‌هاست. بايد گشت و اصلح را پيدا كرد. بايد گشت و امين‌ترين را انتخاب كرد.[ بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با روحانيان و مبلّغان اعزامي در آستانه ماه محرّم‏الحرام‏، 13/ 02/ 1376]

11- انتخاب اصلح، شرط كارآمدي و ترقي نظام

مردم بايد به فكر شناخت اصلح باشند، چون چيز كوچكي نيست. مسئله انتخابات مسئله سپردن سرنوشت بخش عمدة امكانات كشور به ... يك مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادي، مسائل فرهنگي، روابط خارجي و مسائل گوناگون ديگر تا حدود زيادي به اين قضية وابسته است. ... مهمترين مسائل و فعاليت‌هايي كه در بخش‌هاي مختلف كشور به جريان مي‌افتد، ... سرنوشت آن در انتخابات معلوم مي‌شود ... . كساني مي‌روند نامزد مي‌شوند، بعد هم شوراي نگهبان طبق وظيفة قانوني خود آن كساني را كه از لحاظ معيارهاي قانوني صلاحيت دارند مشخص خواهد كرد. سپس من و شما بايستي در بين اين مجموعه نگاه كنيم و آن كسي را كه اصلح است انتخاب كنيم. اين هم وظيفة بسيار مهمي است. [بيانات در جمع كثيري از مردم استان گيلان در استاديوم شهيد عضدي شهرستان رشت‏، 11/ 02/ 1380]‏

‏12- مردم با چشم باز در انتخابات حاضر شوند‏

مردم بايستي هوشمندانه و آگاهانه انتخاب كنند و در ميان نامزدهاي گوناگون، كسي را كه احساس مي‌كنند به اين معيارها نزديك است، برگزينند؛ اين يك كار بزرگ است و كار شما مردم است. مردم بايد با چشم باز در اين صحنة مهم حاضر شوند و ان‌شاء‌الله خداي متعال كمك كند و دل‌هاي مردم را هدايت كند تا فرد باكفايت، شجاع، با اخلاص، داراي روح مردمي، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدف‌ها و ارزش‌هاي انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نيروي مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب كنند، اين مهمترين بخش مشاركت عمومي مردم در امسال است. در همه چيز مشاركت عمومي مهم است، و اين از جملة كليدي‌ترين است. [بيانات در صحن جامع رضوي، 01/ 01/ 1384]‏

‏13- تفاوت صالح و اصلح بسيار تاثير گذار است‏

ملت بايد تلاش خود را بكند، بايد زحمت بكشد و دنبال اصلح بگردد. من مكرّر عرض كرده ام كه مسئله، مسئله دين و خدا و اداي تكليف است. همچنان كه اصل انتخابات يك تكليف الهي است، انتخاب اصلح هم يك تكليف الهي است. قبلاً هم گفتيم كه تفاضل ولو كم باشد، در اين قضيه بسيار است. بايد بگرديد، بين خودتان و خدا حجّت پيدا كنيد؛ يعني بتوانيد از راهي برويد كه اگر خداي متعال پرسيد شما به چه دليل به اين فرد رأي داديد، بتوانيد بگوييد به اين دليل. بين خودتان و خدا، دليل و حجّتي فراهم كنيد و بعد با خيال راحت برويد رأي بدهيد. مردم بايد اين كار را بكنند و ما هم از خدا مي خواهيم و دعا و آرزو مي كنيم كه خداي متعال دلهاي مردم را به سمت نامزد اصلح - آن كه واقعاً صلاحيتش بيشتر است - هدايت كند. [بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خانواده هاي معظّم اسرا و مفقودان جنگ تحميلي، 31/2/1367]

‏‏14- مجلس بايد مجلس اصلح باشد

آنچه كه من عرض مي كنم، در درجه اول حضور مردمي است. در درجه بعد كه البته حائز اهميت بسياري است اين هم، پيدا كردن نماينده اصلح است. آن كساني كه به وسيله شوراي نگهبان صلاحيت آنها اعلام مي‌شود، معنايش اين است كه اين از حداقل صلاحيت مورد نياز برخوردار است. در بين اين كساني كه اعلام مي‌شوند، افرادي هستند با صلاحيتهاي بالاتر، افرادي هستند در سطح پايين تر. هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه هاي انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند؛ بهترين از لحاظ ايمان، بهترين از لحاظ اخلاص و امانت، بهترين از لحاظ دينداري و آمادگي براي حضور در ميدانهاي انقلاب؛ دردشناس‌ترين
و دردمندترين نسبت به نيازهاي مردم را انتخاب كنند. اينها فرصتهايي هست، بايستي مردم عزيز ما در همه جاي كشور هوشيارانه، با بصيرتِ تمام تلاش كنند، پيدا كنند و با رأي خود مسجل كنند و مجلس را - آن مجلسي را كه مورد نياز جامعه كنوني ماست - تشكيل بدهند. [بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجتماع بزرگ مردم يزد، 1386/10/12]

15- اصلح كيست؟

اصلح يعني چه كسي؟ يعني كسي كه همين هدف ها را دنبال كند؛ يعني كسي كه همين دردها را بداند و حس كند؛ يعني كسي كه براي ريشه كني فقر و فساد عزم جدي داشته باشد؛ يعني كسي كه به حال قشرهاي محروم و مستضعف دل بسوزاند. اصلح كسي است كه هم به ترقي و پيشرفت كشور و توسعه اقتصادي و غيراقتصادي بينديشد؛ هم زير توهمات مربوط به توسعه، آن چنان محو و مات نشود كه از ياد قشرهاي مظلوم و ضعيف غافل بماند.

اصلح كسي است كه به فكر معيشت مردم، دين مردم، فرهنگ مردم و دنيا و آخرت مردم باشد. اصلح كسي است كه بتواند اين بارِ عظيم را بر دوش بگيرد؛ هر كسي نمي‌تواند اين بار را بر دوش بگيرد؛ نشاط و حوصله و همت و قدرتِ لازم و هوشمندي لازم دارد.

البته هر كس صلاحيتش در مراكز قانوني تأييد شود، صالح است؛ اما بايد در بين صالح ها گشت و صالح تر را پيدا و او را انتخاب كرد. اين، هنر شما مردم است.

[بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجتماع بزرگ مردم جيرفت، 1384/2/17]‏

دوشنبه|ا|8|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن