واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: اعتراض دانشجویان به طرح يكسان سازي گلزار شهدا وقتي كارهاي خودجوش دفاع مقدس بدون پشتوانه مانده و كتابها و محصولات فرهنگي سرداران جبهه فرهنگي انقلاب و هنرمندان و نويسندگان انقلابي در انبارهاي مغازهها و انتشارات مانده است، اين چه شيوه انتقال فرهنگ و ارزشهاي دفاع مقدس است؟ برخي تشكلهاي دانشجويي دانشگاههاي تهران، با صدور بيانيهاي به موضوع طرح يكسان سازي گلزار شهداي بهشت زهرا(س) به شدت اعتراض كردند. به گزارش فارس متن كامل اين بيانيه كه از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران،بسيج دانشجويي دانشگاه امير كبير، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم قضايي، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا(س)، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد، انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران، انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه صنعتي شريف، كانون عدالتخواهي دانشگاه صنعتي شريف و مجمع دانشجويان حزبالله دانشگاه علوم و صنعت صادر شده است به شرح زير است: زماني كه فريادهاي دردمندانه اين همه رزمنده سالهاي جنگ، اعتراض نجيبانه پدران و مادران شهدا، خانوادههاي داغديده و حتي جوانان جنگ نديده دلخوش به يادگارهاي بهجا مانده به هيچجا نميرسد و بلدوزرهاي شهرداري با حمايت بنياد شهيد و امور ايثارگران، قطعههاي شهدا بهشتزهرا (س) را هدف ميگيرند. زماني كه يك نفر آدم فهيم يافت نميشود كه بفهمد تنها يادگارهاي بهجا مانده از جنگ مردمي، كوچه پس كوچههاي (هرچند نامنظم) خاطرات اين مردم و سند تاريخي تنوع اقشار دخيل در دفاع را با بلدوزر صاف نميكنند، تا سهم خانوادههاي شهدا و دلباختگان مجاهدين خونين كفن، سنگهايي يكدست باشد و فضايي بيروح، تا پارك شهدا به نشاني جاي قطعه شهدا، تا نسلهاي آينده به گورستان بيروح يادبود جنگي دور بيايند و هيچگاه نبينند نيمكتهاي فلزي خالي پاي قبرهاي باصفا را كه بيتالحزن مادران شهدا بود و قرآن آفتاب خورده پشت شيشه را كه يادگار بود و به ياد نياورند شبهاي جمعه را كه جوانان اين شهر خسته از آنچه ديدهاند و نااميد از آنچه نميبينند به قطعه شهدا پناه ميبردند، و سخن امام كه «همين ترتبت پاك شهيدان است كه تا قيامت زيارتگاه عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاي آزادگان است» كلامي در فضاي تاريخي خاص باشد و... تا نسلهاي آينده فراموش كنند مادري را كه 20 سال بر سر قبر پسرش در بهشت زهرا زندگي كرد و ميهمانان عاليرتبه خارجي جايي براي اضافه شدن تشريفات رايج ديپلماسي بيابند و كسي 100 سال بعد به سنگ قبر شهدا دسترسي نداشته باشد كه بزرگترين مزار شهداي جهان يكي از مهمترين اسناد بررسيهاي تاريخي و باستانشناسي و مردمشناسي به دست خود ما تخريب شود. تا در تاريخ فقط فرعونها با قبرهايشان بماند و سنگ قبرها و حجلههايي كه يكايكشان سندي تاريخي است، به بهانه رعايت «عناصر زيباييشناختي» و «آسان شدن عبور و مرور» و به نام «حفظ شأن شهدا» تخريب شود. مقام محترم شهرداري تهران! از نگاه ظاهرگرايانه، فرماليستي و فنسالارانه به فرهنگ، اميد خيري نداريم! ممكن است خواهش كنيم شري رسانيده نشود؟ممكن است خواهش كنيم به همان جشنوارههاي نشاط در پاركها و ساندويچ هزار و 500 متري در امالقراي جهان اسلام و ميلياردها ميليارد هزينه برج متوكل (ميلاد) بپردازيد و دست از سر شهر شهيدان و اهالي آن برداريد؟! ما اگر نخواهيم «سنگ گور شهدا، سنگ ترازو» شود چه كسي را بايد ببينيم؟ شهردار تهران را؟ مسئولان بيمسئوليت بنياد شهيد را؟ و... را؟ يا مافياي گردن كلفت واردات سنگ از فرانسه و بعضي كشورهاي غربي را!! كه مويشان و سودشان ميارزد به هزار هزار خاطره اين ملت! سردار!مگر شما خود خانواده شهيد نيستيد؟ مادر خود شما سنگهاي يك دست به سبك كشتههاي دولتهاي اشغالگر جنگ جهاني را بيشتر براي مزار فرزندش ميپسندد يا وضعيت فعلي مزار شهدا را؟ مهمترين مشكل شهري و اهم مسائل زندگي مردم، تغيير وضعيت بهشت زهرا است؟ اگر آري چه ملاكي پشت اين مسئله هست و اگر نه آيا اين مصداق هزينه كردن بيتالمال در امور بياولويت و دامن زدن به نارضايتي مردم نيست؟ بنياد محترم شهيد و امور ايثارگران كه طرح اين جنايت فرهنگي را دادهاست پيش از اين نيز كوتاهي خود را در خدمت به خانوادههاي شهدا و جانبازان و وظايف اصلياش - عليرغم تبليغات خدمترساني - نشان داده و به خطر براي امنيت ملي - مشاهده نتيجه ايثارگري يعني «به فراموشي سپرده شدن پيشكسوتان جهاد و شهادت در پيچ و خم زندگي روزمره» براي نسلهاي آتي - دامن زده است جاي حرفي نيست، اما جاي تعجب است كه بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس كه جلوي حذف آثار دفاع مقدس را نميگيرد و با عدم اقدام جدي خود، چوب حراج ميزند به ته مانده «آثار و ارزشهاي دفاع مقدس» و نمادهاي جنگ مردمي (و نه دولتي) و فرهنگ جهاد و شهيدپروري و.... جاي تعجيب از وزير ارشاد است كه به ابزار نگراني بسنده كند. جاي تعجب از مسئولان نظامي و دولتي است كه در مقابل اين كار سكوت كنند. چگونه است در 2-سه ماه اخير قبرهاي «منافقين» در بهشتزهرا به نام «مجاهد شهيد» تغييرنام مييابد و سنگ قبر شكنجهگران ساواك اعدامي اول انقلاب و در رأس آن تيمسار نصيري قصاب (رئيس ساواك)، مزين به القاب «شادروان و پدري دلسوز و فداكار و مهربان» ميشوند و صدايي از شما برنميآيد. اما از دست رفتن مهمترين سند تاريخ انقلاب - دال بر حضور داوطلبانه اقشار مختلف مردم - و سند مردمشناسي و باستانشناسي و مهمترين موزه فرهنگي جنگ تخريب شود، آن وقت 500 ميليارد تومان براي ساخت موزه مصنوعي دفاع مقدس از آثار شهدا در حرم مطهر امام راحل(ره) خروج شود! آيا مشورت مشاوراني كه دل در گرو فرهنگ انقلاب ندارند، به تحريف تاريخي نميانجامد؟ وقتي كارهاي خودجوش دفاع مقدس بدون پشتوانه مانده و كتابها و محصولات فرهنگي سرداران جبهه فرهنگي انقلاب و هنرمندان و نويسندگان انقلابي در انبارهاي مغازهها و انتشارات مانده است، اين چه شيوه انتقال فرهنگ و ارزشهاي دفاع مقدس است؟ مگر مقام عظماي ولايت نفرمودند: «هر پيامي، هر دعوتي، هر انقلابي، هر تمدني و هر فرهنگي تا در قالب هنر ريخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقي هم بين پيامهاي حق و باطل نيست.» و عجيبتر آن كه پاسخ اين همه اعتراض را با قول به حسن اجراي طرح ميدهند، حال آنكه صحبت از حفظ موجود (نهايت با تعميرات جزيي ضمن جلوگيري از هرگونه خدشه به هويت تاريخي) و عدم تغيير فضاي موجود قطعات شهداست.... جنبش دانشجويي ضمن محكوم كردن شديد اين خيانت تاريخي، اعلام ميدارد:1- عمليات اجرايي تخريب مزار شهدا بايد سريعاً متوقف گردد.2- هرگونه چارهاندايشي در اين مورد منوط به توقف كامل و سريع ادامه عمليات اجرايي آن است3- در صورت عدم توقف سريع اين جنايت فرهنگي براساس بند ميم وصيتنامه تاريخي حضرت امام خميني (ره)، رأسا وارد عمل شده و از اين خيانت تاريخي جلوگيري به عمل خواهند آورد.4-اعتراض به اين مسئله نبايد موجبات خارج شدن توجهات از ساير مسائل اساسي در جريان در كشور شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]