واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: مادر فتنه كیست؟ رضا سید شیرازی در سالهای اخیر به ویژه بعد از انتخابات واژه «فتنه» بسیار مورد استفاده قرار گرفت .شاید اولین كسی كه از «فتنه و فتنه گون شدن» جامعه سخن به میان آورد، آیت الله هاشمی رفسنجانی در نامه معروف خود به مقام معظم رهبری بود. در این مقاله سعی نداریم تكرار مكررات كنیم، بلكه درصددیم آنچه در سالهای اخیر متاسفانه از دیدها غافل مانده است را شناسایی نمائیم و آن سلول مادری است كه فتنه سازی می كند و در هر مقطع با اسم و رسم جدیدی به صحنه جامعه وارد می شود. از این رو سعی داریم این سلول مادر را بهتر شناسایی كنیم تا با درایت و بصیرت بتوانیم فضای جامعه را از غبار فرا گرفته پاك نمائیم و جریان فتنه گر را به مردم معرفی نمائیم. همان طور كه بزرگان در تعابیر خود از «فتنه» سخن به میان آورده اند و وجهه مشتركی كه از كلام آنان از تعریف «فتنه» می توان استنتاج نمود، این است كه شرایط جامعه به نحوی قرارگیرد كه حق و باطل با هم مخلوط شوند و آن قدر فضا غبارآلود شود كه نتوان بدون تجهیز شدن به بصیرت سره از ناسره را تشخیص داد. نكته ای كه باید مورد دقت قرار گیرد، این است كه در شرایط «فتنه گون» پرچم حق و باطل بهم پیچیده شده است و به راحتی نمی توان پرچمداران حق و باطل را صرفا با یك اشاره مشخص نمود. بیان این نكته از آنجا حائز اهمیت است كه معرفی و شناخت یك نفر یا جناح به حق مطلق و باطل مطلق به این سادگی كه متاسفانه برخی بدان پرداختند نیست. وگرنه اگر چنین بود، شرایط «فتنه گون» اطلاق نمی گشت. چراكه همه چیز واضح و مبرهن بود و نیازی به بیان ویژگی ها و.. نداشت. پس شرایط «فتنه » و شیوه فتنه گون نمودن جامعه آنقدر زیركانه، رندانه و ماهرانه است كه خواص اهل بصیرت آن هم با دقت بسیار خواهند توانست با چراغهای هدایتگری كه رهبری فراروی آنان روشن نگه می دارد، به شناخت حق دست یابند و به قول معروف در این مسیر «نه هركه سر بتراشد قلندری داند». همانگونه كه اشاره شد، تنها سلاحی كه در این شرایط به فریاد افراد جویای حق می رسد، «بصیرت» است. البته «بصیرت» نه به معنایی كه در حال حاضر افرادی خاص از آن استفاده می كنند و هر كس خلاف آنان تعبیر و تحلیلی ارائه نماید، بی بصیرت قلمداد می شود. بلكه «بصیرت» مورد نظر؛ آن نور هدایتگر الهی است كه به سبب اخلاص و تقوا، شناخت دقیق و درست و منصفانه و عدم تعلق نفسانی و جناحی به فرد عنایت می گردد. این «بصیرت » با كلاس و دوره و جزوه و بولتن بدست نمی آید و صرفا خداوند متعال است كه قلوب را بر اساس دارا بودن شرایطی كه بدان اشاره شد، مستحق می داند و عنایت می نماید. ذكر این مقدمات از آنجا بسیار اهمیت دارد كه اولا: در این وادی غبار آلود فتنه هركسی خود را چراغبان و روشنگر راه معرفی ننماید و ثانیا:میزان بصیرت و عدم بصیرت افراد بر اساس میل و دلخواه جریان و یا افراد خاصی ارزش گذاری نگردد. اما بحث اصلی؛ اگر بدون تعلق جناحی و حزبی شرایط جامعه را از سال 88 تا كنون بررسی و تحلیل كرده باشیم می توانیم به ویژگی های جریان اصلی فتنه ساز و شیوه عملكرد آنان اشاراتی داشته باشیم. نكته قابل توجه اینكه در بررسی هر جریانی چنانچه در فرد یا افرادی تمركز كردیم و تنها به افراد پرداختیم ، اولین اشتباه را مرتكب شده ایم. چرا كه اولا: كل جریان و افرادی كه در این جریان شناورند مورد غفلت قرار می گیرند و ثانیا : میزان پذیرش فتنه گر بودن این افراد توسط عوام بدلیل پیچیدگی های افراد درگیر با فتنه كه معمولا با استفاده از پوشش های عوام پسند و عوام فریب جایگاهی كسب نموده اند بسیار سخت می گردد. از این رو برای اینكه این مقاله به آن دام گرفتار نیآید صرفا به بیان ویژگی ها بسنده می كند تا قضاوت و شناسایی افراد راحت تر انجام پذیرد.اما ویژگی های «جریان و سلول مادر فتنه» عبارتند از: 1- هر جریانی كه با اقدامات خود سعی در تضعیف ركن ركین ولایت مطلقه فقیه نماید. خواه این اقدامات ناشی از بدفهمی و بد عمل كردن های دوستان ناآگاه باشد، خواه ناشی از غرض ورزی و دشمنی هدفمند و جهت دار عوامل داخلی دشمن باشد. 2- هر جریانی كه آگاهانه یا ناآگاهانه سعی در القای ناكارآمدی نظام سیاسی اسلام نماید و اداره جامعه مبتنی بر الگوهای اسلامی و فلسفه سیاسی اسلام را در اذهان اعم از داخل و خارج مخدوش نماید. 3- هر جریانی كه با اقدامات و تحلیل های خود بین مردم و مسئولین، مردم با روحانیت ، مردم با مراجع معظم ایجاد شكاف نماید و میزان اثرگذاری و اثربخشی صحبت های این قشر اعم از مسئولین و مراجع معظم در مخاطبین خود مورد چالش قرار دهد. 4- هر جریانی كه با اقدامات آگاهانه یا ناآگاهانه خود اشكالات كوچك رابزرگ و كارهای بزرگ انجام پذیرفته در سالهای پس از انقلاب تا كنون را كوچك و حقیر نمایش دهد. 5- هرجریانی كه اندیشه متعالی معمار كبیر انقلاب حضرت امام(ره) را با تحلیل های به نفع خود و تفسیر به رأی مصادره و نهایتا با شقه نمودن هر كدام میزان تعالی و هدایتگر آنرا در اذهان مورد چالش قرار دهد. 6- هر جریانی كه از مرزها و خطوط قرمزهای نظام اسلامی و قانون اساسی با هر توجیهی عبور نماید تا حرمت این مرزها در اذهان شكسته شود. 7- هر جریانی كه از تخریب بزرگان و سابقه داران انقلاب و همچنین مراجع معظم ابایی نداشته باشد وبا انواع توجیهات بدان نیز فخر نماید. 8- هرجریانی كه اعتقادات مسلم شیعه مانند نهضت سرخ حسینی و انتظار سبز مهدوی را آنچنان به بازی بگیرد كه فلسفه حقیقی این اندیشه های حیات بخش، احیاگری خود را در جامعه از دست بدهد. 9- هرجریانی كه با اقدامات آگاهانه و مغرضانه و هدفمند و یا ناآگاهانه ثمره های انقلاب را مانند حزب الله، ولایت ، بسیج، سپاه،روحانیت، منبر و روضه و... را قربانی اهداف كوتاه مدت و جریانی خود نماید و تقدس و احترام این ثمرات را در اذهان داخل و خارج خراب نماید. 10- هرجریانی كه وحدت بین قوای سه گانه، مسئولین نظام با یكدیگر را با ایجاد مسائل پیش پا افتاده و كم اهمیت از بین ببرد و با ایجاد دیوارهای ضخیم بتونی مانع از شكل گیری این وحدت شود. 11- هر جریانی كه با پروژه سازی های مكرر با عناوین و اسامی مختلف سعی نماید كه توان و پتانسیل دستگاههای موثرنظام همچون قوای سه گانه و... به جای اینكه به سمت تعالی و افق های متعالی و چشم اندازهای تدوین شده گام بردارند،در مسیر این پروژه سازی ها قدم برداشته و مصرف شوند تا نهایتا از اهداف عقب بمانند. 12- هر جریانی كه با قلم، زبان و عمل خود حریم های اخلاقی در جامعه را از بین ببرد و قبح گناه در اذهان را بریزد. 13- هر جریانی كه با قرار دادن الگوهای غیر اسلامی در برابر الگوهای اسلامی سعی در بزرگ نمودن این الگوها و كوچك نمودن الگوهای اسلامی نماید. 14- هر جریانی كه ایجاد اختلافات قومی، مذهبی را در مناطق مختلف كشور هدایت نماید. 15- هر جریانی كه با اقدامات خود به نحوی عمل نماید كه میزان استقبال به شبكه ها و رسانه های خبری كشورهای بیگانه و متخاصم در بین مردم افزایش یابد. 16- هر جریانی كه با غوغاسالاری سعی در خاموش كردن ندای هدایتگر خواص جبهه حق نماید تا صداهای باطل به گوش مردم رسانده شود. 17- هر جریانی كه امید به آینده و اعتماد به نفس را از طریق زبان، قلم و اقدام خود در بین مردم بویژه جوانان تیره و تار نماید و از بین ببرد حال با بررسی این ویژگی های به راحتی می توان از زنده بودن این سلول و فعالیت آن در حال حاضر در جامعه با پوشش ها و عناوین مختلف آگاهی مضاغف حاصل نمود. همچنین می توان افراد و جریانات مختلف را با این ویژگی ها محك زد تا سلامت آنان مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد. *منیع: آینده
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]