واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ادبیات عاشورا6
جمال الدین محمد اصفهانی(وفات حدود588 هجری) جمال الدین پدر استاد کمال الدین اسماعیل و سرآمد قصیدهسرایان ایران در قرن ششم هجری میباشد وی حنفی مذهب بوده، اما به تشیع نیز مایل بوده است. از اشعار اوست در مدح اهل بیت و واقعه کربلا:مباش غره بدین گند پیر دنیا زانکهزار شوهر کشت و هنوز بکر این زنببین چه کرده او با اهل بیت مصطفویحدیث رستم بگذار و قصه بهمنچه تیر غدر که رخنه نکرد شان سینهچه تیغ ظلم که خونین نکردشان گردننه بهر ایشان بود، آفرینش عالم؟نه بهر ایشان بود، ازدواج روح و بدن؟خدای عز و جل، در زمین دو شاخ نشاندز یک نهال برون آخته، حسین و حسنیکی زبیخ بکندند آب نادادهیکی به تیغ به زهر آب داده اینتحزناگر زمانه کسی را به طبع گشتی رامدگر نبودی مر اهل بیت را توسنچو با سلاله پیغمبر آن رود، تو کهای؟که از سلامتخواهی که با شدت جوشنبمیر پیشتر از مرگ، تا رسی جائیکه مرگ نیز نیاردت گشت پیرامن و در جائی دیگر در غزلی به اسم آب (که اشاره به لب تشنگی یاران امام حسینعلیه السلام دارد) میگوید:پیوسته در حمایت او لشگر بلاهمواره در رعایت او اهل روستامقصود جستجوی سکندر به شرق و غربمطلوب آرزوی شهیدان کربلاگاهی دهد به تیغ زبان رونق سخنگاهی زبان تیغ بدو یا بدانجلا خاقانی شروانی(وفات 595 هجری) خاقانی را به سبب کمالی که در صناعتشعر داشته، حسان العجم هم لقب دادهاند وی شاعری آزاده، بلندنظر، دارای احساسات لطیف، عالی و همتبلند و مردی کامل بوده است.چون در روزگار وی بلیه تقیه در طائفه علیه شیعه مرتضوی، ساری بود، لاجرم وی بعضی از عقائد خود را در قطعههای شعر به طریق کنایه ادا نموده است.خاقانی به علتبدگوئی و حسدورزی مغرضین در دو نوبت مدتی از عمر خود را در زندان حکومتی گذرانده است.مرحوم شیخ عباس قمی و شهید قاضی نورالله شوشتری و دیگران او را شیعه دانستهاند.خاقانی در جائی گوید:علوی دوستباش خاقانیکز عشیره علی است فاضلتربدشان، به ز مردم نیکونیکشان از فرشته کاملترو با توجه به اشعار ذیل میتوان گفت که او به یقین شیعه دوازده امامی بوده است (زیرا فقط شیعیان اثنی عشری هستند که حضرت امام رضاعلیه السلام و امامان پس از وی را هم قبول دارند).در شعری به مطلع:به خراسان شوم انشاءاللهآن ره آسان شوم انشاءاللهگوید: بر سر روضه معصوم رضاشبه رضوان شوم انشاءاللهگرد آن روضه چو پروانه شمعمست جولان شوم انشاء اللهو در اشعار دیگری گفته:کو آن که به پرهیز و به توفیق و سدادهم باقر بود و هم رضا و هم سجاداز بهر عیار دانش اکنون به بلادکو صیرفی و کو محک و کو نقاد و دلیل قطاعتردر شیعه دوازده امامی بودن خاقانی شعر زیر است که اشاره به ظهور حضرت مهدی(عج) دارد:مفخر اول البشر، مهدی آخرالزمانوحی به جاش آمده آیت عدل گستریاز اشعار اوست در وقایع کربلا و امام حسینعلیه السلام:با که گیرم انس کز اهل وفا بیروزیمروزی من نیست، یا خود نیست در عالم وفادر همه شروان مرا حاصل نیامد، نیم دوستدوستخود ناممکن است ای کاش بودی آشنامن حسین وقت و نااهلان یزید و شمر منروزگارم جمله عاشورا و شروان کربلاای عراق الله جارک سخت مشعوفم به تووی خراسان عمرک الله سخت مشتاقم تراگرچه جان از روزن چشم شما بیروزی استاز دریچه گوش میبیند شعاعات شما ز صد هزار خلف یک خلف بود چو حسینکه نفس احمد بختی رام او زیبدز صد هزاران بختی یکی نجیب آیدکه کتف احمد جای زمام او زیبد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]