واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازی در زمینی به نام صفحه مانیتور
تا همین چند سال پیش ،هفت تا سنگ مرمر لازم بود و یه توپ ماهوتی تا هفت سنگ بازی کنیم . یه تیکه گچ بود و یه سنگ صاف برای لی لی بازی کردن . استپ هوایی و گل کوچیک هم با یه توپ پلاستیکی و یه تیم از بچه های پر شر و شور کامل می شد . .. اما حالا همه چیز عوض شده . نوجوانان ، هیجان رو پشت مانیتورهایی جستجو می کنند که فرصتی برای تحرک به آن ها نمی دهد . توپ فوتبال و سنگ های مرمر به بازی های رایانه ای تبدیل شده اند که نه زمینی برای بازی می خواهند و نه فضای رو بازی، برای پرتاپ توپ به آسمان و دویدن های هیجانی بچه ها . بازی سراها یا همان گیم نت ها محل جدید بازی برای نوجوانان است . تعدادی رایانه که از شبکه به یکدیگر متصل شده اند و بازی های رایانه ای جمعی و انفرادی ، نوجوانان را در این محل گرد هم جمع می کند . بسیاری از این بازی ها در بین نوجوانان به حدی پرطرفدار است که ساعت ها بدون وقفه بازی می کنند ، بدون اینکه متوجه گذران وقت باشند . گیم نت ها مزیت های علمی، تخصصی و فرهنگی دارند که می توانند به عنوان مکانی برای افزایش دانش نرم افزاری و سخت افزاری نوجوانان، ارتقای دانش زبان انگلیسی، افزایش قدرت تمرکز و توسعه فکری باشند . همچنین افزایش توان کار گروهی در نوجوانان با انجام بازی های گروهی بیشتر می شود و امکان ایجاد فرصتی برای رقابت سالم، ارتقای بهره هوشی، افزایش توان نوآوری و خلاقیت در جوانان را فراهم می کند . اگرچه گیم نت ها مکانی برای ارضای نیازهای دوره نوجوانی (هیجان جویی) به شمار می رود ، اما کارکردهای مثبت آن نباید موجب غفلت از تبعات منفی که گیم نت ها به همراه دارند، شود . بیشتر این بازی ها که برای نوجوانان جذاب است ، زمینه رزمی ، جنگی و یا در خصوص کشتار گروهی عده ای به دست گروه دیگر است . در این بازی ها جوانان از آزادی عمل و آزادی بیانی برخوردار هستند که چندان خوشایند نیست و تبعات منفی ناخواسته ای برای آنها به همراه دارد . ناصر قاسم زاده ،دکتر روانشناس در این خصوص می گوید : سنین نوجوانی با یکسری هیجان ها همراه است که باید به نحوی پاسخ داده شود . وقت گذراندن نوجوانان در بازی سراها نیز یکی از راه هایی است که به تخلیه هیجان خود می پردازند . به عقیده وی خطرپذیری ویژگی طبیعی دوره نوجوانی است . والدین باید میزان ضربه پذیری و آسیب دیدن نوجوانان از این خطرها را پایین بیاورند . الگوی درست را با آموزش های لازم به آن ها نشان دهند تا با انجام بازی های رایانه ای به انتخاب اشتباه الگو دست نزنند . بسیاری از نوجوانانی که وقت خود را در بازی سراها می گذرانند ، کانون خانواده را محلی برای گذران اوقات خود نمی بینند و در حقیقت تعارض نظرات والدین با آنها ، میل به پرخاشگری و هیجان کاذب همیشه به عنوان تقاضا در این جوانان موجود است و همیشه در جستجوی جایی هستند که بتوانند این نیازها را توسعه دهند . وی می گوید : خانواده ها باید با سیر بلوغ عاطفی و رشد جسمی نوجوانان در سن بلوغ آشنایی داشته باشند و پذیرای این تغییرات باشند ..بسیاری از خانواده ها این ویژگی ها را قبول نمی کنند و به مقابله با نوجوانان می پردازند. خانواده سالم با تغییر رشد عاطفی و جسمی در دوره بلوغ ، نیازهای نوجوان را شناخته و به آن پاسخ مناسب می دهد. اما در خانواده های ناسالم این نیازها نه تنها ناشناخته باقی می مانند بلکه سرکوب می شود و نوجوان را از نهاد خانواده گریزان می کند که البته به این معنی نیست که همه کاربران بازی سراها را نوجوانان گریزان از خانواده تشکیل می دهند . بلکه بیشتر این افراد ، به دلایلی نتوانسته اند در جمع خانواده خلا احساس شده را پر کنند و به جمع همسالان خود رو می آورند . استقلال طلبی ، خودرأیی ، ایستادگی در مقابل حرف ها ، از کوره در رفتن ، پرخاشگری و سرپیچی از قواعدی که والدین می خواهند از خصوصیات دوره نوجوانی است که خانواده ها باید از آن ها آگاهی داشته باشند و مدیریت مواجه با آنها را داشته باشند . مریم انوری ، روانشناس بالینی در این خصوص می گوید : در جامعه باید محلی برای نوجوانان در نظر بگیرند تا بتوانند هیجانی که اقتضای سن آن هاست تخلیه کنند .متاسفانه در جامعه این اماکن اندک است و جوانان برای بروز هیجانات خود متوسل به خیلی راه ها می شوند که حضور در بازی سراها یکی از این راه هاست. وی می گوید :بازی سراها به مکانی تبدیل شده است که نوجوانان به راحتی خشم و هیجان خود را بیرون می ریزند و در واقع با شخصیت های بازی همانند سازی می کنند و آن ها را افرادی در نظر می گیرند که با آن درگیر هستند . وی معتقد است : نوجوانان به گروه علاقه وافری دارند و این یکی از دلایل حضور آن ها در بازی سراها است . در حقیقت نوجوانان با بازی رایانه ای به آرامش لحظه ای می رسند و تنها در تفکر خود آرام هستند و فقط در زمنیه فکری تخلیه می شوند. انجام این بازی ها برای آن سودی ندارد. نه تنها می تواند زمینه خشم و هیجان کاذب رادر آنها تقویت کند بلکه بی تحرکی و اضطرابی که به همراه دارد نیز یکی دیگر از خطرهای پنهان آن است . افراط و تفریط در هر مقوله ای می تواند علامت ناسازگاری باشد . نوجوانان را نمی توان از رفتن به گیم نت ها منع کرد . اما اعتیاد به بازی های رایانه ای و به اصطلاح تلف کردن وقت در بازی سراها ، از معضلات امروز نوجوانانی است که خود در بی خبری از نفوذ تاثیرات منفی آن به سر می برند . باورهای نوجوانان با انجام بازی هایی که کشتار انسان در آن ها حرف اول را می زند به خشونت کشیده می شود که آثار آن را باید در جامعه و رفتار نوجوانان دید . قاسم زاده در این رابطه می گوید : حضور در بازی سراها باید با برنامه مشخصی همراه باشد که به جنبه های دیگر زندگی نوجوانان لطمه نزند . در واقع برنامه ریزی و تعریف درست از این تفریح ها ، پیشگیری از بروز رفتارهایی از جمله اعتیاد به بازی های رایانه ای است که عواقب خوشایندی به همراه ندارد . باورهای این افراد را باید با درمان شناختی در آن ها تغییر داد . منبع: شبکه خبری برنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 528]