تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817339787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زلزله را ول كن، مصالح ساختماني غيراستاندارد را بچسب!؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: زلزله را ول كن، مصالح ساختماني غيراستاندارد را بچسب!؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: استان‌ها

كيفيت مصالح ساختماني يكي از عواملي است كه به همراه شرايط ساختگاهي، طراحي، اجراء، نگهداري و تعمير، در دوام و آسيب‌ناپذيري ساختمانها نقش بسزايي دارد. بررسي علمي و مستند زلزله‌هاي رخ داده در ايران نشان مي‌دهد كه 30 درصد از علل تخريب ساختمانها در اين زلزله‌ها، به استفاده از مصالح ساختماني غيراستاندارد مربوط بوده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، چندي پيش، وقتي يك مقام مسئول در وزارت مسكن و شهرسازي آمار توليد 30 درصدي مصالح ساختماني مورد استفاده در ساخت‌وساز‌هاي كشور به روش غيراستاندارد را اعلام كرد، كارشناسان در اولين واكنشها از در كمين بودن خطر، خبر دادند و ابراز نگراني كردند كه وقتي مصالح ساختماني استاندارد نباشد، متعاقب آن، خانه‌ها هم غير استاندارد مي‌شوند و...

در كشورمان، استان خراسان رضوي در رديف استانهايي قرار دارد كه به لحاظ رخداد حوادث طبيعي، در رتبه‌هاي اول قرار دارد و با توجه به اينكه در حال حاضر 109هزار و 90 واحد مسكن مهر در استان در حال ساخت است، نظارت بر استفاده از مصالح ساختماني استاندارد بيش از پيش ضرورت دارد تا سرپناهي مقاوم در برابر عوامل طبيعي تهديدكننده ساختمان، ساخته شود.

از سوي ديگر، اگرچه داشتن مصالح ساختماني استاندارد و قابل‌قبول، يكي از شرايط لازم براي ساخت‌وساز كيفي است، اما روي ديگر سكه، نحوه استفاده از آن و نظارت و پيگيري براي استفاده از اين مصالح در بناهاست كه متاسفانه در عمل گاهي براي كنترل كيفي ساختمانهاي در دست احداث، نظارت كامل و جامعي وجود ندارد.

همچنين با وجود مصوبه‌اي مبني بر ساماندهي توليد، توزيع و مصرف مصالح ساختماني، كه در اسفند 84 از سوي دولت به تصويب رسيد، به نظر مي‌رسد هنوز هم هيچ الزام قانوني، برخي سازندگان ساختمانها را مقيد به استفاده از مصالح استاندارد نمي‌كند.

در اوايل تابستان سال‌جاري، يكي از واحدهاي مسكوني مهر در شهر جديد گلبهار قبل از اينكه به‌طور كامل ساخته و تحويل متقاضيان شود، بر اثر وقوع طوفان ريزش كرد و جان دو نفر از كارگران را گرفت. همه مسئولان و دست‌اندركاران، سازه ضعيف را از علل اصلي ريزش اين ساختمان كه در مرحله بتن‌ريزي و اسكلت بود، عنوان كردند.

"نورصالحي"، معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص ريزش يكي از واحدهاي مسكن مهر در شهر جديد گلبهار مشهد در همان زمان(12 تير سال 90) در جمع خبرنگاران گفته بود: در ساخت مجموعه‌اي 256 واحدي كه از سوي يكي از تعاونيها در سال 86 شروع شده بود، يكي از بلوكهاي 16 واحدي ريزش كرده كه احتمالا سازه ضعيف علت اين ريزش بوده است.

وي با بيان اينكه سازندگان در ابتدا به شيوه سنتي اين مجموعه را ساخته بودند اما در اواسط كار براي دريافت وام 25 ميليون توماني، صنعتي‌سازي كردند، افزود: سازه در مقابل مصالح صنعتي مقاومت نداشته و ريزش كرده است.

رييس موسسه استاندارد ايران:

اينكه تنها دو درصد مصالح ساختماني استاندارد است را قبول ندارم

"نظام‌الدين برزگري"، رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، چندي پيش در حاشيه نشستي خبري كه در مشهد برگزار شد، در خصوص استانداردسازي مصالح ساختماني به خبرنگار ايسنا، گفت: مطمئنا هر مصالح ساختماني كه علامت ملي استاندارد را گرفته، تحت نظارت اين سازمان است و اين علامت نشان‌دهنده تضمين كيفيت و اعتماد است و شايد دو درصد تخلف در مراكز عرضه مشاهده شود.

وي افزود: تا پايان سال 84 بر روي مصالح ساختماني نظارتي نداشتيم تا اينكه در بهمن همان سال مصوبه‌اي در دولت تصويب شد كه حاصل آن استانداردسازي مصالح ساختماني و صدور بيش از 4500 پروانه كاربرد علامت ملي استاندارد در سطح كشور بود.

وي در خصوص برخي اظهارنظرهاي افراد كم‌اطلاع و بي‌اطلاع كه بيان كرده‌اند تنها دو درصد مصالح ساختماني استاندارد است، اظهار كرد: اين موضوع را قبول نداريم. در برخي كالاها مانند كاشي، سراميك،‌ سيمان و فلزات از جمله آهن و ميلگرد 100 درصد واحدها داراي پروانه كاربردي استاندار هستند، اما درباره تيرچه بلوك،‌ شن و ماسه كنترلهاي لازم انجام مي‌شود و هنوز پروانه كاربرد علامت استاندارد صادر نشده است.

برزگري گفت: در حال حاضر براي بالا بردن سطح سازمان، مصوبه‌اي در شوراي عالي اداري به تصويب رسيده كه در آن عنوان شده است، كارهاي موازي در موارد استاندارد و كيفيت در سازمان ملي استاندارد تجميع شود و اگر براي محصول ساختماني گواهي علامت مي‌دهيم و مركز تحقيقات مسكن وزارت راه و شهرسازي مجددا براي آزمون نمونه‌برداري مي‌كند، كار اضافي انجام مي‌دهد.

وي در خصوص ميزان تخلفات در بخش ساختمان، عنوان كرد: اين طرح باعث شد در كل كشور، مراكز عرضه را تحت پوشش قرار دهيم تا در اين مراكز تست كيفيت انجام شود كه تاكنون بيش از 1000 مورد را تعليق و ابطال كرده‎ايم.

به هر حال، استفاده از مصالح بي‌كيفيت در ساخت‌وسازها، در عين خطر افتادن امنيت جاني ساكنان، سود بيشتري براي پيمانكاران و سازندگان دارد و جالب اينكه اين مصالح آزادانه در بازارهاي كلانشهري مانند مشهد به فروش مي‌رسد و گويا روند نظارت بر كيفيت و استاندارد بودن مصالح ساختماني و برخورد با متخلفان، ضعيف است.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان‌رضوي:

مهندس ناظر نبايد دغدغه مصالح غيراستاندارد توليد شده را داشته باشد

"محمدرضا اخوان"، رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، اظهار كرد: مهندس ناظر نبايد دغدغه مصالح غيراستاندارد توليد شده را در هيچ جاي استان داشته باشد تا به كارگاه ورود پيدا كند.

وي در خصوص مصالح غيراستاندارد در خراسان رضوي، گفت: تدوين آيين‌نامه و دستورالعمل بلوكه‌هاي "پلي استايرن" را در دستور كار داريم تا هنگام آتش‌سوزي ايجاد حريق نكند، همچنين در حال حاضر بلوكه‌هاي سبك بتني(CLC) به فروش مي‌رسد.

وي در ادامه يادآور شد: بلوكه‌هاي "پلي استايرن" و بلوكه‌هاي سبك بتني بايد استانداردهاي لازم را از لحاظ كيفيت داشته باشد و به طور كلي بايد تمام مصالح ساختماني از استانداردهاي لازم برخوردار باشد.

وي افزود: نگراني اصلي در مورد بلوكه‌هاي "پلي استايرن" است و در سايت نظام مهندسي استان و روزنامه، اطلاع‌رساني لازم انجام شده و مردم بايد اين مواد را از كارخانجات مورد تاييد سازمان‌هاي مسوول تهيه كنند و با توجه به كد استاندارد و گواهي كيفي اين مصالح كه مورد تاييد است، مصالح مورد نظر خود را تهيه كنند.

وي درخصوص نظارت بر مصالح ساختماني، اظهار كرد: متولي اين موضوع از نظر قانوني اداره استاندارد است و اين دستگاه بايد توليدكنندگان، واردكنندگان و مصرف‌كنندگان را كنترل كند، خوشبختانه بسياري از مصالح ساختماني مشمول استاندارد اجباري شده‌ است و براي كدهاي استاندارد، اطلاع‌رساني لازم انجام شده و در اختيار مهندسان قرار گرفته است كه بتوانند مصالح ساختماني مشمول استاندارد اجباري را در كارگاه‌هاي ساختماني مصرف كنند.

اخوان در خصوص كيفيت بلوكه‌هاي سيماني غيراستاندارد كه هم‌اكنون در حال استفاده در ساخت‌وسازهاست، عنوان كرد: طبق قانون اين نوع مصالح طي چند مرحله بايد در كنسرسيوم اجراي سقف و استانداردهاي سفت‌كاري ‌و ديگر موارد استفاده شود.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي گفت: در مشهد به علت كاهش هزينه ساخت، غالب مجريان از بلوكه‌هاي سقفي "پلي استايرن" براي سقف و از بلوكه‌هاي سبك بتني براي ديوار استفاده مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اينكه بايد بستر مناسب براي مهندسان فراهم شود، گفت: اكنون در شرايطي قرار داريم كه نمي‌توانيم با يك شاخصه ساختمان را مورد بررسي قرار دهيم و بايد به تمام كار به صورت فرايندي و سيستمي نگاه شود تا بستر مناسب براي پيمانكار، ناظر و كارگر براي جلوگيري از استفاده از مصالح غيراستاندارد مهيا شود.

وي در خصوص ذكر بندي مربوط به مصالح ساختماني در شناسنامه فني و ملكي ساختمان، اظهار داشت: اين شناسنامه سندي است كه مباحث فني ساختمان توسط مهندسان ناظر تاييد شده و به عنوان سند ارزش‌گذار، در نقل و انتقال ساختمان است، اما صدور اين شناسنامه به معني قابل قبول بودن كيفيت ساختمان نيست و امكان دارد تعدادي از آيتم‌ها توسط مهندس ناظر تاييد نشده باشد كه در نهايت براساس نظر مهندسان ناظر و عملكرد آن‌ها اين شناسنامه صادر مي‌شود و افرادي كه براي خريد ساختمان اقدام كنند، متوجه خواهند شد چه مواردي در اين ساختمان رعايت شده يا رعايت نشده است.

وي در خصوص نظارت بر واحدهاي مسكن مهر استان، عنوان كرد: در دوران گذر از بحث ساخت سنتي به سمت صنعتي‌سازي و استفاده از فناوري و تكنولوژي‌هاي نو هستيم و در اين دوران گذر بايد هوشيار بود تا بسترهاي مناسب مهيا شود.

وي يادآور شد: بايد در بحث مصالح استاندارد، مهمتر از همه كارگر ماهر توانايي اجراي سيستم را داشته باشد. به عنوان مثال در اتفاقي كه در واحدهاي مسكن مهر افتاد، سيستمي طراحي شده بود كه با شرايط اجراي پيمانكار هماهنگي لازم را نداشت.

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي افرود: كيفيت مصالح در حوادث و اتفاقات ساختماني در گلبهار موثر نبوده و بيشتر بحث پايداري سازه مطرح بوده است كه مصالح در زمان آتش‌سوزي و اين قبيل موارد اهميت پيدا مي‌كند.

معاون مسكن و شهرسازي خراسان رضوي:

تمام مصالح مورد استفاده در ساختمان بايد استاندارد باشد

"علي عودي"، معاون اداره‌كل مسكن و شهرسازي خراسان رضوي نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، در خصوص استاندارد بودن مصالح ساختماني، عنوان كرد: تمام مصالح مورد استفاده در ساختمان بايد استاندارد باشد و تفكيكي در مصالح ساختماني انجام نگرفته است و مصوبات شوراي مسكن نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند، حتي از اداره استاندارد درخواست شده در شهر جديد گلبهار نيروي مستقل مستقر كند تا حدود 40 درصد ساخت و ساز را كه در اين شهر است، كنترل كنيم.

وي افزود: اداره استاندارد باز هم پاسخگو نبود تا عملكرد اين سازمان براي استانداردسازي با توجه به قانون استاندارد اجباري ساختمان، مورد بررسي قرار گيرد. اميدواريم اداره استاندارد با سرعت بيشتري استاندارد‌سازي مصالح ساختماني را در دستور كار قرار دهد و ديگر شاهد ريزش ساختمانهاي نوساز كه از مصالح بدون كيفيت استفاده مي‌كنند، نباشيم و جان هموطنان و خانواده‌هايي كه سرمايه اصلي كشور هستند، به خطر نيفتد.

رييس اتحاديه موزاييك و بلوكه‌سازان مشهد:

بر روند توليد بلوكه‌هاي CLC نظارتي وجود ندارد

"غلامرضا طهان‌پور"، رييس اتحاديه موزاييك و بلوكه‌سازان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، بيان كرد: بر كيفيت بلوكه‌هاي "CLC" بايد توسط اداره استاندارد نظارت شود.

وي در خصوص استانداردهاي بلوكه‌هاي CLC، اظهار كرد: تعداد توليدكننده‌هاي بلوكه‌هاي CLC در استان كم است و نظارتي بر روي اين بلوكه‌ها وجود ندارد، اكثر واحدهايي كه عضو اتحاديه نيستند، خارج از محدوده شهري هستند.

وي تصريح كرد: اين واحدهاي توليدي، مجوز بهره‌برداري خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت اخذ كرده‌اند و زير نظر مجمع امور صنفي فعاليت نمي‌كنند و به صورت انجمن در استان در حال فعاليت هستند و اداره استاندارد براي CLC اطلاع‌رساني لازم را انجام نداده است و هنوز در مرحله اجراي استانداردهاي لازم هستند.

رييس اتحاديه موزاييك و بلوكه‌سازان مشهد ادامه داد: موزاييكها در مرحله اخذ استانداردهاي لازم كه شامل استاندارد اجباري شده است، هستند.

طهان‌پور در خصوص پيشنهادهاي لازم جهت احداث آزمايشگاهها در واحدهاي توليدي، اظهار كرد: به اداره استاندارد عنوان شده كه كارگاهها و آزمايشگاههاي مشترك ايجاد شود.

رييس اتحاديه مصالح ساختماني مشهد:

استاندارد برخي از بلوكه‌هاي توليدي در حال اخذ شدن است

"وكيلي"، رييس اتحاديه مصالح ساختماني مشهد در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص بلوكه‌هاي غيراستاندارد CLC، اظهار كرد: استاندارد برخي از بلوكه‌هاي توليدي در حال اخذ شدن است و برخي ديگر نيز از استاندارد برخوردار نيستند و واحدهايي كه در حال اخذ استاندارد هستند، از استاندارد گواهي گرفته‌ و اين مصالح مشمول استاندارد اجباري شده‌اند.

وي افزود: چون توليدكننده‌هاي بلوكه‌هاي CLC زير نظر اتحاديه توزيع مصالح ساختماني نيستند و توزيع به عهده اين اتحاديه است، در اين زمينه فقط توانسته‌ايم به اعضا اعلام كنيم كه اجناس با استاندارد لازم استفاده كنند و انجمني توسط توليدكنندگان تحت عنوان "بلوكه و سفال" تشكيل شده است.

وي در خصوص توزيع مصالح غيراستاندارد در واحدهاي توزيعي اتحاديه مصالح ساختماني، گفت: كساني كه محصولاتشان كيفيت لازم را ندارد، به اتحاديه ابلاغ شده‌اند و با آنها برخورد شده، اما هنوز گزارشي در خصوص اين واحدهاي توليدي به اداره استاندارد ارائه نشده است.

به هر حال با توجه به حجم زياد ساخت‌وساز در استاني مانند خراسان رضوي، بايد توجه بيشتري بر استانداردسازي و نظارت بر كيفيت ساختمانها صورت گيرد كه تحقق اين رويا مستلزم برخورد با واحدهاي متخلف و تدوين استانداردهاي به‌روز و كاربردي در خصوص مصالح ساختماني است.

انتهاي پيام

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن